| |||||||||||||||||||||||||
פונטורמו, ברונזינו והמניירה בפירנצה
Pontormo, Bronzino and the Maniera in Florence |
0821-6435-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||
|
פונטורמו, ברונזינו והמניירה בפירנצה (1520-1570)
|
|||
Pontormo, Bronzino and the Maniera in Florence (1520-1570)
|
|||
0821-6435-01
|
|||
סמסטר א' , תשע"ג
|
|||
ד"ר ספי הנדלר
|
|||
שיעור בחירה
|
|||
יאקופו קארוצ'י, יליד הכפר פונטורמו שבטוסקנה שעל שמו הוא נקרא (1494-1557) הוא אחד מהציירים המקוריים ביותר שפעלו בפירנצה במאה ה-16. משנות ה-20 של אותה המאה הוא ביסס את עצמו כאמן יוצא דופן וחדשני ששילב בין המסורת הצפונית לבין החידושים של מיכלאנג'לו בונארוטי איתו עמד בקשר.
מן העשור השני של המאה ה-16 עבד לצידו כשוליה אניולו די קוזימו מאראינו די טורי המכונה בפי כל ברונזינו (1503-1572), גם הוא אחד מגדולי הציירים בפירנצה של המאה ה-16. הקשר הסימביוטי לעיתים בין השנים השפיע עמוקות על פיתוח הסגנון של ברונזינו, גם אחרי שייצא לקריירה עצמאי בשנות השלושים של המאה והפך לאמן מצליח ומבוקש יותר מפונטורמו מורו.
החל מ-1540 ברונזינו עובד על שורה של הזמנות מרכזיות עבור שליט פירנצה, הדוכס קוזימו דה מדיצ'י ורעייתו הדוכסית אליאונורה די טולדו. עבור אליאונורה הוא מעטר את קירות הקפלה הפרטית בארמון הדוכסי (כיום פאלאצו וקיו). עבור הדוכס הוא מוציא אל הפועל סידרה חשובה של שטיחי קיר המגוללים את סיפורו של יוסף המקראי (בה השתתף גם פונטורמו). בנוסף לכך משלים ברונזינו שורה של דיוקנאות בהם מופיעים בני הזוג וילדיהם, יצירות הנחשבות לפיסגת אמנות הפורטרט בפירנצה של אמצע המאה ה-16.
בשני העשורים האחרונים לחייו גם כוכבו של ברונזינו דועך לטובת אמנים צעירים ממנו ובראשם ג'יורג'יו ואזארי שהופך לחביבו החדש של הדוכס קוזימו. בה בעת הוא ממשיך להוציא אל הפועל עבודות עבור חצר המדיצ'י ובמקביל לשחק תפקיד משמעותי בחיים האינטלקטואלים והאמנותיים בפירנצה. מלבד היותו חבר מייסד של האקדמיה לאמנויות הנוסדת בעיר, ברונזינו מתפרסם גם הודות לכישרון הכתיבה שלו.
במהלך הסמסטר ננסה להתחקות אחרי הקריירה של שני האמנים אותם נהוג לסווג לעיתים כמי שפעלו במסגרת "המניירה המודרנית" או בקיצור "המנייריזם". ננסה להבין כיצד היו שלובות הקריירות שלהם זו בזו בפרט ובאירועים הדרמטים שהתרחשו בפירנצה מאידך, שהפכה באותן השנים מרפובליקה לדוכסות בשלטונו המוחלט של קוזימו הראשון דה מדיצ'י.
Jacopo Carruci (1494-1557) commonly known as Pontormo and Agnolo di Cosimo Mariano di Tori, commonly known as Bronzino (1503-1572), form one of the greatest duo of painters of 16th century Florence. Bronzino started his career in Jacopo Pontormo's bottega around 1515. However, long after turning into an independent artist, the master's influence on Bronzino remained evident. Bronzino became a leading painter under duke Cosimo I de'Medici and his wife duchess Eleonora di Toledo for whom he executed, among other works, the celebrated new private oratory (Cappella di Eleonora) in the ducal palace (now Palazzo Vecchio).
The course will focus on the somewhat symbiotic relationship between the two artists often defined as two of the finest representatives of the “Maniera Moderna” or Mannerism. We will examine the two artist’s oeuvre as well as the political developments in 16th century Florence, turning from a republic to a Duchy ruled by Cosimo de’ Medici.
דרישות הקורס
נוכחות חובה בכיתה, בחינה מסכמת
מרכיבי הציון הסופי
100% מבחן מסכם
נושאי הקורס
הקורס יתחלק לחמישה נושאי ליבה. החלוקה הסופית תתואם לקצב ההתקדמות בכיתה.
מבוא: פירנצה בשלהי המאה ה-15 ובראשית המאה ה-16: השנים הסוערות
פונטורמו: בין גאלוצו לפוג'יו אה קאיאנו
ברניני ופונטורמו: המורה והתלמיד, שנים שהם אחד?
ברונזינו בשירותה של הדוכסית אליאונורה מטולדו: הקפלה בארמון הדוכס
(מעט) פונטורמו ו(הרבה) ברונזינו: אמנות הדיוקן המצויר. רוח התקופה, שיאה של הקריירה?
השנים האחרונות: פונטורמו ברונזינו ומות הקדושים של סאן לורנצו
|