חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  ראשים מדברים: ברניני ואמנות הפורטרט המפוסל (רומא 1600 ? 1680)
  Ritratti Parlanti: Bernini and the Art of Portrait [1620-1670]                                       
0821-6432-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1600-1800206אמכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר הנדלר יוסף
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

ג'יאן לורנצו ברניני (1680-1598) הוא ללא ספק אחד מגדולי האמנים של המאה ה-17. ארכיטקט, פסל וצייר, ברניני הותיר אחריו אוסף עצום ומגוון של יצירות. הקורס הנוכחי יתמקד בפן אחד של הקריירה של האמן הרומאי שעליו קמה (בין השאר) תהילתו: הדיוקנאות המפוסלים. את היצירות האלו מקובל לכנות "דיוקנאות מדברים" (באיטלקית Ritratti parlanti) בשל האופן בו נהג לעיתים קרובות להציג את הדמויות שפיסל. ברניני הסביר כי "הרגע היפה ביותר שאפשר לבחור (כדי לתאר את המודל) הוא מייד כשמתחילים לדבר או רגע לפני כן" – וכך אכן נהג לעיתים קרובות.

אפיפיורים, קרדינלים, מלכים, נסיכים, רבות מהדמויות החשובות והמשפיעות באירופה בכלל וברומא בפרט זכו  לדיוקן שיש מפוסל על ידי ברניני. את חלקן נבחן במהלך הסמסטר. השיעור יתנהל פחות או יותר על ציר כרונולוגי אבל לצד השאלה המרכזית, אמנות הפורטרט המפוסל בשיש כפי שהיא משתקפת ביצירתו של ברניני, יעלו שאלות נוספות הנוגעות לפטרונות, סגנון, חדשנות והמשכיות.

תשומת לב מיוחדת תוענק לשיתופי הפעולה שנכפו על ברניני ובמסגרתם נדרש לפסל "בשלט רחוק" (פיסול של דמות אותה מעולם לא פגש על פי דיוקנאות שנשלחו לרומא על ידי צייר בידיו הופקדה המשימה). הדוגמא המובהקת ביותר היא הפסל של צ'ארלס הראשון מלך אנגליה אותו פיסל בעזרת דיוקן שצייר אנטון ואן דייק. דוגמא נוספת היא הפסל של הקרדינל רישלייה, כיום במוזיאון הלובר, שפוסל על פי ציור פרי מכחולו של פיליפ דה שמפנייה. המקרים האלו יאפשרו להעלות את שאלת הפורטרט המפוסל מול זה המצוייר ואת המפריד כמו גם המאחד בינהם.

החומר התיעודי העשיר יחסית בנוגע לברניני ייאפשר למקם את היצירות בהקשר מדוייק ככל האפשר, היינו מתי נוצרו, עבור מי ובאלו תנאים. שימת לב מיוחדת תוקדש למהלך הביוגרפי של ברניני שהביא לכך שהוא אחד מן האמנים בני המאה ה-17 שאודותיהם התפרסמו שתי ביוגרפיות משמעותיות. במהלך השיעור יוצג גם חומר ארכיוני כתוב בן התקופה אודות הפורטרטים שיאפשר להבין ביתר דיוק כיצד ראו בני תקופתו את היצירה של מי שמכונה כיום לעיתים "גאון הבארוק".

Course description

Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) is undoubtedly one of the greatest artists of the 17th century. Architect, sculptor and painter, Bernini created a huge and varied corpus of artworks. The current course will focus on one side of the roman artist carrier for which he won international fame during his lifetime: the sculpted portraits. Those works are commonly known as the Ritratti parlanti (Italian for “speaking portraits”) for the way in which Bernini often presented the figures he sculpted: a moment before (or after) speaking. The course will follow (more or less) the chorology of Bernini’s work but will also address questions of patronage, style, innovation and continuity.  

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6432-01 ראשים מדברים: ברניני ואמנות הפורטרט המפוסל (רומא 1600 ? 1680)
Ritratti Parlanti: Bernini and the Art of Portrait [1620-1670]
שנה"ל תשע"ח | סמ'  ב' | ד"ר הנדלר יוסף

666סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאמנויות

החוג לתולדות האמנות

שם הקורס:          ראשים מדברים: ברניני ואמנות הפורטרט המפוסל (רומא 1600 – 1680)

Ritratti parlanti, Bernini and the art of portraiture (Rome 1620-1670)

סמסטר ב', תשע"ח (שיעור בחירה)

שם מרצה: דר' ספי הנדלר

טלפון: (יימסר בהמשך) דוא"ל: sefy@post.tau.ac.il

שעות קבלה: (יימסרו בהמשך) לפי תיאום מראש, מקסיקו, חדר 113

 

תיאור הקורס

ג'יאן לורנצו ברניני (1680-1598) הוא ללא ספק אחד מגדולי האמנים של המאה ה-17. ארכיטקט, פסל וצייר, ברניני הותיר אחריו אוסף עצום ומגוון של יצירות. הקורס הנוכחי יתמקד בפן אחד של הקריירה של האמן הרומאי שעליו קמה (בין השאר) תהילתו: הדיוקנאות המפוסלים. את היצירות האלו מקובל לכנות "דיוקנאות מדברים" (באיטלקית Ritratti parlanti) בשל האופן בו נהג לעיתים קרובות להציג את הדמויות שפיסל. ברניני הסביר כי "הרגע היפה ביותר שאפשר לבחור (כדי לתאר את המודל) הוא מייד כשמתחילים לדבר או רגע לפני כן" – וכך אכן נהג לעיתים קרובות.

אפיפיורים, קרדינלים, מלכים, נסיכים, רבות מהדמויות החשובות והמשפיעות באירופה בכלל וברומא בפרט זכו  לדיוקן שיש מפוסל על ידי ברניני. את חלקן נבחן במהלך הסמסטר. השיעור יתנהל פחות או יותר על ציר כרונולוגי אבל לצד השאלה המרכזית, אמנות הפורטרט המפוסל בשיש כפי שהיא משתקפת ביצירתו של ברניני, יעלו שאלות נוספות הנוגעות לפטרונות, סגנון, חדשנות והמשכיות.

תשומת לב מיוחדת תוענק לשיתופי הפעולה שנכפו על ברניני ובמסגרתם נדרש לפסל "בשלט רחוק" (פיסול של דמות אותה מעולם לא פגש על פי דיוקנאות שנשלחו לרומא על ידי צייר בידיו הופקדה המשימה). הדוגמא המובהקת ביותר היא הפסל של צ'ארלס הראשון מלך אנגליה אותו פיסל בעזרת דיוקן שצייר אנטון ואן דייק. דוגמא נוספת היא הפסל של הקרדינל רישלייה, כיום במוזיאון הלובר, שפוסל על פי ציור פרי מכחולו של פיליפ דה שמפנייה. המקרים האלו יאפשרו להעלות את שאלת הפורטרט המפוסל מול זה המצוייר ואת המפריד כמו גם המאחד בינהם.

החומר התיעודי העשיר יחסית בנוגע לברניני ייאפשר למקם את היצירות בהקשר מדוייק ככל האפשר, היינו מתי נוצרו, עבור מי ובאלו תנאים. שימת לב מיוחדת תוקדש למהלך הביוגרפי של ברניני שהביא לכך שהוא אחד מן האמנים בני המאה ה-17 שאודותיהם התפרסמו שתי ביוגרפיות משמעותיות. במהלך השיעור יוצג גם חומר ארכיוני כתוב בן התקופה אודות הפורטרטים שיאפשר להבין ביתר דיוק כיצד ראו בני תקופתו את היצירה של מי שמכונה כיום לעיתים "גאון הבארוק".

Brief course description

Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) is undoubtedly one of the greatest artists of the 17th century. Architect, sculptor and painter, Bernini created a huge and varied corpus of artworks. The current course will focus on one side of the roman artist carrier for which he won international fame during his lifetime: the sculpted portraits. Those works are commonly known as the Ritratti parlanti (Italian for “speaking portraits”) for the way in which Bernini often presented the figures he sculpted: a moment before (or after) speaking. The course will follow (more or less) the chorology of Bernini’s work but will also address questions of patronage, style, innovation and continuity.  

 

דרישות הקורס

נוכחות, קריאה, מבחן

מרכיבי הציון הסופי

100% בחינה מסכמת (נוכחות בשיעורים מהווה תנאי להיבחן. מי שייעדר למעלה משלוש פעמים לא יורשה לגשת לבחינה)

נושאי הקורס

הקורס יתחלק לחמישה נושאי ליבה מלבד שני שיעור מבוא ושיעור סיכום.

מבוא: ברניני: "גאון הבארוק", גאון של אבא? בין חדשנות להמשכיות

נושא 1: פורטרטים ראשונים: בשירות משפחת בורגזה

נושא 2: "מיכלאנג'לו של המאה שלנו", ברניני והאפיפיור אורבאנו ה-8

נושא 3: אחרי מות: משבר הפמפילי

נושא 4: "דימיון בשעת דיבור": פרשנות ישנה, גישות חדשות

נושא 5: פורטרטים "שלא בפניהם", ברניני מפסל ב"שלט רחוק"

סיכום: ברניני והפורטרט המושלם? המראה של כריסטינה מלכת שבדיה

הערה: רשימת הנושאים כמו גם רשימת הקריאה המובאות כאן עדיין נתונות לשינויים. רשימה מדוייקת תימסר בראשית הסמסטר.

רשימת קריאה ראשונית

AVERY C., Bernini. Genius of the Baroque, London, 1997

BACCHI A., HESS C., MONTAGU J. et al. (ed.), Bernini and the Birth of Baroque Portrait Sculpture, (cat. ex., Los Angeles J. Paul Getty Museum, Ottawa, The National Gallery of Canada, 2008-2009), Los Angeles, 2008,

 

BALDINUCCI F., The life of Bernini (tran. C. ENGGASS), University Park (Pennsylvania), 1966 (Florence, 1682)

 

BERNINI D. The Life of Gian Lorenzo Bernini. A Translation and Critical Edition (Int. Comm. Trans. F. MORMANDO), University Park., PA, 2011.

 

BORSI F. Bernini, (trans. R.E. WOLD), New York, 1984

 

BARLOZZETTI U. (ed), Pietro Bernini. Un preludio al Barocco, (cat ex. Sesto Fiorentino, 1989), Sesto Fiorentino, 1989

 

CARERI J., Flights of Love, the Art of Devotion (trans. L. LAPPIN), Chicago, 1995 (Paris, 1990), p. 11-50 (chapter 1)

 

DELLBEKE M., LEVY E., OSTROW S.F. (ed.), Bernini's biographies : critical essays, University Park, Pennsylvania State University Press, 2006

 

GOULD C.H.M., Bernini in France. An episode in 17th century history, London, 1981

 

HENDLER S., «Echec à la Berninienne. Le buste de Richelieu, une nouvelle approche», in Revue de

l'Art, 149, 3, (2005), p. 59-69

HENDLER S., “Pelo sopra Pelo: Sculpting hair and beards as a reflection of artistic excellence during the

Renaissance”, Sculpture Journal, 24, 1 (2015), pp. 7-22.

HIBBARD H., Bernini, Middlesex, 1965, p. 23-115 (chapters 1, 2)

LAURAIN PORTEMER M., Études Mazarines, Paris, 1981

MORMANDO F., Bernini. His Life. His Rome, Chicago, 2011.

POPE-HENNESSY J., An introduction to Italian Sculpture. Volume III. Italian High Renaissance and Baroque Sculpture, London, 1996 (1963), p.397-409 (+references from the catalogue of works, p. 519 onwards)

WITTKOWER R., Bernini. The sculptor of the Roman Baroque, London, 1997 (1955), p. 88-120 (+references in the catalogue of works, p. 230 onwards)

הערה: הרשימה כוללת ברובה ספרים המצויים בספרייה המרכזית. הפריטים שאינם בספרייה ויכללו ברשימת החובה  יועמדו לרשות התלמידים באופו מקוון. הגדרת חומר הקריאה המחייב תתבצע במהלך הסמסטר. הרשימה כפופה לשינויים.  

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת