חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  עת לכל חפץ במצרים ובמזרח הקדום - סדנה ארכיאולוגית במוזיאון ישראל
  A Time for every Purpose - Archaeological Workshop in Ancient Art History                            
0821-6213-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  א'1200-1400206גמכסיקו - אומנויותסדנה ד"ר בן דור אבין שירלי
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

הסדנה תתמקד בתולדות האמנות במצרים ובמזרח הקדום החל מהאלף הרביעי לפסה״נ ועד לתקופה הטרום-קלאסית, בין היתר באמצעות דוגמאות נבחרות מהאוסף הארכיאולוגי של מוזיאון ישראל.

הסדנה תפתח במבוא היסטורי וארכיאולוגי של מצרים ודרום הלבנט בתקופות הברונזה והברזל (3500 עד 586 לפסה״נ). המשתתפים יידרשו להשיג שליטה בסיסית בחלוקה לתקופות ארכיאולוגיות ובמסגרת הכרונולוגית של מצרים והמזרח הקדום.

לאחר מכן ייסקרו סוגי הביטויים האמנותיים העולים מהממצא הארכיאולוגי, לרבות ציור, פיסול, אדריכלות, תבליט, גילוף בעץ, באבן, בשנהב ובעצם, אמנות הצורף והקדר. על אלו יתווספו שאלות על משמעותם הפונקציונאלית והתרבותית של חפצי האמנות ותפקידם במגוון האינטראקציות האנושיות כגון פולחן המתים, סגידה לאלים, שימוש בחפצי נוי, יוקרה ויום-יום. במסגרת זו יושם דגש על עקרונות האמנות המלכותית הקנונית וההבדלים בינה לבין האמנות הפרטית. במקביל ייבחנו התפתחויות טיפולוגיות של חפצים נבחרים לאורך צירי הזמן והמרחב. חלק זה של הסדנה יתבסס במידה רבה על התנסות אישית של המשתתפים עם מוצגי המוזיאון.

בסיום הסדנה יידונו מספר סוגיות בנושאי עיצוב וסגנון המעסיקות את המחקר הארכיאולוגי העדכני, כדוגמת הסגנון ה״בינלאומי״ בגילוף השנהבים בתקופת הברונזה, סגנון העיטור הפלשתי ואמנות המלחמה במצרים העתיקה.

Course description

A Time for every Purpose – Archaeological Workshop in Ancient Art History

The workshop will focus on art history in Egypt and the Ancient Near East from the 4th millennium BCE to the pre-classic era, by means of studying select examples from the archaeological collection of the Israel Museum.

The workshop will begin with a historical and archaeological introduction of Egypt and the southern Levant during the Bronze and Iron Ages. The students will be expected to achieve a basic knowledge of the division into archaeological periods and the chronological framework of Egypt and the Ancient Near East.

The workshop will continue with a survey of the archaeological forms of artistic expressions, including painting, sculpture, architecture, relief, crafting in wood, stone, ivory and bone, the potter and the jeweler’s art. The functional and cultural significance of these works of art will be discussed, as well as their role in the variety of human interaction: cult of the dead, worship of the gods, the pursuit of esthetics, prestige and functionality. Within this framework, special emphasis will be put on the difference between the principles of royal-canonic art and their application in the private sector. Select objects will be examined “hands on” for their typological evolution over time and space.

The workshop will conclude by discussing several stylistic issues in current archaeological debate, such as the “international” style of Bronze Age ivory carving, the Philistine decorative style and the art of war in ancient Egypt.     

 

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6213-01 עת לכל חפץ במצרים ובמזרח הקדום - סדנה ארכיאולוגית במוזיאון ישראל
A Time for every Purpose - Archaeological Workshop in Ancient Art History
שנה"ל תשע"ח | סמ'  א' | ד"ר בן דור אבין שירלי

666סילבוס מפורט/דף מידע

החוג לתולדות האמנות, הפקולטה לאמנות

עת לכל חפץ במצרים ובמזרח הקדום: סדנה ארכיאולוגית במוזיאון ישראל

0821621301

 

תשע״ח, סמסטר א׳, 2 ש״ס

ד״ר שירלי בן-דור אבין

054-5460470

bdevian@gmail.com

שעת קבלה: לפי תיאום מראש בטלפון 054-5460470

 

דרישות הקורס וחובות התלמידים:

נוכחות חובה בכל המפגשים שייערכו במוזיאון ישראל  (ארבעה שיעורים כפולים, תאריכים מפורטים מטה)

קריאת ספרות לפני השיעור כפי שיפורסם ברשימת הקריאה

הצגת רפרט בכיתה (כעשרים דקות) על נושא שיוחלט יחד עם המרצה ובאישורה.

מטלת סוף קורס: עבודה בנושא שיאושר ע״י המרצה, רצוי הקשור לנושא הרפרט, אך אינו חייב להיות.

מרכיבי הציון הסופי:% 20 הצגת רפרט בכיתה, % 80 עבודת סוף קורס.

דרישת קדם: הסדנה מיועדת לתלמידים מצטיינים בשנה ג׳

 

סילבוס מקוצר בעברית (ידיעון)

הסדנה תתמקד בתולדות האמנות במצרים ובמזרח הקדום החל מהאלף הרביעי לפסה״נ ועד לתקופה הטרום-קלאסית, בין היתר באמצעות דוגמאות נבחרות מהאוסף הארכיאולוגי של מוזיאון ישראל.

הסדנה תפתח במבוא היסטורי וארכיאולוגי של מצרים ודרום הלבנט בתקופות הברונזה והברזל (3500 עד 586 לפסה״נ). המשתתפים יידרשו להשיג שליטה בסיסית בחלוקה לתקופות ארכיאולוגיות ובמסגרת הכרונולוגית של מצרים והמזרח הקדום.

לאחר מכן ייסקרו סוגי הביטויים האמנותיים העולים מהממצא הארכיאולוגי, לרבות ציור, פיסול, אדריכלות, תבליט, גילוף בעץ, באבן, בשנהב ובעצם, אמנות הצורף והקדר. על אלו יתווספו שאלות על משמעותם הפונקציונאלית והתרבותית של חפצי האמנות ותפקידם במגוון האינטראקציות האנושיות כגון פולחן המתים, סגידה לאלים, שימוש בחפצי נוי, יוקרה ויום-יום. במסגרת זו יושם דגש על עקרונות האמנות המלכותית הקנונית וההבדלים בינה לבין האמנות הפרטית. במקביל ייבחנו התפתחויות טיפולוגיות של חפצים נבחרים לאורך צירי הזמן והמרחב. חלק זה של הסדנה יתבסס במידה רבה על התנסות אישית של המשתתפים עם מוצגי המוזיאון.

בסיום הסדנה יידונו מספר סוגיות בנושאי עיצוב וסגנון המעסיקות את המחקר הארכיאולוגי העדכני, כדוגמת הסגנון ה״בינלאומי״ בגילוף השנהבים בתקופת הברונזה, סגנון העיטור הפלשתי ואמנות המלחמה במצרים העתיקה.

 

סילבוס מקוצר באנגלית (ידיעון)

A Time for every Purpose – Archaeological Workshop in Ancient Art History

The workshop will focus on art history in Egypt and the Ancient Near East from the 4th millennium BCE to the pre-classic era, by means of studying select examples from the archaeological collection of the Israel Museum.

The workshop will begin with a historical and archaeological introduction of Egypt and the southern Levant during the Bronze and Iron Ages. The students will be expected to achieve a basic knowledge of the division into archaeological periods and the chronological framework of Egypt and the Ancient Near East.

The workshop will continue with a survey of the archaeological forms of artistic expressions, including painting, sculpture, architecture, relief, crafting in wood, stone, ivory and bone, the potter and the jeweler’s art. The functional and cultural significance of these works of art will be discussed, as well as their role in the variety of human interaction: cult of the dead, worship of the gods, the pursuit of esthetics, prestige and functionality. Within this framework, special emphasis will be put on the difference between the principles of royal-canonic art and their application in the private sector. Select objects will be examined “hands on” for their typological evolution over time and space.

The workshop will conclude by discussing several stylistic issues in current archaeological debate, such as the “international” style of Bronze Age ivory carving, the Philistine decorative style and the art of war in ancient Egypt.     

 

 

תכנית הוראה מפורטת ל- 12-13 שבועות (קריאת חובה מודגשת)

 

שיעור 1 – מבוא לארכיאולוגיה, היסטוריה ומה שביניהם (26.10.2017, תל אביב)

 

Liverani, M. 2013. The Ancient Near East: History, Society and Economy. Routledge. Introduction, units 1-2: 3-7. חובה

שיעור 2 – מבוא לארכיאולוגיה של המזרח הקדום (2.11.2017, תל אביב)

 

בן-תור, א' (עורך), תש"ן, מבוא לארכיאולוגיה של ארץ-ישראל בתקופת המקרא, יחידות 6-9, תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. חובה.

 

כצנשטיין, ח', ואחרים (עורכים), תשמ"ז, האדריכלות בארץ-ישראל בימי קדם, ירושלים: החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה.

 

שיעור 3 – מבוא למסגרת הכרונולוגית של המזרח הקדום (9.11.2017, תל אביב)

 

Liverani, M. 2013. The Ancient Near East: History, Society and Economy. Routledge. Introduction, unit 4: The Problem of Chronology: 9-16. חובה

 

 

שיעור 4 – הארכיאולוגיה של תקופת הברונזה חלק א, יתקיים במוזיאון ישראל (30.11.2017)

 

 

Dever, W. G. 1987. Archaeological Sources for the History of Palestine: The Middle Bronze Age: The Zenith of the Urban Canaanite Era. The Biblical Archaeologist, 149-177. חובה

 

Ben-Tor, D. 1997. The Relations between Egypt and Palestine in the Middle Kingdom as Reflected by Contemporary Canaanite Scarabs. Israel Exploration Journal 47(3/4): 162-189. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/27926475

 

שיעור 5 – הארכיאולוגיה של תקופת הברונזה חלק ב, יתקיים במוזיאון ישראל (30.11.2017)

 

בן-תור, ד. 2006. פרעה בכנען: הסיפור שלא סופר. ירושלים 50 – 160. חובה: 50 – 57, 120 – 122, 

 

Ziffer, I. 2005. From Acemhöyük to Megiddo: The banquet scene in the art of the Levant in the Second Millennium BCE. Tel Aviv 32(2): 133-167.

 

 

שיעור 6 – הארכיאולוגיה של תקופת הברזל חלק א, יתקיים במוזיאון ישראל (14.12.2017)

 

Ben-Shlomo, D. 2010. Philistine Iconography: A Wealth of Style and Symbolism (OBO 241). Fribourg: Philistine Iconography: 25-29. חובה

 

Kletter, R., Ziffer, I. and Zwickel, W. 2006. Cult Stands of the Philistines: A Genizah from Yavneh. Near Eastern Archaeology 69(3/4): 147-159.

 

 

 

שיעור 7 – הארכיאולוגיה של תקופת הברזל חלק ב, יתקיים במוזיאון ישראל (14.12.2017)

 

Beck, P. 2000. The Art of Palestine during the Iron Age II: local traditions and external influences (10th-8th centuries BCE). In: Uehlinger, C. (ed.) Images as Media: Sources for the cultural history of the Near East and the Eastern Mediterranean (1st millennium BCE) (OBO 175) Fribourg: 165-184. חובה

 

Ornan, T. 2005. A Complex System of Religious Symbols: The Case of the Winged Disc in Near Eastern Imagery of the First Millennium BCE. In C. E. Suter and C. Uehlinger (eds.) Crafts and Images in Contact: Studies on Eastern Mediterranean Art of the First Millennium BCE (OBO 210). Fribourg: 207–241

 

 

שיעור 8 – עקרונות האמנות המצרית, הקנון הרשמי והפרטי, יתקיים במוזיאון ישראל (28.12.2017)

 

Bourriau, J. 1988. Pharaohs and Mortals: Egyptian Art in the Middle Kingdom. Cambridge.

 

Davis, W. 1989. The Canonical Tradition in Ancient Egyptian Art. Cambridge University Press. Cambridge: 7-37. חובה

 

Laboury, D. 2011. Amarna Art. In Cooney, K. M. and Wendrich, W. (eds.), UCLA Encyclopedia of Egyptology, Los Angeles. http://digital2.library.ucla.edu/viewItem.do?ark=21198/zz0026vj6m חובה

 

Robins, G. 1994. Proportion and Style in Ancient Egyptian Art. London.

 

Robins, G. 1997. The Art of Ancient Egypt. London.

 

שיעור 9 – טיפולוגיה של חפצים מצריים חלק א, יתקיים במוזיאון ישראל (28.12.2017)

 

Andrews, C. 1990. Ancient Egyptian Jewellery. London.

 

Cooney, K. M. 2008. Scarab. In Wendrich, W. (ed.), UCLA Encyclopedia of Egyptology, Los Angeles. http://escholarship.org/uc/item/13v7v5gd חובה

 

שיעור 10 – טיפולוגיה של חפצים מצריים חלק ב, יתקיים במוזיאון ישראל (4.1.2018)

 

Barbotin, C. 2007. Les statues égyptiennes du nouvel empire: Statues royales et divines. Paris.

 

Hartwig, M. K. 2014. A Companion to Ancient Egyptian Art. Hoboken: Chapter 11, Sculpture. 191-218 חובה

 

Milde, H. 2012. Shabtis. In Wendrich, W. (ed.), UCLA Encyclopedia of Egyptology, Los Angeles. http://escholarship.org/uc/item/6cx744kk חובה

 

שיעור 11 – עקרונות בתיקון, שחזור ושימור, יתקיים במוזיאון ישראל (4.1.2018)

 

שיעור 12 – אמנות המלחמה במצרים העתיקה (11.1.2018, תל אביב)

 

Ben-Dor Evian, S. 2016: The battles between Ramesses III and the ‘Sea-Peoples’: when, where and who? An iconic analysis of the Egyptian reliefs. ZÄS 143(2): 151-168.

חובה 151-153

 

Spalinger, A. 2011. Icons of Power: A Strategy of Reinterpretation. Charles University, Prague.

 

שיעור 13 – סוגיות מסכמות בעיצוב וסגנון במזרח הקדום (18.1.2018, תל אביב)

 

Barnett, R. D. 1982. Ancient Ivories in the Middle East (Qedem 14). Jerusalem.

 

Feldman, M. H. 2002. Luxurious Forms: Redefining a Mediterranean “International Style,” 1400–1200 BCE. The Art Bulletin 84(1): 6-29. חובה

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת