חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  ניתוח וכתיבה לפי מודלים (ג')
  Analysis and Composition (c)                                                                         
0843-3532-01
אמנויות
סמ'  א'1400-1600033מוזיקה בוכמן-מהטהשיעור ות ד"ר קלרטג יאיר
סמ'  ב'1400-1600033מוזיקה בוכמן-מהטהשיעור ות
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

שיעור העוסק בניתוח יצירות מתקופות שונות תוך שימת דגש על  מציאת קונספציה ואידיאה בסיסית ומימושה על ידי המלחין בדוגמא הנבחרת. הקורס יתמקד בארבעה צירי התמודדות עם משא המסורת המוזיקלית – השימוש בפוליפוניה אחרי הבארוק, היחס למוזיקה היסטורית ושימוש באיקוניות שלה כאמצעי אמנותי, המסע האמנותי אל מאפייניו האקוסטיים של הצליל ומערכת היחסים המורכבת והמתמשכת בין טקסט ומוזיקה. היצירות יידונו בהקשר של אחד מארבעת הנושאים אך גם בהקשרים מוזיקליים כלליים יותר.

 

Course description

The course deals with the analysis of works from different periods, with an emphasis on identifying their basic concepts and ideas and their realisation by the composers in the discussed examples. The course will focus on four axes of dealing with the tradition of music: the use of polyphony in post-Baroque music, the use of the history of music and its iconicity as an artistic mean, the artistic journey to the acoustic characteristics of the sound, and the complex and ongoing relationship between text and music. The works will be discussed in the context of one of the four themes as well as in a more general musical context. The students will be assigned compositional and analytical exercises in each of the topics that will be presented and discussed in the class.

סילבוס מפורט

אמנויות
0843-3532-01 ניתוח וכתיבה לפי מודלים (ג')
Analysis and Composition (c)
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | ד"ר קלרטג יאיר

666סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאמנויות ע"ש דוד ויולנדה כץ, ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה

 

סילבוס - ניתוח וכתיבה לפי מודלים ג'

 

שנתי, תש"ף, 2019-2020

שו"ת,  4 ש"ס                

שם המרצה: יאיר קלרטג

דוא"ל: yairklar@gmail.com

שעת קבלה: לפי תאום טלפוני מראש

 

תיאור כללי של הקורס:

שיעור העוסק בניתוח יצירות מתקופות שונות תוך שימת דגש על  מציאת קונספציה ואידיאה בסיסית ומימושה על ידי המלחין בדוגמא הנבחרת. הקורס יתמקד בארבעה צירי התמודדות עם משא המסורת המוזיקלית – השימוש בפוליפוניה אחרי הבארוק, היחס למוזיקה היסטורית ושימוש באיקוניות שלה כאמצעי אמנותי, המסע האמנותי אל מאפייניו האקוסטיים של הצליל ומערכת היחסים המורכבת והמתמשכת בין טקסט ומוזיקה. היצירות יידונו בהקשר של אחד מארבעת הנושאים אך גם בהקשרים מוזיקליים כלליים יותר.

 

 

Course Description:

The course deals with the analysis of works from different periods, with an emphasis on identifying their basic concepts and ideas and their realisation by the composers in the discussed examples. The course will focus on four axes of dealing with the tradition of music: the use of polyphony in post-Baroque music, the use of the history of music and its iconicity as an artistic mean, the artistic journey to the acoustic characteristics of the sound, and the complex and ongoing relationship between text and music. The works will be discussed in the context of one of the four themes as well as in a more general musical context. The students will be assigned compositional and analytical exercises in each of the topics that will be presented and discussed in the class.

 

 

מטרת הקורס:

פיתוח דרכי ההתבטאות האמנותיות של התלמידים על ידי חשיפה לאופני ההתמודדות הייחודיים של מלחינים שונים עם סוגיות מוזיקליות מרכזיות.

 

דרישות הקורס:

נוכחות חובה, ארבע מטלות בית ופרויקט מסכם. בכל שיעור תידון יצירה או פרק באמצעות ניתוח הטקסט המוזיקלי ויתקיים דיון בעבודות התלמידים.

 

שקלול ציון גמר:

20% - נוכחות והשתתפות אקטיבית בשיעורים

40% - מטלות בית (4 מטלות, 10% כל אחת)

40% - פרויקט מסכם

 

מטלות בית:

  1. אטיוד פוליפוני – כתבו יצירה קצרה עם ההתייחסות שלכם למושג הפוליפוניה והדרכים השונות למימושו שנידונו. היצירה יכולה להיות מתווה או ממומשת באמצעים אלקטרוניים. בנוסף, צרפו טקסט קצר (כחצי עמוד) המתאר את הגישה הפוליפונית בה בחרתם.
    תאריך הגשה: 10.12.2019
  2. הומאז׳ למוזיקה קלאסית– כתבו יצירה קצרה שמתייחסת למסורת המוזיקה הקלאסית ולאופן בו היא משתקפת כיום.  היצירה יכולה להיות מתווה או ממומשת באמצעים אלקטרוניים. בנוסף, צרפו טקסט קצר (כחצי עמוד) המתאר את מערכת היחסים בין היצירה למסורת ההיסטורית של המוזיקה.
    תאריך הגשה: 1.3.2019
  3. אטיוד ספקטרלי – בחרו צליל מסוים (הרמוני, אנהרמוני או רעש) וכתבו יצירה קצרה בא הצליל מוארך ונשמע לכל אורכה. על מהלך היצירה להתמקד בתהליכים אקוסטיים המתרחשים בתוך הצליל המוארך.
    תאריך הגשה: 12.5.2019
  4. ניתוח של Récitation מאת Aperghis – המשימה תיערך בזוגות. לכל זוג יינתן אחד מפרקי היצירה Récitations מאת ז׳ורז׳ אפרגיס. על הסטודנטים להציג ניתוח של הפרק בפני הכיתה.

 

פרויקט מסכם:

  • אפשרות א׳: כתבו יצירה באורך של כ – 3-5 דקות להרכב כלי כלשהו או למדיום אלקטרוני המתייחסת לאחד האספקטים שנידונו בקורס (פוליפוניה, הרחבות מודרניות של מושג ה – pitch, היחס להיסטוריה של המוזיקה הקלאסית או הקשרים בין מוזיקה וטקסט). על היצירה להיות מלווה בטקסט באורך 2-3 עמודים המתאר את האסטרטגיה הקומפוזיטורית ואת אופן ההתייחסות לנושא הנידון.
  • אפשרות ב׳: כתבו מאמר ניתוחי על יצירה לבחירה (יש לאשר את היצירה עמי מראש). על הניתוח להתייחס לאחד מארבעת הנושאים המרכזיים שנידונו בקורס ולדון במימוש הייחודי שלו ביצירה המנותחת.

 

מהלך הקורס:

 

סמסטר א׳:

 

פוליפוניה אחרי הבארוק

  1.  בטהובן – סונטה מס. 29 בסי במול מז׳ור (Hammerklavier), פרק רביעי
  2.     ברטוק – רביעיית כלי קשת מס. 4
  3.  ליגטי – קונצ׳רטו קאמרי, פרק ראשון

    20.11  מוצארט – סימפוניה מס. 41 בדו מז׳ור ק. 551 (Jupiter), פרק רביעי

    27.11  בריטן – רקוויאם מלחמה, פרק אחרון

    4.12    אייבס – סימפוניה מס.4, פרק שני

    11.12  דיון בעבודות הבית של התלמידים – אטיודים פוליפוניים

 

מוזיקה קלאסית – נוסטלגיה/פטישיזם

18.12  בריו – סינפוניה, פרק שלישי

25.12  לאכנמן – Kontrakadenz

1.1       לאכנמן – Allegro Sostenuto

8.1       ריהם – Sub-Kontur

15.1     רומיטלי – Audiodrome

22.1     שארינו – Allegoria della notte

 

סמסטר ב׳:

 

  1.     דיון בעבודות הבית של התלמידים – הומאז׳ים למוזיקה קלאסית

     

    אל תוך הצליל – ספקטרליזם, מיקרו-טונאליות

    18.3   שלסי – רביעיית כלי קשת מס. 4

    25.3   גריזה – Vortex Temporum

    1.4     דיפור – L'Afrique d'après Tiepolo

    22.4   האס – Blumenstück

    6.5     סאאריהאו – Lichtbogen

    13.5  דיון בעבודות הבית של התלמידים – אטיודים ספקטרליים

     

    התפתחות היחסים בין טקסט ומוזיקה

    20.5   הארווי - Mortuos Plango Vivos Voco

    27.5   שנברג – הניצול מוורשה

    3.6     שטוקהאוזן - Gesang der Jünglinge

    10.6   קאגל - den 24. xii. 1931

    17.6    רייך – Different Trains

    24.6    ביילי - Artificial Environments

     

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת