חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ה

  טקסי קודש של הנצרות והיהדות במוזיקה קלאסית ועכשווית
  Christian and Jewish Ritual in Classical and Contemporary Mu                                         
0845-3116-01
אמנויות
סמ'  ב'1000-1200014ממוזיקה בוכמן-מהטהסמינר ד"ר גולומב אורי
הקורס מועבר באנגלית
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר
הקורס יתמקד בשלוש יצירות המתבססות, לפחות בחלקן, על טקסטים דתיים. הפסיונים של באך – וביניהם המתאוס פסיון (1736-1727), שבו יתמקד הקורס הנוכחי) נכתבו במקורם כחלק אינטגראלי מטקס דתי, אך כיום הן מתפקדות בעיקר כיצירות קונצרטנטיות. היצירות האחרות שידונו בקורס – רקוויאם המלחמה (1962) מאת בנג'מין בריטן והאורטוריה תיקון חצות
(1961-1959) מאת מרדכי סתר – נועדו מלכתחילה לביצוע קונצרטנטי, אך מתבססות על טקסטים שמקורם בפולחן דתי. הרקוויאם של בריטן משלב את הטקסט הסטנדרטי של מיסת האשכבה הקתולית עם שירת מחאה אנטי-מלחמתית שחיבר המשורר וילפרד אוון בשעה ששירת כקצין בצבא הבריטי במלחמת העולם הראשונה; ואילו האורטוריה שלסתר נוצרה בהשראת פולחן יהודי מיסטי-מדיטטיבי, ומשלבת בתוכה מסורות מוזיקליות ודתיות של עדות שונות – בראש-ובראשונה יהדות תימן.
 
כל שלוש היצירות מתאפיינות בריבוי רבדים, הבא לידי ביטוי בטקסט ובמוזיקה כאחד. שלושתן משלבות טקסטים ממקורות שונים ומתקופות שונות; שלושתן משלבות ז'אנרים שונים, הנבדלים זה מזה במקורם ההיסטורי ובסגנונם המוזיקלי; ובשלושתן נעשה שימוש במספר גופים מוזיקליים, המנהלים דו-שיח ביניהם. ביצירתו של באך, כל הרבדים הללו נועדו לדור בכפיפה אחת, ולעמוד לשירותה של ליטורגיקה אמונית חסרת ספיקות; אך ריבוי הרבדים שימש ברבות השנים השראה לפרשנויות שמצאו בה יסודות חתרניים. בשתי היצירות האחרות, שנכתבו במאה העשרים ונועדו לביצוע קונצרטנטי, נוצר יחס מורכב ורב-משמעי (השלמה הדדית מחד גיסא, עימות וחיכוך מאידך גיסא) בין מקורות ההשראה הליטורגיים לבין יסודות חדשניים יותר, המשקפים את העידן החילוני שבו נכתבו היצירות.
 
הקורס יבחן את כל שלוש היצירות לאור המסורות המגולמות בהן – ובכלל זה הרקע התרבותי והחברתי של כל אחת מהן, והמסורות המוזיקליות הספציפיות ששימשו להן כמקור השראה. בין השאר, ידון הקורס במוזיקה של באך ככלל – ובפסיונים בפרט – כמקור השראה לבריטן ולסתר.
Course description
The course will focus on three works based, at least in part, on religious texts. Bach’s Passions – including the Matthäus Passion (1727-1736), which will serve as the Bachian focal point for this course – were conceived for liturgical use, but today function primarily as concert works. The other two works discussed in this course – Benjamin Britten’s War Requiem (1962) and Mordecai Seter’s oratorio Midnight Vigil (1959-1961) – were conceived as concert works, but draw on liturgical texts. Britten’s Requiem combines the standard text of the Roman-Catholic Mass for the Dead with anti-war protest poetry by World War I officer Wilfred Owen; and Seter’s oratorio is inspired by a private, mystical Jewish ritual and by Jewish (predominantly Yemenite) religious and musical traditions.
 
All three works are characterized by a dialogic, multi-layered approach, which is manifest in text and music alike. They all combine texts of different origins, written in different eras; they all combine different genres, distinct in their historical provenance and musical style alike; and all employ multiple ensembles, which engage in dialogue with each other. In Bach’s work, all these layers were intended were meant to support each other in the liturgical expression of unquestioning faith; but later generations seized on the work’s multi-layered complexity in their quest for more subversive interpretations. The other two works – written in the 20th century and intended for concert performance – embody more complex, ambiguous relationships (sometimes complementary, sometimes confrontational) between their liturgical inspirations and the more modern elements, which reflect the secular age in which they were conceived.
 
The course will examine each of the three works against the backdrop of the traditions which gave rise to it – including broad cultural and social background which inform it, and the specifically musical traditions which inspired it. Among other things, we will discuss Bach’s music in general – and his Passions in particular – as sources of inspiration for Britten and Seter.
סילבוס מפורט

אמנויות
0845-3116-01 טקסי קודש של הנצרות והיהדות במוזיקה קלאסית ועכשווית
Christian and Jewish Ritual in Classical and Contemporary Mu
שנה"ל תשע"ה | סמ'  ב' | ד"ר גולומב אורי

666סילבוס מפורט/דף מידע
לצפייה בסילבוס נא ללחוץ כאן

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת