חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  לבד (ויחד) בברלין: מוזיאון הבודה והגמלדה-גלריי, מבט על אוספי הרנסנס בגרמניה
  From the Bode to the Gemaldegalerie - Exploring                                                      
0821-6022-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  א'0800-1000200מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר הנדלר יוסף
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

ברלין היא אחת מהערים העשירות ביותר במוזיאונים בעולם. בתוך השפע הזה בולטים במיוחד המוזיאונים המחזיקים יצירות מופת מתקופת הרנסנס האיטלקי. את מרבית יצירות ה"אולד מאסטרס" מתקופה זו חולקים בינהם מוזיאון בודה (BODE) המוקדש לפיסול והגמלדה גלריי (Gemäldegalerie ) המחזיקה באחד מאוספי הציור האיטלקי החשובים בעולם. שני המוזיאונים חוסים תחת ניהול Staatliche Museen zu Berlin המאגד מטעם הרפובליקה הפדרלית הגרמנית את המוזיאונים הלאומיים המרכזיים של ברלין.

 

הקשר בין שני המוזיאונים, הבודה והגמלדה, הוא מורכב ויש לו שורשים היסטוריים ורעיוניים, רגעי שיא כמו גם רגעי שפל כדוגמת השמדת (או ביזת) חלקים מן האוסף בסוף מלחמת העולם השנייה. כיום מתפקדים שני האוספים בסינרגיה כאשר אוצר אחד אחראי על אמנות הרנסנס המוקדם בשני המוזיאונים, הן זה המוקדש לציור והן זה המוקדש לפיסול. הקורס המוצע מתעתד לתת רקע היסטורי רחב על הקמת המוזיואנים בברלין כמו גם על התהפוכות שעברו עליהם במאתיים השנים האחרונות עד למבנה האדמיניסטרטיבי הנוכחי.

 

כדי לדון בסוגיות האלו יגיע לאוניברסיטה דר' נוויל רולי, האוצר לאמנות איטלקית של בגמלדה-גלרי ובמוזיאון בודה (מינוי משותף מטעם Staatliche Museen zu Berlin שתחת קורת הגג שלו חוסים המוסדות האלו). רולי הוא מן המומחים המובילים בעולם לאמנות של דונטלו (ופירסם קטלוג מקוון של עבודתיו השמורות באוספים הברלינאיים) ועוסק רבות בשאלות של שימור, תצוגה, זיכרון והיסטוריה לצד המחקר בתולדות האמנות האיטלקית של המאה ה-15. במסגרת עבודתו הוא היה אחראי על התצוגה החדשה בבודה מיוזיאום כמו גם על התערוכה המדוברת The Lost museum. The Berlin Sculpture and Paintings Collections 70 Years After World War II  שהוצגה במוזיאון בודה בשנת 2015 ועסקה באובדן האוספים הגרמניים בברלין בתום מלחמת העולם השנייה. בימים אלו מכין רולי תערוכה אודות אנדראה מנטנייה וג'ובאני בליני.

 

נוכחותו יוצאת הדופן של ד"ר רולי תאפשר הצצה לדילמות של היסטוריון אמנות ואוצר המצוי באחד מן התפקידים המשמעותיים באוצרות אמנות הרנסנס בעולם. יחדיו ננסה להבין יותר על ההיסטוריה המורכבת ולעיתים הטעונה של המוזיאונים בברלין, על אתגר הכנת התצוגה החדשה במוזיאון הבודה, על המתח שבין שימור, מחקר ותצוגה ועל אתגרי הכנת תערוכות זמניות לקהל הרחב. המפגשים יותירו זמן לשיח עם האוצר, כדי שנוכל ללמוד מנסיונו העשיר של רולי, בעל דוקטורט מאוניברסיטת הסורבון בפאריס ששהה גם בוילה מדיצ'י ברומא ממוסדות המחקר המובילים לאמנות הרנסנס באירופה.

 

המפגשים עם ד"ר רולי יחולקו למפגשי הכנה שבועיים ולשבוע הרצאות מרוכז בנוכחות האוצר. מפגשי ההכנה יסובו סביב 3 אשכולות: הולדת המוזיאון המודרני באירופה; הקמת המוזיאונים ה"לאומיים" בגרמניה בכלל ובברלין בפרט וסיפורם של המוזיאונים הברלינאים במהלך מלחמת העולם השנייה ובסיומה.

 

במהלך השבוע בו רולי ישהה בארץ השיעורים בנוכחותו יעסקו בנושאים הבאים:

 

 

1) איך נוצרת "יצירת מופת"? דונטלו "מדונה פאצי" ומבט ראשון לאוסף פיסול המאה ה-15 של הבודה.

 

2) כיצד אוצר חי עם שאלות בלתי פתורות? על דומניקו ונציאנו ו”הערצת המאגים”. מבט לאוסף הציור האיטלקי המוקדם של הגמלדה גלרי.

 

3) חומריות שונה, שאלות שונות. על ליאונרדו דה וינצ'י בברלין: המקרה של פסל "פלורה" משעווה. סוגיות עכשיוויות בשימור.

 

4) איך מכינים תערוכה "בלי" יצירות. על "ברלין 1945". מחשבות על הרס האוספים בסוף מלחמת העולם ומבט על דונטלו, "הלקאת ישו"

 

 

5) כיצד מכינים מגה-תערוכה? אנדראה מנטנייה, ג'ובאני בליני וההצגה בבית המקדש

 

Course description

The course is intended to explore the rich and complicated history of the State Museums in Berlin with a focus on the Bode and Gemäldegalerie collection of early Italian Painting and sculpture. After a series of preparatory lessons we will be joined by Neville Rowley who is the curator for Early Italian art at the Gemäldegalerie and at the Bode Museum in Berlin. He is specialized in 15th century Italian painting and sculpture. He has published an online catalogue of the works by Donatello and his school​ in Berlin and has supervised their new installation at the Bode Museum. He is currently preparing an exhibition on Andrea Mantegna and Giovanni Bellini.

 

 

 

1. How to create a masterpiece? Donatello and the Pazzi Madonna.

 

2. How to live with unsolved questions? Domenico Veneziano, Adoration of the Magi.

 

3. Leonardo da Vinci in Berlin. The case of the wax Flora.

 

4. Lessons from an exhibition: Berlin 1945; the destruction of the collections? Donatello, Flagellation of Christ.

 

5 Preparing an exhibition on Mantegna and Bellini. Andrea Mantegna, Presentation to the Temple.

 

 

 

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6022-01 לבד (ויחד) בברלין: מוזיאון הבודה והגמלדה-גלריי, מבט על אוספי הרנסנס בגרמניה
From the Bode to the Gemaldegalerie - Exploring
שנה"ל תשע"ח | סמ'  א' | ד"ר הנדלר יוסף

666סילבוס מפורט/דף מידע

שם השיעור: לבד (ויחד) בברלין: מוזיאון הבודה והגמלדה-גלריי, מבט מבפנים על אוספי הרנסנס ה"לאומיים" של גרמניה

 

שנת הלימודים תשע"ח (סמסטר א', שיעור בחירה לתואר ראשון, 2 ש"ס)

שם מרצה: דר' ספי הנדלר

מרצה אורח: דר' נוויל רולי (Neville Rowley )

טלפון: (יימסר בהמשך) דוא"ל: sefy@post.tau.ac.il

שעות קבלה: לפי תיאום מראש

 

תיאור הקורס

 

ברלין היא אחת מהערים העשירות ביותר במוזיאונים בעולם. בתוך השפע הזה בולטים במיוחד המוזיאונים המחזיקים יצירות מופת מתקופת הרנסנס האיטלקי. את מרבית יצירות ה"אולד מאסטרס" מתקופה זו חולקים בינהם מוזיאון בודה (BODE) המוקדש לפיסול והגמלדה גלריי (Gemäldegalerie ) המחזיקה באחד מאוספי הציור האיטלקי החשובים בעולם. שני המוזיאונים חוסים תחת ניהול Staatliche Museen zu Berlin המאגד מטעם הרפובליקה הפדרלית הגרמנית את המוזיאונים הלאומיים המרכזיים של ברלין.

 

הקשר בין שני המוזיאונים, הבודה והגמלדה, הוא מורכב ויש לו שורשים היסטוריים ורעיוניים, רגעי שיא כמו גם רגעי שפל כדוגמת השמדת (או ביזת) חלקים מן האוסף בסוף מלחמת העולם השנייה. כיום מתפקדים שני האוספים בסינרגיה כאשר אוצר אחד אחראי על אמנות הרנסנס המוקדם בשני המוזיאונים, הן זה המוקדש לציור והן זה המוקדש לפיסול. הקורס המוצע מתעתד לתת רקע היסטורי רחב על הקמת המוזיואנים בברלין כמו גם על התהפוכות שעברו עליהם במאתיים השנים האחרונות עד למבנה האדמיניסטרטיבי הנוכחי.

 

כדי לדון בסוגיות האלו יגיע לאוניברסיטה דר' נוויל רולי, האוצר לאמנות איטלקית של בגמלדה-גלרי ובמוזיאון בודה (מינוי משותף מטעם Staatliche Museen zu Berlin שתחת קורת הגג שלו חוסים המוסדות האלו). רולי הוא מן המומחים המובילים בעולם לאמנות של דונטלו (ופירסם קטלוג מקוון של עבודתיו השמורות באוספים הברלינאיים) ועוסק רבות בשאלות של שימור, תצוגה, זיכרון והיסטוריה לצד המחקר בתולדות האמנות האיטלקית של המאה ה-15. במסגרת עבודתו הוא היה אחראי על התצוגה החדשה בבודה מיוזיאום כמו גם על התערוכה המדוברת The Lost museum. The Berlin Sculpture and Paintings Collections 70 Years After World War II  שהוצגה במוזיאון בודה בשנת 2015 ועסקה באובדן האוספים הגרמניים בברלין בתום מלחמת העולם השנייה. בימים אלו מכין רולי תערוכה אודות אנדראה מנטנייה וג'ובאני בליני.

 

נוכחותו יוצאת הדופן של ד"ר רולי תאפשר הצצה לדילמות של היסטוריון אמנות ואוצר המצוי באחד מן התפקידים המשמעותיים באוצרות אמנות הרנסנס בעולם. יחדיו ננסה להבין יותר על ההיסטוריה המורכבת ולעיתים הטעונה של המוזיאונים בברלין, על אתגר הכנת התצוגה החדשה במוזיאון הבודה, על המתח שבין שימור, מחקר ותצוגה ועל אתגרי הכנת תערוכות זמניות לקהל הרחב. המפגשים יותירו זמן לשיח עם האוצר, כדי שנוכל ללמוד מנסיונו העשיר של רולי, בעל דוקטורט מאוניברסיטת הסורבון בפאריס ששהה גם בוילה מדיצ'י ברומא ממוסדות המחקר המובילים לאמנות הרנסנס באירופה.

 

המפגשים עם ד"ר רולי יחולקו למפגשי הכנה שבועיים ולשבוע הרצאות מרוכז בנוכחות האוצר. מפגשי ההכנה יסובו סביב 3 אשכולות: הולדת המוזיאון המודרני באירופה; הקמת המוזיאונים ה"לאומיים" בגרמניה בכלל ובברלין בפרט וסיפורם של המוזיאונים הברלינאים במהלך מלחמת העולם השנייה ובסיומה.

 

במהלך השבוע בו רולי ישהה בארץ השיעורים בנוכחותו יעסקו בנושאים הבאים:

 

 

1) איך נוצרת "יצירת מופת"? דונטלו "מדונה פאצי" ומבט ראשון לאוסף פיסול המאה ה-15 של הבודה.

 

2) כיצד אוצר חי עם שאלות בלתי פתורות? על דומניקו ונציאנו ו”הערצת המאגים”. מבט לאוסף הציור האיטלקי המוקדם של הגמלדה גלרי.

 

3) חומריות שונה, שאלות שונות. על ליאונרדו דה וינצ'י בברלין: המקרה של פסל "פלורה" משעווה. סוגיות עכשיוויות בשימור.

 

4) איך מכינים תערוכה "בלי" יצירות. על "ברלין 1945". מחשבות על הרס האוספים בסוף מלחמת העולם ומבט על דונטלו, "הלקאת ישו"

 

 

5) כיצד מכינים מגה-תערוכה? אנדראה מנטנייה, ג'ובאני בליני וההצגה בבית המקדש

 

 

Brief course description

 

The course is intended to explore the rich and complicated history of the State Museums in Berlin with a focus on the Bode and Gemäldegalerie collection of early Italian Painting and sculpture. After a series of preparatory lessons we will be joined by Neville Rowley who is the curator for Early Italian art at the Gemäldegalerie and at the Bode Museum in Berlin. He is specialized in 15th century Italian painting and sculpture. He has published an online catalogue of the works by Donatello and his school​ in Berlin and has supervised their new installation at the Bode Museum. He is currently preparing an exhibition on Andrea Mantegna and Giovanni Bellini.

 

 

 

1. How to create a masterpiece? Donatello and the Pazzi Madonna.

 

2. How to live with unsolved questions? Domenico Veneziano, Adoration of the Magi.

 

3. Leonardo da Vinci in Berlin. The case of the wax Flora.

 

4. Lessons from an exhibition: Berlin 1945; the destruction of the collections? Donatello, Flagellation of Christ.

 

5 Preparing an exhibition on Mantegna and Bellini. Andrea Mantegna, Presentation to the Temple.

 

 

 

 

 

 

דרישות הקורס

תנאי קבלה: השיעור מיועד לתלמידי החוג לתולדות האמנות בלבד: תלמידי תוכנית המצטיינים במסלול החד-חוגי ותלמידי המסלול החד חוגי הרגיל. תלמידי המסלול הדו-חוגי יתקבלו על בסיס מקום פנוי.

 

יוכלו להירשם רק סטודנטים שלמדו/לומדים שיעור ליבה באמנות הרנסנס.

 

במהלך השבוע בו יבקר האוצר מברלין יתקיימו חמישה מפגשים בכל אחד מימי השבוע. הנוכחות במפגשים היא חובה ועל הסטודנטים לדאוג שיוכלו להשתתף בכל המפגשים למרות המבנה יוצא הדופן של מערכת השעות לקורס הספציפי המוכתב מזמינותו של האורח. תאריכי מפגשים אלה יימסרו מבעוד מועד.

 

השיעורים יתקיימו בעברית (8 מפגשי הכנה) ובאנגלית (5 מפגשים עם האורח).

 

שלוש העדרויות ימנעו קבלת ציון מסכם. מספר המקומות מוגבל.

 

מרכיבי הציון הסופי

100% עבודה מסכמת. הגשתה מותנית בעמידה בחובת הנוכחות. 

 

נושאי הקורס מפורטים בעמודים הקודמים

 

רשימת קריאה

פריטי החובה ימסרו בראשית הסמסטר בתיאום עם ד"ר רולי. הקריאה תהיה באנגלית. קריאת רשות באיטלקית ובצרפתית. 

.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת