חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  תולדות הצילום המקומי - היהודי והערבי
  The History of Local Photography - Jewish and Arab - from th                                         
0821-6697-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  א'1200-1400206אמכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר סלע רונה
סילבוס מקוצר
 ד"ר רונה סלע
הקורס עוסק בתולדות הצילום המקומי היהודי והערבי - החל מהעשורים האחרונים של המאה ה-19 כאשר צלמים זרים ערכו מסעות לארץ הקודש וצלמו את הארץ ותושביה, דרך לידתו והתפתחותו של צילום מקומי, השימוש בצילום ככלי בשירות מטרות לאומיות ועד תיעוד הקמתה של מדינת ישראל והנכבה הפלסטינית. הקורס יתמקד בהקשרים פוליטיים וחברתיים ובאופן בו השקפות עולם, אידיאולוגיות ותכנים מצאו ביטוי באמצעות הפריזמה הצילומית ובאופן בו הצילום עזר לכונן ולקבע אידיאולוגיות, סמלים, נורמות והשקפות עולם בתודעה הקולקטיבית. הקורס יתמקד, בין השאר, בפיענוח משמעויות, הקשרים ותכנים החבויים בתוך ה"טקסט" הצילומי, ה"תמים" כביכול. הקורס יבחן האם הצילום המקומי ייצר חלופה לתפיסה המערבית ויעסוק במושגים הבאים תוך השוואה למקומות אחרים בעולם - צילום קולוניאלי, צילום מגויס, צילום לאומי, צילום והארכיב, צילום וקטסטרופה.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6697-01 תולדות הצילום המקומי - היהודי והערבי
The History of Local Photography - Jewish and Arab - from th
שנה"ל תשע"ד | סמ'  א' | ד"ר סלע רונה

666סילבוס מפורט/דף מידע
אוניברסיטת תל-אביב
הפקולטה לאמנויות
החוג לתולדות האמנות
תולדות הצילום המקומי – היהודי והערבי - מסוף המאה התשע-עשרה עד סוף המחצית הראשונה של המאה העשרים
The History of Local Photography - Jewish and Arab - from the late 19th Century to the Middle of the 20th Century
שיעור לתואר ראשון, תשע"ד, סמסטר א', 2 ש"ס
מרצה: ד"ר רונה סלע
כתובת אימייל: ronasela@netvision.net.il
שעות קבלה: על פי תיאום מראש דרך דואר אלקטרוני
 
 תיאור הקורס
הקורס עוסק בתולדות הצילום המקומי היהודי והערבי-– החל מהעשורים האחרונים של המאה ה-19 כאשר צלמים זרים ערכו מסעות לארץ הקודש וצלמו את הארץ ותושביה, דרך לידתו והתפתחותו של צילום מקומי, השימוש בצילום ככלי בשירות מטרות לאומיות ועד תיעוד הקמתה של מדינת ישראל והנכבה הפלסטינית. הקורס יתמקד בהקשרים פוליטיים וחברתיים ובאופן בו השקפות עולם, אידיאולוגיות ותכנים מצאו ביטוי באמצעות הפריזמה הצילומית ובאופן בו הצילום עזר לכונן ולקבע אידיאולוגיות, סמלים, נורמות והשקפות עולם בתודעה הקולקטיבית. הקורס יתמקד, בין השאר, בפיענוח משמעויות, הקשרים ותכנים החבויים בתוך ה"טקסט" הצילומי, ה"תמים" כביכול. הקורס יבחן האם הצילום המקומי ייצר חלופה לתפיסה המערבית ויעסוק במושגים הבאים תוך השוואה למקומות אחרים בעולם - צילום קולוניאלי, צילום מגויס, צילום לאומי, צילום והארכיב, צילום וקטסטרופה.
 
The course deals with the history of local Jewish and Arab photography - starting from the last decades of the 19th century, when foreign photographers travelled to the Holy land and photographed the land and its people, through the birth and development of local photography, the use of photography as a tool for national purposes, and up until the recording of the creation of the State of Israel and the Palestinian Nakba. The course will focus on political and social contexts, and the way worldviews, ideologies and content found expression through a photographic prism, and how photography helped establish and reinforce ideologies,symbols, norms and beliefs in the collective consciousness. Among other things, the course will also address the interpreting of meanings, contexts, and content hidden in the photographic "text", seemingly "innocent'. The course will examine whether local photography created alternatives to Western perspectives and will discuss the following terms in comparison to other places in the world - colonial photography, enlisted photography, national photography, photography and the archive, photography and catastrophe.
 
טקסטים כלליים 
אבן-זהר, איתמר, "הצמיחה וההתגבשות של תרבות עברית מקומית וילידית בארץ- ישראל 1882 - 1948". קתדרה 16, 1980.
אורן, רות, "הבניית מקום: תעמולה ומרחב אוטופי בצילום הנוף הציוני 1898-1948". דברים אחדים 2, 1997.
סלע, רונה, צילום בפלסטין/ארץ-ישראל בשנות השלושים והארבעים, מוזיאון הרצליה לאמנות, הוצאת הקיבוץ המאוחד, קו אדום, 2000.
 
חובות
בחינה מסכמת- שאלות לבחירה
 
שקלול הציון הסופי
10% קריאת מאמרים והשתתפות
90% - ציון המבחן
 
פירוט השיעורים:
 
1. הקדמה
2. מסעות לארץ-הקודש: צילום קולוניאלי אירופאי ואמריקאי בעשורים האחרונים של המאה התשע-עשרה – דיון בעקבות אדוארד סעיד והומי ק. באבא, בהיבטים מקבילים בעולם (הודו, אמריקה) ובספרות של התקופה.
Nassar, Issam, Photographing Jerusalem, The Image of the City in Ninteenth Century Photography, Columbia University Press, 1997.
Onne, Eyal, Photographic Heritage of the Holy Land 1839-1914, The Institute of Advanced Studies, Manchester Polytechnic, England, 1980.
Perez, Nissan N., Focus East, Early Photography in the Near East, 1839-1885, Harry N. Hbrams., Inc., New York, 1988.
Solomon-Godeau, Abigail, “Photographer in Jerusalem, 1855: August Salzmann and his Times”, Photography at the Dock, Essays on Photographic History, Institutions and Practices, University of Minnesota Press, Minneapolis. 1991.
הומי ק. באבא, "שאלת האחר: הבדל, אפליה ושיח פוסט-קולוניאלי", תיאוריה וביקורת, גיליון מס' 5, סתיו 1994
ניר, ישעיהו, בירושלים ובארץ-ישראל, בעקבות צלמים ראשונים, משרד הביטחון ההוצאה לאור, 1986.
סעיד אדוארד, אוריינטליזם, תל-אביב: עם-עובד, 2000 (1978).
שילר, אלי ולוין, מנחם (עורכים), צילומי ארץ-ישראל הראשונים, מסע בעקבות צלמים ראשונים (1839-1989), הוצאת ספרים אריאל, ירושלים, 1989.
 
3. ראשיתו של צילום מקומי בסוף המאה התשע-עשרה-ראשית המאה העשרים: צילום ארמני וצילום ערבי ויהודי – הצילום כמתעד שינויים דמוגרפיים, גיאוגרפיים וחברתיים- ראשיתה של חלופה אפשרית לתפיסה המערבית?
4. אוריינטליזם בצילום היהודי בשני העשורים הראשונים של המאה העשרים והשתקפות ה"אחר" הערבי.
Silver-Brody, Vivienne, Documentors of the Dream, Pioneer Jewish Photographers in the Land of Israel 1890-1933, The Magnes Press, The Hebrew University, Jerusalem, 1998.
צלמונה, יגאל, "מזרחה! מזרחה? על המזרח באמנות הישראלית", קדימה - המזרח באמנות ישראל, ירושלים: מוזיאון ישראל, תשנ"ח
5. צילום יהודי/ציוני מגויס בשירות מטרות לאומיות משלהי שנות העשרים ועד הקמת מדינת ישראל: מוטיבים מרכזיים ודיון בהיבטים מקבילים בעולם (גרמניה, רוסיה, ארה"ב)
דונר בתיה, לחיות עם החלום. מוזיאון תל אביב לאמנות. 1989.
ידעיה, עודד, "בדרך לתיפקוד חברתי, על תצלומיו של זולטן קלוגר מתקופת 'חומה ומגדל'". קו 10. יולי, 1990.
סלע, רונה, צילום בפלסטין/ארץ-ישראל בשנות השלושים והארבעים, מוזיאון הרצליה לאמנות, הוצאת הקיבוץ המאוחד, קו אדום, 2000.
------------, "לכבוש את ההר, הצלמים וקרן קימת לישראל", קרן קימת ומצלמת, תצלומים מהקופסא הכחולה 1903 - 2003 , עורך: גדי דגון, 2003
 
6. צילום יהודי/ציוני מגויס (המשך) או תעמולה ציונית חזותית בשירות מטרות לאומיות: "היהודי והיהודייה החדשים" בצילום, בקולנוע ובגרפיקה: דיון בעקבות חוקרי הלאומיות העברית כמו אניטה שפירא, איתמר אבן-זוהר ועוז אלמוג מחד וקהילות מדומיינות של בנדיקט אנדרסון מאידך.
Tryster, Hillel, Israel before Israel, Silent Cinema in the Holy Land, Steven Spiellberg Jewish Film Archive, Israel,1995.
אלמוג, עוז, הצבר - דיוקן. תל אביב: עם עובד, תשנ"ז 1997.
אנדרסון, בנדיקט, קהילות מדומיינות. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 2000 [1983].
שפירא אניטה, יהודים חדשים, יהודים ישנים, עם עובד, תל אביב, 1997
 
7. צילום מגויס/צילום אוונגרדי. הצילום כמשרת תעמולה לאומית לצד התפתחות מגמות אוונגרדיות ושימוש בצילום ככלי לביטוי אישי בשנות השלושים והארבעים של המאה העשרים
סלע, רונה, צילום בפלסטין/ארץ-ישראל בשנות השלושים והארבעים, מוזיאון הרצליה לאמנות, הוצאת הקיבוץ המאוחד, קו אדום, 2000.
ידעיה, עודד, "בדרך לתיפקוד חברתי, על תצלומיו של זולטן קלוגר מתקופת 'חומה ומגדל'". קו 10. יולי, 1990.
 
8. הייצוג המגדרי בתקופת הצילום הציוני (1950-1930)
Graham-Brown, Sarah, Images of Women, The Portrayal of Women in Photography of the Middle East 1860-1950, Columbia University Press, New York. 1988.
אלבוים-דרור, רחל, "האישה הציונית האידיאלית", התשמע קולי? ייצוגים של נשים בתרבות הישראלית, יעל עצמון (עורכת), ירושלים: מכון ון-ליר, 2001
ברנשטיין, דבורה, אשה בארץ-ישראל, השאיפה לשיוויון בתקופת הישוב. הוצאת הקיבוץ המאוחד,1987.
----------------, "חקר הנשים בהיסטוריוגרפיה הישראלית: נקודות מוצא, כיוונים חדשים ותובנות שבדרך", העבריות החדשות, נשים ביישוב ובציונות בראי המגדר, מרגלית שילה, רות קרק וגלית חזן-רוקם (עורכות), ירושלים, יד יצחק בן צבי, 2001.
סלע, רונה, "צלמות במרחב הפרטי/צלמות במרחב הציבורי", חמישים שנות אמנות נשים בארץ ישראל – 1920-1970, עורכת: ד"ר רות מרקוס, הקיבוץ המאוחד, סידרת מגדרים, 2008
מרגלית שילה, אתגר המיגדר, נשים בעליות הראשונות, תל-אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2007.
 
9. ראשיתו של הצילום הצבאי היהודי בארץ ופרויקט תיקי הכפרים
סלע, רונה, לעיון הציבור - תצלומי פלסטינים בארכיונים צבאיים בישראל, מנשר לאמנות, 2009
Sela, Rona, "The Absent-Present Palestinian Villages", History of Photography Vol. 33, No. 1., 2009
 
 
10. צילום ארמני וצילום ערבי בשנות השלושים והארבעים: היבטים קולוניאליים, היברידיות ושיח מפוצל. מאלבר מאמי ועד פראנץ פאנון
ממי , אלבר, דיוקן הנכבש ולפני כן דיוקן הכובש, ירושלים: כרמל, 2005
סלע, רונה, ח'ליל ראאד, תצלומים 1948-1891, מוזיאון גוטמן לאמנות, 2010
פאנון, פרנץ, מקוללים עלי אדמות, בבל, 2006.
שטייניץ, עמי , "מרחב של מרחקים, צלמים פלסטינים במאה העשרים". סטודיו 113, מאי 2000.
שנהב, יהודה, "על הכלאה וטיהור: אוריינטליזם כשיח בעל שוליים רחבים", תיאוריה וביקורת 26. ירושלים: מכון ון ליר, 2005.
 
11. ראשיתו של הצילום הצבאי הערבי במחצית השנייה של שנות הארבעים
סלע, רונה, צילום בפלסטין/ארץ-ישראל בשנות השלושים והארבעים, מוזיאון הרצליה לאמנות, הוצאת הקיבוץ המאוחד, קו אדום, 2000.
2. נרטיבים מתנגשים- התדמית של הסכסוך היהודי פלסטיני בצילום המקומי בשנות השלושים והארבעים של המאה העשרים בהשפעת הצילום "הזר" של המאה התשע-עשרה. דיון בתופעה נוכח מחקרים עכשוויים.
סלע, רונה, "היסטוריה מצולמת של פלסטין", 40 ל-67, תיאוריה וביקורת 31, עורך: יהודה שנהב, חורף 2007
Sanbar, Elias, Palestiniens – La Photographie d'une terre et de son Peuple de 1839 à nos Jours, Hazan, 2004
12. כיצד מצטלם הסבל? הנכבה ומלחמת 1948 בצילום היהודי/ישראלי, הערבי ובתצלומי אונרא ומוסדות רווחה בינלאומיים (סוזן סונטאג, אריאלה אזולאי, מאיר ויגודר).
Sontag, Susan, Reading the Pain of Others. Farrar, Straus and Girox. 2003.
אזולאי, אריאלה, אלימות מכוננת 1950-1947, גנאלוגיה חזותית של משטר והפיכת האסון ל'אסון מנקדות מבטם', רסלינג, 2009.
אזולאי, אריאלה, האמנה האזרחית של הצילום, הוצאת רסלינג, 2007.
 
13. כיצד מצטלם הסבל? (המשך)
ויגודר, מאיר, "מאולף או מטורף : 'צילום הלם' באינתיפאדת אל-אקצה", סטודיו 124, 2001.
--------------, 2010. "הצופה המהורהר והמבט האקרובטי בצילומי חדרי המתים בעזה", המדרשה 13.
 
14. צילום והארכיב- הייצוג של הקונפליקט בארכיונים ממסדיים ציוניים קדם מדינתיים ובארכיוני צילום ערביים ומערביים.
דרידה, ז'אק, , מחלת הארכיב, הוצאת רסלינג, 2006 (1995).
סלע, רונה, "על האפשרות לחלץ ולמסד ארכיונים אלטרנטיביים במדינות קולוניאליות ובאזורי קונפילקט", ריאליטי טראומה וההגיון הפנימי של הצילום, חיים דעואל לוסקי (עורך), 2012
 
Cheryl McEvan, “Building a Postcolonial Archive? Gender, Collective Memory and Citizenship in Post-Apartheid South Africa”. Journal of Southern African 29(3), 2003
Allan Sekula, “Reading an Archive: Photography between Labour and Capital”. In Liz Wells (ed.) The Photography Reader, London and New York: Routledge, 2003 (1983)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת