חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ג

  ארוס והפוליס : מגדר ותשוקה באמנות העולם הקלאסי
  Eros and the Polis : Sexuality and Gender in Classical Art                                           
0821-6150-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  א'1800-2000120מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר שדה סביליה נאוה גרצ
סילבוס מקוצר

בהיותה טרום-נוצרית, נעדרה התרבות הקלאסית עקבות ובושה לגבי המין, אשר נתפס בעולם העתיק כגורם בעל משמעות עצומה מבחינה חברתית, פוליטית, דתית ורוחנית. מן ההיבט המגדרי, קבע מינו של האדם את מקומו החברתי בדמוקרטיה האתונאית של המאה החמישית לפנה"ס, דבר שגרם להיווצרות סטריאוטיפים גבריים ונשיים המשפיעים עד ימינו. המין הגברי נתפס כאב-טיפוס ולכן כשולט בעיר המדינה אתונה, המכונה במחקר 'עיר הגברים'; המין הנשי נחשב כנחות, ונשים הורחקו מכל מעורבות ציבורית. הדגשת המיניות הגברית בדימוי האמנותי שירתה לפיכך כאמצעי תעמולתי לחיזוק העליונות הגברית. חוקי המשחק בעולמם של הגברים שונים מאלו של הנשים, שפע היצורים המיתולוגיים בעלי הזהות האנושית-חייתית והמיניות המוגזמת עשויים להיות בעלי סמליות חברתית, ואילו האלים עצמם הם לעיתים בעלי זהות מינית כפולה.

הקורס יעסוק במשמעות הקודים המגדריים הצפונים באופן הייצוג האסתטי המורכב של נושאים שונים וביטוייהם המיתולוגיים וההיסטוריים: הערצת הגבריות; משמעות הגוף הגברי העירום וחשיפת אברי המין; יחסי גברים ונערים או 'אהבת נערים'; לוחמנות וכוחניות בתיאורי אתלטים-לוחמים אל מול אויביהם תוך שימוש בדימויים מיניים בכדי לבטא עליונות; משמעות הנשיות הפאסיבית והאקטיבית בדמותן של בנות תמותה ואלות; 'יופי נגד נשים' – השימוש ביופי הנשי לצרכי התעמולה הגברית; אלימות נגד נשים על מכלול היבטיה; משמעותה של זהות מינית-מגדרית כפולה; 'זנות מקודשת' ואפרודיטה; משמעותם המגדרית של יצורי הכלאיים ומיניותם המוגזמת והמעורבת.

 הקורס ישא אופי בין-תחומי, וישלב, מלבד ההיבט האסתטי, גם דיסציפלינות כהיסטוריה, מיתולוגיה, פילוסופיה, דת וספרות. הדיון יסתמך על המחקר העכשווי ועל מקורות ספרותיים עתיקים.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6150-01 ארוס והפוליס : מגדר ותשוקה באמנות העולם הקלאסי
Eros and the Polis : Sexuality and Gender in Classical Art
שנה"ל תשע"ג | סמ'  א' | ד"ר שדה סביליה נאוה גרצ

666סילבוס מפורט/דף מידע
אֶרוס והפוליס : מגדר ותשוקה באמנות העולם הקלאסי
Eros and the Polis : Sexuality and Gender in Classical Greek Art
0821-6150-01
סמסטר א' , תשע"ג
ד"ר נאוה סביליה שדה
שיעור בחירה
 
שעות קבלה של המרצה ומיקום: לפי תיאום מראש
טלפון: 054-2341019
דוא"ל: sadehnav@post.tau.ac.il
 
בהיותה טרום-נוצרית, נעדרה התרבות הקלאסית עקבות ובושה לגבי המין, אשר נתפס בעולם העתיק כגורם בעל משמעות עצומה מבחינה חברתית, פוליטית, דתית ורוחנית. מן ההיבט המגדרי, קבע מינו של האדם את מקומו החברתי בדמוקרטיה האתונאית של המאה החמישית לפנה"ס, דבר שגרם להיווצרות סטריאוטיפים גבריים ונשיים המשפיעים עד ימינו. המין הגברי נתפס כאב-טיפוס ולכן כשולט בעיר המדינה אתונה, המכונה במחקר 'עיר הגברים'; המין הנשי נחשב כנחות, ונשים הורחקו מכל מעורבות ציבורית. הדגשת המיניות הגברית בדימוי האמנותי שירתה לפיכך כאמצעי תעמולתי לחיזוק העליונות הגברית. חוקי המשחק בעולמם של הגברים שונים מאלו של הנשים, שפע היצורים המיתולוגיים בעלי הזהות האנושית-חייתית והמיניות המוגזמת עשויים להיות בעלי סמליות חברתית, ואילו האלים עצמם הם לעיתים בעלי זהות מינית כפולה.
 
הקורס יעסוק במשמעות הקודים המגדריים הצפונים באופן הייצוג האסתטי המורכב של נושאים שונים וביטוייהם המיתולוגיים וההיסטוריים: הערצת הגבריות; משמעות הגוף הגברי העירום וחשיפת אברי המין; יחסי גברים ונערים או 'אהבת נערים'; לוחמנות וכוחניות בתיאורי אתלטים-לוחמים אל מול אויביהם תוך שימוש בדימויים מיניים בכדי לבטא עליונות; משמעות הנשיות הפאסיבית והאקטיבית בדמותן של בנות תמותה ואלות; 'יופי נגד נשים' – השימוש ביופי הנשי לצרכי התעמולה הגברית; אלימות נגד נשים על מכלול היבטיה; משמעותה של זהות מינית-מגדרית כפולה; 'זנות מקודשת' ואפרודיטה; משמעותם המגדרית של יצורי הכלאיים ומיניותם המוגזמת והמעורבת.
 
הקורס ישא אופי בין-תחומי, וישלב, מלבד ההיבט האסתטי, גם דיסציפלינות כהיסטוריה, מיתולוגיה, פילוסופיה, דת וספרות. הדיון יסתמך על המחקר העכשווי ועל מקורות ספרותיים עתיקים.
 
The concentration of Greek and Roman art on the human body has a profound meaning. As a microcosm of the social order, the human body has a valuable meaning – socially, culturally, politically and philosophically. The social roll of mythological gods, heroes and creatures with sexual extremities, as well as men and women in real life, is apparently defined, however, sometimes works of art reveal that things are much complicated then we would expect. The topics to be discussed during the course will cover issues of: the worship of manliness; nudity in Greek art and its meanings; Paederastic relationships and its artistic images; the uses of sexual semantics in depictions of Greeks against their enemies; women: mortals and immortals; images of rape in Greek art; violence against women; doubled gender identity in images of goddesses; the use of feminnine beauty for political propaganda; 'sacred prostitution' and Aphrodite.
This course will focus on the different aspects of gender in antiquity, by means of modern studies and ancient sources.
 
דרישות הקורס:
נוכחות חובה בכל השיעורים; קריאת ביבליוגרפיית החובה; עמידה בבחינת סוף סמסטר.
 
מרכיבי הציון הסופי:
100% בחינה מסכמת.
 
נושאי הקורס ורשימת הקריאה:
מאמרי החובה מופיעים בהדגש
 
 
תפיסת הגבריות ביוון הקלאסית
מיניות ומגדר
מבוא: הגדרת המונח 'מגדר' ותפיסת המיניות והארוס כערך רוחני ביוון הקלאסית
 
Dover K. J. (1984). Classical Greek Attitudes to Sexual Behaviour. In Peradotto J. and Sullivan J. P. (Eds.), Women in the Ancient World 0 The Arethusa Papers, Albany: State University of New York Press, 143-157.
Garrison, D. H. (2000). Sexual culture in ancient Greece, Norman, Okla: University of Oklahoma Press, 3-46.
Koloski-Ostrow, A. O. & Lyons C. L. (Eds.) (1997). Naked Truths about Classical Art: an Introduction. Naked Truths: Women, Sexuality and Gender in Classical Art and Archeology, London: Routledge,1-42
Ludwig, P. W. (2002). Eros and Polis: Desire and Community in Greek Political Theory, Cambdrige: University Press, 7-14.
Stewart, A. (1997). Art, Desire and the Body in Ancient Greece, Cambridge: University Press. Chapter 2: Body and Gender in the Greek City, 7-12.
הפיתוי והגוף הנערי
דיון בדמות הנער כמדד ליופי אנושי; תפקידו של הגוף; משמעות 'היפה והטוב'.
Bryant, J. M. (1996). Moral Codes and Social Structure in Ancient Greece, Albany, N.Y., c1996, 27-39.
Hurwit, J. (1985). The Art and Culture of Early Greece 1100-480 B.C., Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 15-32; 179-202.
Stewart, (1997), Chapter 4 – Three Attic Ideologies: Best and Brightest, 63-71.
Stewart, A. (1990). Greek sculpture: an exploration, New Haven: Yale University Press, 108-110.
 העירום הגברי
משמעות העירום הגברי באמנות הקלאסית - סקירת הגישות במחקר.
Arieti, J.A. (1975). Nudity in Greek Athletics. The Classical World, 69, 431-436.
Bonfante, L. (1989). Nudity as a Costume in Classical Art. American Jurnal of Archeology, 93, 543-70.
Keuls, E. C. (1985). The Reign of the Phallus - Sexual Politics in Ancient Athens, Berkeley: University of California Press, 65-75.
Stewart, 1997, 24-34.
Stewart, 1990, 105-106.
הומוסקסואליות ופדרסטיה (אהבת נערים)
יחסי מאהב (erastes) ואהוב ((eromenos; פולחני חניכה; שלבים נשיים במהלך חייהם של גיבורים מיתולוגיים: המהפך של אכילס - מנערה לגיבור; השלב הנשי בחייו של הרקלס.
 
Bryant, 1996, 107-110.
Dover, K. (1989). Greek Homosexuality, Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Halperin, D. (1990). One Hundred Years of Homosexuality, New York: Routledge, 41-53, 88-112.
Johns, C. (1982). Sex or Symbol – Erotic Images of Greece and Rome, Austin: University of Texas Press, 99-106.
Keuls, 1985, 65-97.
Loraux, N. (1990). Herakles: the Super-Male and the Feminine. In Halperin, D., J.J. Winkler, and F. Zeitlin (Eds.), Before Sexuality, Princeton, N.J.: Princeton University Press, 22-50.
 
Schnapp, A. (1989). Eros the Hunter. In Berard, C. et al., A City of Images – Iconography and Society in Ancient Greece, Princeton, N.J.: Princeton University Press, 71-88.
Stewart, 1997, 63-85.
Stewart, A.F., 1990, 131-136.
אכילס, אודיסאוס וגיבורים אחרים - לוחמנות והכוחניות הגברית
הכוחניות הגברית בדימויים האמנותיים כביטוי ליחסים בין יוונים ל'ברברים'.
 
Lissarague, F. (1989). The World of the Warrior. In Berard et al., 1989, 39-52.
Stewart, 1997, 71-75.
שיעורים 9-10-11:
Phallos Politikos– הקשר בין מין ופוליטיקה באתונה הקלאסית
הערצת הגבר בתקופה הקלאסית: חוק האזרחות ומשמעויותיו; מידור גברים, נשים וזרים; דמות האתלט/לוחם ומשמעויותיו; שרירים, פיתוח הגוף והעירום באמנות כדימוי מגדרי וכסמן חברתי ופוליטי; הגדרתה של אתונה הקלאסית כ- 'מועדון הגברים'; מאפייני השוביניזם האתונאי וביטוייהם האמנותיים.
Bryant, J. M., 1996, 80-84.
Stewart, 1997 75-85, 86-97.
Stewart, 1990, 150-152, 160-163.
Winkler, J.(1990).Phallos Politikos: Representing the Body Politic in Athens, Differences: A journal of Feminist Cultural Studies, 2.1, 1990, 29-45.        
Younger, J., G. (1997). Gender and Sexuality in the Parthenon Frieze. In Koloski-Ostrow, 120-153.
 
 דימויי ה'אנטי-אזרח'
מיניות מוגזמת ופרועה כמייצגת את דימויי האנטי-אזרח מחד, וערכים דתיים-פולחניים מאידך.
 Lissarague, F. (1990). The Sexual Life of the Satyres. In Halperin, D., J.J. Winkler, and F. Zeitlin, eds., Before Sexuality, Princeton, N.J.: Princeton University Press, 53-81.
Stewart, 1997, 183-191.
הלפרין, ד. (2002). הגוף הדמוקרטי: זנות ואזרחות באתונה הקלאסית. זמנים, 78, 6-16.
איזק, ב. (2005) . גילויי גזענות בעולם העתיק. זמנים, 89, 16-25.
 
תפיסת הנשיות ביוון הקלאסית
הגוף הנשי
הרעיה והאם, הקדושה והחוטאת - דיון בדימויי הנשיות ותפקידי הגוף והמיניות הנשית במציאות החברתית ובעיני האמנים. דיון בדמויות נשיות מיתולוגיות ומשמעות מיניותן ומסריה: פנדורה, הלנה, פנלופה, אנדרומכה ותטיס.
 
 Brown, S. (1997). Ways of Seeing Women in Antiquity: an Introduction to Feminism in Classical Archeology and Ancient Art History, In Koloski-Ostrow, 12-42.
 
Keuls, 1985, 99-128.
 
Lissarrague, F. (1992). Figures of Women, In P. Schmitt Pantel (Ed.), A History of Women in the West, Cambridge, Mass.: Belknap Press of Harvard University Press, 139-229.
 
Pomeroy, S. (1995). Women's Identity and the Family in the Classical polis. In Hawley R. and Levick B. (Eds.), Women in Antiquity, London: Routledge, 111-121.
 
Stewart, 1997, 10-12.
חטיפות ואונס נשים במיתולוגיה ובאמנות
דיון בהיבטים השונים ובמטאפורות החברתיות והדתיות של סיפורי אונס וייצוגם האמנותי.
 
Stewart, A. (1995). Rape? In Reeder, E., d., (Ed.), Pandora: Women in Classical Greece, Baltimore, Md: Trustees of the Walters Art Gallery in association with Princeton University Press, Princeton, N. J., 74-90.
Cohen, A. (1996). Portrayals of Abduction in Greek Art: Rape or Metaphor? In Kampen N.B. (Ed.), Sexuality in Ancient Art, Cambridge: University Press, 117-135.
אלימות מינית נגד נשים בפיסול הציבורי
נקודת המבט הגברית, נקודת המבט הנשית – עיונים במחקר
Stehle E. and Day A. (1996). Woman Looking at Women, In N. Boymel Kampen (ed.), Sexuality in Ancient Art, Cambridge, 101-116.
אמזונות
השימוש במיניותן של נשים לוחמניות לשירות התעמולה באתונה הקלאסית.
Stewart, A. (1995). Imag(in)ing the Other: Amazons and Ethnicity in Fifth-Century Athens, Poetics Today, 16, 571-597.
 
Stewart, 1997, 118-124, 191-199.
האלה הגברית
משמעותן המגדרית והדתית של אלות נשיות במיניותן הביולוגית וגבריות במיניותן המגדרית: אתנה וארטמיס.
 
Hurwit, J. (1995). Beautiful Evil: Pandora and the Athena Parthenos, American Journal of Archeology, 99, 171-186.
 
יופי ומיניות נשית – היבטים תעמולתיים ורוחניים
השימוש במיניות הנשית לביטויי ניצחון באמנות הקלאסית
 
Stewart, 1997, 45-47, 148-151.
אריסטופנס, ליזיסטרטה, בתרגום א. שבתאי, תל-אביב, 1997.
 
'האם הגדולה'
האלה דמטר ודמות הבאובו (baubo) – משמעות מיניותה של האם והאישה הבוגרת נטולת כושר הפריון.
Loraux, N. (1992). What is a Godess? In A History of Women in the West, 11-44.
Nixon, L. (1995). The Cults of Demeter and Kore, Women in Antiquity, 75-96.
Olender M. (1990). Aspects of Baubo: Ancient Texts and Contexts. In Halperin, D., J.J. Winkler, and F. Zeitlin, eds., Before Sexuality, 83-113.

אפרודיטה הארצית (pandemos) ואפרודיטה השמימית (Ourania)
משמעותה המגדרית והדתית אל אלת המין והאהבה; ייצוגי העירום הנשי והאלהתו; סימבוליקה בדימויי האלה המניקה; האלה כמייצגת מגזרי השוליים; ההרמאפרודיטה: משמעותו החברתית והרוחנית של היצור הדו-מיני.
Havelock, C. M. (1995).The Aphrodite of Knidos and her successors: a historical review of the female nude in Greek art, Ann Arbor: University of Michigan Press, 9-37
 
Rosenzweig, R. (2004). Worshipping Aphrodite, Ann Arbor, Mich : University of Michigan Press.
Stewart, 96-106.
'זנות מקודשת'
דיון בתופעת הזנות החוקית באתונה הקלאסית; ארוס – ארצי או רוחני?
Johns, 1982, 117-142.
Keuls, 1993, 153-186.
 
Richlin, A. (1992). Pornography and representation in Greece and Rome, New York: Oxford University Press, 3-35.
 
Stewart, 156-171.
 
פייג וישניא ר. (2005). הקדמה: בנות אפרודיטה – זנות וזונות בעולם העתיק, זמנים 90, 6-9.
 
אוסטינובה י. (2005). זנות בהיכל: זונות ונערות-ליווי ביוון העתיקה ובפולחניה, זמנים 90, 30-39 .
 
דין ג'ונס ל. (2005). זנות כמסך עשן: מעשה בזונת-צמרת ביוון העתיקה,  זמנים 90, 40-49.
פולחנים לנשים בלבד
ההתקדשות בדת דיוניסוס בפולחני נשים בעולם העתיק.
Bremmer, J. N. 1984. Greek Maenadism Reconsidered. Zeitscrift fur Papyrologie und Epigraphik, 55, 267-286.
 
Lyons, D. (1997). Gender and Immortality, Princeton, N.J.: Princeton University Press, 103-133.
 
McNally, S. (1984). The Maenad in Early Greek Art. In Women in the Ancient World 0 The Arethusa Papers, 107-141.
 
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת