חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ג

  אמנות ממלכת ירושלים הצלבנית
  Art and Architecrure in the Crusader Kingdom of Jerusalem                                            
0821-6556-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1000-1200206אמכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר פישהוף גיל
סילבוס מקוצר
האדריכלות והאמנות בממלכת ירושלים הצלבנית, מהווה פרק מרכזי בתולדות האמנות הנוצרית בארץ-ישראל, וזכתה למחקר נרחב ודיונים ארוכים בספרות תולדות האמנות מאז סוף המאה ה-19.
אמנות זו, משקפת את תפישותיהם וכוונותיהם של הצלבנים בממלכתם החדשה, אך גם נותנת ביטוי למסורות אמנותיות מיובאות מן המערב מחד ומן המזרח מאידך, ומנהלת דיאלוג גם עם המסורות הנוצריות שהיו קימות בארץ ישראל מאז הנצרות הקדומה.
 
קורס זה יבקש ללמוד את האמנות הצלבנית לאור הידוע על פטרוניה, ולבחון כיצד ניתן להבינה כמבטאת את תפישותיהם של הכוחות הרבים אשר פעלו בממלכה הצלבנית, ובהם מלכי ומלכות ירושלים, פטריארך ירושלים והבישופים המרכזיים, המסדרים הצבאיים (ובראשם ההוספיטלרים והטמפלרים), והנוצרים המזרחיים. הלימוד יהיה לימוד משווה עם המקורות הצורניים והאיקונוגרפיים של המבנים והתוכניות העיטוריות במערב, בביזנטיון, באמנות המוסלמית ובנצרות הקדומה.
 
הקורס יעסוק בין היתר באמנות והאדריכלות הצלבנית בירושלים, בראש ובראשונה בכנסיית הקבר אך גם בכנסיית סנטה אנה, קבר מריה בעמק יהושפט, כנסיית העלייה לשמים בהר הזיתים ועוד , בפיסול והאדריכלות בכנסיית הבשורה בנצרת ובעיר שומרון, ובמחזורי הציור והפסיפס בכנסיית המולד בבית לחם ובאבו-גוש (היא אמאוס).
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6556-01 אמנות ממלכת ירושלים הצלבנית
Art and Architecrure in the Crusader Kingdom of Jerusalem
שנה"ל תשע"ג | סמ'  ב' | ד"ר פישהוף גיל

666סילבוס מפורט/דף מידע
האמנות והאדריכלות בממלכת ירושלים הצלבנית : פטרונים ואמנים
Art and Architecture in the Crusader Kingdom of Jerusalem : Patrons and Artists
0821-6556-01
סמסטר ב' , תשע"ג
ד"ר גיל פישהוף
שיעור בחירה
 
שעות קבלה של המרצה ומיקום: לפי תיאום טלפוני מראש
טלפון: 052-3807967
דוא"ל: fishhofg@post.tau.ac.il
 
האדריכלות והאמנות בממלכת ירושלים הצלבנית, מהווה פרק מרכזי בתולדות האמנות הנוצרית בארץ-ישראל, וזכתה למחקר נרחב ודיונים ארוכים בספרות תולדות האמנות מאז סוף המאה ה-19.
אמנות זו, משקפת את תפישותיהם וכוונותיהם של הצלבנים בממלכתם החדשה, אך גם נותנת ביטוי למסורות אמנותיות מיובאות מן המערב מחד ומן המזרח מאידך, ומנהלת דיאלוג גם עם המסורות הנוצריות שהיו קימות בארץ ישראל מאז הנצרות הקדומה.
 
קורס זה יבקש ללמוד את האמנות הצלבנית לאור הידוע על פטרוניה, ולבחון כיצד ניתן להבינה כמבטאת את תפישותיהם של הכוחות הרבים אשר פעלו בממלכה הצלבנית, ובהם מלכי ומלכות ירושלים, פטריארך ירושלים והבישופים המרכזיים, המסדרים הצבאיים (ובראשם ההוספיטלרים והטמפלרים), והנוצרים המזרחיים. הלימוד יהיה לימוד משווה עם המקורות הצורניים והאיקונוגרפיים של המבנים והתוכניות העיטוריות במערב, בביזנטיון, באמנות המוסלמית ובנצרות הקדומה.
 
הקורס יעסוק בין היתר באמנות והאדריכלות הצלבנית בירושלים, בראש ובראשונה בכנסיית הקבר אך גם בכנסיית סנטה אנה, קבר מריה בעמק יהושפט, כנסיית העלייה לשמים בהר הזיתים ועוד , בפיסול והאדריכלות בכנסיית הבשורה בנצרת ובעיר שומרון, ובמחזורי הציור והפסיפס בכנסיית המולד בבית לחם ובאבו-גוש (היא אמאוס).
 
The art and architecture of the Crusader Kingdom of Jerusalem constitutes a central chapter of the history of Christian art in the Holy Land, and has been the subject of extensive research ever since the end of the 19th century.
  
Crusader art manifests the conceptions of the crusaders in their newly founded kingdom, and at the same time reflects its contacts with artistic traditions of both the west and the byzantine east, as well as with local artistic traditions existing in the Holy Land since early Christian times.
 
This class wishes to study Crusader art in light of its patrons, and examine how it can be understood as manifesting the attitudes and intentions of the many forces which were active in the Latin Kingdom: The kings and queens, the Patriarch and Bishops, the military orders (mainly Hospitalers and Templars) and the eastern-Christians. This will be done as a comparative study with the iconographical, formal and stylistic sources of Crusader art in the west, Byzantium, Muslim and Early Christian Art.
 
The class will study, among others, the Crusader art and architecture of Jerusalem, primarily in the Church of the Holy Sepulcher but also in the church of Santa Anne, The tomb of the Virgin in the valley of Jehoshaphat, the Church of the Ascension on the Mount of Olives, and others. The sculptural cycles of the church of the Annunciation at Nazareth and the church Saint John the Baptist at Sebaste, and the frescoes and mosaic cycles of the church of Nativity at Bethlehem and church of the Resurrection at Abu-Gosh will also be studied.       
 
דרישות הקורס:
נוכחות בשיעורים, קריאת ספרות מחקר, בחינת סיום
 
מרכיבי הציון הסופי:
בחינה (90%), קריאת ספרות מחקר והשתתפות בכיתה (10%)
 
 
נושאי השיעורים (נתון לשינויים):
 נושאי השיעורים הספציפיים ורשימת הקריאה הנלווית לכל שיעור יוכתבו בהתאם למהלך הדיון בכיתה.
 
  1. מסע הצלב הראשון וכינון הממלכה הצלבנית. הכוחות הפועלים בממלכה הצלבני
  1. ההיסטוריוגרפיה של האמנות הצלבנית במאה ה-19 וה-20
Folda, J., The art of the crusaders in the Holy Land, 1098-1187, Cambridge University Press, 1995, pp. 5-20..
 
  1. אדריכלות כנסיית הקבר בירושלים – משמעות סמלית ומקורות
Hamilton, B., "Rebuilding Zion: The Holy Places of Jerusalem in the Twelfth Century", Studies in Church History, 14 (1977).
Kenaan-Kedar, N., ''Symbolic Meaning in Crusader Architecture: The Twelfth-Century Dome of the Holy Sepulcher Church in Jerusalem,'' Cahiers archéologiques, 34 (1986), pp. 109-117.
Ousterhout R., "Architecture as Relic and the Construction of Sanctity: The Stones of the. Holy Sepulchre", Journal of the Society of Architectural Historians, 62 (2003), pp. 4-23.
 
  1. המשקופים המפוסלים של כנסיית הקבר בירושלים – אפשרויות פרשנויותיהם
Borg, A. "Observations on the Historiated Lintel of the Holy Sepulchre in Jerusalem", Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 32 (1969), pp. 25-40.
Kenaan-Kedar, N., ''The Figurative Western Lintel of the Church of the Holy Sepulchre in Jerusalem,'' in: V.P. Goss (ed.), The Meeting of Two Worlds: Cultural Exchange Between East and West During the Period of the Crusades,(Studies in Medieval Culture, 21), Medieval institute publications, western Michigan university, Kalamazoo 1986, pp. 123-132.
 
Lindner, M., "Topography and Iconography in Twelfth-Century Jerusalem", in: Kedar, B. Z. (ed.), The Horns of Hattin, Yad Izhak Ben-Zvi, Israel Exploration Society, Variorum, Jerusalem and London, 1992, pp. 81-98.
 
 
  1. כנסיית יוחנן המטביל בסבטיה – משמעותם של מודלים אדריכליים באמנות הצלבנית
Kenaan-Kedar, N., ''The Cathedral of Sebaste: Its Western Donors and Models,'' in: B.Z. Kedar (ed.), The Horns of Hattin, Yad Izhak Ben Zvi, Israel exploration society, Variorum, Jerusalem and London 1992, pp. 99-121.
 
Kenaan-Kedar, N., ''Aspects des relations entre 'centre' et 'périphérie': La cathédrale Saint-Étienne de Sens, et Saint-Jean de Sebasté,'' in: L. Pressouyre (ed.), Pelerinages et croisades, Comité des travaux historiques et scientifiques, Paris 1995, pp. 315-320.
 
  1. כנסיית המולד בבית לחם – הקשר למקום הקדוש ( Locus Sanctus)וביטויו במחזורי הציור והפסיפס
קוחנל, ג', ציורי העמודים בכנסיית המולד בבית לחם ומקומם בתכנית העטור הצלבני של הכנסייה, תל-אביב, 1980.
 
Kuhnel, G., Wall painting in the Latin Kingdom of Jerusalem, Berlin 1988.
 
Kuhnel, G., "The twelfth-century decoration of the church of the Nativity", in: Y. Tsafrir (ed.), Ancient Churches Revealed, 1993, pp. 197-203.
 
  1. כנסיית הבשורה בנצרת – אדריכלות ופיסול בפטרונות הארכיבישוף של נצרת
Barash, M., Crusader figural sculpture in the Holy Land : twelfth century examples fromAcre, Nazareth and Belvoir Castle, Massada Press, 1971.
 
Folda, J. "Problems of the crusader sculptures at the Church of the Annunciation in Nazareth", in: V. Goss, Ch. Verzar (eds.), The Meeting of Two Worlds. Cultural Exchange Between East and West during the Period of the Crusades, Western Michigan University, 1986, pp. 133-144.
 
Folda, J. The Nazareth capitals and the Crusader Shrine of the Annunciation, College Art Association of America, 1986.
 
Jacoby, Z., "The composition of the Nazareth workshop and the recruitement of sculptors for the Holy Land in the twelfth century", in: V. Goss, Ch. Verzar (eds.), The Meeting of Two Worlds. Cultural Exchange Between East and West during the Period of the Crusades, Western Michigan University, 1986, pp. 145-159.
 
 
  1. כנסיית התחייה באבו-גוש ושאלת האיקונוגרפיה של המסדרים הצבאיים
Kuhnel, G., Wall painting in the Latin Kingdom of Jerusalem, Berlin 1988.
 
Weyl Carr, A., ''The Mural Paintings of Abu Ghosh and the Patronage of Manuel Comnenus in the Holy Land'', in: J. Folda (ed.) Crusader Art in the Twelfth century, Jerusalem 1982, pp. 215-244.
 
Ellenblum, R., Frankish rural settlement in the Latin Kingdom of Jerusalem, Cambridge University Press, 1998, pp. 109-118.
 
ביבליוגרפיה
 
תולדות מסעי הצלב ו הממלכה הלטינית
 
פראוור, י', תולדות ממלכת הצלבנים בארץ-ישראל , מוסד ביאליק, ירושלים, 1963.
 
פראוור, י', הצלבנים : דיוקנה של חברה קולוניאלית, מוסד ביאליק, ירושלים, מהדורה שנייה מורחבת ומתוקנת, 1985.
 
Constable, G., Crusaders and crusading in the twelfth century, Ashgate,  2008.
 
Kedar, B. Z., Crusade and Mission : European approaches toward the Muslims, Princeton University Press,  1984.
 
Kedar, B. Z. (ed.), The Horns of Hattin, Yad Izhak Ben-Zvi, Israel Exploration Society, Variorum, Jerusalem and London, 1992.
 
Mayer, H. E., The Crusades, Oxford University Press, 1972.
  
Mayer, H. E , Bistumer, Kloster und Stifte im Konigreich Jerusalem, Schriften der Monumenta Germaniae Historica 26, Stuttgart, 1977.
 
Riley-Smith, J., The first crusaders, 1095-1131, Cambridge University Press, 1997.
 
Riley-Smith, J., The First Crusade and the idea of crusading, London, 1986.
 
Setton, M., A History of the Crusades, 6 vols., University of Wisconsin Press,  1969-1989.
 
Runciman, S., A history of the Crusades, Harmondsworth, Middlesex, 1971.
 
Runciman, S., The First Crusade, Cambridge University Press, 1992.
 
 
האמנות הצלבנית
 
Barash, M., Crusader figural sculpture in the Holy Land : twelfth century examples fromAcre, Nazareth and Belvoir Castle, Massada Press, 1971.
Boase, T. S. R., "The Arts in the Latin Kingdom of Jerusalem", Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 2 (1938-9), pp. 1-21.
Boase, T. S. R., Ecclesiastical Art in the Crusader states in Palestine and Syria", in: M. Setton, A History of the Crusades, vol. 4, 1977.
Deschamps, P., Terre Sainte Romane, Zodiaque series, Pierre-qui-Vire, 1964.
 Enlart, C,. Les monuments des croisés dans le royaume de Jérusalem: architecture religieuseet civile, Paris 1925.
Folda, J., The art of the crusaders in the Holy Land, 1098-1187, Cambridge University Press, 1995.
Folda, J., Crusader Art in The Holy Land: From the Third Crusade to the Fall of Acre, 1187-1291, Cambridge University Press, 2005.
Hamilton, B., "Rebuilding Zion: The Holy Places of Jerusalem in the Twelfth Century", Studies in Church History, 14 (1977).
Kenaan-Kedar, N., ''Local Christian Art in Twelfth-Century Jerusalem,'' Israel Exploration Journal, 23:3-4 (1973), pp. 165-175, 221-229.
 
Kenaan-Kedar, N., ''A Local Trend in Crusader Art in Jerusalem,'' in:Y. Yadin (ed.), Jerusalem Revealed: Archaeology in the Holy City, 1968-1974, Yale university press, New Haven and London 1976, pp. 114-115.
Kenaan-Kedar, N., "The Role and Meanings of Crusader Architectural Decoration: From Local Romanesque Tradition to Gothic Hegemony," in: H. E. Mayer (ed.), Die Kreuzfahrerstaaten als multikulturelle Gesellschaft: Einwanderer und Minderheiten im 12. und 13. Jahrhundert, (Schriften des Historischen Kollegs, Kolloquien 37), München 1997, pp. 165-178.
Kuhnel, B., Crusader art of the twelfth century: a geographical, anhistorical, or an art historical notion?, Berlin 1994.
Kuhnel, G., Wall painting in the Latin Kingdom of Jerusalem, Berlin 1988.
Pringle, D., The churches of the Crusader Kingdom of Jerusalem : a corpus, 4 vols., Cambridge University Press, 1993-2009.
Pringle, D., Secular buildings in the Crusader Kingdom of Jerusalem : an archaeologicalgazetteer, Cambridge University Press, 1997.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת