חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ג

  אמניות בישראל: בין המקומי לבין הגלובלי
  Women Artists in Israel: Between the Local and the Global                                            
0821-6678-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1200-1400120מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר דקל טל
סילבוס מקוצר
הקורס יפרוש שושלת של יצירה נשית מתקופת טרום הקמת מדינת ישראל ולאחריה, ויחשוף קאנון אלטרנטיבי לזה המקובל בהיסטוריוגרפיה של האמנות המקומית. אל מול הדמויות הגבריות המובילות והמוכרות בשדה האמנות יוצגו יצירות של אמניות נשים. גישה זו תחייב את הסטודנטיות/ים לשאלות מהותיות כגון: האם ניתן לאפיין קטגוריה הנקראת 'אמנות נשים'? האם יש טעם לפגם בסימון קבוצה כזאת? האם ניתן להצביע על מאפיינים של 'אמנות נשית'? ולבסוף, וכהמשך לסוגיות מסוג זה, מתי ובאילו אופנים החלה להיווצר בישראל אמנות נשים שנושאת מרכיבים פמיניסטיים?
 
תכני הקורס יפרשו בסדר כרונולוגי, מן המוקדם אל המאוחר: החל בתקופת בצלאל; עבור באמניות הדור שלפני קום המדינה, ביניהן בתיה לישנסקי, ציונה תג'ר ואנה טיכו; המשך באמניות דור הביניים כגון לאה ניקל, אביבה אורי וביאנקה אשל-גרשוני; בהמשך אמניות שהחלו לפעול דור אחד מאוחר יותר, ביניהן דיתי אלמוג, מיכל נאמן ופמלה לוי; וכלה באמניות עכשוויות כמו סיגלית לנדאו ומיכל רובנר. בתוך כך תבחן אמנותן ביחס למתח המתקיים בין המקומי לבין הגלובלי, באמצעות סוגיות תמטיות מגוונות.
 
לקראת סופו של הקורס תוזמן מרצה-אורחת, יוצר/ת או אוצר/ת, העוסקת בסוגיות שונות של מגדר ושנדונו ועובדו במהלך הקורס. מפגש זה יפרה את החומרים שנלמדו במהלך הסמסטר, ויעורר זוויות חשיבה אלטרנטיביות ומשלימות אודות הפרקים שנלמדו בכיתה.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6678-01 אמניות בישראל: בין המקומי לבין הגלובלי
Women Artists in Israel: Between the Local and the Global
שנה"ל תשע"ג | סמ'  ב' | ד"ר דקל טל

666סילבוס מפורט/דף מידע
אמניות בישראל – בין המקומי לבין הגלובלי
Women Artists in Israel – Between the Local and the Global
0821-6678-01
סמסטר ב' , תשע"ג
ד"ר טל דקל
שיעור בחירה
 
שעות קבלה של המרצה ומיקום: לפי תיאום טלפוני / דוא"ל מראש
טלפון:
דוא"ל: tdekel@post.tau.ac.il
 
הקורס יפרוש שושלת של יצירה נשית מתקופת טרום הקמת מדינת ישראל ולאחריה, ויחשוף קאנון אלטרנטיבי לזה המקובל בהיסטוריוגרפיה של האמנות המקומית. אל מול הדמויות הגבריות המובילות והמוכרות בשדה האמנות יוצגו יצירות של אמניות נשים. גישה זו תחייב את הסטודנטיות/ים לשאלות מהותיות כגון: האם ניתן לאפיין קטגוריה הנקראת 'אמנות נשים'? האם יש טעם לפגם בסימון קבוצה כזאת? האם ניתן להצביע על מאפיינים של 'אמנות נשית'? ולבסוף, וכהמשך לסוגיות מסוג זה, מתי ובאילו אופנים החלה להיווצר בישראל אמנות נשים שנושאת מרכיבים פמיניסטיים?
 
תכני הקורס יפרשו בסדר כרונולוגי, מן המוקדם אל המאוחר: החל בתקופת בצלאל; עבור באמניות הדור שלפני קום המדינה, ביניהן בתיה לישנסקי, ציונה תג'ר ואנה טיכו; המשך באמניות דור הביניים כגון לאה ניקל, אביבה אורי וביאנקה אשל-גרשוני; בהמשך אמניות שהחלו לפעול דור אחד מאוחר יותר, ביניהן דיתי אלמוג, מיכל נאמן ופמלה לוי; וכלה באמניות עכשוויות כמו סיגלית לנדאו ומיכל רובנר. בתוך כך תבחן אמנותן ביחס למתח המתקיים בין המקומי לבין הגלובלי, באמצעות סוגיות תמטיות מגוונות.
 
לקראת סופו של הקורס תוזמן מרצה-אורחת, יוצר/ת או אוצר/ת, העוסקת בסוגיות שונות של מגדר ושנדונו ועובדו במהלך הקורס. מפגש זה יפרה את החומרים שנלמדו במהלך הסמסטר, ויעורר זוויות חשיבה אלטרנטיביות ומשלימות אודות הפרקים שנלמדו בכיתה.
 
 
A long dynasty of women artists, working in Israel prior to the establishment of the country as well as afterwards, will be presented in this class. It will expose an alternative canon to the one common in the local historiography, during which against well-known male artists we will present several women artists (some more and some less known to the public). This approach will raise fundamental questions such as: Is it possible to identify a category called "women's art"; what should this group's characteristics and components be; Should there at all be such a separatist category; And finally, when and why have women artists in Israel began to create art which hold feminist components. 
 
The course will combine a chronological and thematical approach, intertwining both into the discussion in order to gain a wide spectrum of subjects, while gaining a comprehensive understanding of the time and context of the events and of the artworks.  
 
 דרישות הקורס:
קריאת חובה: ראו רשימה
קריאה נוספת: יתכן ובמהלך השעורים אפנה למאמרים או פרקים נוספים.
ציון סופי:  בסיום הקורס תינתן בחינה.
 
מרכיבי הציון הסופי:
מבחן מסכם (100%)
 
 
סדר השיעורים (ניתן לשינויים - לא סופי)
 
1)      מבוא ורקע תיאורטי לנושא הקורס
2)      אמניות בתקופת "היישוב"
3)      אמניות סביב שנות הקמת מדינת ישראל
4)      המשך נושא
5)      רקע פוליטי-חברתי ליוצרות-נשים בשנות החמישים והשישים
6)      ניצני שיח מגדרי-נשי: שנות השישים
7)      אמנות שנות השבעים: בין המקומי לגלובלי
8)      המשך נושא
9)      "דור הביניים": שנות השמונים
10)  שנות התשעים בישראל: ביסוס שיח מגדרי והצגת עיקרי השיח הפמיניסטי
11)  המשך נושא
12)  מרצה-אורחת
13)  אמנות עכשווית – מבטים
14)  סיכום ומטלות
 
 
קריאת חובה
 
גילעת, יעל, 2006. "איפה הייתן ומה עשיתן – שיח מגדרי בתחילת שנות התשעים ומקומו בעיתון "הארץ", ישראל, כרך 9.
 
גינתון, אלן (אוצרת), 1991. הנוכחות הנשית, תל אביב: מוזיאון תל אביב לאמנות.
 
דקל, טל, 2011. "פמיניזם ואמנות פמיניסטית – הקשר הישראלי", (מ)מוגדרות – נשים, אמנות והגות פמיניסטית, תל אביב: הקיבוץ המאוחד/קו אדום לאמנות.
 
טננבאום אילנה, עינת עמיר (אוצרות), 2007. מרוץ שליחות: ארבעה עשורים של פמיניזם באמנות הישראלית, חיפה: מוזיאון חיפה לאמנות.
 
טרכטנברג, גרסיאלה, 2008. "ממוצלחות למועלמות – יוצרות בעיני ביקורת האמנות", נשים יוצרות בישראל, 1920-1970 (עורכת: רות מרקוס), תל אביב: מגדרים והקיבוץ המאוחד.
 
מרקוס, רות, 2008. "מבוא: מקומן של נשים בתולדות האמנות הישראלית: 1920-1970", נשים יוצרות בישראל, 1920-1970 (עורכת: רות מרקוס), תל אביב: מגדרים והקיבוץ המאוחד.
 
Dekel, Tal, 2011. "A Quantum Leap: From First-Wave to Third-Wave Feminist Art in Israel", Israel Studies, vol. 16.1
 
Nochlin, Linda, 1971. "Why Have There Been no Great Women Artists?", ArtNews, (January 1971).
 
קריאה מומלצת
בן-צבי, טל (אוצרת), 2001. דיוקן עצמי – אמנות נשים פלסטינית, תל אביב: אנדלוס.
 
בן-צבי, טל (אוצרת), 2002. "שפת אם", חזות מזרחית – הווה הנע בסבך עברו הערבי (עורך: יגאל נזרי), תל אביב: בבל.
 
בר-אור, גליה, 2002. אביבה אורי, תל אביב: המשכן לאמנות עין חרוד.
 
בר-אור, גליה, 2004. מאירה שמש מלכת יופי, תל אביב: המשכן לאמנות עין חרוד.
 
בר-אור, גליה וגדעון עפרת, 2008. הגמוניה וריבוי: העשור הראשון 1958-1948, 60 שנות אמנות בישראל, תל אביב: המשכן לאמנות עין חרוד.
 
ברייטברג-סמל, שרה, 1985. "מחזור דמים", ביאנקה אשל גרשוני 1980-1985, תל אביב: מוזיאון תל אביב לאמנות.
 
גל, ניסים, 2010. דיוקן האמנית כעיצוב פנים – על יצירתה של אביבה אורי, תל אביב: הקיבוץ המאוחד.
 
גלדמן, מרדכי, 2007. ויהי במראת הכסף – ביאנקה אשל-גרשוני, תל אביב: הקיבוץ המאוחד.
דיקרטור, רותי, 1998. "זו עם הגב אלינו: על נשים, יצירתיות ושנות ה- 70", אמניות באמנות ישראל, 1948-1998, חיפה: מוזיאון חיפה לאמנות.
 
דקל, טל, 2009. "בנעליה של קתה קולביץ? היבטים מגדריים ביצירתה של רות שלוס", פרוטוקולים: היחידה להיסטוריה וביקורת – בצלאל, כרך 14 (אוקטובר 2009).
 
דקל, טל, 2009. "כלים שלובים: נזילות מגדרית בראי אמנותו של בועז טל", בועזהבה: בועז טל – רטרוספקטיבה/הגלריה האוניברסיטאית. תל אביב: הוצאת אוניברסיטת תל אביב.
 
חינסקי, שרה, 1993. "שתיקת הדגים: מקומי ואוניברסאלי בשיח האמנות הישראלי", תיאוריה וביקורת, כרך 4.
 
חינסקי, שרה, 1997 . "רוקמות התחרה מבצלאל", תיאוריה וביקורת, כרך 11.
 
חינסקי, שרה, 2002. "על תסמונת הלבקנות הנרכשת בשדה האמנות הישראלית", תיאוריה וביקורת, כרך 20.
 
טייכר, אילנה (אוצרת), 1998. אמניות באמנות ישראל, 1948-1998, חיפה: מוזיאון חיפה לאמנות.
 
טרטקובר, דוד וגדעון עפרת (עורכים), 2006. בצלאל 100 – ספר ראשון, 1906-1929, ירושלים: בצלאל.
 
טרכטנברג, גרסיאלה, 2006. בין לאומיות לאמנות – כינון שדה האמנות בתקופת היישוב ובראשית שנות המדינה, ירושלים: מאגנס.
 
יהב, גליה, 1998. "Eye Wish", פלסטיקה, כרך 2.
 
כץ-פרימן, תמי ותמר אלאור (אוצרות), 1994. מטא-סקס: גוף, זהות ומיניות, תל אביב: מוזיאון עין חרוד.
 
כץ-פרימן, תמי, 2003. אוברקרפט – אובססיה, דקורציה ויופי נשכני, חיפה: הגלריה לאמנות, אוניברסיטת חיפה.
 
מאלווי, לורה, 2006 [1975]. עונג חזותי וקולנוע נרטיבי, (תרגום: רועי רוזן, הקדמה: רונה ברייר-גארב). ללמוד פמיניזם: מקראה (עורכות: דלית באום ועוד) תל אביב: הקיבוץ המאוחד, סדרת מגדרים.
 
מנדלסון אמיתי ואפרת נתן, 2008. זמן אמת: העשור השישי 2008-1998, 60 שנות אמנות בישראל, ירושלים: מוזיאון ישראל לאמנות.
 
משמר, תמר (עורכת), 2009. מי מפחד מוירג'יניות, נשים כותבות נשיות – גיליון מיוחד: עיתון 77, תל אביב: אגודת סופרים ואמנים לקידום הספרות והתרבות.
 
נסראללה, עאידה, 2010. "מציגות ומתריסות – שלוש אמניות פלסטיניות", ארץ אחרת – אמנות לא תל אביבית, שם זמני, גיליון 57.
 
סיקסו, הלן, 2006 [1975]. צחוקה של המדוזה. ללמוד פמיניזם: מקראה (עורכות: דלית באום ועוד) תל אביב: הקיבוץ המאוחד, סדרת מגדרים.
 
ספרן, חנה, 2006. לא רוצות להיות נחמדות – המאבק על זכות הבחירה לנשים וראשיתו של הפמיניזם החדש בישראל. חיפה: פרדס.
 
סרגוסי, ענת, 2009."המהפכה הסודית: שילוב נשים בתהליך המדיני", נשים אל מול השלום: קולות מישראל (עורכות: ענת סרגוסי, גליה לימור ונורית חג'אג') תל אביב: נציבות הנשים הבינלאומית.
עומר, מרדכי, 1996. "האם הגדולה שאביבה אורי", מותר, כרך 4.
 
עומר, מרדכי, 2008. גופי עצמי: העשור השלישי 1978-1968, 60 שנות אמנות בישראל, תל אביב: מוזיאון תל אביב לאמנות.
 
עומר, מרדכי, 2009. מיכל היימן – התקפות על חיבור, תל אביב: מוזיאון תל אביב לאמנות.
 
עלון, קציעה, 2009. עירומות (קטלוג). ירושלים: כתר.
 
עפרת, גדעון, 1994. "בתולת ציון ובנה האמן", משקפיים, גיליון 21.
 
פישר, יונה ותמר מנור-פרידמן, 2008. לידת העכשיו: שישים שנות אמנות בישראל, העשור השני 1958-1968. תל אביב: מוזיאון אשדוד לאמנות.
 
צלמונה, יגאל, 2010. 100 שנות אמנות בישראל, ירושלים: מוזיאון ישראל לאמנות.
 
רבינא, דורון, 2008. ובסוף נמות: העשור החמישי 1988-1998 – 60 שנות אמנות בישראל, הרצליה: מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית.
 
צוקרמן, משה, 2001. חרושת הישראליות, מיתוסים ואידיאולוגיה בחברה מסוכסכת, תל אביב: סדרת פטיש, הוצאת רסלינג.
 
צלמונה, יגאל. 2010. 100 שנות אמנות בישראל, ירושלים: מוזיאון ישראל.
 
רובין, כרמלה, 2003. ציונה תג'ר – רטרוספקטיבה, תל אביב: מוזיאון תל אביב לאמנות.
 
רוזין, טלי, 2000. מה זה בכלל פמיניזם? ואיך קרה שאנחנו לא יודעות על זה כלום, תל אביב: זמורה-ביתן.
 
שפירא, שרית, 2000. בית הבובות, ירושלים: מוזיאון ישראל לאמנות.
 
שפלן-קצב, הדרה ויהודית מצקל (אוצרות), 1997. הו-מאמא – ייצוג האם באמנות ישראלית עכשווית, רמת גן: המוזיאון לאמנות ישראלית רמת גן.
 
שפלן-קצב, הדרה, 2008. המפגש בין הסובייקט האימהי והמסמן החזותי באמנות ישראלית עכשווית (חיבור לשם קבלת תואר דוקטור), אוניברסיטת תל אביב.
 
שפרבר, דוד, 2009. "משנכנס אדר: היפוכים מגדריים", מקראי קודש – מועדי ישראל והאמנות היהודית העכשווית (עורך: דוד שפרבר), רמת גן: אוניברסיטת בר אילן.
 
שפרבר, דוד, 2010. "מגדר ומגזר – פמיניזם יהודי", שוליים – אמנות יהודית כפריפריה ישראלית, רמת גן: אוניברסיטת בר אילן.
 
שפרבר, דוד, 2010. "אין כניסה ל'אחרים' ", ארץ אחרת – אמנות לא תל אביבית, שם זמני, גיליון 57.
תמיר, טלי (אוצרת), 2006. רות שלוס – עדות מקומית, תל אביב: המשכן לאמנות עין חרוד.
 
Ankori, Ganit, 1989. "Yocheved Weinfeld's Portraits of the Self" in Woman's Art Journal (Spring/Summer 1989)
 
Ankori, Ganit, 2001. "The Jewish Venus," in Complex Identities: Jewish Consciousness and Modern Art, ed. Mathew Baigell and Milly Heyd, 238-258 (New Brunswick, NJ)
 
Ankori, Ganit, 2006. Palestinian Art, Reaktion Books.
 
Chadwick, Whitney and Isabelle De Courtivron (eds.), 1996. Significant Others: Creativity & Intimate Partnership. London: Thames and Hudson.
 
Dekel, Tal, 2007. "Rediscovering Feminism in Israeli Art – New Aspects of Pamela Levy Early Work," Hagar, 7.2
 
Dekel, Tal 2009. "Art and Struggle: Ethiopian-Jewish Women Artists in Israel", The International Journal of the Arts in Society, vol. 3, no. 5
 
Dekel, Tal, 2012. "Feminist Art Hitting the Shores of Israel: Three Case Studies in Impossible Times", Frontiers, vol. 33 no. 2
 
Dekel, Tal, 2012. "The Politics of Representation and Recognition: Mizrahi Feminist Art, The Case of Shula Keshet", HuHa - Journal of Art, Haifa University, vol. 1
 
Levinger, Esther, 1995. “Women and War Memorials in Israel", Woman’s Art Journal, vol. 16/1, (Spring/Summer 1995), pp. 40-46.
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת