| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
ספורט ופנאי בעולם היווני
Sport and Recreation in the Greek World |
0821-6149-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||
|
ספורט ופנאי בעולם היווני
|
|||
Sport and Recreation in the Greek World
|
|||
0821-6149-01
|
|||
סמסטר ב' , תשע"ג
|
|||
ד"ר טלילה מיכאלי
|
|||
שיעור בחירה
|
|||
הבארון פייר דה קוברטן, מחדש המשחקים האולימפיים ביוון המודרנית, טען כי התעניינותם של הסטודנטים בני זמנו בעולם הקלאסי יתעורר על ידי "אבק הסטדיום". העיסוק בספורט תפס מקום חשוב בעת העתיקה והוא חלק בלתי נפרד מתרבות העולם העתיק. התחרויות האתלטיות נערכו במועדים קבועים וקצובים במתקנים שנבנו במיוחד לשם כך, ובזיקה למתחמים מקודשים. לספורטאים הושרו שירי תהילה ושמם נישא בפי כל.
התחרויות עצמן והמנצחים מתוארים באין-ספור יצירות אמנות במדיה שונים ומגוונים, במישרין ובעקיפין. יוקרתם של משחקי הספורט הממוסדים היתה גבוהה והם נמשכו אל תוך התקופה הרומית וחלק מהם אף לתקופה הנוצרית הקדומה. בין ענפי הספורט ה"לא ממוסדים", נמצאות הקטגוריות של "פנאי" – ריקוד, ציד וכדומה.
במהלך הקורס נכיר את סוגי המשחקים השונים ואת המתחמים והמתקנים בהם השתמשו ואת יחסם של בני התקופה למשחקים השונים, הביטויים האמנותיים המגוונים שלהם, והזיקה בין תיאורי המשחקים לתיאורים של גיבורים מיתיים ואף אלים.
The Baron Pierre de Coubertin who renewed the Olympic games in modern Greece claimed that the interest of the students of the Classical world would be awake by the "dust of the stadium." The sport constitutes an indispensable place and is inseparablefrom the life of the ancient world in general and that of Greece in particular. Athletic events and competitions were held in fixed dates, in specials sites and edifices erected especially for these events, always connected to sacred compounds.
Odes were composed to honour the winning athletes, and they were highly acclaimed.The games were so highly esteemed that they continued into the Roman, and part of them even to the Christian era. Among the different branches "non-institutionalized" ones can be found, often regarded in modern time as "recreation" and even "fun", such as dancing, hunting swimmingand ball-games.
The aim of this course is to introduce the different games and the edifices erected for them, the attitude of the Greeks and the rest of the world towards them, their artistic manifestations, and the possible connection between the different games and the depiction of heroes and gods.
|