| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
פיתוח שמיעה וסולפג' א'
Ear Training and Solfege (A) |
0845-1005-01 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הקורס עוסק ב-
א. בפתוח השמיעה המלודית: הן בשירה הן בזיהוי הן בהכתבות והן בזיכרון של תבניות מלודיות פשוטות עד מורכבות.
ב. הקורס עוסק בפתוח השמיעה ההרמונית דרך זיהוי והכתבת אקורדים ומהלכים הרמוניים דרך התפתחותם בספרות המוסיקה.
ג. פתח הזיהוי והזיכרון הריתמי.
The course deals with ear training of the melodic, harmonic and rhythmical patterns. It is done through singing (also prima vista).
Identification of interval, triad chords and their inversions, 7th chords and inversions, singing and writing dictions in one and two voices will be studied as well as singing pieces from the music repertoire of the 15th – 18th centuries.
הפקולטה לאמנויות, ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן- מהטה
שם הקורס:
פתוח שמיעה וסולפג' I (מבצעים ומוזיקולוגיה)
שנתי, תש"ף
תרגיל, 4 ש"ס
שם המרצה:
מר עדי רוזנקרנץ
טל: 03-7313706
שעות קבלה:
ע"פ המפורט שעות קבלה של היועץ האקדמי.
תיאור כללי של הקורס:
הקורס עוסק ב-
א. בפתוח השמיעה המלודית: הן בשירה הן בזיהוי הן בהכתבות והן בזיכרון של תבניות מלודיות פשוטות עד מורכבות.
ב. הקורס עוסק בפתוח השמיעה ההרמונית דרך זיהוי והכתבת אקורדים ומהלכים הרמוניים דרך התפתחותם בספרות המוסיקה.
ג. פתח הזיהוי והזיכרון הריתמי.
דרישות הקורס
נוכחות חובה, השתתפות פעילה בשיעורים, בחינות בכתב ובע"פ.
Ear training - Solfege 1st year
The course deals with ear training of the melodic, harmonic and rhythmical patterns. It is done through singing (also prima vista).
Identification of interval, triad chords and their inversions, 7th chords and inversions, singing and writing dictions in one and two voices will be studied as well as singing pieces from the music repertoire of the 15th – 18th centuries.
תכנית הקורס:
הקורס כולל התכתבות אקורדים, מלודיות ( חד ודו- קוליות), מהלכים הרמוניים מן הבארוק ועד הקלאסיקה. במהלך הקורס מתבקשים התלמידים לזהות, לשיר בע"פ את החומר הנ"ל, שירה מן הדף של רפרטואר מהתקופות רנסנס, בארוק, קלאסיקה עם ובלי ליווי. הקורס עוסק בפתוח המיומנויות של הזיהוי והכתיבה של תבניות ריתמיות במשקלים פשוטים ומורכבים.
נושאים מרכזיים-
1. חזרה על מרווחים , סולמות ומודוסים, משולשים והיפוכיהם ספטקורדים והיפוכיהם לסוגיהם השונים. מלכים הרמוניים עם משולשים והיפוכיהם, ספטקורדים והיפוכיהם לסוגיהם השונים. מהלכים הרמוניים עם משולשים והיפוכיהם וספטקורדים והיפוכיהם.
2. הכתבות- א. חד ודו קוליות בלי ועם מודולציות מדרגת קרבה ראשונה. ב. השלמת טקסטים המושמעים בפסנתר וכלי תזמורת וזיהוי טעויות טקסט רשומות. ג. הכתבות ריתמיות.
3. שירה מהדף ברמת סולפג' דה סולפג' A1,B1,A2 , שירת קורלים של באך ושירת רפרטואר מהספרות- הרנסנס, בארוק, קלאסיקה.
מטלות סיום:
שקלול ציון גמר- ממוצע של:
בחינה
בחינה בכתב - זיהויי מרווחים, מודוסים וסולמות (מז'ור ומינור), משולשים והיפוכיהם, ספטאקורדים והיפוכיהם, זיהוי מהלכים הרמוניים והכתבות חד ודו קוליות.
בחינה בע"פ - שירת מרווחים, מודוסים וסולמות (מז'ור ומינור), משולשים והיפוכיהם, ספטאקורדים והיפוכיהם, שירת מהלכים הרמוניים ושירה מן הדף.
ביבליוגרפיה
סולפז' דה סולפז' A1, 1,B A2
Ear Training and Sight-Singing I
Mr. Adi Rosenkranz
03 7313706
Annual, 2017-2018
Exercise: 4 Credits
Course description
The course is aimed at developing the hearing of melodic, harmonic, and rhythmic lines in tonal music. The course also emphasizes the development of musical memory and the connection between sight-reading, sight-singing and internal hearing.
That goal is implemented by sight-singing, identification of chords and dictations. In order to achieve these goals, the course covers all the basic elements of the music language, such as intervals, scales, modes, chords, chord progressions, as well as one-part and two-part dictations.
Course topics
1) Intervals – singing and identifying – first slowly and separately, then in a faster tempo and in succession of 2-3 intervals – in order to develop musical memory. The intervals should be sung upwards and downwards, and are then embedded into scales (in every lesson, a different scales is treated).
2) Scales – major, minor (natural, harmonic, and melodic). Modes – Dorian, Phrygian, Lydian, Mixolydian and Locrian. All this is done by singing, identification of scales/modes and written dictations.
3) Chords – triads and inversions and 7th chords in root positions and inversions. This material is also trained by singing broken chords in both directions, dictations (slowly, and then faster and in succession). Connecting these chords to major and minor scales. First, the closed position is thoroughly established, then we move on to the open position.
4) Harmonic dictations, including triads and their inversions, as well as 7th chords (including inversions of the dominant 7th chord) – all this in relation to specific scales.