| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
מהי אמנות אפריקאית? מזירה קולוניאלית לאמנות גלובלית
What is African Art? From the Colonial Arena to Global Art |
0821-6898-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||
|
קורס זה מזמין את משתתפיו לברר מהי אמנות אפריקאית. נעמוד על הבעייתיות הכרוכה בכינון היסטוריה של אמנות אפריקאית, שבגינה מתקשים חוקרים למפות את 'תולדות האמנות האפריקאית'. כמוכן ננסה להבין את הגישות המחקריות לאמנות אפריקאית מסורתית ו\או קאנונית, נדון במעמדה ובתפקידיה של חלק מאמנות מסורתית זו, ונברר מה איפשר את התקבלות האמנות האפריקאית במערכת האמנות הגלובלית. נבחן את מעמדה של אמנות אפריקאית בשיח על ה'אמנות הגלובלית', וננסה להבין את דפוסי ההשתלבות של אמנות אפריקאית ויוצריה במארג האמנות הגלובלית במאה ה-21.
במסגרת זו נדון באופן ביקורתי במגוון תפיסות רווחות של ייצוגים אפריקאים, נתאר וננתח מגוון ייצוגים אפריקאים השגורים בתרבות הפופולרית באפריקה ומחוצה לה, ונמקם את עצמנו ביחס לייצוגים אלה. לאחר מכן נסקור בקצרה את ההיסטוריה של אפריקה דרומית לסהרה, ונבחן את השפעותיה של המורשת הקולוניאלית על אפריקה כיבשת ועל האמנות האפריקאית בפרט, תוך ניסיון להתחקות אחרי המורכבות ההיסטורית שלאורה נוצרו, התניידו, הופצו ונבזזו פריטי אמנות אפריקאית, טרם, ואולי דווקא בגין, השתלבותם בעולם הגלובלי.
בהקשר הפוסטקולוניאלי, נדון באמנות הדרום האפריקאית לפני תקופת האפרטהייד ואחריה. נדון באמנות זו בפרט, ובאמנות אפריקאית בכלל, כמקרה מבחן של מגעים בין תרבויות, מהלכי הגירה ותהליכי גלובליזציה. לאור זאת, נדון באמנות אפריקאית כמערכת סבוכה של תוצרים אמנותיים, יוצרים, פטרונים, מפיצים, מתווכים, וסוכני תרבות שונים המקיימים ביניהם יחסי גומלין ומאבקי כוח. כל אלה תורמים להיווצרות אמות מידה משתנות של ערך אסתטי, אותנטיות, העדפות טעם, סף התקבלות, דפוסי צריכה, ולא פחות חשוב ,דינמיקה של כוחות שוק בשדה האמנות בעידן הנוכחי. נסקור למשל את חילוקי הדעות באשר לאמות המידה על פיהן נתפסת עבודת אמנות אפריקאית כ'אותנטית': שוחרי אמנות אפריקאית רבים נוטים להעריך יצירות אמנות אפריקאיות כ'אותנטיות' בשל כך שנועדו לשימוש או לצריכה מקומיים, ולא לצריכה בשוק האמנות הרחב. אך מתברר שלא אחת אמנים אפריקאים מייצרים עבודות אמנות דווקא בשל קיומו של שוק האמנות העולמי הרחב, בו הם מבקשים להשתלב.
נכיר מדגם מייצג של תערוכות מובילות שהיו מרכזיות ביצירת קשר מוסדי בין אמנות אפריקאית לעולם המערבי. כמוכן נתוודע למבחר מתוך מאגר עבודותיהם של אמנים, צלמים, ואוצרים אפריקאים, ביניהם אוקווי אנווזור, סילבסטר אוגבצ'י, סיימון נג'אמי, אינקה שוניברי, אל אנתסואי, ניקולס שלובו, סמואל פאסו, סנטו מופקינג, דיויד גולדבלט, פיטר הוגו, פיטר מגובנה, רוג'ר באלן, זוולטו מטטווא, זנלה מוהולי, ווילאם קנטרידג', מרלין דומס, ננדיפה מנטמבו, משק גאבה, הרולד רובין, ג'ראר סקוטו, ודיויד קולואנה.
This course invites us to view, and inquire into, African art as a multifaceted and nuanced range of artefacts constituting a challenging, and historically deprived, field of inquiry. African art has emerged largely, though not always exclusively, as a result of intercultural contacts between various geographic regions in Africa itself, and more or less unequal, forceful interventions in Africa on behalf of a range of colonizing powers. More recently, it has become part and parcel of what is currently acknowledged as the comprehensive field of global art. How did this come about? We will consider leading scholarly approaches to traditional or canonical African artefacts, discuss the social standing and functions of select works of traditional African art, and reflect on the underlying configurations that have brought about the reception of African artefacts and artists within the wider field of global art.
In this framework, we will begin by critically examining a range of contemporary stylistic and visual representations of Africa and Africans, describe and analyse how Africa and Africans are portrayed in popular culture both within Africa and elsewhere, and critically discuss our own stance(s) toward these representations. Next, we will briefly review the history of Africa South of the Sahara, considering how the legacy of colonialism has affected the plight of Africa at large, and the predicament of African art in particular. We will investigate aspects of the historically and geographical complexity entailed in the production, mobility, dissemination, dislocation and looting of African art and artefacts, prior to, and perhaps even notwithstanding, their integration into the broader field of what is today acknowledged as ‘global art’.
In the postcolonial context, we will focus on South African art before and after apartheid. We will consider African art at large, and South African art in particular, as products of intercultural contacts, procedures of emigration, and processes of globalization. In this vein, we will examine African art and artists as a complex system of artistic works and artefacts, artists, patrons, distributors, traders, agents and various cultural brokers who maintain concurrently, and over time, relations of reciprocity and power struggles. All the above contribute to a dynamic and fluid range of criteria when it comes to aesthetic value, authenticity, stylistic preferences, thresholds of acceptance and legitimacy, patterns of consumption, and no less importantly, market force dynamics within the market of contemporary global art. We will critically discuss the range of controversies underpinning how African art and artefacts come to be considered ‘authentic’: many African art enthusiasts tend to assess African art and artefacts as ‘authentic’ because they believe these were produced for local use or consumption, rather than for exchange in the wider art market. However, as it happens, many producers of African art create works of art precisely because of the existence of the broader art market, with which they aspire to interact.
We will acquaint ourselves with a series of formative exhibitions which played a key mediatory role in introducing African art to the West. We will further familiarize ourselves with a selection of works by a range of African artists, photographers, and curators, including Okwui Enwezor, Sylvester Ogbechie, Simon Njami, Yinka Shonibare, El Anatsui, Nicholas Hlobo, Samuel Fasso, Santu Mofekeng, David Goldblatt, Pieter Hugo, Peter Magubane, Roger Ballen, Zweletu Mthethwa, Zanele Muholi, William Kentridge, Marlene Dumas, Nandipha Mntambo, Meshak Gaba, Harold Rubin, Gerard Sekoto, and David Koloane.
אמנות אפריקאית מהי? מזירה קולוניאלית לאמנות גלובלית
African Art: Intercultural Contact(s) in the Age of Globalization
תש"פ, סמסטר ב', 2 ש"ס.
שיעור בחירה לתואר ראשון
מרצה: דר' סוניה נרונסקי-ליידן
טלפון: 052-5277365 דואל:sonja.narunskyladen@gmail.com
שעות קבלה: יום חמישי מ-12:30 עד 14:00 – או לפי תיאום אלקטרוני מראש
תיאור הקורס: קורס זה מזמין את משתתפיו לברר מהי אמנות אפריקאית. נעמוד על הבעייתיות הכרוכה בכינון היסטוריה של אמנות אפריקאית, שבגינה מתקשים חוקרים למפות את 'תולדות האמנות האפריקאית'. כמוכן ננסה להבין את הגישות המחקריות לאמנות אפריקאית מסורתית ו\או קאנונית, נדון במעמדה ובתפקידיה של חלק מאמנות מסורתית זו, ונברר מה איפשר את התקבלות האמנות האפריקאית במערכת האמנות הגלובלית. נבחן את מעמדה של אמנות אפריקאית בשיח על ה'אמנות הגלובלית', וננסה להבין את דפוסי ההשתלבות של אמנות אפריקאית ויוצריה במארג האמנות הגלובלית במאה ה-21.
במסגרת זו נדון באופן ביקורתי במגוון תפיסות רווחות של ייצוגים אפריקאים, נתאר וננתח מגוון ייצוגים אפריקאים השגורים בתרבות הפופולרית באפריקה ומחוצה לה, ונמקם את עצמנו ביחס לייצוגים אלה. לאחר מכן נסקור בקצרה את ההיסטוריה של אפריקה דרומית לסהרה, ונבחן את השפעותיה של המורשת הקולוניאלית על אפריקה כיבשת ועל האמנות האפריקאית בפרט, תוך ניסיון להתחקות אחרי המורכבות ההיסטורית שלאורה נוצרו, התניידו, הופצו ונבזזו פריטי אמנות אפריקאית, טרם, ואולי דווקא בגין, השתלבותם בעולם הגלובלי.
בהקשר הפוסטקולוניאלי, נדון באמנות הדרום האפריקאית לפני תקופת האפרטהייד ואחריה. נדון באמנות זו בפרט, ובאמנות אפריקאית בכלל, כמקרה מבחן של מגעים בין תרבויות, מהלכי הגירה ותהליכי גלובליזציה. לאור זאת, נדון באמנות אפריקאית כמערכת סבוכה של תוצרים אמנותיים, יוצרים, פטרונים, מפיצים, מתווכים, וסוכני תרבות שונים המקיימים ביניהם יחסי גומלין ומאבקי כוח. כל אלה תורמים להיווצרות אמות מידה משתנות של ערך אסתטי, אותנטיות, העדפות טעם, סף התקבלות, דפוסי צריכה, ולא פחות חשוב ,דינמיקה של כוחות שוק בשדה האמנות בעידן הנוכחי. נסקור למשל את חילוקי הדעות באשר לאמות המידה על פיהן נתפסת עבודת אמנות אפריקאית כ'אותנטית': שוחרי אמנות אפריקאית רבים נוטים להעריך יצירות אמנות אפריקאיות כ'אותנטיות' בשל כך שנועדו לשימוש או לצריכה מקומיים, ולא לצריכה בשוק האמנות הרחב. אך מתברר שלא אחת אמנים אפריקאים מייצרים עבודות אמנות דווקא בשל קיומו של שוק האמנות העולמי הרחב, בו הם מבקשים להשתלב.
נכיר מדגם מייצג של תערוכות מובילות שהיו מרכזיות ביצירת קשר מוסדי בין אמנות אפריקאית לעולם המערבי. כמוכן נתוודע למבחר מתוך מאגר עבודותיהם של אמנים, צלמים, ואוצרים אפריקאים, ביניהם אוקווי אנווזור, סילבסטר אוגבצ'י, סיימון נג'אמי, אינקה שוניברי, אל אנתסואי, ניקולס שלובו, סמואל פאסו, סנטו מופקינג, דיויד גולדבלט, פיטר הוגו, פיטר מגובנה, רוג'ר באלן, זוולטו מטטווא, זנלה מוהולי, ווילאם קנטרידג', מרלין דומס, ננדיפה מנטמבו, משק גאבה, הרולד רובין, ג'ראר סקוטו, ודיויד קולואנה.
Course description:
This course invites us to view, and inquire into, African art as a multifaceted and nuanced range of artefacts constituting a challenging, and historically deprived, field of inquiry. African art has emerged largely, though not always exclusively, as a result of intercultural contacts between various geographic regions in Africa itself, and more or less unequal, forceful interventions in Africa on behalf of a range of colonizing powers. More recently, it has become part and parcel of what is currently acknowledged as the comprehensive field of global art. How did this come about? We will consider leading scholarly approaches to traditional or canonical African artefacts, discuss the social standing and functions of select works of traditional African art, and reflect on the underlying configurations that have brought about the reception of African artefacts and artists within the wider field of global art.
In this framework, we will begin by critically examining a range of contemporary stylistic and visual representations of Africa and Africans, describe and analyse how Africa and Africans are portrayed in popular culture both within Africa and elsewhere, and critically discuss our own stance(s) toward these representations. Next, we will briefly review the history of Africa South of the Sahara, considering how the legacy of colonialism has affected the plight of Africa at large, and the predicament of African art in particular. We will investigate aspects of the historically and geographical complexity entailed in the production, mobility, dissemination, dislocation and looting of African art and artefacts, prior to, and perhaps even notwithstanding, their integration into the broader field of what is today acknowledged as ‘global art’.
In the postcolonial context, we will focus on South African art before and after apartheid. We will consider African art at large, and South African art in particular, as products of intercultural contacts, procedures of emigration, and processes of globalization. In this vein, we will examine African art and artists as a complex system of artistic works and artefacts, artists, patrons, distributors, traders, agents and various cultural brokers who maintain concurrently, and over time, relations of reciprocity and power struggles. All the above contribute to a dynamic and fluid range of criteria when it comes to aesthetic value, authenticity, stylistic preferences, thresholds of acceptance and legitimacy, patterns of consumption, and no less importantly, market force dynamics within the market of contemporary global art. We will critically discuss the range of controversies underpinning how African art and artefacts come to be considered ‘authentic’: many African art enthusiasts tend to assess African art and artefacts as ‘authentic’ because they believe these were produced for local use or consumption, rather than for exchange in the wider art market. However, as it happens, many producers of African art create works of art precisely because of the existence of the broader art market, with which they aspire to interact.
We will acquaint ourselves with a series of formative exhibitions which played a key mediatory role in introducing African art to the West. We will further familiarize ourselves with a selection of works by a range of African artists, photographers, and curators, including Okwui Enwezor, Sylvester Ogbechie, Simon Njami, Yinka Shonibare, El Anatsui, Nicholas Hlobo, Samuel Fasso, Santu Mofekeng, David Goldblatt, Pieter Hugo, Peter Magubane, Roger Ballen, Zweletu Mthethwa, Zanele Muholi, William Kentridge, Marlene Dumas, Nandipha Mntambo, Meshak Gaba, Harold Rubin, Gerard Sekoto, and David Koloane.
דרישות הקורס: נוכחות בשיעורים חובה
קריאת והתמצאות בספרות המחקר
השתתפות פעילה בשיעורים
מרכיבי הציון הסופי: הגשת שתי עבודות קצרות (עד 5 עמודים) במהלך הקורס (15% לכל עבודה)
עבודת סיום קורס (70%) אורך העבודה 12 עמודים
נושא העבודה ייקבע בתיאום עם המרצה
הקורס מומלץ לתלמידים שלמדו את המבוא לאמנות גלובלית, אך אין זה תנאי קבלה לשיעור
פירוט השיעורים (נושאי השיעורים, מערך השיעורים ופריטי הקריאה נתונים לשינויים):
קריאת חובה לשיעורים 2 ו-3:
*גליה צבר. 2010. 'אפריקה תחת שלטון קולוניאלי,' פרק ז', בתוך בראשית הייתה אפריקה. האוניברסיטה המשודרת. 91-104.
*גליה צבר.2010. 'סיפורה של דרום אפריקה', פרק ח', בתוך בראשית הייתה אפריקה. האוניברסיטה המשודרת. 105-121.
*גליה צבר 2010. 'דקולוניזציה', פרק י', בתוך בראשית הייתה אפריקה. האוניברסיטה המשודרת. 139-149.
*Njami, Simon.2007. Chaos and Metmorphosis”. Africa Remix: Contemporary Art of a Continent. Jacana: Johannesburg, pp. 13-21.
קריאת חובה: *Peffer, John. 2005. “Notes on African Art, History, and Diasporas Within”. African Arts 38(4): 70-77; 95-96.
*Kasfir, Sidney. 1984. “One Tribe, One Style? Paradigms in the Historiography of African Art”. History in Africa 11: 163-193
קריאת חובה: *Vansina, Jan.1984. Chapter One: “Introduction” 1-19; Chapter Three: “Society, The Mother of Art,” 41-53. In Art History in Africa: An Introduction to Method. Longman: London and New York.
*Forster, Till and Sidney Kasfir.2013. “Rethinking the Workshop: Work and Agency in African Art”. In African Art and Agency in the Workshop. Edited by Sidney Kasfir and Till Forster. Bloomington, Indiana: Indiana University Press. 1-23.
קריאת חובה:
קריאת חובה: *Mbembe, Achille. 2007. “Afropolitanism” in Africa Remix: Contemporary Art of a Continent. Jacana: Johannesburg. 26-29.
*Enwezor, Okwui. 1999. “Between Worlds: Postmodernism and African Artists in the Western Metropolis.” In Reading the Contemporary: African Art from Theory to the Marketplace. Edited by Olu Oguibe and Okwui Enwezor. Institute of International Visual Arts: London.
קריאת חובה: *.John Peffer. 2009. “Grey Areas and Space of Modern Black Art. In Art at the End of Apartheid. University of Minnesota Press: Minneapolis, London.1-40.