חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  ההיסטוריה של הצילום במאה ה-20
  The History of Photography in the 20th Century  
0821-6690-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1800-2000206אמכסיקושיעור ד"ר שבי אורלי
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

השיעור הינו מבוא לסוגיות נבחרות בהיסטוריה של אמנות הצילום מראשית המאה ה 20 ועד לתקופתנו. בנוסף להכרות עם צילומים, צלמים, תערוכות וטקסטים מרכזיים על חקירת האבולוציה של הצילום,  הדיון בשיעור ייסוב סביב שלוש בעיות מרכזיות הקשורות לאופיו הייחודי של התחום: ראשית נעסוק בדיון התיאורטי המתמשך על מהותו של הצילום. נדון גם בתפקידו התרבותי, חברתי ופוליטי של הצילום בעידן המודרני והפוסט מודרני, כמנסח מחדש את יחסנו למציאות. כמו כן, נתמקד בשאלות אסתטיות הקשורות בצילום כאמנות, מתוך קשריו הרבים עם מתודות אמנותיות אחרות. דגש מיוחד יושם על תפקידו של הצילום בשדה באמנות העכשווית, תוך התמקדות במספר אמנים מרכזיים המאתגרים בעבודותיהם את גבולות המדיום. 

Course description

This class will provide an introduction to the history of photography since the beginning of the 20th century until present time. In addition to the general survey on major photographs, photographers, exhibitions and theoretical texts in this field, we will focus on three key problems concerning this unique practice. First we will discuss the ongoing theoretical struggle to define the qualities of photography. Secondly, we will talk about the cultural, social, and political role of photography in modern and post-modern society, as it has redefined reality. Finally, we will stand on some aesthetic questions regarding photography as art, and its relation to other artistic methods. Moreover, in this class we will look closely at a number of contemporary artists in order to understand how they challenge this practice

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6690-01 ההיסטוריה של הצילום במאה ה-20
The History of Photography in the 20th Century
שנה"ל תשע"ח | סמ'  ב' | ד"ר שבי אורלי

סילבוס מפורט/דף מידע

 

           

 

 

 

 

        ההיסטוריה של הצילום במאה ה-20

The History of Photography in the 20th Century

שעור: 2 ש"ס

סמסטר ב'

יום ב' 16:00-18:00

 

 

מרצה: ד"ר אורלי שבי oshevi@post.tau.ac.il

שעות קבלה: בתאום מראש

 

 

תיאור השיעור:

השיעור הינו מבוא לסוגיות נבחרות בהיסטוריה של אמנות הצילום מראשית המאה ה 20 ועד לתקופתנו. בנוסף להכרות עם צילומים, צלמים, תערוכות וטקסטים מרכזיים על חקירת האבולוציה של הצילום,  הדיון בשיעור ייסוב סביב שלוש בעיות מרכזיות הקשורות לאופיו הייחודי של התחום: ראשית נעסוק בדיון התיאורטי המתמשך על מהותו של הצילום. נדון גם בתפקידו התרבותי, חברתי ופוליטי של הצילום בעידן המודרני והפוסט מודרני, כמנסח מחדש את יחסנו למציאות. כמו כן, נתמקד בשאלות אסתטיות הקשורות בצילום כאמנות, מתוך קשריו הרבים עם מתודות אמנותיות אחרות. דגש מיוחד יושם על תפקידו של הצילום בשדה באמנות העכשווית, תוך התמקדות במספר אמנים מרכזיים המאתגרים בעבודותיהם את גבולות המדיום. 

 

 

This class will provide an introduction to the history of photography since the beginning of the 20th century until present time. In addition to the general survey on major photographs, photographers, exhibitions and theoretical texts in this field, we will focus on three key problems concerning this unique practice. First we will discuss the ongoing theoretical struggle to define the qualities of photography. Secondly, we will talk about the cultural, social, and political role of photography in modern and post-modern society, as it has redefined reality. Finally, we will stand on some aesthetic questions regarding photography as art, and its relation to other artistic methods. Moreover, in this class we will look closely at a number of contemporary artists in order to understand how they challenge this practice

 

 

 

 

דרישות הקורס וחובות התלמידים: נוכחות בשיעור ובקיאות בטקסטים נבחרים ובחומר הנלמד בכיתה.

מטלת סוף הקורס: בחינה מסכמת בסוף סמסטר. הבחינה מורכבת משאלות על סוגיות נבחרות ומושגים שנלמדו במהלך הסמסטר.

מרכיבי הציון הסופי: 100% בחינה מסכמת.

 

 

 

 

 

 

נושאי השיעורים (נתון לשנויים):

 

 

  1. מפנה המאה: הירושה של המאה ה 19

לקריאה חובה של הקורס:

סקולה אלן (תרגום: בורנק פרלמוטר), 2002, "על המצאת המשמעות הצילומית", המדרשה, מס' 5, עמ' 35-55.

 

 

Newhall Beaumont, 1942, “Photography as a Branch of Art History”, College Art Journal, Vol. 1, pp. 86-90

 

 

  1. ראיה חדשה: צילום והאוונגרד הסובייטי.
  2.  

Brik Ossip, 2002 (1920s), “What the Eye Does Not See”, in: Wells Liz (ed.), 2002, The Photography Reader, Routledge, New York. pp. 90-92

 

 

            לקריאה נוספת:

Buchloh Benjamin H.D., 1989, “From Fakture to Factography”, in: Bolton Richard (ed.), 1989, The Contest of Meaning: Critical Histories of Photography, The MIT Press, Cambridge Mass. & London. pp. 49-80

 

 

  1. ראיה חדשה: הצילום ברפובליקת וימר, המונטז' הדאדאסטי, האובייקטיביות החדשה וצילום בבאוהאוס
  2.  

Moholy-Nagy Laszlo, 2002 (1936), “A New Instrument of Vision”, In: Wells Liz (ed.), 2002, The Photography Reader, Routledge, New York.

 

 

לקריאה נוספת:

Solomon Godeau Abigail, 1989, “The Armed Vision Disarmed: Radical Formalism from Weapon to Style”, In: Bolton Richard (ed.), 1989, The Contest of Meaning: Critical Histories of Photography, The MIT Press, Cambridge Mass. & London. pp. 83-104

 

 

 

 

  1. ראיה חדשה: על צילום סוריאליסטי
  2.   חובה של הקורס:

 

קראוס רוזלינד (תרגום: עינת עדי), 2013 (1980), "התנאים הצילומיים של הסוראליסטים", בתוך: לוריא איה (עורכת), 2013, העין הערומה: צילום סוראליסטי במחצית הראשונה של המאה ה-20, תל אביב: מכון שפילמן לצילום. עמ' 16-30.

 

 

 

 

 

  1. צילום דוקומנטרי בארה"ב בשנות ה-30

לקריאה:

Tagg John, 2009, The Disciplinary Frame: Photography Truths and the Capture of Meaning, Minneapolis: The University of Minnesota Press. pp. 51-93

 

 

 

 

  1. סבלם של אחרים: דיון בצילומי מלחמות ואסונות

לקריאה :

בארת רולאן (תרגום: עידו בסוק), 1998, "צילומי הלם",  מתוך מיתולוגיות, , תל-אביב: בבל, עמ' 134-132.

 

לקריאה נוספת:

Pollock Griselda, 2012, “Photographing Atrocity: Becoming Iconic?”, In: Batchen Geffrey et al. (eds.), 2012, Picturing Atrocity: Photography in Crisis, London: Reaktion Books. pp. 65-74.        

 

 

  1. על המשבר של הצילום התיעודי

            לקריאה חובה של הקורס:

 

רוסלר מרתה (תרגום: אסתר דותן),  2006 (1981), בתוך ומחוץ לתמונה: על צילום, אמנות, ועולם האמנות, תל-אביב : פיתום. פרק 4: "בתוך, ליד, מחשבות לאחר מעשה: על צילום תיעודי". עמ' 95-139

בארת רולאן (תרגום: עידו בסוק), 1998, "המשפחה הגדולה של בני האדם",  מתוך מיתולוגיות, , תל-אביב: בבל, עמ' 213-216.

 

 

 

  1. צילום ושוטטות: "עין של הצלם"
  2.  

Szarkowski John, 2002 (1966), “Introduction to The Photographer’s Eye”, In: Wells Liz (ed.), 2002, The Photography Reader, New York & London: Routledge. pp. 97-103

 

 

 

  1. צילום, ציור והחברת הראווה: על הקשרים בין צילום לציור 
  2.  

האל פוסטר (תרגום: דפנה לוי), 2010, "מוות באמריקה", המדרשה, 13, עמ' 141-165.

 

 

 

  1. צילום ואמנות קונספטואלית

קריאת חובה של הקורס:

 

וול ג'ף (תרגום: ברנוק פרלמוטר), 2002 (1996), "סימנים של אדישות: היבטים של צילום באמנות מושגית או כאמנות מושגית", המדרשה, 5, עמ' 189-215.

 

 

  1. צילום אחרי אמנות קונספטואלית: המצאה מחדש של המדיום

קריאת חובה של הקורס:

 

סולומון-גודו, אביגיל (תרגום: דורון ליבנה), 2002 (1984), "הצילום לאחר הצילום האמנותי", המדרשה 5, עמ' 229-240.

 

  1. צילום אחרי אמנות קונספטואלית: אסכולת דיסלדורף

לקריאה:

 

James E. Sarah, 2010, "Subject, Object, Mimesis: The Aesthetic World of the Bechers'", In: Costello Diarmuid & Iversen Margaret (eds.), 2010, Photography after Conceptual Art, Oxford: Wiley-Blackwell. pp. 50-69

 

 

 

  1. ההפשטה של הצילום – הסוף לצילום?
  2.  

 

בשטי וואליד, (תרגום: דפנה רז), 2011 (2009), "להפשיט את הצילום: כמה הערות על ביקורת אלגורית", בתוך: דסאו אורי (עורך), 2011, תורת השלבים, מוזיאון פתח תיקווה לאמנות. אונליין: http://www.erev-rav.com/archives/26913

 

 

 

 

 

 

 

 

ביבליוגרפית חובה:

 

וול ג'ף (תרגום: ברנוק פרלמוטר), 2002 (1996), "סימנים של אדישות: היבטים של צילום באמנות מושגית או כאמנות מושגית", המדרשה, 5, עמ' 189-215.

 

סולומון-גודו, אביגיל (תרגום: דורון ליבנה), 2002 (1984), "הצילום לאחר הצילום האמנותי", המדרשה 5, עמ' 229-240.

 

סקולה אלן (תרגום: בורנק פרלמוטר), 2002 (1975), "על המצאת המשמעות הצילומית", המדרשה, מס' 5, עמ' 35-55.

 

 

 

 

קראוס רוזלינד (תרגום: עינת עדי), 2013 (1980), "התנאים הצילומיים של הסוראליסטים", בתוך: לוריא איה (עורכת), 2013, העין הערומה: צילום סוראליסטי במחצית הראשונה של המאה ה-20, תל אביב: מכון שפילמן לצילום. עמ' 16-30.

 

רוסלר מרתה (תרגום: אסתר דותן), 2006, בתוך ומחוץ לתמונה: על צילום, אמנות, ועולם האמנות, תל-אביב : פיתום. פרק 4: "בתוך, ליד, מחשבות לאחר מעשה: על צילום תיעודי". עמ' 95-139.

 

 

 

 

ביבליוגרפיה נבחרת:

 

 

אזולאי אריאלה, 2000, ואיך זה נראה לך?, תל אביב: הוצאת בבל.

 

בארת' רולאן (תרגום: ניב דוד), 1980, מחשבות על הצילום, ירושלים: בית הוצאת כתר.

 

----------- (תרגום: עידו בסוק), 1998, מיתולוגיות, , תל-אביב: הוצאת בבל.

 

בנימין ולטר (תרגום: אזולאי אריאלה), 2004, היסטוריה קטנה של הצילום, תל אביב: הוצאת בבל.

 

גיל-גלזר יערה, 2013, ספר הצילום התיעודי: ביקורת חברה ותרבות בתקופת השפל הכלכלי והניו-דיל, רסלינג: תל אביב.

 

לוסקי חיים דעואל (עורך), Reality Trauma וההגיון הפנימי של הצילום, תל אביב: מכון שפילמן

 לצילום ואבי גנור.

 

לוריא איה (עורכת), 2013, העין הערומה: צילום סוראליסטי במחצית הראשונה של המאה ה-20,

תל אביב: מכון שפילמן לצילום.

 

סונטאג סוזן (תרגום: ברונובסקי), 1979, הצילום כראי התקופה, תל אביב: ספרית אפקים עם עובד.

 

---------- (תרגום: דפנה רוזנבלוט), 2005, להתבונן בסבלם של אחרים, בן שמן: הוצאת מודן.

 

סימן-טוב נעמי(עורכת) 2002, "צילום/טקסט/אמנות", המדרשה, 5.

 

 

 

Adatto Kiku, 2008, Picture Perfect: Life in The Age of the Photo Op, Princeton NJ.: Princeton University Press.

 

Batchen Geffrey et al. (eds.), 2012, Picturing Atrocity: Photography in Crisis, London: Reaktion Books.         

 

Batchen Geoffrey (ed.), 2009, Photography Degree Zero, Reflections on Roland Barthes's Camera Lucida, Cambridge Mass. & London: MIT Press.

 

Batchen Geoffrey, 1999, Burning with Desire: The Conception of Photography, Cambridge Mas. London: The MIT Press.

 

Bolton Richard (ed.), 1989, The Contest of Meaning: Critical Histories of Photography, The MIT Press, Cambridge Mass. & London.

 

Brannan W. Beverly and Fleischhauer Carl (eds.), 1988, Documenting America, 1935-1943, Berkeley, LA & London: University of California Press.

 

Brown H. Elspeth, 2008, The Corporate Eye: Photography and Rationalization of America Commercial Culture, Baltimore: The John Hopkins University Press.    

 

Costello Diarmuid & Iversen Margaret (eds.), 2010, Photography after Conceptual Art, Oxford: Wiley- Blackwell.

 

Crimp Douglas, 1995, On the Museum's Ruins, Cambridge, Mass. & London: The MIT Press.

 

Czitrom Daniel and Yochelson Bonnie, 2008, Rediscovering Jacob Riis: Exposure Journalism and Photography in Turn-of-the-Century New York. New York: New Press.  

 

Didi-Huberman, Georges. 2008. Images In Spite of All : Four Photographs from Auschwitz. Chicago: The University of Chicago Press.

 

Fried Michael, 2008, Why Photography Matters as Art as Never Before, New Haven: Yale University Press.

 

Gronert Stefan, 2010, The Dusseldorf School of Photography, NY: Aperture.

 

Hacking Juliet (ed.), 2012, Photography: The Whole Story, New York & London: Prestel.

 

Hariman Robert and Lucaites John Louis, 2011, No Caption Needed: Iconic Photographs. Public Culture, and Liberal Democracy, Chicago: University of Chicago Press.

 

Hughes Alex (ed.), & Noble Andrea (ed.), 2003, Phototextualities: Intersections of Photography and Narrative, Albuquerque: University of New Mexico Press.

 

Kelsey Robin, & Stimson Blake, 2008, The Meaning of Photography, Williamstown, Mass.: Clark Art Institute.

 

Lemagny Jean-Claude and Rouille Andre (ed.) (Translation: Lloyd Janet), 1987, A History of Photography: Social and Cultural Perspectives, Cambridge & New York: Cambridge University Press.

 

Manovich Lev, 2002, The Language of New Media, Cambridge Mass. & London: The MIT Press.

 

Newhall Beaumont, 1982, The History of Photography: From 1939 to the Present, New York: The Museum of Modern Art.

 

Phillips Christopher, 1989, Photography in the Modern Era: European Document and Critical Writings, 1931-1940, New York: Metropolitan Museum of Art.

 

Pinney Christopher, 2011, Photography and Anthropology, London: Reaktion Books.

 

Ryan R. James and Schwartz M. Joan (eds.), 2003, Picturing Place: Photography and the Geographical Imagination, London: I.B. Tauris.

 

Sandler W. Martin, 2002 , Photography: An Illustrated History, Oxford & New York: Oxford University Press.

 

Solomon-Godeau Abigail, 1994, Photography at the Dock: Essays on Photographic History, Institutions, and Practices, Minneapolis: University of Minnesota Press.

 

Storr Robert (ed.), 2003, Gerhard Richter: Doubt and Belief in Painting, New York: The Museum of Modern Art.

 

Szarkowski John, 1966, The Photographer’s Eye, New York: The Museum of Modern Art.

 

Tagg John, 2009, The Disciplinary Frame: Photography Truths and the Capture of Meaning, Minneapolis: The University of Minnesota Press.

 

----------, 1993, The Burden of Representation: Essays on Photographies and Histories, Minneapolis: University of Minnesota Press.

 

Trachtenberg Alan (ed.), 1980, Classic Essays on Photography, Stony Creek, CT.: Leete's Island Books.

 

Tucker Jennifer, 2006, Nature Exposed: Photography as Eyewitness in Victorian Science, Baltimore: The Johns Hopkins University Press.

 

Warner Marien Mary, 2010 (3 edition), Photography: A Cultural History, New York: Pearson.

 

Wells Liz, 2009, Photography: A critical Introduction, New York & London: Routledge.

 

Wells Liz (ed.), 2002, The Photography Reader, New York & London: Routledge.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת