חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ט

  על תבונה ורגישות: גויה ועידן הנאורות
  Sense and Sensibility: Goya and the Age of Enlightenment                                             
0821-6416-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1000-1200001קיקואיןשיעור ד"ר צולקמן תמר
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

במאה ה-18 פשטה בכל אירופה הנאורות (ההשכלה), שהיתה תנועה אינטלקטואלית ששמה לה למטרה לבסס את החיים על רציונליות – הם האמינו שחשיבה כזו יכולה לרפא את העולם מכל חוליו ולייסד חברה צודקת שבה האדם יהיה חופשי להתפתח.  קריאתו של עמנואל קאנט "אמץ את האומץ להשתמש בשכלך" מצאה קרקע פוריה גם בקרב החוגים האינטלקטואלים בספרד.

 

למרות שהיסטוריונים רבים של האמנות נוטים לצייר את גויה בקוים רומנטיים – כמעט כ"פרא אציל" – אדם שלא רכש השכלה – אבל גאון אינטואיטיבי, לא ניתן להתעלם מכך שבין חבריו הקרובים – והחוגים שהוא הסתובב בהם – היו המשכילים והאנשים המתקדמים ביותר בספרד, חברי תנועת הנאורות הספרדית.

בשיעור זה ננסה לעמוד על הניגודים באופיו וביצירתו של גויה ולהבינם על רקע תקופה סוערת זו בהיסטוריה של ספרד.

 

Course description

The Eighteenth Century, known as the Age of Enlightenment or the Age of Reason, advocated reason and rationality as the primary source for legitimacy and as a cure to all of society’s sicknesses. Emanuel Kant’s call to follow this program of intellectual self-liberation found many followers, also within Spanish elite social circles.

 

Although many Art Historians tend to depict Goya as the Romanticised ‘noble savage’ – a man with no formal education, an intuitive genius – one can not underestimate the influences of the social circles he was involved in –  amongst them some of the most prominent of the Spanish Enlightenment.

 

This lesson aims to focus on Goya’s inner contradictions and understand them in light of these turbulent times in Spanish history.    

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6416-01 על תבונה ורגישות: גויה ועידן הנאורות
Sense and Sensibility: Goya and the Age of Enlightenment
שנה"ל תשע"ט | סמ'  ב' | ד"ר צולקמן תמר

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

על תבונה ורגישות: גויה ועידן הנאורות

(Sense and Sensibility: Goya and the Age of Enlightenment (Lesson

 

 

סמסטר ב' תשע"ט

שיעור בחירה

0821641601

2 ש"ס

 

שם המרצה: דר' תמר צ'ולקמן (Dr. Tamar Cholcman)

דואר אלקטרוני:   cholcman@post.tau.ac.il

שעות קבלה:    

יום:      

בניין:  מקסיקו             

חדר:        

לפי תאום מראש  

 

 

 

במאה ה-18 פשטה בכל אירופה הנאורות (ההשכלה), שהיתה תנועה אינטלקטואלית ששמה לה למטרה לבסס את החיים על רציונליות – הם האמינו שחשיבה כזו יכולה לרפא את העולם מכל חוליו ולייסד חברה צודקת שבה האדם יהיה חופשי להתפתח.  קריאתו של עמנואל קאנט "אמץ את האומץ להשתמש בשכלך" מצאה קרקע פוריה גם בקרב החוגים האינטלקטואלים בספרד.

 

למרות שהיסטוריונים רבים של האמנות נוטים לצייר את גויה בקוים רומנטיים – כמעט כ"פרא אציל" – אדם שלא רכש השכלה – אבל גאון אינטואיטיבי, לא ניתן להתעלם מכך שבין חבריו הקרובים – והחוגים שהוא הסתובב בהם – היו המשכילים והאנשים המתקדמים ביותר בספרד, חברי תנועת הנאורות הספרדית.

בשיעור זה ננסה לעמוד על הניגודים באופיו וביצירתו של גויה ולהבינם על רקע תקופה סוערת זו בהיסטוריה של ספרד.

 

 

The Eighteenth Century, known as the Age of Enlightenment or the Age of Reason, advocated reason and rationality as the primary source for legitimacy and as a cure to all of society’s sicknesses. Emanuel Kant’s call to follow this program of intellectual self-liberation found many followers, also within Spanish elite social circles.

 

Although many Art Historians tend to depict Goya as the Romanticised ‘noble savage’ – a man with no formal education, an intuitive genius – one can not underestimate the influences of the social circles he was involved in –  amongst them some of the most prominent of the Spanish Enlightenment.

 

This lesson aims to focus on Goya’s inner contradictions and understand them in light of these turbulent times in Spanish history.    

 

 

 

 

דרישות הקורס ומרכיבי הציון הסופי: 100% בחינה מסכמת

 

 

אתר הקורס (Virtual Tau): מצגות הקורס, קריאת החובה וטקסטים נוספים מצויים באתר הקורס.  הכניסה לאתר מוסדרת עם הרישום לקורס. לבירור תקלות ועזרה בכניסה או שימוש באתר נא לפנות למעבדת המחשבים, מקסיקו חדר 118.

 

 

נושאי הקורס:*

  1. מבוא

עידן הנאורות באירופה:

משלום אוטרכט למהפכה הצרפתית

"המאה של הפילוסופים": קידמה, אושר ומדע

אמנות ותיאוריה

הנאורות בספרד

  1. הציור בספרד וטעמם של מלכים: בין בית הבסבורג לשושלת בורבון
  2. גויה ואיטליה
  3. על ברנשים וחתיכות: סדרת השטיחים בארמון הפרדו ורעיונות הנאורות
  4. עלובי החיים
  5. בין אלוהים והשטן: הציור הדתי
  6.  ציורים לדיון ומחשבה: משפחת אוסונה וחוגי הנאורות
  7. בראי עצמם: הפורטרטים של גויה מנאורות לרומנטיקה
  8. הרוחות של גויה: "ענייני מכשפות", 1796-1797
  9. "שנת התבונה בוראת מפלצות": אמנות, יצירה ויצרים בסדרת הקפריצ'וס (1799)
  10. מלחמה ושלום:

שלום ורוחות מלחמה:

האיום הצרפתי והשילוש-הלא-קדוש: קרלוס IV, המלכה וגודוי

ה-2 וה-3 במאי

  1. סדרת אסונות המלחמה והקונפליקט של הנאורות הספרדית אחרי מלחמת העצמאות
  2. לחיות (ולמות) עם מכשפות ושדים: הציורים השחורים
  3. גלות בצרפת
  4. גויה והטעם המודרני: השפעתו של גויה על הציור המודרני.
  5. סיכום

 

 

* התכנית מחולקת על פי חטיבות ונתונה לשינויים.

 

 

בבליוגפיה:

א. קריאת חובה:

Robert Hughes, Goya, New York: Alfred A. Knopf, 2003

Chp. 4: From Tapestry to Silence, pp.83-143

Chp.5: Witches and Angels, pp. 151-157

Chp.6: The Caprichos, pp.178-216

Chp.8: War with Napoleon, pp.261-319

Chap. 10: Exile in France, pp.372-388

ב. מקורות נוספים (קריאת רשות):

 

Burke, Peter, Popular Culture in Early Modern Europe. New York: Harper and Row. 1987

Ciofalo, John J., The Self-Portraits Of Francisco Goya, Cambridge:Cambridge University Press,  2001

Connell, Evan S., Francisco Goya, New York: Counterpoint, 2004

Disasters of War: Callot, Goya, Dix, London: South Bank Centre, 1998

Gassier, Pierre and Wilson, Juliet, The Life And Complete Work of Francisco Goya: With A Catalogue Raisonne of The Paintings Drawings And Engraving, New York: Reynal In Association With W. Morrow, 1971

Gassier, Pierre, Goya: A Witness of His Times, Secaucus, N.J: Chartwell Books, 1983

Gendinning, Nigel, Goya and His Critics, New Haven: Yale University Press, 1977

Gudiol, Jose, Goya, 1746-1828, New York: Tudor Pub. Co., 1971

Hughes, Robert, Goya, New York: A. A. Knopf, 2006, 2003

Kasl, Ronda and Stratton, Suzanne L., Painting in Spain in the Age of Enlightenment -Goya and His Contemporaries, Indianapolis: Indianapolis Museum Of Art, 1997

Klingender, F. D., Goya in the Democratic Tradition, New York: Schocken Books, 1968

Licht, Fred, Goya: The Origins of the Modern Temper In Art, New York: Harper & Row, 1983

Perez Sanchez, Alfonso E.  And Sayre, Eleanor A., Goya and the Spirit Of Enlightenment, Boston: Museum Of Fine Arts, 1989

Rose-De Viejo, Isadora and Cohen, Janie, Etched On The Memory: The Presence Of Rembrandt In The Prints Of Goya And Picasso, London: Lund Humphries; Wappingers Falls, NY: Distributed To The Book Trade In North America By Antique Collectors’ Club,  2000

Schulz, Andrew, Goya’s Caprichos: Aesthetics, Perception, And The Body, Cambridge: Cambridge University Press, 2005

Symmons, Sarah, Goya, London: Phaidon Press, 1998

Tomlinson, Janis A., Francisco Goya: The Tapestry Cartoons And Early Career at the Court of Madrid, Cambridge: Cambridge University Press, 1989

Williams, Gwyn A., Goya and the Impossible Revolution, Harmondsworth, Middlesex: Penguin Books, 1984

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת