חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  פיתוח שמיעה וסולפג ב'
  Ear Training (B)                                                                                     
0842-2400-02
אמנויות
סמ'  א'1700-1800016מוזיקה בוכמן-מהטהשיעור ות גב' בורשטין דבורה
סמ'  א'1700-1800016מוזיקה בוכמן-מהטהשיעור ות
סמ'  ב'1700-1800016מוזיקה בוכמן-מהטהשיעור ות
סמ'  ב'1700-1800016מוזיקה בוכמן-מהטהשיעור ות
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

קורס המשך לשנה א'.
הקורס יתמקד ביכולת התמודדות עם כל חומר מוזיקלי נלמד, תוך עבודה לשיפור השמיעה הפנימית, המלודית, ההרמונית והריתמית.
התרגול יתבצע דרך כתיבה , שירה , זיהוי ובניה של סולמות דיאטוניים, כרומטיים ומודוסים, קלסטרים, תבניות ריתמיות ואקורדים מסוגים שונים: אקורדים טרציאליים בעלי ארבעה ועד חמישה צלילים, אקורדים קוארטיאליים וקוינטיאליים ומהלכים הרמוניים.
הקורס יעסוק בפיתוח מיומנויות ברמה מתקדמת, לשירת "פרימה ויסטה" במסגרת טונלית וא-טונלית.
יושם דגש על מיומנות בטוחה , מהירה , מדויקת וקולחת של שירה מתווים נתונים ברמת קושי גבוהה , וכן על שיפור זריזות עין ואוזן, אינטונציה וזיכרון מוזיקלי.

Course description

The course is based on the first year's course and will focus on developing skills to cope with learning new musical material and on improving the melodic, harmonic and rhythmic and "internal hearing" skills. This will be accomplished through singing, recognizing and writing of scales, clusters and various types of chords such as seventh chords and their inversions, chords built on fourths and fifths and harmonic progressions.
In addition, the course will focus on developing sight singing – {prima vista} of tonal and a-tonal music. Emphasis will be put on developing immediate and accurate response to singing difficult musical passages, as well as on improving eye-ear connection, intonation and musical memory

סילבוס מפורט

אמנויות
0842-2400-02 פיתוח שמיעה וסולפג ב'
Ear Training (B)
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | גב' בורשטין דבורה

666סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאמנויות ע"ש דוד ויולנדה כץ, ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה

 

שם הקורס: סולפג' ופיתוח-שמיעה למבצעים שנה  ב'

Sight singing and ear training for performers - second year    

שנתי, תש"ף

תרגיל, 4 ש"ס

 

שם המרצה: דבורה בורשטיין

טל' 03-6424779,054-4992292

דוא"ל: dvorahbu@post.tau.ac.il , devoribu@gmail.com

 

 

 

שעות קבלה

זמינה לבקשות התלמידים בימי ההוראה לפני ואחרי השיעורים (לפי תאום מראש).

 

תאור כללי של הקורס-סליבוס מקוצר

קורס המשך לשנה א'.

הקורס יתמקד ביכולת התמודדות עם כל חומר מוזיקלי נלמד, תוך עבודה לשיפור השמיעה הפנימית, המלודית, ההרמונית והריתמית.

התרגול יתבצע  דרך כתיבה, שירה, זיהוי ובניה של סולמות דיאטוניים, כרומטיים ומודוסים, קלסטרים, תבניות ריתמיות ואקורדים מסוגים שונים: אקורדים טרציאליים בעלי ארבעה ועד חמישה צלילים, אקורדים קוארטיאליים וקוינטיאליים  ומהלכים הרמוניים.

הקורס יעסוק בפיתוח מיומנויות ברמה מתקדמת, לשירת "פרימה ויסטה" במסגרת טונלית וא-טונלית.

יושם דגש על מיומנות בטוחה, מהירה, מדויקת וקולחת של שירה מתווים נתונים ברמת קושי גבוהה, וכן על שיפור זריזות עין ואוזן, אינטונציה וזיכרון מוזיקלי.

 

General Description of the Course

The course is based on the first year's course and will focus on developing skills to cope with learning new musical material and on improving the melodic, harmonic and rhythmic and "internal hearing" skills. This will be accomplished through singing, recognizing and writing of scales, clusters and various types of chords such as seventh chords and their inversions, chords built on fourths and fifths and harmonic progressions.

In addition, the course will focus on developing sight singing – {prima vista} of tonal and a-tonal music. Emphasis will be put on developing immediate and accurate response to singing difficult musical passages, as well as on improving eye-ear connection, intonation and musical memory.

 

דרישות הקורס

נוכחות חובה, השתתפות פעילה בשיעורים, עבודות בית ובחינות בכתב ובע"פ.

 

מרכיבי הציון הסופי

50%  - בחינות בע"פ ובכתב בסיום כל סמסטר.

30%  - השתתפות בתרגול בכתה.

20%  - עבודות בית שתינתנה במהלך הקורס.

 

מהות הבחינה

בסיום הקורס על התלמיד להוכיח את יכולתו השמיעתית ע"י הקשבה, זיהוי, בניה ושירה של כל המרכיבים המוזיקליים שנלמדו במהלך השנה, וזאת במסגרת בחינה בכתב ובע"פ.

 

 

מהלך הקורס (נושאי הקורס)

הסטודנט יתבקש לשיר, לבנות, לזהות ולכתוב:

  • סולמות דיאטוניים כרומטיים  ומודוסים, קלסטרים בני שישה ושבעה צלילים.
  • אקורדים:  משולשים והיפוכיהם – סגורים, פתוחים ומפוזרים על כל המקלדת כבודדים וברצפים.  ספטאקורדים והיפוכיהם ואקורדים קוארטיאליים  וקוינטיאליים.
  • מהלכים הרמוניים הכוללים דומיננטות שניוניות { סטיות}אקורדים גיאוגרפיים: נפוליטני, איטלקי, צרפתי וגרמני  וכן מודולציות. רישום הדרגות ולאחר מכן תיווי האקורדים.
  • תבניות ריתמיות המאורגנות במסגרת משקלים פשוטים ומורכבים.
  • הכתבות מלודיות רב-קוליות: 2-4 קולות עם מודולציות לסולמות קרובים.
  •  שירה ראשונית{ חד ורב קולית}  מן הדף במסגרת טונלית ו א-טונלית.

 

ביבליוגרפיה וחומר עזר

במסגרת טונלית: הספרים 2C ,A, 2B2Solfege des Solfege:, כורלים של באך וקטעים מהספרות המוזיקלית.

שירה א-טונלית מהספרModus Novus    ומספרות מוזיקלית רלוונטית שתחולק ע"י המרצה.

כמו כן אתן חומר עזר מוקלט לתרגול ולשינון.

 

Contents of the course:

At the beginning of the year we will repeat and practice materials of the first year's course, subsequently increasing the difficulty level gradually.

Every lesson starts with ear training exercises (melodic, harmonic and internal hearing).

 

Students are required to be able to sing, construct, identify and write:

 

*Diatonic and chromatic scales, modes and cluster of 6-7 notes.

*Chords: triads and their inversions, seventh chords and their inversions in closed and open position singly and in succession in order to improve students memory. In addition, chords which are built on fourths and fifths.

*Harmonic progressions including triads, seventh-chords, secondary dominants and chords with alterations (Neapolitan sixth and augmented sixth chords) and modulations.

Students are required to write Roman numeral analysis and then write down all 4 Voices (S, A.T, B).

 

*Rhythmic patterns arranged in simple and complex time signatures.

*Dictations: melodic dictations of 2-4 voices with modulations to related scales.

*Sight singing of a given piece with modulations in tonal and a-tonal music {prima vista}.

 

*In addition, students will identify and write down the individual melodic lines of all voices in a Bach choral.

 *In addition, students will play 3 voices (out of 4) from a Bach choral and sing the remaining voice.

 

 

 

Bibliography:

 

For tonal singing: the books 2A, 2B, 2C Solfege de Solfege, chorales of Bach.

For A-tonal singing: the book Modus Novus and additional musical literature that will be given out by me.

In addition I will provide recorded musical material.

 

Expected learning outcomes:

 

In the end of the course the students will have improved their melodic, harmonic, rhythmic and "internal hearing" skills and will be able to learn new musical material with improved rapidity and at a higher level. The student will get tools (scales, chords, modulation, etc.) to identify, by hearing, melodic and harmonic lines, which are played or sung to them. Equipped with theoretical knowledge, as well as advanced musical hearing ability, students will be able to master the musical language, and will be able to deepen their understanding of musical compositions and enhance their musical performance and interpretation.

 

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת