חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  מלחמה קדושה, ממלכה חדשה: האמנות והאדריכלות בממלכת ירושלים הצ
  Holy War, a New Realm: the Art and Architecture of the Crusa  
0821-6209-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1000-1200212 מכסיקושיעור ד"ר פישהוף גיל
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

האדריכלות והאמנות בממלכת ירושלים הצלבנית, מהווה פרק מרכזי בתולדות האמנות הנוצרית בארץ-ישראל, וזכתה למחקר נרחב ודיונים ארוכים בספרות תולדות האמנות מאז סוף המאה ה-19.

 

אמנות זו, משקפת את תפישותיהם וכוונותיהם של הצלבנים בממלכתם החדשה, אך גם נותנת ביטוי למסורות אמנותיות מיובאות מן המערב מחד ומן המזרח מאידך, ומנהלת דיאלוג גם עם המסורות הנוצריות שהיו קימות בארץ ישראל מאז הנצרות הקדומה.

 

 

קורס זה יבקש ללמוד את האמנות הצלבנית לאור הידוע על פטרוניה, ולבחון כיצד ניתן להבינה כמבטאת את תפישותיהם של הכוחות הרבים אשר פעלו בממלכה הצלבנית, ובהם מלכי ומלכות ירושלים, פטריארך ירושלים והבישופים המרכזיים, המסדרים הצבאיים (ובראשם ההוספיטלרים והטמפלרים), והנוצרים המזרחיים. הלימוד יהיה לימוד משווה עם המקורות הצורניים והאיקונוגרפיים של המבנים והתוכניות העיטוריות במערב, בביזנטיון, באמנות המוסלמית ובנצרות הקדומה. 

הקורס יעסוק בין היתר באמנות והאדריכלות הצלבנית בירושלים, בראש ובראשונה בכנסיית הקבר אך גם בכנסיית סנטה אנה, קבר מריה בעמק יהושפט, כנסיית העלייה לשמים בהר הזיתים ועוד , בפיסול והאדריכלות בכנסיית הבשורה בנצרת ובעיר שומרון, ובמחזורי הציור והפסיפס בכנסיית המולד בבית לחם ובאבו-גוש (היא אמאוס).

 

 

 

Course description

The art and architecture of the Crusader Kingdom of Jerusalem constitutes a central chapter of the history of Christian art in the Holy Land, and has been the subject of extensive research ever since the end of the 19th century.

 

Crusader art manifests the conceptions of the crusaders in their newly founded kingdom, and at the same time reflects its contacts with artistic traditions of both the west and the byzantine east, as well as with local artistic traditions existing in the Holy Land since early Christian times.

 

 

This class wishes to study Crusader art in light of its patrons, and examine how it can be understood as manifesting the attitudes and intentions of the many forces which were active in the Latin Kingdom: The kings and queens, the Patriarch and Bishops, the military orders (mainly Hospitalers and Templars) and the eastern-Christians. This will be done as a comparative study with the iconographical, formal and stylistic sources of Crusader art in the west, Byzantium, Muslim and Early Christian Art.

 

 

The class will study, among others, the Crusader art and architecture of Jerusalem, primarily in the Church of the Holy Sepulcher but also in the church of Santa Anne, The tomb of the Virgin in the valley of Jehoshaphat, the Church of the Ascension on the Mount of Olives, and others. The sculptural cycles of the church of the Annunciation at Nazareth and the church Saint John the Baptist at Sebaste, and the frescoes and mosaic cycles of the church of Nativity at Bethlehem and church of the Resurrection at Abu-Gosh will also be studied.       

 

 

Crusader art manifests the conceptions of the crusaders in their newly founded kingdom, and at the same time reflects its contacts with artistic traditions of both the west and the byzantine east, as well as with local artistic traditions existing in the Holy Land since early Christian times.

 

 

 

 

This class wishes to study Crusader art in light of its patrons, and examine how it can be understood as manifesting the attitudes and intentions of the many forces which were active in the Latin Kingdom: The kings and queens, the Patriarch and Bishops, the military orders (mainly Hospitalers and Templars) and the eastern-Christians. This will be done as a comparative study with the iconographical, formal and stylistic sources of Crusader art in the west, Byzantium, Muslim and Early Christian Art.

 

 

 

 

The class will study, among others, the Crusader art and architecture of Jerusalem, primarily in the Church of the Holy Sepulcher but also in the church of Santa Anne, The tomb of the Virgin in the valley of Jehoshaphat, the Church of the Ascension on the Mount of Olives, and others. The sculptural cycles of the church of the Annunciation at Nazareth and the church Saint John the Baptist at Sebaste, and the frescoes and mosaic cycles of the church of Nativity at Bethlehem and church of the Resurrection at Abu-Gosh will also be studied.       

 

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6209-01 מלחמה קדושה, ממלכה חדשה: האמנות והאדריכלות בממלכת ירושלים הצ
Holy War, a New Realm: the Art and Architecture of the Crusa
שנה"ל תשע"ו | סמ'  ב' | ד"ר פישהוף גיל

סילבוס מפורט/דף מידע
לצפייה בסילבוס נא ללחוץ כאן

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת