| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
קוסמופוליטיות, מודרניות קולוניאלית והקריקטורה בעולם הערבי: מצרים כמקרה בוחן
Cosmopolitanism, Colonial Modernity and the Caricature in Egypt, 1880s-1940s |
0821-6333-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||
|
במרכזו של הקורס עומדת הסוגייה כיצד הקריקטורה במצרים - כתוצר תרבות מערבית שיובא, הותאם והוטמע בתרבות המקומית - שיקפה את המפגש הטעון בין "מזרח" לבין "מערב", בתקופה בה מצרים נמצאה בתהליך הגדרת זהותה הלאומית על רקע המאבק האנטי-קולוניאלי בשלטון הזר (1882–1952). הקורס יבחן בתחילה מהי מהותה של הקריקטורה ומהם מאפיינה כיצירת אמנות, על רקע ההיסטוריה של הסוגה באירופה. את עיקר הדיון נקדיש לדיון בתעביר של הסוגה למצרים: מה היו ההשלכות של הקולוניאליזם האירופאי על "הופעתה" של הסוגה בתרבויות המזרח תיכוניות? מי היו סוכניה של הקריקטורה במצרים? מה ניתן לזהות בקריקטורה ממצרים כשאול מהקריקטורה במערב? האם נעשה שימוש בתבניות או בדגמים קריקטוריים אירופאים בשלמותם, או שבתהליך השאילה נדחו מרכיבים מסוימים ונקלטו רק דגמים חלקיים? שאלות אלו ואחרות, העוסקות כולן במגעים האמנותיים ההדוקים שהתקיימו בין שדה הקריקטורה במצרים לבין שדה האמנות והקריקטורה באירופה, יבחנו תוך שימוש בקשת רחבה של מקורות ראשוניים ומשניים כתובים, מצולמים ומוקלטים.
This course will highlight the question of how the caricature - as a Western cultural product which was imported, adapted and incorporated into local Egyptian culture - reflected the East-West encounter during the period of transformation and consolidation of Egyptian national identity, and in the context of the anti-colonial resistance to the British foreign rule (1882-1952). We will first examine the nature of the caricature, and its characteristics as an art form, in the context of its development in Europe. The main part of the course will be devoted to the discussion of the processes of transfer of the caricature to Egypt: Who were its agents? What can be recognized in the Egyptian genre as imported from its Western models? Which satiric-artistic models were utilized, adapted, and incorporated into the local genre, and which were rejected? These and other questions—all concerning the artistic connections and interactions between the Egyptian cultural sphere and the European one—will be discussed through a wide spectrum of historical sources.
קוסמופוליטיות, מודרניות קולוניאלית והקריקטורה במצרים, 1880–1940
Cosmopolitanism, Colonial Modernity and the Caricature in Egypt, 1880s-1940s
סמסטר ב', תש"ף; שיעור בחירה, 2 ש"ס
שם המרצה: ד"ר קרן צדפי
טלפון: 050-6444862
דוא"ל: kzdafee@gmail.com
שעות קבלה: בתאום מראש בדוא"ל או בטלפון.
דרישות הקורס: נוכחות בשיעורים על-פי תקנון הפקולטה; מבחן סיום.
מרכיבי הציון הסופי: 100% בחינת בית.
תיאור הקורס |
במרכזו של הקורס עומדת הסוגייה כיצד הקריקטורה במצרים - כתוצר תרבות מערבית שיובא, הותאם והוטמע בתרבות המקומית - שיקפה את המפגש הטעון בין "מזרח" לבין "מערב", בתקופה בה מצרים נמצאה בתהליך הגדרת זהותה הלאומית על רקע המאבק האנטי-קולוניאלי בשלטון הזר (1882–1952). הקורס יבחן בתחילה מהי מהותה של הקריקטורה ומהם מאפיינה כיצירת אמנות, על רקע ההיסטוריה של הסוגה באירופה. את עיקר הדיון נקדיש לדיון בתעביר של הסוגה למצרים: מה היו ההשלכות של הקולוניאליזם האירופאי על "הופעתה" של הסוגה בתרבויות המזרח תיכוניות? מי היו סוכניה של הקריקטורה במצרים? מה ניתן לזהות בקריקטורה ממצרים כשאול מהקריקטורה במערב? האם נעשה שימוש בתבניות או בדגמים קריקטוריים אירופאים בשלמותם, או שבתהליך השאילה נדחו מרכיבים מסוימים ונקלטו רק דגמים חלקיים? שאלות אלו ואחרות, העוסקות כולן במגעים האמנותיים ההדוקים שהתקיימו בין שדה הקריקטורה במצרים לבין שדה האמנות והקריקטורה באירופה, יבחנו תוך שימוש בקשת רחבה של מקורות ראשוניים ומשניים כתובים, מצולמים ומוקלטים.
This course will highlight the question of how the caricature - as a Western cultural product which was imported, adapted and incorporated into local Egyptian culture - reflected the East-West encounter during the period of transformation and consolidation of Egyptian national identity, and in the context of the anti-colonial resistance to the British foreign rule (1882-1952). We will first examine the nature of the caricature, and its characteristics as an art form, in the context of its development in Europe. The main part of the course will be devoted to the discussion of the processes of transfer of the caricature to Egypt: Who were its agents? What can be recognized in the Egyptian genre as imported from its Western models? Which satiric-artistic models were utilized, adapted, and incorporated into the local genre, and which were rejected? These and other questions—all concerning the artistic connections and interactions between the Egyptian cultural sphere and the European one—will be discussed through a wide spectrum of historical sources.
נושאי הקורס (נתון לשינויים) |
Constance McPhee and Nadine M. Orenstein, Infinite Test: Caricature and Satire from Leonardo to Levine (New York: The Metropolitan Museum of Art, 2011), 3-17.
Lucie Ryzova, The Age of the Efendiyya. Passages to Modernity in National-Colonial Egypt (Oxford: Oxford University Press, 2014), introduction.
אורית בשקין, ליאת קוזמא, וישראל גרשוני, לפסל תרבות במצרים: תכנון תרבותי, זהות לאומית ושינוי חברתי במצרים, 1939-1890 (תל-אביב: רמות – אוניברסיטת תל-אביב, 1999), 60-9.
Deborah A Starr, "Masquerade and the Performance of National Imaginaries: Levantine Ethics, Aesthetics and Identities in Egyptian Cinema," Journal of Levantine Studies 1, no. 2 (Winter 2011): 31–57.
Afaf Lutfi al-Sayyid-Marsot, "the Cartoon in Egypt", Comparative Studies in Society and History 13, No. 1 (1971): 2-15.
Beth Baron, Egypt as a Woman: Nationalism, Gender and Politics (Berkeley, CA: University of California Press, 2005), 57-81.
Irène Fenoglio, "Caricature et Representation du Mythe: Goha", in Images d'Egypte, De la Fresque à la Bande Dessiné (Cairo: CEDEJ, 1992), 133-143.
Lucie Ryzova, "Egyptianizing Modernity through the 'New Effendiya': Social and Cultural Constructions of the Middle Class in Egypt under the Monarchy", Re-Envisioning Egypt, 1919-1952, ed. by Arthur Goldschmidt, Amy Johnson and Barak A. Salmoni (Cairo and New York: The American University in Cairo Press, 2005), 124-163.
Tonia Rifaey and Sherifa Zuhur, "Visualizing Identity: Gender and Nation in Egyptian Cartoons," in Colors of Enchantment: Theater, Dance, Music and the Visual Arts of the Middle East, ed. by Sherifa Zuhur, (Cairo: The American University in Cairo Press, 2001), 386-404.
Wilson Jacob, Working Out Egypt: Effendi Masculinity and Subject Formation in Colonial Modernity, 1870-1940 (Durham & London: Duke University Press, 2011), 186-224.
ביבליוגרפיה נוספת
Armbrust, Walter. Mass Culture and Modernism in Egypt. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
Göçek, Müge Fatma (ed.). Political Cartoons in the Middle East (Princeton: Markus Wiener Publishers, 1998).
Starr, Deborah A. Remembering Cosmopolitan Egypt: Literature, Culture, and Empire. London and New York: Routledge, 2009.
Ziad, Fahmy. Ordinary Egyptians: Creating the Modern Nation through Popular Culture (Stanford, California: Stanford University Press, 2011).