חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  ניתוח וכתיבה לפי מודלים (ב')
  Analysis and Composition (B)  
0843-2532-01
אמנויות
סמ'  א'1200-1400032 בוכמן-מהטהשיעור ות מר סרוסי ראובן
סמ'  ב'1200-1400032 בוכמן-מהטהשיעור ות
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

 שעור העוסק בניתוח יצירות מתקופות שונות תוך שימת דגש על מציאת קונספציה ואידיאה
בסיסית ומימושה על ידי המלחין בדוגמא הנבחרת.
על פי הנלמד מתבקשים התלמידים מדי כמה שעורים לחבר יצירה הקשורה לנלמד באחת או יותר מן הדוגמאות הנלמדות בשיעור, במטרה ליישם תהליך או מושג הקשור בה או מאפיינים בשפתה המוזיקאלית.

Course description

The course is intended for Composition and Conducting students.
The course combines the analytical discipline with few compositional exercises assigned to the students. During the course a wide array of works from different times and styles is studied and analyzed in class. In the first semester the focus is mainly on short pieces in order to detect clearly the idea, as felt through the grasping of the piece, and its material realization in sound. In the second semester, the analyzed repertoire is of greater dimension and includes multi-movement works. The works created by the students, as assigned to them according to a number of models studied, are brought to be discussed in class towards the end of semesters.

סילבוס מפורט

אמנויות
0843-2532-01 ניתוח וכתיבה לפי מודלים (ב')
Analysis and Composition (B)
שנה"ל תשע"ח | סמ'  ב' | מר סרוסי ראובן

סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאמנויות ע"ש דוד ויולנדה כץ, ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה

 

 

 

 

שם הקורס: ניתוח וכתיבה לפי מודלים ב'

 

Analysis and Composition upon Models B

 

 

 

שנתי, תשע"ח

 

שיעור-תרגול, 4 ש"ס

 

 

 

שם המרצה: ראובן סרוסי

 

טל': 03-6954993

 

דוא"ל: serious@post.tau.ac.il

 

 

 

שעת קבלה

 

לפי תאום טלפוני מראש

 

 

 

 

 

תאור כללי של הקורס

 

שעור העוסק בניתוח יצירות מתקופות שונות תוך שימת דגש על מציאת קונספציה ואידיאה

 

בסיסית ומימושה על ידי המלחין בדוגמא הנבחרת.

 

על פי הנלמד מתבקשים התלמידים מדי כמה שעורים לחבר יצירה הקשורה לנלמד באחת או יותר מן הדוגמאות הנלמדות בשיעור, במטרה ליישם תהליך או מושג הקשור בה או מאפיינים בשפתה המוזיקאלית.

 

 

 

מטרת הקורס

 

לחבר את התלמידים לתהליכי יצירה של מלחינים ולהבין את המוטיבציות ההבעתיות

 

ואופן הבאתן לידי ביטוי על ידי היוצרים.

 

 

 

מהלך/דרישות הקורס

 

בכל שיעור תידון יצירה או פרק באמצעות ניתוח הטקסט המוזיקאלי. יעשה עיון בעבודות אשר

 

יכינו התלמידים על פי המודלים הנלמדים כפי שהתבקשו על ידי המרצה.

 

 

 

מטלות סיום

 

עבודת הלחנה יותר גדולה אשר את הגדרתה ימסור המרצה לקראת סיום השנה.

 

 

 

שקלול ציון גמר

 

40% - השתתפות בשעורים והגשת עבודות בית (באנגלית השקלול שונה!!)

 

60% - עבודה סופית

 

 

 

 

 

 

 

Analysis and Models in Composition II

 

Annual, 2017-18

 

Practical Knowledge and Skills Course : 4 Credits

 

 

 

Instructor: Mr. Ruben Seroussi

 

03 6954993, serious@post.tau.ac.il

 

Office Hours: by appointment or mail

 

School of Music, Room 22

 

 

 

Course description: The course is intended for Composition and Conducting students.

 

The course combines the analytical discipline with few compositional exercises assigned to the students. During the course a wide array of works from different times and styles is studied and analyzed in class. In the first semester the focus is mainly on short pieces in order to detect clearly the idea, as felt through the grasping of the piece, and its material realization in sound. In the second semester, the analyzed repertoire is of greater dimension and includes multi-movement works. The works created by the students, as assigned to them according to a number of models studied, are brought to be discussed in class towards the end of semesters.

 

 

 

Course Grade: Weekly Assignments' Submission – 40 %

 

Final Assignment – 60%

 

 

 

Course Requirements: Class attendance and active participation in classes (no more than 5 absences a year allowed), submission of weekly assignments, final exam.

 

 

 

Meetings:

 

 

 

1- B. Bartók- Folksong ( VIII from Ten easy Pieces for Piano)

 

 

 

2- F. Liszt – Trübe Wolken (Nuages Gris) from late piano pieces

 

 

 

3 -4– R. Schumann- In Wunderschönen Monat Mai op. 48.I

 

Auf Einer Burg op. 39 . VII

 

 

 

4-5 – F. Chopin – Prélude op. 28 no. 2

 

 

 

6 – B. Britten – The Shooting of his Dear (fromFolk Songs arrangements Book VI)

 

 

 

M. de Falla – Canto de los remeros del Volga (Russian Folksong Arrangement)

 

 

 

7 - F. Liszt – Uber Alles Gipfeln ist Ruhe (Goethe)

 

 

 

8 – R. Schumann – Zwielicht op. 39. X

 

 

 

9 – F. Chopin – Prélude op. 28, no. 24

 

 

 

10 – W. A. Mozart – Sonata K. 309, I

 

 

 

11- G. Ligeti – Continuum for Harpsichord (1968)

 

Assignment: to arrange the given Sephardic melody "Buena Semana" (Tetuan)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12- G. Ligeti – Lux Aeterna for a-capella Choir (1966)

 

Discussion of assignments brought to class by students

 

 

 

13 – 14 - Discussion of assignments brought to class by students

 

 

 

End of 1st. Semester

 

 

 

 

 

2nd. Semester

 

 

 

15 - Discussion of assignments brought to class by students

 

 

 

16 –17 -W.A. Mozart – Piano Sonata K. 284, Theme and Variations

 

 

 

18- Rhethorics in the Baroque Era: Bach-Brandenburg Concerto III (I)

 

 

 

Bibliography:

 

Grove's Online: Rhethorics

 

 

 

19- F.J. Haydn – Die Schöpfung – Vorspiel (and later reflections in Beethovens 5th

 

Symphony and C. M. von Weber's Ouverture to "Freischütz")

 

 

 

20 - B. Britten – Spring Symphony, Introduction ("Shine Out")

 

 

 

21 –Topoi in the Classical Style: Mozart Piano Sonata K. 331 (I)

 

 

 

Bibliography: Leonard G. Ratner-Topical content in Mozart's keyboard sonatas

 

(Early Music, November 1991, http://www.jstor.org/stable/3127924)

 

 

 

 

 

22 - B. Bartók – Divertimento for Strings (II)

 

 

 

23 - M. Ravel- "Nicolette"from Trois Chansons for a cappella Choir

 

Assignment: To compose for choir a given text according to Ravel's model

 

(poem by Schlomo Ibn Gavirol)

 

 

 

24- 25 – A. Berg – Lyrische Suite

 

 

 

26 – Luigi Nono – Il canto sospeso, part 6b

 

 

 

27-28 - Discussion of assignments brought to class by students

 

 

 

 

 

Expected Learning Outcomes

 

 

 

The course aims to develop the student's analytical and creative capabilities and a way to learn from great historical models: to create a familiarity and an intimate rapport between the student and the "classical repertoire" as a living source of inspiration.

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת