| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
סיפורי אהבה, שנאה ותשוקה: מיניאטורות פרסיות בעידן האימפריות (מאות 17-14)
Love, Hate, and All the Rest: Persian Miniatures in the Age of Empires (14th -17 |
0821-6390-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||
|
הספרות הפרסית מצטיינת בסיפורי אהבה גדולים מהחיים: סיפורי אהבה בלתי אפשריים ובלתי ממומשים, טרגדיות קורעות לב, התאחדות האוהבים רק עם מותם, התאבדויות על רקע רומנטי וגילוי עריות, אבל גם סיפורים עם "סוף טוב". נכסי צאן ברזל אלו אוירו במיניאטורות המתארות סצנות נבחרות מחיי האוהבים והשונאים: שליטים ונסיכות, שליטים ושפחות, בנים ואמהות חורגות, תלמידים ותלמידות, נביאים ונשים נשואות.
נתוודע למערכת הערכים שהניעה סיפורים אלו וגם לאיורים המשקפים אותם. נבחן את הרובד הפרשני הטמון בסיפורים ובייצוגם, רובד המרמז דווקא על אהבה שאינה אהבת בשרים, אלא אהבת המאמין לאלוהיו. ניווכח כי לנשים בסיפורים אלו תפקיד מכריע, וכי הן מעוצבות ברובם של המקרים כנשים דעתניות, חכמות ומובילות מהלכים מורכבים בצמתים חשובים.
Love stories are abundant in Persian literature. Often, they are devoted to grand love stories, tragic love or impossible love, unrequited love, suicide for love, patricide, filicide and incest. Often lovers meet only once or in the next world. However, some love stories do have an Hollywoodian ending. These oral stories enjoyed vast popularity and patrons often commissioned calligraphers and painters to produce books depicting these amorous turbulences between rulers and princesses, rulers and slaves, stepmothers and sons, prophets and married women and puppy love.
When carefully read these stories often reveal a deeper mystical meaning hinting at a different kind of love, not necessarily mundane rather the love of a believer to his Lord. These stories also depict women not necessarily as passive players rather as strong and assertive wise women.
We’ll attempt to decode the miniatures attached to these stories and to decipher their embedded system of values and the interaction between the word and the image.
סיפורי אהבה, שנאה ותשוקה: מיניאטורות פרסיות בעידן האימפריות (מאות 17-14)
(Love, Hate, and all the Rest: Persian Miniatures in the Age of Empires (14th -17th cs
0821.6390.01
סמס' ב, תשע"ט
הפקולטה לאמניויות: החוג לתולדות האמנות
ד"ר נעמי הגר
שיעור בחירה, 2 ש"ס
שעות קבלה: עפ"י תיאום טלפוני
טלפון: 054-3186379
הספרות הפרסית מצטיינת בסיפורי אהבה גדולים מהחיים: סיפורי אהבה בלתי אפשריים ובלתי ממומשים, טרגדיות קורעות לב, התאחדות האוהבים רק עם מותם, התאבדויות על רקע רומנטי וגילוי עריות, אבל גם סיפורים עם "סוף טוב". נכסי צאן ברזל אלו אוירו במיניאטורות המתארות סצנות נבחרות מחיי האוהבים והשונאים: שליטים ונסיכות, שליטים ושפחות, בנים ואמהות חורגות, תלמידים ותלמידות, נביאים ונשים נשואות.
נתוודע למערכת הערכים שהניעה סיפורים אלו וגם לאיורים המשקפים אותם. נבחן את הרובד הפרשני הטמון בסיפורים ובייצוגם, רובד המרמז דווקא על אהבה שאינה אהבת בשרים, אלא אהבת המאמין לאלוהיו. ניווכח כי לנשים בסיפורים אלו תפקיד מכריע, וכי הן מעוצבות ברובם של המקרים כנשים דעתניות, חכמות ומובילות מהלכים מורכבים בצמתים חשובים.
Love stories are abundant in Persian literature. Often, they are devoted to grand love stories, tragic love or impossible love, unrequited love, suicide for love, patricide, filicide and incest. Often lovers meet only once or in the next world. However, some love stories do have an Hollywoodian ending. These oral stories enjoyed vast popularity and patrons often commissioned calligraphers and painters to produce books depicting these amorous turbulences between rulers and princesses, rulers and slaves, stepmothers and sons, prophets and married women and puppy love.
When carefully read these stories often reveal a deeper mystical meaning hinting at a different kind of love, not necessarily mundane rather the love of a believer to his Lord. These stories also depict women not necessarily as passive players rather as strong and assertive wise women.
We’ll attempt to decode the miniatures attached to these stories and to decipher their embedded system of values and the interaction between the word and the image.
דרישות הקורס:
אין דרישות מוקדמות.
מרכיבי הציון הסופי:
מבחן: 100%
תכנית הוראה:
עידן האימפריות – מהכיבוש המונגולי עד סוף המאה ה-17
S. Scollay, “An Introduction to Persian Poetry and its Milieu”, in Love and Devotion: from Persia and beyond, idem (ed.), Melbourne, 2012, pp. 1-18.
M. S. Simpson, “The Narrative Structure of a Medieval Beaker”, Ars Orientalis 12 (1981), pp. 15-24.
F. Keshvarz, "Taming the Unruly King: Nizami's Shirin as lover and educator," in Women in Iran from the Rise of Islam to 1800, G. Nashat and L. Beck, (eds.), Urbana, 2003, pp. 186-205.
A. Gill, “Bihzad's Visual Grammar and the Construction of Meaning: the British Library Nizami of 1494-5, Persica, 23 (2009-2010), pp. 31-72.
A. M. Piemontese, “The Enigma of Turandot in Nizāmī's Pentad: Azāda and Bahrām between Esther and Sindbād”, in A key to the Treasure of the Hakīm : artistic and humanistic aspects of Nizāmī Ganjavī’s Khamsa, J. C. Bürgel and C. van Ruymbeke (eds.), Leiden, 2011, pp. 127-144.
A. Gabbay, “Love Gone Wrong, Then Right Again: Male/Female dynamics in the Bahrām Gūr-slave girl story”, Iranian Studies 42 (2009), pp. 677-692.
A. Seyed-Gohrab, “A Mystical Reading of Nizāmī's Use of Nature in the Haft Paykar”, A key to the Treasure of the Hakīm : artistic and humanistic aspects of Nizāmī Ganjavī’s Khamsa, J. C. Bürgel and C. van Ruymbeke (eds.), Leiden, 2011, pp. 181-193.
F. Abdullaeva, “The Legend of Siyāvosh or the Legend of Yusof?” Academia (accessed June 5, 2018).
J. Clinton, “A Comparison of Nizami's Layli and Majnun and Shakespeare's Romeo and Juliet”, in The poetry of Nizami Ganjavi: knowledge, love, and rhetoric, K. Talattof and J. Clinton (eds.), New York & Basingstoke, 2000, pp. 15-27.
J. Clinton, “The Story of Sām son of Narimān and the Birth of Zāl,”
in Iranica Varia: papers in honor of Professor Ehsan Yarshater, Leiden, 1990, pp.38-47.
M. Saadi-nejad, “Sūdābeh and Rūdābeh: Mythological reflexes of ancient goddesses”, Iran and the Caucasus 20/2 (2016), pp. 205-214.
C. Fraser, “From Epic to Romance, via Filicide? Rustam's character formation”, Iranian Studies, 43 (2010), pp. 53 -70.
B. W. Robinson, “The Vicissitudes of Rustam”, in The Iconography of Islamic Art: studies in honour of Robert Hillenbrand, B. O'Kane (ed.), Edinburgh, 2005, pp. 253-268.
סיפורי אהבה, שנאה ותשוקה: מיניאטורות פרסיות בעידן האימפריות (מאות 17-14)
Love, Hate, and all the Rest: Persian Miniatures in the Age of Empires (14th -17th cs.)
821639001
סמס' ב, תשע"ט
הפקולטה לאמניויות: החוג לתולדות האמנות
ד"ר נעמי הגר
שיעור, 2 ש"ס
שעות קבלה: עפ"י תיאום טלפוני
טלפון: 054-3186379
הספרות הפרסית מצטיינת בסיפורי אהבה גדולים מהחיים: סיפורי אהבה בלתי אפשריים ובלתי ממומשים, טרגדיות קורעות לב, התאחדות האוהבים רק עם מותם, התאבדויות על רקע רומנטי וגילוי עריות, אבל גם סיפורים עם "סוף טוב". נכסי צאן ברזל אלו אוירו במיניאטורות המתארות סצנות נבחרות מחיי האוהבים והשונאים: שליטים ונסיכות, שליטים ושפחות, בנים ואמהות חורגות, תלמידים ותלמידות, נביאים ונשים נשואות.
נתוודע למערכת הערכים שהניעה סיפורים אלו וגם לאיורים המשקפים אותם. נבחן את הרובד הפרשני הטמון בסיפורים ובייצוגם, רובד המרמז דווקא על אהבה שאינה אהבת בשרים, אלא אהבת המאמין לאלוהיו. ניווכח כי לנשים בסיפורים אלו תפקיד מכריע, וכי הן מעוצבות ברובם של המקרים כנשים דעתניות, חכמות ומובילות מהלכים מורכבים בצמתים חשובים.
Love stories are abundant in Persian literature. Often, they are devoted to grand love stories, tragic love or impossible love, unrequited love, suicide for love, patricide, filicide and incest. Often lovers meet only once or in the next world. However, some love stories do have an Hollywoodian ending. These oral stories enjoyed vast popularity and patrons often commissioned calligraphers and painters to produce books depicting these amorous turbulences between rulers and princesses, rulers and slaves, stepmothers and sons, prophets and married women and puppy love.
When carefully read these stories often reveal a deeper mystical meaning hinting at a different kind of love, not necessarily mundane rather the love of a believer to his Lord. These stories also depict women not necessarily as passive players rather as strong and assertive wise women.
We’ll attempt to decode the miniatures attached to these stories and to decipher their embedded system of values and the interaction between the word and the image.
דרישות הקורס:
אין דרישות מוקדמות.
מרכיבי הציון הסופי:
מבחן: 100%
תכנית הוראה:
עידן האימפריות – מהכיבוש המונגולי עד סוף המאה ה-17
S. Scollay, “An Introduction to Persian Poetry and its Milieu”, in Love and Devotion: from Persia and beyond, idem (ed.), Melbourne, 2012, pp. 1-18.
M. S. Simpson, “The Narrative Structure of a Medieval Beaker”, Ars Orientalis 12 (1981), pp. 15-24.
F. Keshvarz, "Taming the Unruly King: Nizami's Shirin as lover and educator," in Women in Iran from the Rise of Islam to 1800, G. Nashat and L. Beck, (eds.), Urbana, 2003, pp. 186-205.
A. Gill, “Bihzad's Visual Grammar and the Construction of Meaning: the British Library Nizami of 1494-5, Persica, 23 (2009-2010), pp. 31-72.
A. M. Piemontese, “The Enigma of Turandot in Nizāmī's Pentad: Azāda and Bahrām between Esther and Sindbād”, in A key to the Treasure of the Hakīm : artistic and humanistic aspects of Nizāmī Ganjavī’s Khamsa, J. C. Bürgel and C. van Ruymbeke (eds.), Leiden, 2011, pp. 127-144.
A. Gabbay, “Love Gone Wrong, Then Right Again: Male/Female dynamics in the Bahrām Gūr-slave girl story”, Iranian Studies 42 (2009), pp. 677-692.
A. Seyed-Gohrab, “A Mystical Reading of Nizāmī's Use of Nature in the Haft Paykar”, A key to the Treasure of the Hakīm : artistic and humanistic aspects of Nizāmī Ganjavī’s Khamsa, J. C. Bürgel and C. van Ruymbeke (eds.), Leiden, 2011, pp. 181-193.
F. Abdullaeva, “The Legend of Siyāvosh or the Legend of Yusof?” Academia (accessed June 5, 2018).
J. Clinton, “A Comparison of Nizami's Layli and Majnun and Shakespeare's Romeo and Juliet”, in The poetry of Nizami Ganjavi: knowledge, love, and rhetoric, K. Talattof and J. Clinton (eds.), New York & Basingstoke, 2000, pp. 15-27.
J. Clinton, “The Story of Sām son of Narimān and the Birth of Zāl,”
in Iranica Varia: papers in honor of Professor Ehsan Yarshater, Leiden, 1990, pp.38-47.
M. Saadi-nejad, “Sūdābeh and Rūdābeh: Mythological reflexes of ancient goddesses”, Iran and the Caucasus 20/2 (2016), pp. 205-214.
C. Fraser, “From Epic to Romance, via Filicide? Rustam's character formation”, Iranian Studies, 43 (2010), pp. 53 -70.
B. W. Robinson, “The Vicissitudes of Rustam”, in The Iconography of Islamic Art: studies in honour of Robert Hillenbrand, B. O'Kane (ed.), Edinburgh, 2005, pp. 253-268.