חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  האדס ואליזיום-אמנות קבורה בעולם העתיק
  Hades and Elysium - Funerary Art in the Ancient World                                                
0821-6065-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1200-1400211מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר מיכאלי טלילה
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

שאלת סופיות החיים העסיקה את האנושות מקדמת דנא, ומקביל לה השאלה – האם סוף או החלה חדשה? תרבות הקבורה תפסה חלק ניכר בעיסוקיהם של אנשי העולם העתיק, ובמהלך הקורס ננסה להכיר את המיתוסים והאמונות הקשורים בעולם המתים, את צורות הקבור ואת האמצעים העמנותיים בהם בחרו לבטא את תפישות העולם הבא.

 

בתרבויות השונות רווחה האמונה, כי לאחר מותם מגיעים הנפטרים, באורח כזה או אחר, לעולם הבא. התשובה לשאלה היכן נמצאת דרכם האחרונה אינה תמיד נהירה, ונעה בעיקרון בין אליזיום/גן העדן לבין האדס/שאול תחתיות. לא ברור גם על פי מה נקבע מקומו של זה או אחר, האם מתקיים שיפוט ערכי, ומהם הערכים שבגינם מגיעים למקום זה או אחר. לשאלות אלה ואחרות נידרש במהלך הקורס.

 

שאלה נוספת שתעניין אותנו הינה, מי שולט בעולם או בעולמות "הבאים," באיזו תצורה מתקיימים דרי העול הבא וכדומה. ננסה להכיר את תפיסות המוות של התרבויות השונות כנושא חתך, למן התקופה המצרית והמיקנית – שתשמשנה לו כפרקים מקדימים, ועבור לעולם היווני והרומי ולהשלכות האפשריות על העולם הנוצרי המוקדם. נלמד את תיאוריט "גן העדן, אל מול אלה של "השאול" ואת משמעויותיהם בתקופה הנדונה ובתרבויות השונות. כן נדות בצורות הקבורה ובסמליות הקיימת באלמנטים השונים – אדריכליים ואמנותיים, מחוץ למבנים ובתוכם.

 

Course description

The questions dealing with the "end of life" has interested the human beings ever since, as well as the reflection of whether it is indeed the end or perhaps a new beginning. The funerary culture in ancient time took a major part of their life and occupation. In this course, we will deal with the myths and beliefs concerning the world of the dead, the various shapes of the interment and the artistic means with which they expressed their concepts of the netherworld.

 

            In the different cultures, there has always existed the belief that after death the deceased, in one form or another reaches the nether land. Its definite location is however not clear enough, although moves between Elysium/the Garden of Eden and Hades/hell. The location is equally debated – up above or down in the heart or the earth or perhaps in end of the cosmos. Consequently, there also arises the question of the reason to reach one place or another, the question of a possible trial, possibly according to the merits of the deceased and the like.

 

There also exists the question of the ruler or rulers in the eternal world, the form in which to deceased take and the like. We shall try to understand the perception of death of the different cultures, starting with the Egyptian and Mycenaean eras as the possible infrastructure and the Greek and Roman world and their possible influence on the Christian perception and iconography. We shall compare the blessed world to the doomed one and deal with the various aspects of funerary art:

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6065-01 האדס ואליזיום-אמנות קבורה בעולם העתיק
Hades and Elysium - Funerary Art in the Ancient World
שנה"ל תשע"ז | סמ'  ב' | ד"ר מיכאלי טלילה

666סילבוס מפורט/דף מידע

האדס ואליזיום – אמנות קבורה בעולם העתיק

Hades and Elysium – Funerary Art in the Ancient World

תשע"ו. סמסטר ב', יום א' 14-12

שיעור בחירה, 2 ש"ס

שם המרצה: ד"ר טלילה מיכאלי

טלפון: משרד – 03-6408482                              דואר אלקטרוניmichaeli@post.tau:ac.il  :

 

תיאור הקורס

שאלת סופיות החיים העסיקה את האנושות מקדמת דנא, ומקביל לה השאלה – האם סוף או החלה חדשה? תרבות הקבורה תפסה חלק ניכר בעיסוקיהם של אנשי העולם העתיק, ובמהלך הקורס ננסה להכיר את המיתוסים והאמונות הקשורים בעולם המתים, את צורות הקבור ואת האמצעים העמנותיים בהם בחרו לבטא את תפישות העולם הבא.

בתרבויות השונות רווחה האמונה, כי לאחר מותם מגיעים הנפטרים, באורח כזה או אחר, לעולם הבא. התשובה לשאלה היכן נמצאת דרכם האחרונה אינה תמיד נהירה, ונעה בעיקרון בין אליזיום/גן העדן לבין האדס/שאול תחתיות. לא ברור גם על פי מה נקבע מקומו של זה או אחר, האם מתקיים שיפוט ערכי, ומהם הערכים שבגינם מגיעים למקום זה או אחר. לשאלות אלה ואחרות נידרש במהלך הקורס.

שאלה נוספת שתעניין אותנו הינה, מי שולט בעולם או בעולמות "הבאים," באיזו תצורה מתקיימים דרי העול הבא וכדומה. ננסה להכיר את תפיסות המוות של התרבויות השונות כנושא חתך, למן התקופה המצרית והמיקנית – שתשמשנה לו כפרקים מקדימים, ועבור לעולם היווני והרומי ולהשלכות האפשריות על העולם הנוצרי המוקדם. נלמד את תיאוריט "גן העדן, אל מול אלה של "השאול" ואת משמעויותיהם בתקופה הנדונה ובתרבויות השונות. כן נדות בצורות הקבורה ובסמליות הקיימת באלמנטים השונים – אדריכליים ואמנותיים, מחוץ למבנים ובתוכם.

            The questions dealing with the "end of life" has interested the human beings ever since, as well as the reflection of whether it is indeed the end or perhaps a new beginning. The funerary culture in ancient time took a major part of their life and occupation. In this course, we will deal with the myths and beliefs concerning the world of the dead, the various shapes of the interment and the artistic means with which they expressed their concepts of the netherworld.

            In the different cultures, there has always existed the belief that after death the deceased, in one form or another reaches the nether land. Its definite location is however not clear enough, although moves between Elysium/the Garden of Eden and Hades/hell. The location is equally debated – up above or down in the heart or the earth or perhaps in end of the cosmos. Consequently, there also arises the question of the reason to reach one place or another, the question of a possible trial, possibly according to the merits of the deceased and the like.

There also exists the question of the ruler or rulers in the eternal world, the form in which to deceased take and the like. We shall try to understand the perception of death of the different cultures, starting with the Egyptian and Mycenaean eras as the possible infrastructure and the Greek and Roman world and their possible influence on the Christian perception and iconography. We shall compare the blessed world to the doomed one and deal with the various aspects of funerary art:

דרישות הקורס

בסוף הקורס תינתן עבודת סיכום.

מרכיבי הציון הסופי: 100% העבודה הכתובה.

 

נושאי הקורס

1          פתיחה, הגדרת מושגים

2          מצריים: שיפוט, גן עדן, חניטה, מבנים מונומנטליים

3          העולם המיקני: הומרוס, צורות קבורה, טקסי קבורה, מבני קבורה

4          שליטי עולם המים, תפקידיהם, תיאורים, המיתוסים המלווים אותם

7-5       תיאורי האליזיום וההאדס בעולם היווני והרומי

8          אפותיאוזה ומשמעויותיה

9          קבורה בעולם היהודי ובארץ ישראל

11-10   גן עדן וגיהנום בעום הנוצרי העתיק

13-12   איקונוגרפיה פונררית

 

ביבליוגרפיה

John Boardman, Donna C. Kurtz, Greek Burial Customs, London, Thames and Hudson, 1971.

Jocelyn M. C. Toynbee, Death and Burial in the Roman World, London, Thames and Hudson, 1971.

Alix Barbet (ed.), La peinture funéraire antique : IVe siècle av. J.-C. - IVe siècle ap. J.-C. : actes du VIIe colloque de l’Association internationale pour la peinture antique (AIPMA), 6-10 octobre 1998, Saint-Romain-en-Gal, Paris : Errance, 2001.

Nicole Blanc (ed.), Au royaume des ombres: la peinture funéraire antique: IVe siècle avant J.-C. - IVe siècle apres J.-C., Paris, Reunion des musees nationaux, 1998.

Franz Cumont, Recherches sur le symbolisme funéraire des Romains, New York, Arno Press, IV, 543 P., 1975.

Franz Cumont, After life in Roman Paganism: Lectures Delivered at Yale University on the Silliman Foundation, New York, Dover Publications, 1959.

 עמוס קלונר ובועז זיסו, עיר הקברים של ירושלים בימי הבית השני , ירושלים, יד יצחק בן צבי, תשס"ג.

Talila Michaeli, Visual Representations of the Afterlife: Six Painted Tombs in Israel, Leiden, Alexandros Press, 2009.

Talila Michaeli, “Depictions of Elyxium in the Literature and Art of Hellenistic and Roman Painted Tombs, in Cristine.B. Verzar, Gil Fishhof (eds.), Pictorial Languages and their Meanings. Liber Amicorum in Honor of Nurith Kenaan-Kedar, Tel-Aviv University, the Yolanda and David Katz Faculty of the Arts, Tel Aviv, 2006, 153-170.

Robert Garland, The Greek Way of Death, London, Duckworth, 1985.

Jason Mander, Portraits of Children on Roman Funerary Monuments, Cambridge: Cambridge University Press, 2013.

Valerie M. Hope and Janet Huskinson (eds.), Memory and Mourning: Studies on Roman Death Oxford, Oakville CT,: Oxbow Books,  2011.

Rachel Hachlili, Jewish Funerary Customs, Practices and Rites in the Second Temple Period, Leiden, Boston, Brill, 2005.

Christina Riggs, The Beautiful Burial in Roman Egypt Art, Identity, and Funerary Religion, York, Oxford University Press, 2005.

Gideon Avni, Uzi Dahari and Amos Kloner, with contributions by Jodi Magness, Talila Michaeli and Tamar Winter, The Necropolis of Bet Guvrin-Eleutheropolis ,  Jerusalem, Israel Antiquities Authority, IAA reports, 36 ,  2008.

David Ussishkin, The Village of Silwan: the Necropolis from the Period of the Judean Kingdom, Jerusalem, Israel Exploration Society [and] Yad Itzhak Ben Zvi, 1993.

Norbert Zimmermann, Werkstattgruppen romischer Katakombenmalerei, Munster Westfalen, Aschendorff, 2002.

Matilda Webb Brighton, The Churches and Catacombs of Early Christian Rome: a Comprehensive Guide, Portlan, Sussex Academic Press, 2001.

Philippe Pergola, Christian Rome, Early Christian Rome, Catacombs and Basilicas, English translation by A. Potter, RomeV Vision, c2000.

J. Stevenson, The Catacombs: Rediscovered Monuments of early Christianity, London, Thames and Hudson, 1978.

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת