| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
על תבונה ורגישות: גויה ועידן הנאורות
Sense and Sensibility: Goya and the Age of Enlightenment |
0821-6416-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||
|
במאה ה-18 פשטה בכל אירופה הנאורות (ההשכלה), שהיתה תנועה אינטלקטואלית ששמה לה למטרה לבסס את החיים על רציונליות – הם האמינו שחשיבה כזו יכולה לרפא את העולם מכל חוליו ולייסד חברה צודקת שבה האדם יהיה חופשי להתפתח. קריאתו של עמנואל קאנט "אמץ את האומץ להשתמש בשכלך" מצאה קרקע פוריה גם בקרב החוגים האינטלקטואלים בספרד.
למרות שהיסטוריונים רבים של האמנות נוטים לצייר את גויה בקוים רומנטיים – כמעט כ"פרא אציל" – אדם שלא רכש השכלה – אבל גאון אינטואיטיבי, לא ניתן להתעלם מכך שבין חבריו הקרובים – והחוגים שהוא הסתובב בהם – היו המשכילים והאנשים המתקדמים ביותר בספרד, חברי תנועת הנאורות הספרדית.
בשיעור זה ננסה לעמוד על הניגודים באופיו וביצירתו של גויה ולהבינם על רקע תקופה סוערת זו בהיסטוריה של ספרד.
The Eighteenth Century, known as the Age of Enlightenment or the Age of Reason, advocated reason and rationality as the primary source for legitimacy and as a cure to all of society’s sicknesses. Emanuel Kant’s call to follow this program of intellectual self-liberation found many followers, also within Spanish elite social circles.
Although many Art Historians tend to depict Goya as the Romanticised ‘noble savage’ – a man with no formal education, an intuitive genius – one can not underestimate the influences of the social circles he was involved in – amongst them some of the most prominent of the Spanish Enlightenment.
This lesson aims to focus on Goya’s inner contradictions and understand them in light of these turbulent times in Spanish history.
על תבונה ורגישות: גויה ועידן הנאורות
(Sense and Sensibility: Goya and the Age of Enlightenment (Lesson
סמסטר ב' תשע"ט
שיעור בחירה
0821641601
2 ש"ס
שם המרצה: דר' תמר צ'ולקמן (Dr. Tamar Cholcman)
דואר אלקטרוני: cholcman@post.tau.ac.il
שעות קבלה:
יום:
בניין: מקסיקו
חדר:
לפי תאום מראש
במאה ה-18 פשטה בכל אירופה הנאורות (ההשכלה), שהיתה תנועה אינטלקטואלית ששמה לה למטרה לבסס את החיים על רציונליות – הם האמינו שחשיבה כזו יכולה לרפא את העולם מכל חוליו ולייסד חברה צודקת שבה האדם יהיה חופשי להתפתח. קריאתו של עמנואל קאנט "אמץ את האומץ להשתמש בשכלך" מצאה קרקע פוריה גם בקרב החוגים האינטלקטואלים בספרד.
למרות שהיסטוריונים רבים של האמנות נוטים לצייר את גויה בקוים רומנטיים – כמעט כ"פרא אציל" – אדם שלא רכש השכלה – אבל גאון אינטואיטיבי, לא ניתן להתעלם מכך שבין חבריו הקרובים – והחוגים שהוא הסתובב בהם – היו המשכילים והאנשים המתקדמים ביותר בספרד, חברי תנועת הנאורות הספרדית.
בשיעור זה ננסה לעמוד על הניגודים באופיו וביצירתו של גויה ולהבינם על רקע תקופה סוערת זו בהיסטוריה של ספרד.
The Eighteenth Century, known as the Age of Enlightenment or the Age of Reason, advocated reason and rationality as the primary source for legitimacy and as a cure to all of society’s sicknesses. Emanuel Kant’s call to follow this program of intellectual self-liberation found many followers, also within Spanish elite social circles.
Although many Art Historians tend to depict Goya as the Romanticised ‘noble savage’ – a man with no formal education, an intuitive genius – one can not underestimate the influences of the social circles he was involved in – amongst them some of the most prominent of the Spanish Enlightenment.
This lesson aims to focus on Goya’s inner contradictions and understand them in light of these turbulent times in Spanish history.
דרישות הקורס ומרכיבי הציון הסופי: 100% בחינה מסכמת
אתר הקורס (Virtual Tau): מצגות הקורס, קריאת החובה וטקסטים נוספים מצויים באתר הקורס. הכניסה לאתר מוסדרת עם הרישום לקורס. לבירור תקלות ועזרה בכניסה או שימוש באתר נא לפנות למעבדת המחשבים, מקסיקו חדר 118.
נושאי הקורס:*
עידן הנאורות באירופה:
משלום אוטרכט למהפכה הצרפתית
"המאה של הפילוסופים": קידמה, אושר ומדע
אמנות ותיאוריה
הנאורות בספרד
שלום ורוחות מלחמה:
האיום הצרפתי והשילוש-הלא-קדוש: קרלוס IV, המלכה וגודוי
ה-2 וה-3 במאי
* התכנית מחולקת על פי חטיבות ונתונה לשינויים.
בבליוגפיה:
א. קריאת חובה:
Robert Hughes, Goya, New York: Alfred A. Knopf, 2003
Chp. 4: From Tapestry to Silence, pp.83-143
Chp.5: Witches and Angels, pp. 151-157
Chp.6: The Caprichos, pp.178-216
Chp.8: War with Napoleon, pp.261-319
Chap. 10: Exile in France, pp.372-388
ב. מקורות נוספים (קריאת רשות):
Burke, Peter, Popular Culture in Early Modern Europe. New York: Harper and Row. 1987
Ciofalo, John J., The Self-Portraits Of Francisco Goya, Cambridge:Cambridge University Press, 2001
Connell, Evan S., Francisco Goya, New York: Counterpoint, 2004
Disasters of War: Callot, Goya, Dix, London: South Bank Centre, 1998
Gassier, Pierre and Wilson, Juliet, The Life And Complete Work of Francisco Goya: With A Catalogue Raisonne of The Paintings Drawings And Engraving, New York: Reynal In Association With W. Morrow, 1971
Gassier, Pierre, Goya: A Witness of His Times, Secaucus, N.J: Chartwell Books, 1983
Gendinning, Nigel, Goya and His Critics, New Haven: Yale University Press, 1977
Gudiol, Jose, Goya, 1746-1828, New York: Tudor Pub. Co., 1971
Hughes, Robert, Goya, New York: A. A. Knopf, 2006, 2003
Kasl, Ronda and Stratton, Suzanne L., Painting in Spain in the Age of Enlightenment -Goya and His Contemporaries, Indianapolis: Indianapolis Museum Of Art, 1997
Klingender, F. D., Goya in the Democratic Tradition, New York: Schocken Books, 1968
Licht, Fred, Goya: The Origins of the Modern Temper In Art, New York: Harper & Row, 1983
Perez Sanchez, Alfonso E. And Sayre, Eleanor A., Goya and the Spirit Of Enlightenment, Boston: Museum Of Fine Arts, 1989
Rose-De Viejo, Isadora and Cohen, Janie, Etched On The Memory: The Presence Of Rembrandt In The Prints Of Goya And Picasso, London: Lund Humphries; Wappingers Falls, NY: Distributed To The Book Trade In North America By Antique Collectors’ Club, 2000
Schulz, Andrew, Goya’s Caprichos: Aesthetics, Perception, And The Body, Cambridge: Cambridge University Press, 2005
Symmons, Sarah, Goya, London: Phaidon Press, 1998
Tomlinson, Janis A., Francisco Goya: The Tapestry Cartoons And Early Career at the Court of Madrid, Cambridge: Cambridge University Press, 1989
Williams, Gwyn A., Goya and the Impossible Revolution, Harmondsworth, Middlesex: Penguin Books, 1984