חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  מהפכות, קטסטרופות ומלחמות באמנות המאה ה-19
  Revolutions, Catastrophes and Wars in Nineteenth Century Art                                         
0821-6017-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1200-1400001קיקואיןשיעור ד"ר מאיר תמר
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

"המאה ה-19 הארוכה" (1789-1914) החלה עם המהפכה הצרפתית והסתיימה עם המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות עד אותה העת, היא מלחמת העולם הראשונה. בין שני האירועים המכוננים הללו התרחשה מאה סוערת ובה תהפוכות ושינויים פוליטיים, חברתיים, תרבותיים ואידיאולוגיים רבים. קורס זה יעסוק במורכבות השינויים הללו: קידום המאבק הנאור לשיוויון מחד, והתפתחותם של טרור רצחני ולוחמה מודרנית מאידךכפי שהם משתקפים באומנות התקופה. אנו נבחן את האופן שבו ייצוג מהפכות, מלחמות וקטסטרופות אפשר לאמנים להבנות מחדש את דמותו של האדם המודרני כגיבור לוחם וסובל, כמו גם את הגוף החברתי-פוליטי שבתוכו הוא פועל. מתוך נקודת מבט זו נתוודע גם לשינויים הרבים שחלו באומנות המאה ולתנועות הרבות והמגוונות שפעלו בה: ניאוקלאסיקה, רומנטיקה, ריאליזם, אימפרסיוניזם, ועוד. במסגרת הקורס סטודנטים ילמדו לזהות ולתאר יצירות אומנות, כמו גם לנתח אותן תוך התבססות על מקורות טקסטואליים וחזותיים כאחד.

 

Course description

“The Long Nineteenth Century” (1789-1914) began with the French Revolution and ended with the greatest war known to mankind till that very moment, WWI. These two seminal events frame a turbulent century with immense political, social, cultural and ideological changes. This course addresses the complexity of these changes: the promotion of an enlightened struggle for freedom on the one hand, and developments of murderous terror and modern warfare on the other—as they are reflected in works of art of the period. We will examine the ways that representations of revolutions, wars and catastrophes allowed artists to fashion an image of the modern man as a struggling and suffering hero, as well as an image of the social-political body within which he operates. Within this perspective, we will survey the many stylistic changes that took place throughout this century—neoclassicism, romanticism, realism, impressionism, and more. In this class students will learn to identify and describe works of art, analyzing them by making self-conscious use of sources, both visual and textual.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6017-01 מהפכות, קטסטרופות ומלחמות באמנות המאה ה-19
Revolutions, Catastrophes and Wars in Nineteenth Century Art
שנה"ל תשע"ז | סמ'  ב' | ד"ר מאיר תמר

666סילבוס מפורט/דף מידע

מהפכות, מלחמות וקטסטרופות באמנות המאה ה-19

Revolutions, Wars and Catastrophes in Nineteenth Century Art

 

תשע"ז סמסטר ב'

יום ד' 12-14

2 ש"ס

0821-6017

הפקולטה לאמנויות

החוג לתולדות האמנות

 

מסגרת הקורס: קורס בחירה לתואר ראשון

שם המרצה: תמר מאיר                   

דואר אלקטרוני: mayertamar@uchicago.edu

שעות קבלה: בתיאום מראש במייל

תאור הקורס:

"המאה ה-19 הארוכה" (1789-1914) החלה עם המהפכה הצרפתית והסתיימה עם המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות עד אותה העת, היא מלחמת העולם הראשונה. בין שני האירועים המכוננים הללו התרחשה מאה סוערת ובה תהפוכות ושינויים פוליטיים, חברתיים, תרבותיים ואידיאולוגיים רבים. קורס זה יעסוק במורכבות השינויים הללו: קידום המאבק הנאור לשיוויון מחד, והתפתחותם של טרור רצחני ולוחמה מודרנית מאידךכפי שהם משתקפים באומנות התקופה. אנו נבחן את האופן שבו ייצוג מהפכות, מלחמות וקטסטרופות אפשר לאמנים להבנות מחדש את דמותו של האדם המודרני כגיבור לוחם וסובל, כמו גם את הגוף החברתי-פוליטי שבתוכו הוא פועל. מתוך נקודת מבט זו נתוודע גם לשינויים הרבים שחלו באומנות המאה ולתנועות הרבות והמגוונות שפעלו בה: ניאוקלאסיקה, רומנטיקה, ריאליזם, אימפרסיוניזם, ועוד. במסגרת הקורס סטודנטים ילמדו לזהות ולתאר יצירות אומנות, כמו גם לנתח אותן תוך התבססות על מקורות טקסטואליים וחזותיים כאחד.

 

“The Long Nineteenth Century” (1789-1914) began with the French Revolution and ended with the greatest war known to mankind till that very moment, WWI. These two seminal events frame a turbulent century with immense political, social, cultural and ideological changes. This course addresses the complexity of these changes: the promotion of an enlightened struggle for freedom on the one hand, and developments of murderous terror and modern warfare on the other—as they are reflected in works of art of the period. We will examine the ways that representations of revolutions, wars and catastrophes allowed artists to fashion an image of the modern man as a struggling and suffering hero, as well as an image of the social-political body within which he operates. Within this perspective, we will survey the many stylistic changes that took place throughout this century—neoclassicism, romanticism, realism, impressionism, and more. In this class students will learn to identify and describe works of art, analyzing them by making self-conscious use of sources, both visual and textual.

 

דרישות הקורס:

  1. הנוכחות בשיעורים הינה חובה.
  2. קריאת ספרות המחקר והשתתפות פעילה בדיונים
  3. בחינה מסכמת

 

מרכיבי הציון הסופי:

בחינה מסכמת – 100%

פירוט המפגשים:

 

שבוע ראשון: הקדמה לשיעור

 

שבוע שני: המהפכה הצרפתית - ז'אק-לואי דוד

קריאת חובה:

·        Wolfgang Kemp, “The Theater of Revolution: A New Interpretation of Jacques-Louis David’s Tennis Court Oath,” in: Visual culture: images and interpretations, Norman Bryson, Michael Ann Holly and Keith Moxey (eds.), Wesleyan University Press, 1994, pp. 202-227.

קריאת רקע:

·        Stephen Eisenman, Nineteenth century art: a critical history, New York, N.Y.: Thames & Hudson, 2007. First part of chapter 1, “Patriotism and Virtue: David to the Young Ingres,” pp. 18-38.

שבוע שלישי: צרפת שלאחר המהפכה - ז'אק-לואי דוד, ז'אן אנטואן גרוס

קריאת חובה:

  • Ewa Lajer-Burcharth, “David’s Sabine Women: Body, Gender and Republican Culture Under the Directory,” Art History 14 (1991), pp. 397-430.

קריאת רקע:

  • Stephen Eisenman, Nineteenth century art: a critical history, New York, N.Y.: Thames & Hudson, 2007. Second part of chapter 1, “Patriotism and Virtue: David to the Young Ingres,” pp. 38-54.

 

שבוע רביעי: מלחמות נפוליאון בספרד - פרנסיסקו גויא

קריאת חובה:

·        Reva Wolf, “Onlooker, Witness and Judge in Goya’s Disasters of War,” in: Fatal Consequences: Callot, Goya and the Horrors of War, Hanover: Hood Museum of Art, 1990, pp. 37-52.

קריאת רקע:

·        Stephen Eisenman, Nineteenth century art: a critical history, New York, N.Y.: Thames & Hudson, 2007. Chapter 3, “The Tensions of Enlightenment: Goya,” pp. 82-101.

שבוע חמישי: קטסטרופה לבית בורבון - רפסודת המדוזה של תיאודור ז'ריקו

קריאת חובה:

·        Darcy Grimaldo Grigsby, Extremities: painting empire in post-revolutionary France, London, 2002. Chapter 4, “Senegal: Géricault’s Raft of the Medusa, 1819,” pp. 165-235.

קריאת רקע:

·        Stephen Eisenman, Nineteenth century art: a critical history, New York, N.Y.: Thames & Hudson, 2007. First part of chapter 2, “Classicism in Crisis: Gros to Delacroix,” pp. 55-76.

 

 

 

 

 

 

שבוע שישי: מלחמת העצמאות של יווןדלקרואה

קריאת חובה:

  • Darcy Grimaldo Grigsby, Extremities: painting empire in post-revolutionary France, London, 2002. Chapter 5, “Ottoman Greece: Delacroix’s Massacres of Chios, 1824,” pp. 237-280.

קריאה רקע:

  • Stephen Eisenman, Nineteenth century art: a critical history, New York, N.Y.: Thames & Hudson, 2007. Second part of chapter 2, “Classicism in Crisis: Gros to Delacroix,” pp. 76-81.

 

שבוע שביעי: מהפכת יולי ומאבק אזרחי נגד המונרכיה של יולי דלקרואה, דומייה

קריאת חובה:

·        Michel Melot and Neil McWilliam, “Daumier and Art History: Aesthetic Judgement/Political Judgement,” Oxford Art Journal, Vol. 11, No. 1 (1988), pp. 3-24.

·        T. J. Clark, The Absolute Bourgeois: Artists and Politics in France 1848-1851, New York, 1973. Chapter 1, “The Picture of the Barricade,” pp. 9-30 (selections).

קריאת רקע:

·        Stephen Eisenman, Nineteenth century art: a critical history, New York, N.Y.: Thames & Hudson, 2007. Chapter 10, “The Generation of 1830 and the Crisis in the Public Sphere,” pp. 224-241.

שבוע שמיני: מהפכות 1848 ריאליזם בצרפת ובגרמניה

קריאת חובה:

·        T. J. Clark, Image of the People: Gustave Courbet and the 1848 Revolution, 1973. Chapter 5, “Courbet in Ornans and Besancon 1849-50,” pp. 77-120.

קריאת רקע:

·        Stephen Eisenman, Nineteenth century art: a critical history, New York, N.Y.: Thames & Hudson, 2007. Chapter 11, “The Rhetoric of Realism: Courbet and the Origins of the Avant-Garde,” pp. 242-264.

שבוע תשיעי: מלחמת צרפת-מקסיקו - אדוארד מאנה

קריאת חובה:

·        Michael Fried, Manet’s Modernism, Chicago: University of Chicago Press, 1996. Chapter 4: “Manet in His Generation,” pp. 263-364 (selections).

קריאת רקע:

·        Stephen Eisenman, Nineteenth century art: a critical history, New York, N.Y.: Thames & Hudson, 2007. Chapter 15, “Manet and the Impressionists,” pp. 332-348.

שבוע עשירי: מלחמת צרפת-פרוסיה והקומונה הפריזאית מסונייר, מנזל, וקריקטורות התקופה

קריאת חובה:

  • Michael Fried, Menzel’s Realism: Art and Embodiment in Nineteenth Century Berlin, 2002. Chapter 2, “Who is Menzel?” pp. 5-18; Chapter 12, “Menzel’s “Real Allegory”,” pp. 185-206.

 

 

 

שבוע אחד עשר: המלחמות הבלקניות ותחילת מלחמת העולם הראשונה

קריאת חובה:

·        Matthias Eberle, "Otto Dix," in: World War I and the Weimar Artists, New Haven: Yale Univ. Press, 1985, pp. 22-53.

שבוע שנים עשר: מלחמת העולם הראשונה המשך

קריאת חובה:

  • Christine Poggi, In Defiance of Painting: Cubism, Futurism, and the Invention of Collage, 1992. Chapter 8, “Futurist Collage and Parole in Libertà in the Service of the War,” pp. 228-251.

 

שבוע שלושה עשר: מבט לעבר העתיד מלחמות וקטסטרופות באומנות המאה ה-20

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת