| |||||||||||||||||||||||||
"Chroma" האסתטיקה של הצבע ומשמעותו באמנות יוון ורומא
"Chroma" The Aesthetics of Color and its Meaning in Greek and Roman Art |
0821-6879-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||
|
אף כי היום נדמים לנו המונומנטים היוונים והרומים צחים כשלג, לאמיתו של דבר, היו אלו צבועים בססגוניות רבה. מטרת הקורס להכיר את תיאוריות הצבע שרווחו בעולם הקלאסי, את חומרי הצביעה וטכניקות יישום הצבע על יצירות אמנות ממגוון מדיומים [שיש, מתכות, ציורי קיר וציורי לוח, שנהבים, חומר וטרהקוטה, וטקסטיל]. השאלות המרכזיות שנעסוק בהן בשיעורים הן מה תפקיד הצבע ביצירת האמנות, מה משמעותו, האם הצבע מימטי או סמלי? נדון גם באופני התגובה של הצופים לאותן יצירות אמנות ססגוניות.
Although today Greek and Roman monuments seem to us snow-fresh, they were, in fact, very colorful. The purpose of the course is to introduce the color theories prevalent in the classical world, the painting materials and the techniques of applying color to works of art from a variety of mediums [marble, metals, terracotta, wall and panel paintings, ivory and textile]. The main questions we will discuss in the lessons are what was the role of color in the ancient work of art, what was its meaning, was the color mimetic or symbolic? We will also discuss the way viewers responded to those colorful artifacts.
אוניברסיטת תל אביב
הפקולטה לאמנויות
החוג לתולדות האמנות
"Chroma" האסתטיקה של הצבע ומשמעותו באמנות יוון ורומא.
סימסטר ב' תש"פ. 2 נ"ז.
תיאור הקורס
אף כי היום נדמים לנו המונומנטים היוונים והרומים צחים כשלג, לאמיתו של דבר, היו אלו צבועים בססגוניות רבה. מטרת הקורס להכיר את תיאוריות הצבע שרווחו בעולם הקלאסי, את חומרי הצביעה וטכניקות יישום הצבע על יצירות אמנות ממגוון מדיומים [שיש, מתכות, ציורי קיר וציורי לוח, שנהבים, חומר וטרהקוטה, וטקסטיל]. השאלות המרכזיות שנעסוק בהן בשיעורים הן מה תפקיד הצבע ביצירת האמנות, מה משמעותו, האם הצבע מימטי או סמלי? נדון גם באופני התגובה של הצופים לאותן יצירות אמנות ססגוניות.
Although today Greek and Roman monuments seem to us snow-fresh, they were, in fact, very colorful. The purpose of the course is to introduce the color theories prevalent in the classical world, the painting materials and the techniques of applying color to works of art from a variety of mediums [marble, metals, terracotta, wall and panel paintings, ivory and textile]. The main questions we will discuss in the lessons are what was the role of color in the ancient work of art, what was its meaning, was the color mimetic or symbolic? We will also discuss the way viewers responded to those colorful artifacts.
תכנית הוראה ל 13 שבועות
קריאת חובה: Kiilerich 2016
קריאת רשות: 2015Michela Sassi
קריאת רשות: Tiberios and Tsiafakis 2002: 23ff.
קריאת חובה: Bradley 2009b
קריאת רשות: Daehner and Lapatin 2017: chapter 14 “The Use of Inlays in Early Greek Bronzes”
קריאת רשות: Brecoulaki 2014
קריאת רשות: Pye 2000
קריאת רשות: Cohen 2006: 2-7
קריאת רשות: Mastrocinque 2011
קריאת רשות: 2015: Chap. 13 Harlow and Nosch
רשימה בבליוגרפית
כללי:
Batchelor, D. 2000. Chromophobia, London
Cleland, L. et. al. 2004. Colour in the ancient Mediterranean world. Oxford
Finlay, V. 2014. The Brilliant History of Color in Art, Los Angeles.
Goldman, R. B. (ed.) 2016. Essays in Global Color History. Interpreting the Ancient Spectrum, New Jersey. (especially part II)
תיאוריות ומונחים:
Benson, J. L., 2000. Greek Color Theory and the Four Elements, Amherst.
Bradley, M. 2009a. Colour and Meaning in Ancient Rome. Oxford
Bruno V. J., 1977. Form & Color in Greek Painting, New York.
Goldman. R. B. 2015. "The Multicolored World of the Romans," Glotta. Zeitschrift für Griechische und Lateinische Sprache 91: 90−111.
Irwin, E. 1974. Colour Terms in Greek Poetry, Toronto.
Michela Sassi, M. 2015. "Perceiving Colors," in: P. Destrée and P. Murray (eds.), A Companion to Ancient Aesthetics, New York, 262−273.
חומרים:
Ashock, R. (eds.) 1993. Artists’ Pigments: A Handbook of Their History and Characteristics, Vol. 2. Washington. Digital version: https://www.nga.gov/research/publications/pdf-library/artists-pigments-vol2.html
Elliott, C. 2008. “Purple Pasts: Color Codification in the Ancient World,” Law & Social Inquiry 33, 173−194.
Feller, R. L. (ed.) 1986. Artists’ Pigments: A Handbook of Their History and Characteristics, Vol. 1. Washington. Digital version: https://www.nga.gov/research/publications/pdf-library/artists-pigments-vol-1.html
Pastoureau, M. c2001, Blue, Black, Green, Red: The History of a Color, Princeton.
Stager, J. M. S. 2016. "The Materiality of Color in Ancient Mediterranean Art," in: R. B. Goldman (ed.), Essays in Global Color History. Interpreting the Ancient Spectrum, New Jersey, 97−120.
West FitzHugh, E. (ed.) 1997. Artists’ Pigments: A Handbook of Their History and Characteristics, Vol. 3. Washington. Digital version: https://www.nga.gov/content/dam/ngaweb/research/publications/pdfs/artists-pigments-vol3.pdf
מדיומים
Bradley, M. 2009b. "The Importance of Colour on Ancient Marble Sculpture," Art History 32: 427−457
Brecoulaki, H. 2014. "“Precious Colours” in Ancient Greek Polychromy and Painting: Material Aspects and Symbolic Value," Revue archéologique 57: 3−35.
Cohen, B. (ed.), 2006. The Colors of Clay: Special Techniques in Athenian Vases, Los Angeles.
Daehner, M. and Lapatin, K. (eds.) 2015. Power and Pathos: Bronze Sculpture of the Hellenistic World, Los Angeles.
Daehner, M. and Lapatin, K. (eds.) 2017. Artistry in Bronze: the Greeks and their Legacy, Los Angeles.
Deacey, S. and Villing, A. 2009. "What Was the Colour of Athena's Aegis?" Journal of Hellenic Studies 129: 111−129.
Harlow, M. and Nosch, M-L. (eds.), 2015. Greek and Roman Textiles and Dress: An Interdisciplinary Anthology. Philadelphia. (especially chapters 2, 6, 7, 12, 13)
Kiilerich, B. 2016. "Towards a ‘Polychrome History’ of Greek and Roman Sculpture," Journal of Art Historiography 15: 1−18
Lapatin, K. 2001. Chryselephantine Statuary in the Ancient Mediterranean World, Oxford.
Lapatin, K. 2015. Luxus: The Sumptuous Arts of Greece and Rome, Los Angeles.
Mastrocinque, A. 2011. "The Colours of Magical Gems," in: C. Entwistle and Noël A. (eds.), Gems of Heaven. Recent Research on Engraved Gemstones in Late Antiquity, c. AD 200–600, London, 62−74.
Pye, E. 2000. "Wall Painting in the Roman Empire: Colour, Design and Technology," Archaeology International 4: 24−27.
Panzanelli, R. (ed.) 2008. The Color of Life: Polychromy in Sculpture from Antiquity to the Present, Los Angeles.
Richter, G. M and Hall, L. F. 1944. "Polychromy in Greek Sculpture," The Metropolitan Museum of Art Bulletin 2: 233−240.
Tiberios, M. A. and Tsiafakis, D. S. (eds.) 2002. Color in Ancient Greece: the Role of Color in Ancient Greek Art and Architecture 700-31 B.C. Thessaloniki.
תערוכות ופרויקטים
Gods in Color. Exhibition website: http://buntegoetter.liebieghaus.de/en
Bunte Götter: die Farbigkeit antiker Skulptur; eine Ausstellung der Staatlichen Antikensammlungen und Glyptothek München, in Zusammenarbeit mit der Ny Carlsberg Glyptotek Kopenhagen und den Vatikanischen Museen, Rom; Glyptothek München, Königsplatz, 16. Dezember 2003 bis 29. Februar 2004
Rose-Greenland, F. 2016. " Color Perception in Sociology: Materiality and Authenticity at the Gods in Color Show," Sociological Theory 34: 81−105.
Tracking Colour. Polychromy of the Ancient World. Project website: http://www.trackingcolour.com/