חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  האמנות הרומנסקית באירופה: לידה, תחייה והמצאה
  Romanesque Art in Europe: Birth, Resurrection and Invention                                          
0821-6539-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  א'1200-1400206אמכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר פישהוף גיל
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

תחייתו של פיסול האבן המונומנטלי באירופה במאות ה-11 וה-12, לאחר שלא התקיים במשך מאות בשנים, מהווה תופעה מרכזית בהתפתחות האמנות האירופית. בתקופה זו נבנו ועוטרו מאות רבות של כנסיות על דרכי עולי הרגל, בערים הצומחות ובמרכזים מנזריים שונים. הפריחה המחודשת של העבודה באבן מגלה ההתמודדות מגוונת בעלת יחס משתנה אל מסורת העולם העתיק, כמו גם דיאלוג עם מקורות אמנותיים מתקופות שונות ומדיה שונים ובהם עיטור כתבי יד, אמנות זעירה, האמנות המוסלמית, האירית, ומקורות נוספים. בעוד חלק מן הפיסול הרומנסקי מציג נושאים קנוניים בעלי זיקות לכתבים הקדושים, חלק אחר כולל פיסול אשר נושאיו אניגמטיים, גרוטסקיים וקשים לפענוח.

 

 

קורס זה יבקש ללמוד סוגיות מרכזיות בתהליך תחייתו של הפיסול באירופה במאות ה-11 וה-12, ובהן שאלת מקורותיו של הפיסול, השפעותיהם של פטרונים על התוכניות הפיסוליות, התפתחותה של שפה על-אזורית לצד מסורות אזוריות, ונושאים נוספים. 

 

Course description

The rebirth of monumental stone sculpture in Europe , after a break of five centuries, constitutes a central phenomenon in the development of western art. In this short period (ca. 1050-1150), hundreds of churches were being built, along the emerging pilgrimage routes, in the ever-growing towns, and in numerous monasteries. This revival of stone sculpture reveals varied relations to the traditions of the classical past, as well as a rich and complex dialogue with the arts of different periods and media. While part of the Romanesque sculpture presents canonical images originating in Scripture or in Hagiographic traditions, another part presents images whose subjects are enigmatic, grotesque and difficult to decipher.  

 

 

The course whishes to investigate central aspects of the rebirth of stone sculpture in the 12th century. Among the issues discussed will be:

 

1. The origins of Romanesque sculpture

 

2. Patronage

 

3. Regional sculptural dialects

 

4. Marginal sculpture and its codes
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6539-01 האמנות הרומנסקית באירופה: לידה, תחייה והמצאה
Romanesque Art in Europe: Birth, Resurrection and Invention
שנה"ל תשע"ז | סמ'  א' | ד"ר פישהוף גיל

666סילבוס מפורט/דף מידע

האמנות הרומנסקית באירופה: לידה, תחייה והמצאה

 

Romanesque Art in Europe: Birth, Revival and Invention

 

מסגרת הקורס: שיעור, תשע"ז , 2 ש"ס

 

 

המרצה: ד"ר גיל פישהוף

 

fishhofg@post.tau.ac.il

0523807967

 

 

שעת קבלה: לפי תיאום טלפוני מראש

 

 

תאור הקורס:  

 

תחייתו של פיסול האבן המונומנטלי באירופה במאות ה-11 וה-12, לאחר שלא התקיים במשך מאות בשנים, מהווה תופעה מרכזית בהתפתחות האמנות האירופית. בתקופה זו נבנו ועוטרו מאות רבות של כנסיות על דרכי עולי הרגל, בערים הצומחות ובמרכזים מנזריים שונים. הפריחה המחודשת של העבודה באבן מגלה ההתמודדות מגוונת בעלת יחס משתנה אל מסורת העולם העתיק, כמו גם דיאלוג עם מקורות אמנותיים מתקופות שונות ומדיה שונים ובהם עיטור כתבי יד, אמנות זעירה, האמנות המוסלמית, האירית, ומקורות נוספים. בעוד חלק מן הפיסול הרומנסקי מציג נושאים קנוניים בעלי זיקות לכתבים הקדושים, חלק אחר כולל פיסול אשר נושאיו אניגמטיים, גרוטסקיים וקשים לפענוח.

 

קורס זה יבקש ללמוד סוגיות מרכזיות בתהליך תחייתו של הפיסול באירופה במאות ה-11 וה-12, ובהן שאלת מקורותיו של הפיסול, השפעותיהם של פטרונים על התוכניות הפיסוליות, התפתחותה של שפה על-אזורית לצד מסורות אזוריות, ונושאים נוספים. 

 

The rebirth of monumental stone sculpture in Europe, after a break of five centuries, constitutes a central phenomenon in the development of western art. In this short period (ca. 1050-1150), hundreds of churches were being built, along the emerging pilgrimage routes, in the ever-growing towns, and in numerous monasteries. This revival of stone sculpture reveals varied relations to the traditions of the classical past, as well as a rich and complex dialogue with the arts of different periods and media. While part of the Romanesque sculpture presents canonical images originating in Scripture or in Hagiographic traditions, another part presents images whose subjects are enigmatic, grotesque and difficult to decipher.  

 

The course whishes to investigate central aspects of the rebirth of stone sculpture in the 12th century. Among the issues discussed will be:

1. The origins of Romanesque sculpture

2. Patronage

3. Regional sculptural dialects

4. Marginal sculpture and its codes

 

 

דרישות הקורס:

נוכחות בשיעורים, השתתפות בדיונים במהלך השיעור, קריאת ספרות מחקר , כתיבת מבחן מסכם

 

מרכיבי הציון הסופי:

80% בחינה מסכמת, 20% השתתפות בדיונים במהלך השיעור וקריאת ספרות מחקר שתקבע לאורך הסמסטר.  

 

 

רשימת ספרות: 

 

 

ספרות כללית

 

 

כנען-קדר, נ., האמנות הנוצרית בימי הביניים – מושגי יסוד, ספריית "אוניברסיטה משודרת",

                תל-אביב 1990.

 

כנען-קדר, נ., האישה ודימוייה באמנות ימי הביניים, ספריית "אוניברסיטה משודרת", תל-אביב

                1998.

 

כנען-קדר, נ., תחייתו של הפיסול המונומנטלי באירופה, תל-אביב 2002.

 

 

Anthony, E.W., Romanesque Frescoes, Princeton 1951.

 

Avril, F., X. Barral-î –Altet et al., Les royaumes d’Occident, Paris 1983.

 

Conant, K. J., Carolingian and Romanesque Architecture 800-1200, The Pelican

            History of Art, Harmondsworth 1978 (1959).

 

Demus, O., Romanesque Mural Painting, London 1970 (1968).

 

Dodwell, C.r., Painting in Europe 800-1200, The Pelican History of Art,           Harmondsworth 1971.

 

Focillon H., The Art of the West in the Middle Ages, I: Romanesque Art, London

        and New York 1980 (1963).

 

Grodecki, L., F. Mütherich et al., Le siècle de l’an mil, Paris 1973.

 

Grabar A., C. Nordenfalk, Romanesque Painting from the Eleventh to the Thirteenth

          Century, Albert Skira Edition, Geneva 1958.

 

Hearn, M.F., Romanesque Sculpture – The Revival of Monumental Stone Sculpture

          In the Eleventh and Twelfth Centuries, Ithaca, New York 1981.

 

Kenaan-Kedar, N., Marginal Sculpture in Medieval France – Towards the

          Dechiphering of an Enigmatic Pictorial Language, Aldershot 1995.

 

Lasko, P., Ars Sacra: 800-1200, The Pelican History of Art, Harmondsworth 1972.

 

Mâle E., Religious Art in France – The Twelfth Century, Princeton 1978 (1922)

 

Mellinkoff, R., Averting Demons, Los Angeles, 2004.

 

Réau, L., Iconographie de l’art chrétien, Paris 1959.

 

Schapiro M., Romanesque Art – Selected Papers, New York 1977.

 

Schapiro, M., Romanesque Architectural Sculpture, edited with an introduction by L.         Seidel, Chicago, 2006.

 

Schiller, G., Iconography of Christian Art,  London 1972 (1966).

 

Stoddard, W.S., Art and Architecture in Medieval France, New York 1972 (1966).

 

Verzar, C. B., Portals and Politics in the Early Italian City-State: The Sculpture of Nicholaus in Context, Parma, 1988.

 

Zarnecki, G., Romanesque Art and Architecture, London 1989 (1971).

 

Zodiaque Series, La Pierre qui Vire.

 

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים):

הביבליוגרפיה המצורפת לכל נושא הנה קריאת רשות להרחבה. חומרים לקריאת חובה יוגדרו לאורך הסמסטר. בכל מקרה לא תוטל חובת קריאה בשפה שאינה אנגלית, על אף שפריטים מרכזיים בשפות אחרות נכללים ברשימה זו.

 

שיעור 1: הקדמה – "רומנסק" , היסטוריה והיסטוריוגרפיה

 

שיעור 2-3: מקורות האמנות הרומנסקית

 

Jacoby, Z., "The Beard Pullers in Romanesque Art: an Islamic Motif and its Evolution in the West," Arte medievale, 1 (1987), pp. 65-85.

 

Janson, H. W., Apes and Ape Lore in The Middle Ages and the Renaissance, London,

1952.

 

Kenaan-Kedar, N., ''The Devouring Monster. A Source for the Depiction of Hell in Romanesque Last Judgments,'' Assaph - Studies in Art History, 1 (1980), pp. 67-86.

 

Vergnolle, E., "Les débuts de l'art roman dans le royaume franc (ca. 980 - ca. 1020)," Cahiers de civilisation médiévale, Xe-XIIe siècles, 43:2 (2000), pp. 161-194.

 

 

שיעור 4-6: הפסאדות הגדולות

 

Bouche, A.-M., "Vox imaginis: anomaly and enigma in Romanesque art," in: J. Hamburger, A.-M. Bouche (eds.), The Mind's Eye: Art and Theological Argument in the Middle Ages, Princeton, 2006, pp. (2006) pp. 306-335.

 

Christe, Y., L'apocalypse de Jean – sens et développements de ses visions synthétiques, Paris, 1996.

 

Denny, D., "The Last Judgment tympanum at Autun: its sources and meaning", Speculum, 57/3 (1982), pp. 532-547.

 

Katzenellenbogen, A., The Sculptural Programs of Chartres Cathedral: Christ, Mary, Ecclesia, Baltimore, 1959.

 

----- “The Central Tympanum at Vézelay. Its Encyclopedic

Meaning and its Relation to the First Crusader,” The Art Bulletin XXVI/3 (1944),

141-151.

 

Kendall, C. B., The Allegory of the Church – Romanesque Portals and their Verse Inscriptions, Toronto, Buffalo and London, 1998.

 

Low, Peter: “You Who Once Were Far Off: Enlivening Scripture in the Main Portal at

Vézelay,” The Art Bulletin 85 (2003), 479-89.

 

Poilpré, A.-O., Maiestas Domini: une image de l’Église en Occident, Ve-IXe siècle, Paris, 2005.

 

שיעור 7-9: חצרות המנזר – נרטיב ומשמעות

 

Rutchick L., "A reliquary capital at Moissac: liturgy and ceremonial thinking in the cloister,", in: S. Lamla, E. Valdez del Alamo (eds.), Decorations for the Holy Dead: Visual Embellishments on Tombs and Shrines of Saints, Turnhout: Brepols, (2002), pp. 129-150.

 

Patton, P., "The cloister as cultural mirror: anti-Jewish imagery at Santa María la Mayor in Tudela," in: P. Klein (ed.), Der mittelalterliche Kreuzgang. Architektur, Funktion und Programm, Regensburg: Schnell & Steiner, (2004) 317-332

 

Forsyth, I., The Monumental Arts of the Romanesque Period: Recent Research: the Romanesque Cloister," in: The Cloisters: Studies in Honor of the Fiftieth Anniversary, E. Parker, M. Shepard (eds.), New-York, 1992, pp. 3-25.

 

 

שיעור 10-11: האמנות הרומנסקית: בין יצירתה של שפה על-אזורית למסורת מקומיות

 

 

אקוויטנייה

 

Maxwell, R. A., The Art of Medieval Urbanism: Parthenay in Romanesque Aquitaine, Pennsylvania, 2007.

 

Seidel, L., Songs of Glory: The Romanesque Facades of Aquitaine, Chicago, 1981.   

 

Tcherikover, A., High Romanesque Sculpture in the Duchy of Aquitaine, Oxford, 1997.

 

פרובאנס

 

Borg, A., Architectural Sculpture in Romanesque Provence, Oxford: Clarendon Press, 1972.

 

Hartmann-Vinrich, A.,"L'image de l'art monumental antique dans l'architecture romane provençale: nouvelles réflexions sur un ancien débat," Les cahiers de Saint-Michel de Cuxa 39 (2008), 47-64.

 

Lassalle, V., L'influence antique dans l'art roman Provencal, Paris, 1983.

 

בורגונדיה

 

 

Angheben, M., Les chapiteaux romans de Bourgogne. Thèmes et programmes, Turnhout, 2003.  

 

Baud, A., Cluny – un grand chantier médiéval au coeur de l'Europe, Paris, 2003.

 

Conant, "La chronologie de Cluny III, d'après les fouilles," Cahiers de civilisation médiévale, 14 (1971), pp. 341-347.

 

----- Cluny – Les églises et la maison du chef d'ordre, Mâcon, 1968.

 

Edson Armi, C., Masons and Sculptors in Romanesque Burgundy: The New Aesthetic of Cluny III, Pennsylvania and London, 1983.    

 

Evans, J., Cluniac Art of the Romanesque Period, Cambridge, 1950.

 

-----The Romanesque Architecture of the Order of Cluny, Cambridge, 1938.  

 

 

Oursel, Ch., L'art de Bourgogne, Paris, 1953.

 

-----L'art roman en Bourgogne, Dijon, 1928.

 

Oursel, R., Bourgogne romane, La Pierre-qui-Vire, 1974

 

Sapin, C., Bourgogne romane, Dijon, 2006.

 

 

שיעור 12: סוגיות נוספות בחקר נושאיה והקשריה של הרומנסקית: רפורמה גרגוריאנית, המאבק בכפירה, מסעות הצלב

 

Cahn, W., "A defense of the Trinity in the Citeaux Bible," Marsyas, 2 (1962-64), pp. 58-62.

 

-----"Heresy and the Interpretation of Romanesque Art," in: N. Stratford (ed.), Romanesque and Gothic: Essays for George Zarnecki, Woodbridge, New Haven, 1987, pp. 27-33.

 

Colish, M., "Peter of Bruys, Henry of Lausanne, and the Façade of Saint-Gilles," Traditio, 28 (1972), pp. 451-460.

 

Derbes, A., "Crusading Ideology and the Frescoes of S. Maria in Cosmedin," The Art Bulletin, 77/3 (Sept. 1995), pp. 460-478.

 

Goodich, M., "Sexual Deviation as Heresy in the XIIth-XIVth Centuries," in: M. Yardeni (ed.), Modernité et non-conformism en France à travers les ages, Actes du colloque organisée par l'Institut d'Histoire et de Civilisation francaise de l'Université de Haifa, Leiden, 1983, pp. 14-22.

 

Goss, V. P., "Art and Politics in the High Middle Ages: Heresy, Investiture Contest, Crusade," in: X. Barral I Altet (ed.), Artistes, artisans et production artistique au Moyen Âge, Colloque  international du CNRS, Université de Rennes II, 2-6 may 1983, Paris, 1990, III, pp. 525-545.  

 

Kitzinger, E., "The Gregorian Reform and the Visual Arts: A Problem of Method," Transactions of the Royal Historical Society, 5th series, 22 (1972), pp. 87-102.

 

O'Meara, C. F., The Iconography of the Facade of Saint-Gilles-du-Gard (New York and London: Garland, 1977).

 

Palazzo, E., "L'iconographie des fresques de Berzé-la-Ville dans le contexte de la reforme grégorienne et de la liturgie clunisienne," Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, 19 (1988), pp. 169-182.

 

Stroll, M., Symbols as Power – The Papacy Following the Investiture Contest, Leiden, New York, 1991.

 

Tcherikover, A., "Concerning Angoulême, Riders and the Art of the Gregorian Reform," Art History, 13/4 (1990), pp. 425-457.

 

Toubert, H., Un art dirigé – réforme grégorienne et iconographie, Paris.

 

 

שיעור 13: אמנות שוליים, דימויים היברידיים ומפלצתיים: סוגיות בפענוחם ובמשמעותם

 

 

Dale, T., "Monsters, Corporal Deformities and Phantasms in the Cloister  of St.-Michel-deCuxa," Art Bulletin, 83/3 (2001), pp. 402-436.

 

Kenaan-Kedar, N., Marginal Sculpture in Medieval France – Towards the Dechiphering of an Enigmatic Pictorial Language, Aldershot 1995.

 

Rudolph, C., "Bernard of Clairvaux's Apologia as a Description of Cluny, and the Controversy over Monastic Art," Gesta, 27 (1988), pp. 125-132.

 

-----'Things of Greater Importance': Bernard of Clairvaux's Apologia and the Medieval Attitude towards Art, Pennsylvania, 1990.

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת