חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ג

  פיסול ישראלי : זהות מעוצבת בתלת מימד
  Israeli Sculpturing : Designing Identity in Three-D                                                  
0821-6685-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  א'1200-1400213מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר שטינברג רונית
סילבוס מקוצר
חווית ההתבוננות ביצירה פיסולית, שונה מזו שבציור. המגוון הרחב של החומרים ואופיין התלת-מימדי של היצירות מזמינים את הצופים למספר רב של נקודות מבט, למגע פיזי, ובמקרים מסוימים אף לכניסה פנימה ולהשתלבות בתוך חלל היצירה. בקורס זה נכיר את עוצמתו של הפיסול ככלי הבעה מורכב, תוך התמקדות בפיסול ישראלי. במהלך הקורס נבחן יצירות פיסול מרכזיות, טכניקות עבודה שונות, מוטיבים חוזרים ואף אידיאולוגיות חברתיות. נתייחס למושגים כגון: פיסול במרחב הציבורי, פיסול מדברי, פיסול ממוקד מקום, אנדרטאות, פיסול מינימליסטי ועוד. מוקד מרכזי בקורס תהווה יצירתו של זוכה פרס ישראל, הפסל מיכה אולמן ופרדוקס הנפקדות החזותית של אחדות מיצירותיו, הנעלמות מעיני הצופים.(במסגרת הקורס נפגוש את האמן מיכה אולמן, נקיים סיורים ברחבי האוניברסיטה ונבקר בגן הפסלים של מוזיאון תל-אביב).
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6685-01 פיסול ישראלי : זהות מעוצבת בתלת מימד
Israeli Sculpturing : Designing Identity in Three-D
שנה"ל תשע"ג | סמ'  א' | ד"ר שטינברג רונית

666סילבוס מפורט/דף מידע
פיסול ישראלי : זהות מעוצבת בתלת מימד
Israeli Sculpturing : Designing Identity in Three-D
0821-6685-01
סמסטר א' , תשע"ג
ד"ר רונית שטיינברג
שיעור בחירה
 
שעות קבלה של המרצה ומיקום: לפי תיאום מראש
טלפון:
דוא"ל: s_ronit@netvision.net.il
 
חווית ההתבוננות ביצירה פיסולית, שונה מזו שבציור. המגוון הרחב של החומרים ואופיין התלת-מימדי של היצירות מזמינים את הצופים למספר רב של נקודות מבט, למגע פיזי, ובמקרים מסוימים אף לכניסה פנימה ולהשתלבות בתוך חלל היצירה. בקורס זה נכיר את עוצמתו של הפיסול ככלי הבעה מורכב, תוך התמקדות בפיסול ישראלי. במהלך הקורס נבחן יצירות פיסול מרכזיות, טכניקות עבודה שונות, מוטיבים חוזרים ואף אידיאולוגיות חברתיות. נתייחס למושגים כגון: פיסול במרחב הציבורי, פיסול מדברי, פיסול ממוקד מקום, אנדרטאות, פיסול מינימליסטי ועוד. מוקד מרכזי בקורס תהווה יצירתו של זוכה פרס ישראל, הפסל מיכה אולמן ופרדוקס הנפקדות החזותית של אחדות מיצירותיו, הנעלמות מעיני הצופים.(במסגרת הקורס נפגוש את האמן מיכה אולמן, נקיים סיורים ברחבי האוניברסיטה ונבקר בגן הפסלים של מוזיאון תל-אביב).
 
For art consumers as well as for the public, the observer's experience varies a lot between watching a sculpture and looking at a painting. The wide range of materials and the three-dimensional nature of the artwork enable the audience to observe a diversity of perspectives, to participate by physical contact and in some incidents even to merge in the sculpture's space and integrate as a component of the artwork. In this course we will focus on Israeli sculptures in order to get familiar with the strength of sculpting as a complex expressive instrument. During the course we will get introduced to significant sculptures,examine different creation techniques and deal with leitmotifs as well as social ideologies.
 
We will refer to terms such as: Public-Space Sculptures, Desert Statues, Place-Focused Sculpting Sight Specific Sculpting, Memorial Monuments, Minimalistic Sculpting etc. The artwork of the Israeli Prize winner, the sculptor Micha Ulman will take place as a central theme in this class, particularly the paradox of visual absence of some of his works hidden from their potential observers.
(Within the course, we will meet the Artist Micha Ulman; we will wander around the campus and will visit the Tel-Aviv Museum Sculpture Garden)
 
דרישות הקורס:
נוכחות חובה והשתתפות פעילה
 
מטלת סוף קורס:
בחינה מסכמת (פירוט החומר לבחינה בסוף הסילבוס)
 
מרכיבי הציון הסופי:
בחינה מסכמת:             100%
 
 
תוכנית הוראה וקריאת חובה:
1. וונוס בקופסה- מבוא לקורס.
קריאה לשבוע הבא:
יגאל צלמונה, בוריס שץ כוהן אמנות-חזונו ויצירתו של אבי האמנות הישראלית, (קטלוג תערוכה), מוזיאון ישראל, ירושלים, 2006, עמודים 17-31. 
 
2. פסלים ראשונים - התחלה או המשך? 
קריאה לשיעור הבא:
תמר מנור-פרידמן, "ימינו כקדם: על הזיקה למזרח הקדום", מתוך: יגאל צלמונה ותמר מנור-פרידמן, קדימה המזרח באמנות ישראל, (קטלוג תערוכה), מוזיאון ישראל, ירושלים, 1998, עמודים 95-119.
 
3. "נמרוד" של דנציגר- פסל שהפך לאיקון.
קריאה לשיעור הבא:
גדעון עפרת, "הדיאלקטיקות של שנות ה-50: הגמוניה וריבוי", מתוך: גליה בר אור וגדעון עפרת, העשור הראשון-הגמוניה וריבוי, (קטלוג תערוכה), המשכן לאמנות ע"ש חיים אתר, עין חרוד, 2008, עמודים 16-27.
חיים גמזו, "אמנות הפיסול בישראל-מבוא", מתוך: גילה בלס (עורכת), ד"ר חיים גמזו: ביקורות אמנות, מוזיאון תל אביב לאמנות, תל אביב, 2006, 433-436.
 
4. הפיסול הישראלי המופשט - בין שם לכאן.
קריאה לשיעור הבא:
תמר הרמן, "שנות ה-70", מתוך: מרדכי עומר (עורך), גופי עצמי- אמנות בישראל 1968-1978, (קטלוג תערוכה), מוזיאון תל אביב לאמנות, תל אביב, 2008, עמודים 37-53.  
 
5. שנות השבעים תפיסות חברתיות
קריאה לשיעור הבא:
שרה ברייטברג סמל, כי קרוב אליך הדבר מאוד: דלות החומר כאיכות באמנות הישראלית, מוזיאון תל אביב, תל אביב, 1986. (נדפס מחדש בכתב העת המדרשה, מס' 2, 1999)
 
6. שנות השבעים פסלי מייצב
קריאה לשיעור הבא:
אויגן קולב, "מצבת הזיכרון- שיחה עם נתן רפופורט", "כיצד תעוצב דמותן של מצבות הזיכרון למלחמת שחרורנו", מתוך: גליה בר אור (עורכת), אויגן קולב: בניין תרבות בארץ ישראל, מוזיאון תל אביב לאמנות, תל אביב, 2003, עמודים 158-161, 171-175.
 
7. אנדרטאות
קריאה לשיעור הבא:
רונית שטיינברג, "ישראלי בגרמניה: פסליו של מיכה אולמן במרחב הציבורי", פרוטוקולאז': המוות אמן מגרמניה, אסופת מאמרים, 2011, עמודים 179-195. 
ורדה שטיינלאוף, "אמנות אדמה", מתוך: מרדכי עומר (עורך), גבולות השפה-היבטים באמנות הישראלית של שנות השבעים, מוזיאון תל אביב לאמנות, תל אביב, 1998, עמודים 303-304.
 
8. פיסול במרחב הציבורי
קריאה לשיעור הבא:
אמיתי מנדלסון, "חזיונות אחרית וראשית הרהורים על אמנות בישראל: 1998-2007 ", מתוך: אמיתי מנדלסון (עורך), זמן אמת- אמנות בישראל 1998-2008, (קטלוג תערוכה), מוזיאון ישראל, ירושלים, 2008, עמודים 67-76.
 
9. פירוק השלם
קריאה לשיעור הבא:
דוד שפרבר, שוליים- אמנות יהודית כפריפריה ישראלית, אוניברסיטת בר אילן,
עמודים 7-22.
 
10. זהות יהודית בפיסול? 
קריאה לשיעור הבא:
מרדכי עומר, "קאריאטידות נופלות ואובליסקים שבורים: העמוד באמנות ישראלית", מתוך: מרדכי עומר, אמנות ישראלית בת זמננו- מקורות וזיקות, עם עובד, 2006, עמודים 95-121.
 
11. "בית" "עמוד" נושאי חתך בפיסול ישראלי
 
12. מרצה אורח
קריאה לשיעור הבא:
אדם ברוך, "צירופים", מתוך: עמוס קינן (עורך), אמנות הפיסול בישראל: חיפוש הזהות, המוזיאון הפתוח, תפן, 1988, עמודים: 7-13.
 
13. סיכום הקורס
 
קריאת רשות:
-          גן הפסלים ע"ש לוי ופורטונה אשכנזי, (קטלוג), הגלריה האוניברסיטאית לאמנות ע"ש גניה שרייבר, אוניברסיטת תל אביב, 1993.
-          לוינגר, אסתר. אנדרטות לנופלים בישראל, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1993.
-          עוז אלמוג, הצבר-דיוקן, הוצאת עם עובד, תל אביב, 1997. 
-          עפרת, גדעון. מקורות הפיסול הארצישראלי: 1906-1939, (קטלוג תערוכה), מוזיאון הרצליה, 1990.
-          צלמונה יגאל. 100 שנות אמנות ישראלית, מוזיאון ישראל, ירושלים, 2010.
-          קינן, עמוס. אמנות הפיסול בישראל, (קטלוג תערוכה), המוזיאון הפתוח, תפן, 1988.
-       Beardsley, John. Earthworks and Beyond, Contemporary Art in the Landscape, Abbeville Press, New York, 1989.
-       Collins, Judith. Sculpture Today, Phaidon Press, London, 2007. 
-       Gamzu Haim, Sculpture in Israel, (translated from Hebrew by I. M. Lask, Mikhlol, Tel Aviv, 1957.
-       Krauss, Rosalind E. Passages in Modern Sculpture, MIT Press, Cambridge, 1977.
-       Klaus, Neumann, Shifting Memories-The Nazi Past in the New Germany, University of Michigan Press, Ann Arbor, 2000.
-       Seine, Harriet. Contemporary Public Sculpture: Tradition Transformation, and Controversy, Oxford University Press, New York, 1992.
-       The Art of Memory: Holocaust Memorials in History, (exhibition catalog), The Jewish Museum, New York, 1994.
החומר המחייב למבחן:
-          החומר שהועבר בקורס
-          מאמרי החובה (יוצגו באתר הקורס)
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת