חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  מבוא לניתוח מוזיקאלי (א')
  Introduction to Music Analysis (A)                                                                   
0845-1006-01
אמנויות
סמ'  ב'1400-1600002ממוזיקה בוכמן-מהטהשיעור ות פרופ איתן זהר
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

מהו ניתוח מוזיקאלי? מה הוא מנסה לתאר או להסביר? מהן השאלות עליהן הוא מנסה לענות? באילו כלים הוא משתמש כדי לענות על שאלות אלו? באילו אופנים הוא עשוי לעזור למוזיקאי, לחוקר מוזיקה, ולכל מאזין המנסה להבין כיצד יצירה מוזיקאלית ״עובדת״?

בקורס נעסוק בשאלות יסוד אלו באמצעות ניתוח של יצירות נבחרות במנעד סגנוני ותקופתי רחב (כולל יצירות שיוצעו על ידי הסטודנטים ותרגילים שיולחנו על ידיהם).  אף שבמסגרת הקורס נעסוק בניתוח הרמוני, צורני וסגנוני, אין זה קורס שיטתי בתורת הצורות או בניתוח הרמוני (נושאים הנלמדים במסגרות אחרות בביה״ס), אלא סדנא שתנסה להציג סוגיות מרכזיות בניתוח מוזיקאלי בעזרת דיון ביצירות ספציפיות.

Course description

What is music analysis? What does it aim to describe or explain? Which questions does it address? What tools could be used to address these questions? How can it assist musicians, music researchers, and listeners aiming to understand how a piece of music “works”?

 This introductory course explores these issues through analyses of selected pieces of a wide stylistic range (including pieces proposed or composed by the students). Though the course will deal with the analysis of musical from, harmony and style, it is not a systematic course in Formenlehre or in tonal harmony (topics taught in other classes at the School of Music). Rather, the course is a workshop aimed at deliberating issues central to the practice of music analysis by examining specific musical pieces.

סילבוס מפורט

אמנויות
0845-1006-01 מבוא לניתוח מוזיקאלי (א')
Introduction to Music Analysis (A)
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | פרופ איתן זהר

666סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאומנויות ע"ש דוד ויולנדה כץ, ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה

 

שם הקורס: מבוא לניתוח מוזיקאלי

Introduction to Music Analysis

 

סמסטריאלי, תש"פ

שו״ת, סמסטר ב׳

מרצה: פרופ' זהר איתן

דואר אלקטרוני:   zohar44@gmail.com

  zeitan@tauex.tau.ac.il

    

 

שעות קבלה      

בתיאום מראש

 

תאור הקורס בעברית ובאנגלית

מהו ניתוח מוזיקאלי? מה הוא מנסה לתאר או להסביר? מהן השאלות עליהן הוא מנסה לענות? באילו כלים הוא משתמש כדי לענות על שאלות אלו? באילו אופנים הוא עשוי לעזור למוזיקאי, לחוקר מוזיקה, ולכל מאזין המנסה להבין כיצד יצירה מוזיקאלית ״עובדת״?

בקורס נעסוק בשאלות יסוד אלו באמצעות ניתוח של יצירות נבחרות במנעד סגנוני ותקופתי רחב (כולל יצירות שיוצעו על ידי הסטודנטים ותרגילים שיולחנו על ידיהם).  אף שבמסגרת הקורס נעסוק בניתוח הרמוני, צורני וסגנוני, אין זה קורס שיטתי בתורת הצורות או בניתוח הרמוני (נושאים הנלמדים במסגרות אחרות בביה״ס), אלא סדנא שתנסה להציג סוגיות מרכזיות בניתוח מוזיקאלי בעזרת דיון ביצירות ספציפיות.

What is music analysis? What does it aim to describe or explain? Which questions does it address? What tools could be used to address these questions? How can it assist musicians, music researchers, and listeners aiming to understand how a piece of music “works”?

 This introductory course explores these issues through analyses of selected pieces of a wide stylistic range (including pieces proposed or composed by the students). Though the course will deal with the analysis of musical from, harmony and style, it is not a systematic course in Formenlehre or in tonal harmony (topics taught in other classes at the School of Music). Rather, the course is a workshop aimed at deliberating issues central to the practice of music analysis by examining specific musical pieces.

דרישות הקורס

נוכחות והשתתפות פעילה, מטלות בית (כתיבה, הלחנה, קריאה והאזנה), מבחן.

דרישות קדם או תנאי קבלה:

נדרש ידע בתיאוריה מוזיקאלית ברמת שנה א׳ בביה״ס. זהו קורס חובה לתלמידי המגמה למוזיקולוגיה, הפתוח גם כקורס בחירה לשאר תלמידי ביה״ס למוזיקה. תלמידי חוגים אחרים באוניברסיטה ותלמידים חיצוניים יתקבלו באישור המרצה.

 

מרכיבי הציון הסופי

70% מבחן, 30% מטלות בית והשתתפות בשיעור.

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים):

  • ניתוח כתיאור– עקרונות, תפקידים ומגבלות
    • אבני בניין: מוטיב, פראזה, ויחידות רחבות יותר
    • חלוקה היררכית
    • דמיון ושוני בין מרכיבים – על סמך מה?
    • חזרה, פיתוח וניגוד כבסיסי הצורה המוזיקאלית
    • ״צורות״ קונבנציונאליות ותפקידיהן
  • מתח, כיווניות והמשכיות במוזיקה
  • ״תחביר״ מוזיקאלי?
  • מושג האחדות במוזיקה – פיתויים וסכנות
  • כוונות המלחין וציפיות המאזין
  • מהו  סגנון מוזיקאלי?
  • מבנה והבעה במוזיקה

רשימת ספרות  (כפופה לשינויים):

רשימת יצירות לניתוח וטקסטים לקריאה תינתן בתחילת הסמסטר, לאחר דיון עם התלמידים ובדיקת  הרקע המוזיקאלי והאקדמי שלהם.

 

 

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת