| |||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||
מבחן בהאזנה א'
Indentification of Musical Works (A)- Test |
0842-1015-01 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | |||||||||||||||||||||||||||||||||
|
קווים מנחים למבחני ההאזנה
1. מספר מבחנים: יתקיימו ארבעה מבחנים בלבד – אחד בכל שנה משנות התואר. תלמידי המגמה למוזיקולוגיה יחויבו בשלושה מתוך ארבעת המבחנים הללו –שנים ב', ג' ו-ד'.
2. מהות ומבנה המבחנים: המבחנים יתחלקו לשני חלקים:
א. קטעים קצרים (מתוך אנתולוגית נורטון) אותם יש להכיר בדיוק מרובה ולגביהם יש לפרט במבחן נתוני רקע כלליים. בשני כרכי האנתולוגיה מופיעים ביחס לכל אחת מהדוגמאות נתונים היסטוריים, סגנוניים ואנליטיים. לצורך פירוט במבחן יש לדעת לגבי כל אחד מהקטעים:
1. סגנון/תקופה;
2. נסיבות הלחנה/ידע כללי על המלחין;
3. ז'אנר וייחודה של היצירה במסגרת הז'אנר;
4. הרכב כלי/קולי מדויק;
5. ביצירות ווקאליות: תוכן הטקסט ומשמעותו;
6. אלמנטים צורניים, מרקמיים רתמיים וגו' בולטים ביצירה, אופן הטיפול בטקסט ביצירות ווקאליות.
ב. יצירות שלמות אותן יש לזהות ע"פ הפרמטרים הבסיסיים שהיו מקובלים במבחנים עד כה: 1. מלחין 2. שם היצירה וז'אנר 3. פרק ביצירה 4. מספר אופוס (קכל/אופוס וכיוב') 5. סגנון (קלאסי, רומנטי, ברוק וכו') ותקופה (מאות היסטוריות).
3. כל החומרים הנחוצים להתכוננות לבחינות ההאזנה מצויים כבר כעת בספרית ביה"ס למוזיקה בתפזורת (ספרים ותווים). במרוצת השבועות הקרובים ייפתח אתר מודל למבחני ההאזנה השונים ועליו יועלו סריקות של הדוגמאות מאנתולוגיית נורטון (הקטעים הקצרים לזיהוי ולתיאור מילולי). כמו כן, הרשימות תועלנה לאתר ביה"ס.
Guidelines to listening examinations
1. Number of annual exams – the school will hold one annual exam (a total of four exams towards a bachelor's degree).
2. Nature of the exams – the exams will be divided into two parts:
A. short pieces (from the Norton Anthology). These pieces should be studied with exact precision where general background features will be requested. Historical, stylistic and analytic features can be found in the two volumes of the Anthology. Hereinafter are the required details to be provided by the student for each work in the examination:
1. Style/period;
2. General knowledge of composer/ circumstances of the composition;
3. Genre and significance of the work to the genre;
4. Precise instrumentation or ensemble;
5. In vocal works: text contents and meaning;
6. Outstanding structural, textural and rhythmic or other elements, compositional treatment of the text in vocal works.
B. Whole works that must be identified by the same parameters that were customary until now:
1. Composer;
2. Name of the composition and genre;
3. Movement;
4. Opus number or otherwise;
5. Style (classical, romantic, Baroque etc.)
3. All materials necessary for preparation for the exams are available at the School of Music library (books and scores). During the next few weeks a moodle website will be opened for the listening exams in which the material will be made available. Likewise the lists will be posted on the school's website.
שם הקורס: מבחן האזנה שנה א'
Listening examination 1st year
שנתי, תשע"ט – 2018-2019
מבחן
שם הבוחן: עדי רוזנקרנץ Adi Rosenkrantz
טל': 03-7313706 Tel:
שעת קבלה
ע"פ המפורט שעות קבלה של היועץ האקדמי.
ציון הבחינה ישתקלל עם שאר הציונים.
רשימת היצירות מופיעה בסוף הסילבוס
קווים מנחים למבחני ההאזנה
1. מספר מבחנים: יתקיימו ארבעה מבחנים בלבד – אחד בכל שנה משנות התואר. תלמידי המגמה למוזיקולוגיה יחויבו בשלושה מתוך ארבעת המבחנים הללו –שנים ב', ג' ו-ד'.
2. מהות ומבנה המבחנים: המבחנים יתחלקו לשני חלקים:
א. קטעים קצרים (מתוך אנתולוגית נורטון) אותם יש להכיר בדיוק מרובה ולגביהם יש לפרט במבחן נתוני רקע כלליים. בשני כרכי האנתולוגיה מופיעים ביחס לכל אחת מהדוגמאות נתונים היסטוריים, סגנוניים ואנליטיים. לצורך פירוט במבחן יש לדעת לגבי כל אחד מהקטעים:
1. סגנון/תקופה;
2. נסיבות הלחנה/ידע כללי על המלחין;
3. ז'אנר וייחודה של היצירה במסגרת הז'אנר;
4. הרכב כלי/קולי מדויק;
5. ביצירות ווקאליות: תוכן הטקסט ומשמעותו;
6. אלמנטים צורניים, מרקמיים רתמיים וגו' בולטים ביצירה, אופן הטיפול בטקסט ביצירות ווקאליות.
ב. יצירות שלמות אותן יש לזהות ע"פ הפרמטרים הבסיסיים שהיו מקובלים במבחנים עד כה: 1. מלחין 2. שם היצירה וז'אנר 3. פרק ביצירה 4. מספר אופוס (קכל/אופוס וכיוב') 5. סגנון (קלאסי, רומנטי, ברוק וכו') ותקופה (מאות היסטוריות).
3. כל החומרים הנחוצים להתכוננות לבחינות ההאזנה מצויים כבר כעת בספרית ביה"ס למוזיקה בתפזורת (ספרים ותווים). במרוצת השבועות הקרובים ייפתח אתר מודל למבחני ההאזנה השונים ועליו יועלו סריקות של הדוגמאות מאנתולוגיית נורטון (הקטעים הקצרים לזיהוי ולתיאור מילולי). כמו כן, הרשימות תועלנה לאתר ביה"ס.
The grades of these exams will be calculated into the average together with other courses.
Guidelines to listening examinations
Number of annual exams – the school will hold one annual exam (a total of four exams towards a bachelor's degree).
Nature of the exams – the exams will be divided into two parts:
A. short pieces (from the Norton Anthology). These pieces should be studied with exact precision where general background features will be requested. Historical, stylistic and analytic features can be found in the two volumes of the Anthology. Hereinafter are the required details to be provided by the student for each work in the examination:
1. Style/period;
2. General knowledge of composer/ circumstances of the composition;
3. Genre and significance of the work to the genre;
4. Precise instrumentation or ensemble;
5. In vocal works: text contents and meaning;
6. Outstanding structural, textural and rhythmic or other elements, compositional treatment of the text in vocal works.
B. Whole works that must be identified by the same parameters that were customary until now:
Composer;
Name of the composition and genre;
Movement;
Opus number or otherwise;
Style (classical, romantic, Baroque etc.)
All materials necessary for preparation for the exams are available at the School of Music library (books and scores). During the next few weeks a moodle website will be opened for the listening exams in which the material will be made available. Likewise the lists will be posted on the school's website.
בחינות האזנה - שנה א' - יצירות קצרות, או קטעי יצירות הלקוחות מתוך נורטון / אנתולוגיה של המוסיקה המערבית - מהדורה מס' 3
Listening examination - 1st year - short pieces taken from Norton / Anthology of Western Music 3rd edition
no.
Composer
Work (selections)
Norton Example No.
1
Guillaume de Machaut
Mass Agnus Dei
22
2
Josquin des Prez
Mille regrets
a) Chanson
b) Arramgement for viluela by Luis de Narvaez
32
3
Claudio Monteverdi
Madrigal: Cruda Amarilli
41
4
Giovanni da Palestrina
Pope Marcellus Mass
a) Credo
b) Agnus Dei I
49
5
Claudio Monteverdi
L'Orfeo
a) Prologue: Dal mio Permesso
b) Act II: Vi ricorda
c) In un fiorito prato
56
6
Henry Purcell
Dido and Aeneas: Act III, Scene 2
71
7
Dietrich Buxtehude
Praeludium in E major, Bux WV 141
73
8
Antonio Vivaldi
Concerto Grosso in G minor op. 3 No. 2 RV 578
a) Adagio e Spiccato (1st mvt)
b) Allegro (2nd mvt)
78
9
J.S. Bach
Cantata, Wachet auf ruft uns die Stimme, BWV 140
a) Chorus
b) Tenor Recitative
c) Aria (duet)
d) Chorale
e) Recitative
f) Aria (duet)
g) Chorale
83
10
Domenico Scarlatti
Sonata in D major K 119, L 415
92
11
Haydn
Symphony No. 104: Finale (4th mvt)
99
12
Haydn
String Quartet op. 76 No. 3 (2nd mvt)
101
13
Mozart
Piano Concerto in A major K. 488 Allegro (1st mvt)
102
14
Mozart
Don Giovanni: Act I, Scene 5
a) No. 3: "Ah, chi mi dice mai"
b) No. 4: "Madamina! Il catalogo e questo"
103
15
Beethoven
Piano Sonata op. 13: Rondo, Allegro (3rd mvt)
104
16
Beethoven
Symphony No. 3 in E-flat major, Eroica: Allegro con brio (1st mvt)
106
שנה א' - יצירות לזיהוי
1st year: List of music pieces for identification
no.
Composer
Work
Movements
1
Ravel
La Valse
2
Bach
Concerto for Harpsichord and Orchestra in F minor
3
Bach
Magnificat in D major
(complete)
4
Beethoven
Symphony No. 2 in D major op. 36
5
Beethoven
Piano Concerto No. 4 op. 58 in G major
6
Brahms
Piano Sonata No. 3 op. 5 in F minor
7
Mozart
Symphony No. 35 in D major K. 385 Haffner
8
Mozart
Requiem Mass in D minor K. 626
I. Introitus: Requiem aeternam
II. Kyrie
III. Sequentia (from Dies Irae to Lacrimosa)
9
Beethoven
Violin Concerto in D major op. 61
10
Brahms
Symphony No. 4, in E minor op. 98
11
Mozart
Oboe Quartet in F major K. 370
12
Schumann
Symphony No. 1 in B-flat major op. 38 Spring
13
Schumann
Piano Concerto op. 54 in A minor
14
Beethoven
Sonata for Violoncello and Piano No. 3 in A major op. 69
15
Verdi
Rigoletto
Act I from beginning through Gilda's Recitative and Aria
("Gualtier Maldè!... Caro nome" )
16
A. Dvořák
Stabat Mater
1. Quartetto, Coro. Andante con moto (Stabat Mater dolorosa)
4. Basso solo, Coro. Largo (Fac, ut ardeat cor meum)
7. Coro. Largo (Virgo virginum praeclara)
9. Alto solo. Andante maestoso (Inflammatus et accensus)
17
Schubert
Piano Quintet in A major op. 114 The Trout
18
Bloch
Rhapsody Solomon for Violoncello and Orchestra (1916)
19
Stravinsky
Petroushka
(complete ballet)
20
Puccini
from "La Boheme"
Act I (complete)
21
L. Bernstein
Symphonic Dances from
West Side Story
First four sections: Prologue (Allegro Moderato)
"Somewhere" (Adagio)
Scherzo (Vivace e Leggiero)
Mambo (Meno Presto)
22
Ben Haim
Symphony No. 2 op. 36
23
Tchaikovsky
Symphony No. 4 op. 36
24
Liszt
Mephisto Waltz No. 1 for Piano
25
Saint-Saens
Samson et Dalila
Dalila. Aria: "Mon coeur s'ouvre à ta voix" (Act II, Scene 3)
Bacchanale (Act III, Scene II)
26
Khachaturian
Trio in G minor for Violin, Clarinet and Piano
27
Prokofiev
Romeo and Juliet
Concert Suite no. 1
28
Mozart
Quintet in E-flat major K. 452 for Piano, Oboe, Clarinet, Horn and Bassoon
29
W.A. Mozart
String quintet in G minor K.516
30
J.S. Bach
Motet Jesu meine Freude
(complete)