| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
גברים וגבריות באמנות האסלאם
Men and Masculinity in Islamic Art |
0821-6387-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||
|
הקורס יעסוק בייצוגים של גברים וגבריות באמנות האסלאם ובמרחב המסלמי. מהי גבריות במרחב המסלמי? האם התבנית "גבריות" כוללת בהכרח סט אחיד של תכונות? האם התבנית "גבר מסלמי" היא סטריאוטיפ (הטפס)? האם יש לה ייצוג קוהרנטי ואופני ייצוג החוזרים על עצמם? האם הייצוגים המאוירים מתאימים עצמם לרוח הזמן או לחלופין שומרים על אופי מיתי, אידילי, לא-מושג? האם אפשר להבחין בדיכוטומיה בין ייצוגים גבריים לנשיים במיניאטורות או שמא טשטוש מגדרי מושל בכיפה?
בקורס נבחן ייצוגים בשלוש קטגוריות: דמויות של קדושי האומה המסלמית כגון הנביא מחמד ויוסף הצדיק; דמויות היסטוריות כגון מחמוד מע'זנה – הכובש המסלמי של הודו ופטרון השאהנאמה, באבר – מייסד השושלת המוגולית בהודו; ודמויות עכשוויות כגון צדאם חסין על שלל ייצוגיו בבירה העיראקית ומעמר קדאפי.
The course will concentrate on images of men and masculinity in Islamic art in particular and in the Islamic sphere in general. What is masculinity in Islamic context? Can we define it at all? Is the definition coherent? Is it merely a stereotype?
Is there a correlation between the literary image of masculinity and the painted one? Is the image dynamic? And is there really a difference between images of masculinity and femininity?
These questions will be explored by analyzing three categories:
גברים וגבריות באמנות האסלאם
Men and Masculinity in Islamic Art
שיעור, 2 ש"ס
ד"ר נעמי הגר
nomihe@gmail.com
החוג לתולדות האמנות
הפקולטה לאמנויות
סמס' א', תש"פ
שעות קבלה: עפ"י תיאום טלפוני (054-3186379)
דרישות השיעור: נוכחות לפי כללי הפקולטה, מבחן
מרכיבי הציון הסופי: מבחן 100%
סילבוס מקוצר
הקורס יעסוק בייצוגים של גברים וגבריות באמנות האסלאם ובמרחב המסלמי. מהי גבריות במרחב המסלמי? האם התבנית "גבריות" כוללת בהכרח סט אחיד של תכונות? האם התבנית "גבר מסלמי" היא סטריאוטיפ (הטפס)? האם יש לה ייצוג קוהרנטי ואופני ייצוג החוזרים על עצמם? האם הייצוגים המאוירים מתאימים עצמם לרוח הזמן או לחלופין שומרים על אופי מיתי, אידילי, לא-מושג? האם אפשר להבחין בדיכוטומיה בין ייצוגים גבריים לנשיים במיניאטורות או שמא טשטוש מגדרי מושל בכיפה?
בקורס נבחן ייצוגים בשלוש קטגוריות: דמויות של קדושי האומה המסלמית כגון הנביא מחמד ויוסף הצדיק; דמויות היסטוריות כגון מחמוד מע'זנה – הכובש המסלמי של הודו ופטרון השאהנאמה, באבר – מייסד השושלת המוגולית בהודו; ודמויות עכשוויות כגון צדאם חסין על שלל ייצוגיו בבירה העיראקית ומעמר קדאפי.
The course will concentrate on images of men and masculinity in Islamic art in particular and in the Islamic sphere in general. What is masculinity in Islamic context? Can we define it at all? Is the definition coherent? Is it merely a stereotype?
Is there a correlation between the literary image of masculinity and the painted one? Is the image dynamic? And is there really a difference between images of masculinity and femininity?
These questions will be explored by analyzing three categories:
https://www.youtube.com/watch?v=xXAoG8vAyzI
דפנה הירש, "מי גבר? תיאוריות של גבריות במבט ביקורתי", תיאוריה וביקורת 48 (2017), עמ' 11–34.
K. Clatterbaugh, “What is problematic about Masculinities?” Men and Masculinities 1/1 (1998), pp. 2-23.
2. מה זאת גבריות במרחב במסלמי? תיאוריות של גוף והקרבתו
A. Bouhdiba, “Festivities of Violence: Circumcision and the Making of Men,” in Imagined Masculinities, ed. M. Ghoussoub & E. Sinclair-Webb, London, 2000, pp. 20-32.
S. Gerami “Mullahs, Martyrs, and Men: conceptualizing masculinity in the Islamic Republic of Iran,” Men and Masculinities 5/3 (2003), pp. 257-274.
Paula Sanders, “Gendering the Ungendered Body: Hermaphrodites in Medieval Islamic Law,” in Women in Middle Eastern History, eds. Nikki Keddie & Beth Baron, New Haven, 1991, pp. 74-95.
G. Necipoglu, Architecture, Ceremonial, and Power, New York, 1991, pp. 177-183.
טרנסים
E. Popescu-Judetz, “Kocek and Cengi in Turkish Culture,” Dance Studies 6(1982): 46-58.
קווירים? אז והיום
https://www.youtube.com/results?search_query=bace+bazi
J. McCormick, “Transition Beirut: Gay Identities, Lived Realities,” in Sexuality in the Arab World, eds. S. Khalaf & J. Gagnon, Berkeley, 2006, pp. 243-260.
Asifa Siraj, “Alternative Realities: Queer Muslims and the Qur’an,” Theology & Sexuality, 22/1-2 (2016), pp. 89-101, DOI: 10.1080/13558358.2017.1296690
אברהם אבינו
Najat Rahman, “The Trial of Heritage and the Legacy of Abraham, in Islamic Masculinities, ed. L. Ouzgane, London & New York, 2006, pp. 72-85.
T. Lawson, “Typological Figuration and the Meaning of "Spiritual": The Qur'anic Story of Joseph,” Journal of the American Oriental Society, 132/2 (2012), pp. 221-244. Retrieved from
https://search.proquest.com/docview/1118108631?accountid=14765
הנביא מחמד
R. Roded, “Alternate Images of the Prophet Muhammad’s Virility,” in Islamic Masculinities, ed. by L. Ouzgane, London & New York, 2006, pp. 57-71.
מחמוד מע'זנה: פטרון השאהנאמה
C. E. Bosworth, “Mahmud of Ghazna in Contemporary Eyes and in Later Persian Literature,” Iran 4(1966), pp. 85-92.
J. S. Meisami, “Ghaznavid Panegyrics: some political implications,” Iran 28(1990), pp. 31-44.
באבר: מייסד האימפריה המוגולית
A. Malecka, “The Muslim Bon Vivant. Drinking Customs of Babur, the Emperor of Hindustan,” Der Islam 78/2 (2001): 310-327.
Excerpts from the Baburnama, trans. and edited by W. Thackston, New York & Oxford, 1996, pp. 205-6, 208, 211-2, 234-7, 373-376, 404.
צדאם חוסיין
H. Saghieh, "'That's how I am, World!' Saddam, Manhood and the Monolithic Image," in Imagined Masculinities, eds. M. Ghoussoub & E. Sinclair-Webb, London, 2000, pp. 236-248.
S. al-Khalil, The Monument, London, 1991, pp. 10-18.
מעמר קדאפי
דוד אייל, "מפרו-מערביות לפאן-ערביות: לוב בין המלך אידריס לקד'אפי דרך בולי הדואר", מגזין הבולאים בישראל 101 (2015) , עמ' 17-13.