| |||||||||||||||||||||||||
מוזיקה אלקטרו-אקוסטית: אמנות השילוב בין ביצוע חי ואלקטרוניקה
Electro-Acoustic Music: the Art of Combining Live Performance and Electronics |
0843-3519-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | |||||||||||||||||||||||||
|
הפקולטה לאמנויות ע''ש יולנדה ודוד כץ, בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה
שם הקורס: מוזיקה אלקטרו-אקוסטית: אמנות השילוב בין ביצוע חי ואלקטרוניקה
שם הקורס באנגלית: Electro-Acoustic Music: the Art of Combining Live Performance and Electronics
סמסטר א', תשע"ז
שיעור, 2 ש"ס
שם המרצה: הדס פארי
טל': 0542611343
דוא"ל: hadas.peery@gmail.com
שעת קבלה
לפי תיאום מראש
תיאור הקורס
הקורס עוסק בהיסטוריה ואסתטיקה של מוזיקה אלקטרו-אקוסטית המשלבת נגינה בכלים אקוסטיים וצלילים אלקטרוניים. במהלך הקורס ינותחו יצירות מאת מלחינים ומלחינות מרכזיות בעולם המוזיקה האלקטרו-אקוסטית, משנות ה-50 למאה הקודמת ועד היום, תוך כדי חשיפה לחשיבה הפילוסופית והאמנותית העומדת מאחורי עבודתן. בנוסף, נחשף ליצירות עכשוויות המשלבות אלמנטים חזותיים ותיאטרליים בביצוע וכן אובייקטים אקוסטיים שאינם כלי נגינה.
שאלות מרכזיות שיעלו במהלך הסמסטר ידונו ביחס בין מבצע חי לאלקטרוניקה, בין אדם רגיש בעל תפיסה סובייקטיבית למכונה הפועלת לפי נתונים מדודים ומדויקים. איך ניתן לשלב בין שני רכיבים אלו? האם זאת המבצעת ששולטת באלקטרוניקה או להפך, או שמא ניתן ליצור הדדיות? האם מטרת האלקטרוניקה הינה להפיק אפשרויות אקוסטיות מעבר למגבלות כלי הנגינה, להוות כלי נוסף הנכנס לדיאלוג עם המבצעת או שמא לייצר מצבים חברתיים חדשים על הבמה?
The course deals with the historical and aesthetic background of electro-acoustic music combining acoustic instruments and electronic sounds. During the course we will analyze pieces by prominent composers from the last 70 years in order to gain insight into the philosophical and artistic processes behind their work. Additionally, we will learn about contemporary works that incorporate visual and theatrical performance elements and that make use of acoustic objects, which are not necessarily musical instruments.
Central questions that will be discussed throughout the course deal with the relationship between performer and electronics, between a sensitive, subjective human being and a precise, objective machine. How can one combine these two elements? Should the performer control the electronics or vice versa, or can a mutual relationship be established? Is the purpose of the electronics to stretch the limits of the instrument, to create a dialogue with the performer or to produce new social situations on stage?
דרישות הקורס
נוכחות והשתתפות פעילה בשיעורים, קריאת מאמרים, עבודת גמר
מרכיבי הציון הסופי
80% - עבודת גמר
20% - השתתפות פעילה בכיתה וכו'
נושאי הקורס
תולדות המוזיקה האלקטרו-אקוסטית
כלים אלקטרוניים
אינטראקציה בין מבצע לאלקטרוניקה
ביצוע עם פס קול
ביצוע עם עיבודים בזמן אמת
דטרמניזם ואלתור באלקטרוניקה חיה
שימוש בחלל
שימוש בממשקים
שימוש באקראיות
תיאטרליות
ינותחו בין היתר יצירות מאת: קרלהיינץ שטוקהאוזן, אולגה נויברט, לוק פרארי, קאיה סאריאהו, פייר בולז
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
Emmerson, S. (Ed.) The Language of Electroacoustic Music. Basingstoke: Macmillan Press, 1986.
Puckette, M. The Theory and Technique of Electronic Music. San Diego: World Scientific Publishing, 2007.
Roads, C. The Computer Music Tutorial. (Boston: MIT Press, 1996).
Schaeffer, P. Traité des objets musicaux. Paris: Seuil. 1966.
Selected articles from:
Organized Sound: Cambridge University Press
Contemporary Music Review: Routledge
חומר עזר נוסף
http://ubu.com/sound/electronic.html
http://www.ems-network.org/spip.php?article284