חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  נשים באמנות ימי הביניים: פטרונות, צריכה ויצירה
  Women in Medieval Art: Creators, Consumers and Protagonists                                          
0821-6234-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1200-1400213מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר קלפטר עינת
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

ישנה מסורת ארוכה שרואה באמנות ימי הביניים פרי עמלם של גברים, הן אמנים והן פטרונים. לדוגמה, באופן שגרתי חוקרים כיום משתמשים בכינוי "המאסטר של היצירה x" לאמנים אנונימיים ובכך מספקים זהות גברית לאמן. לעומת זאת, נשים מזוהות כפטרוניות או אמניות רק אם שמותיהן מופיעים במפורש על היצירות או במסמכים הנלווים. דבר זה עדיין קורה בשגרה למרות תרומות חשובות של מחקרים פמיניסטיים בתולדות האמנות ובדיסציפלינות שכנות, לאורך ארבעת העשורים האחרונים. לכן, עלינו לשאול את עצמנו מדוע אנו מציבים סטנדרטים שונים כאשר אנו מעריכים את תרומתן של נשים וגברים לאמנות ותרבות ימי הביניים.

בקורס זה נבחן מגוון רחב של תפקידי נשים בתחומי האמנות והתרבות של ימי הביניים. תקופה בה נשים היו מעורבות בכל שלבי הייצור האמנותי כאמניות וכצרכניות פעילות שעבורן פותחו צורות איקונוגרפיות מיוחדות. הקורס מקדיש תשומת לב מיוחדת לנשים מחוץ למסדרים כנסייתיים, שהמעורבות שלהן באמנות ובייצור אמנותי פחות ידועה מזו של עמיתיהן הדתיות. במהלך הסמסטר נבחן את מגוון הדרכים שבהן הוצגו נשים באמנות ימי הביניים. כמו כן, ננתח את השפעתן של נשים על ייצוגים של נשים בהקשרים שונים (של תקופה, מקום ומעמד חברתי). בנוסף, נלמד לזהות קודים ודפוסים מגדריים באמנות ובאדריכלות, אשר מומנו על ידי גברים ונשים.

Course description

Art history scholarship traditionally presumes medieval art and architecture to be masculine in its origin and intent, as being made by and for men, unless it can be unequivocally demonstrated to be otherwise. For example, scholars routinely refer to anonymous artists as “the Master of…,” recognizing his work, while women are identified as patrons or artists only if their names have been explicitly recorded on works or their related documentations. This occurs despite the great advancements in feminist scholarship in art history and its neighboring disciplines of history and literary studies over the past four decades. Therefore, we need to ask ourselves if and why we set the bar differently when evaluating the evidence for women’s and men’s engagement with art.

 

This course highlights and examines the wide range of roles that women played within medieval art and architecture. Women, both lay and religious, were involved in all the stages of medieval artistic production. They were part of the creative process, as artists or patrons, and were active consumers for whom specific iconographies were developed or certain works created. The course pays special attention to lay women, whose engagement with art and artistic production is less known than that of their religious counterparts. During the semester we will examine the host of ways in which women were depicted in medieval art, and analyze how different social, historical, and patronage contexts influenced these representations. We will also look at the codes of gender and identity that we can discern and question whether we can identify any meaningful patterns of gender differences in the art and architecture that men and women patronized.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6234-01 נשים באמנות ימי הביניים: פטרונות, צריכה ויצירה
Women in Medieval Art: Creators, Consumers and Protagonists
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | ד"ר קלפטר עינת

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

נשים באמנות ימי הביניים: פטרונות, צריכה ויצירה

Women in Medieval Art: Creators, Consumers and Protagonists

 

שיעור בחירה (2 ש"ס)

 

שם המרצה: ד״ר עינת קלפטר

 

טלפון: 054-5433122

 

דואר אלקטרוני:     einatkla@post.tau.ac.il

 

שעות קבלה: לפי תאום טלפוני מראש

 

דרישות הקורס:

נוכחות, השתתפות, קריאה, עבודת בית

 

מרכיבי הציון הסופי:

100% עבודת בית

 

 

תיאור הקורס בקצרה:

ישנה מסורת ארוכה שרואה באמנות ימי הביניים פרי עמלם של גברים, הן אמנים והן פטרונים. לדוגמה, באופן שגרתי חוקרים כיום משתמשים בכינוי "המאסטר של היצירה x" לאמנים אנונימיים ובכך מספקים זהות גברית לאמן. לעומת זאת, נשים מזוהות כפטרוניות או אמניות רק אם שמותיהן מופיעים במפורש על היצירות או במסמכים הנלווים. דבר זה עדיין קורה בשגרה למרות תרומות חשובות של מחקרים פמיניסטיים בתולדות האמנות ובדיסציפלינות שכנות, לאורך ארבעת העשורים האחרונים. לכן, עלינו לשאול את עצמנו מדוע אנו מציבים סטנדרטים שונים כאשר אנו מעריכים את תרומתן של נשים וגברים לאמנות ותרבות ימי הביניים.

בקורס זה נבחן מגוון רחב של תפקידי נשים בתחומי האמנות והתרבות של ימי הביניים. תקופה בה נשים היו מעורבות בכל שלבי הייצור האמנותי כאמניות וכצרכניות פעילות שעבורן פותחו צורות איקונוגרפיות מיוחדות. הקורס מקדיש תשומת לב מיוחדת לנשים מחוץ למסדרים כנסייתיים, שהמעורבות שלהן באמנות ובייצור אמנותי פחות ידועה מזו של עמיתיהן הדתיות. במהלך הסמסטר נבחן את מגוון הדרכים שבהן הוצגו נשים באמנות ימי הביניים. כמו כן, ננתח את השפעתן של נשים על ייצוגים של נשים בהקשרים שונים (של תקופה, מקום ומעמד חברתי). בנוסף, נלמד לזהות קודים ודפוסים מגדריים באמנות ובאדריכלות, אשר מומנו על ידי גברים ונשים.

 

 

Art history scholarship traditionally presumes medieval art and architecture to be masculine in its origin and intent, as being made by and for men, unless it can be unequivocally demonstrated to be otherwise. For example, scholars routinely refer to anonymous artists as “the Master of…,” recognizing his work, while women are identified as patrons or artists only if their names have been explicitly recorded on works or their related documentations. This occurs despite the great advancements in feminist scholarship in art history and its neighboring disciplines of history and literary studies over the past four decades. Therefore, we need to ask ourselves if and why we set the bar differently when evaluating the evidence for women’s and men’s engagement with art.

 

This course highlights and examines the wide range of roles that women played within medieval art and architecture. Women, both lay and religious, were involved in all the stages of medieval artistic production. They were part of the creative process, as artists or patrons, and were active consumers for whom specific iconographies were developed or certain works created. The course pays special attention to lay women, whose engagement with art and artistic production is less known than that of their religious counterparts. During the semester we will examine the host of ways in which women were depicted in medieval art, and analyze how different social, historical, and patronage contexts influenced these representations. We will also look at the codes of gender and identity that we can discern and question whether we can identify any meaningful patterns of gender differences in the art and architecture that men and women patronized.

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

מקראה (Textbook) לקורס:

Therese Martin, ed., Reassessing the Roles of Women as' Makers' of Medieval Art and Architecture (Leiden: Brill, 2012).

שבוע 1-2: מבוא, היסטוריוגרפיה ותאוריה

Annemarie Weyl Carr, 'Women as Artists in the Middle Ages: 'The Dark is Light Enough,'' in Dictionary of Women Artists, ed. Delia Gaze (London: Fitzroy Dearborn Publishers, 1997), 3–21.

Rachel Dressler,“Continuing the Discourse: Feminist Scholarship and the Study of Medieval Visual Culture,” Medieval Feminist Forum 43.1 (2007): 15–34.

Therese Martin, “Exceptions and Assumptions: Women in Medieval Art History," in Reassessing the Roles of Women as' Makers' of Medieval Art and Architecture, ed. Therese Martin (Leiden: Brill, 2012), 1-33.

Therese Martin, "The margin to act: a framework of investigation for women's (and men's) medieval art-making." Journal of Medieval History 42, no. 1 (2016): 1-25.

Linda Nochlin, "Why have there been no great women artists?" In The feminism and visual culture reader, ed. Amelia Jones (London: Routledge, 1971), 229-233.

שבוע 3-6: דימויי נשים באומנות ימי הביניים

David S.Areford and Nina Rowe. Excavating the Medieval Image : Manuscripts, Artists, Audiences : Essays in Honor of Sandra Hindman. ( Burlington, VT, USA: Ashgate, 2004)

Madeline Harrison Caviness. Visualizing Women in the Middle Ages: Sight, Spectacle, and Scopic Economy (Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2001)

Margaret R. Miles. Image as Insight : Visual Understanding in Western Christianity and Secular Culture. (Boston: Beacon, 1985). [63-94]

Michael Clanchy, "Images of Ladies with prayer books: What do they signify?," Studies in Church History 38 (2004): 106-122.

 

שבוע 7-9: נשים כיוצרות

Jeffrey F. Hamburger. Nuns as Artists: The Visual Culture of a Medieval Convent. (Berkley: University of California Press, 1997)

Christine De Pizan, The Book of the City of Ladies. 1405, trans. Earl Jeffrey Richards (New York: Persea, 1982). [קטעים נבחרים]

Hildegard of Bingen, Hildegard of Bingen: Scivias, trans. Columba Hart, and Jane Bishop (New York: Paulist Press, 1990). [קטעים נבחרים]

 

Margery Kempe, The Book of Margery Kempe, trans. Anthony Bale (Oxford: Oxford University Press, 2015). [קטעים נבחרים]

 שבוע10-12: פטרונות נשית

Raguin, Virginia Chieffo, and Sarah Stanbury, eds., Women's Space: Patronage, Place, and Gender in the Medieval Church (New York: SUNY Press, 2005).

Susan Groag Bell. "Medieval women book owners: Arbiters of lay piety and ambassadors of culture," Signs: Journal of Women in Culture and Society 7, no. 4 (1982): 742-768.

Holly Flora, "Patronage," Studies in Iconography 33 (2012): 207-218.

Sam Riches and Sarah Salih, eds., Gender and Holiness: Men, women and saints in late medieval Europe (London: Routledge, 2005).

June Hall McCash, ed., The cultural patronage of medieval women (Athens, GA: University of Georgia Press, 1996).

שבוע 13: סיכום

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת