| |||||||||||||||||||||||||
מות האמנות האסלאמית
The End of Islamic Art |
0821-6014-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||
|
כדיסציפלינה אקדמאית, הובנתה והוגדרה במסגרת השיח האוריינטליסטי, שהבנה, בתורו, את האוריינט כיריבה התרבותי ואחד מדימויי האחר העמוקים והנשנים ביותר של אירופה. כתיבת הנרטיב של האמנות האסלאמית אפשרה לחדד הבדלים בין "מזרח" ו"מערב", בין "אנחנו" לבין "האחר". כתוצאה מכך, מרבית ההיסטוריוגרפיות של תולדות האמנות האסלאמית פתחו בבשורה של מחמד והסתיימו בראשית המאה התשע-עשרה, עם עלייתן של מדינות הלאום.
בעוד שעד שנות השבעים של המאה העשרים השיח במסגרת הדיסציפלינה של תולדות אמנות האסלאם נסוב סביב השאלה "מה אסלאמי באמנות האסלאמית?" העשורים האחרונים עוסקים בהרחבה בגבולות של "תולדות אמנות האסלאם": מהן ההשלכות של מודלי הקטלוג והסיווג של תוצרי התרבויות האסלאמיות? מהו המרחב הגיאוגרפי? מהן גבולות הזמן? והאם עדיין ניתן לדון במודלים חילוניים של תולדות אמנויות האסלאם? במהלך הקורס נבחן האם אכן הגיעה "האמנות האסלאמית" אל סופה במהלך המאה התשע-עשרה או ראשית המאה העשרים? האם "התרבות האסלאמית" השפיעה על יצירות האמנות מהמרחבים האסלאמיים בעידן הטרום-מודרני והאם היא חדלה מלהשפיע על יצירות האמנות של המאה העשרים והמאה העשרים ואחת לאחר עלייתן של מדינות הלאום? ואילו השלכות יש לעובדה שיצירות אמנות שנוצרו על ידי מסלמים במסגרת המדינה המסלמית של המאה העשרים ואילך אינן מקוטלגות עוד כיצירות אמנות אסלאמית במסגרת השיח של תולדות האמנות?
Islamic Art History, as an academic discipline, was constructed and defined within the Orientalistic discourse, which, in its turn, constructed the Orient as Europe's cultural contestant, and one of its deepest and most recurring images of the Other. Writing the narrative of Islamic art enabled the differentiation between East and West; between "us" and the Other". As a result, most studies of Islamic art begin with the birth of Islam and end with in the 19th century or early twentieth century, and with the rise of the nation-states. While until the 1970s the discourse within the discipline of Islamic art history revolved around the question "what was Islamic about Islamic art?" in the last decades researchers explore the limits of Islamic art history: what were the implications of categorizing and classifying Islamic objects? what is the geographical space? what is the historical period? and is it possible to still discuss secular models of Islamic art history?
This course will explore did "Islamic art" end during the 19th century or the beginning of the twentieth century? Did Islamic cultural influenced pre-modern objects of art and architecture from the Islamic land and did it cease to influence art and architecture of the Islamic lands following the rise of the nations-states? and finally, what are the consequences of the fact that art and architecture produced by Muslims within Muslim's states cannot be categorized as Islamic art and architecture within the discipline of art history?
מות האמנות האסלאמית
The End of Islamic Art
0821601401
סמסטר א', תשע"ט; שיעור בחירה, 2 ש"ס
שם המרצה: ד"ר קרן צדפי
טלפון: 050-6444862
דואל:
שעות קבלה: בתאום מראש בדוא"ל או בטלפון.
דרישות הקורס: נוכחות בשיעורים על-פי תקנון הפקולטה; מבחן סיום.
מרכיבי הציון הסופי: 100% בחינת בית.
תיאור הקורס |
"תולדות האמנות של האסלאם" (Islamic Art History), כדיסציפלינה אקדמאית, הובנתה והוגדרה במסגרת השיח האוריינטליסטי, שהבנה, בתורו, את האוריינט כיריבה התרבותי ואחד מדימויי האחר העמוקים והנשנים ביותר של אירופה. כתיבת הנרטיב של האמנות האסלאמית אפשרה לחדד הבדלים בין "מזרח" ו"מערב", בין "אנחנו" לבין "האחר". כתוצאה מכך, מרבית ההיסטוריוגרפיות של תולדות האמנות האסלאמית פתחו בבשורה של מחמד והסתיימו בראשית המאה התשע-עשרה, עם עלייתן של מדינות הלאום.
בעוד שעד שנות השבעים של המאה העשרים השיח במסגרת הדיסציפלינה של תולדות אמנות האסלאם נסוב סביב השאלה "מה אסלאמי באמנות האסלאמית?" העשורים האחרונים עוסקים בהרחבה בגבולות של "תולדות אמנות האסלאם": מהן ההשלכות של מודלי הקטלוג והסיווג של תוצרי התרבויות האסלאמיות? מהו המרחב הגיאוגרפי? מהן גבולות הזמן? והאם עדיין ניתן לדון במודלים חילוניים של תולדות אמנויות האסלאם? במהלך הקורס נבחן האם אכן הגיעה "האמנות האסלאמית" אל סופה במהלך המאה התשע-עשרה או ראשית המאה העשרים? האם "התרבות האסלאמית" השפיעה על יצירות האמנות מהמרחבים האסלאמיים בעידן הטרום-מודרני והאם היא חדלה מלהשפיע על יצירות האמנות של המאה העשרים והמאה העשרים ואחת לאחר עלייתן של מדינות הלאום? ואילו השלכות יש לעובדה שיצירות אמנות שנוצרו על ידי מסלמים במסגרת המדינה המסלמית של המאה העשרים ואילך אינן מקוטלגות עוד כיצירות אמנות אסלאמית במסגרת השיח של תולדות האמנות?
Islamic Art History, as an academic discipline, was constructed and defined within the Orientalistic discourse, which, in its turn, constructed the Orient as Europe's cultural contestant, and one of its deepest and most recurring images of the Other. Writing the narrative of Islamic art enabled the differentiation between East and West; between "us" and the Other". As a result, most studies of Islamic art begin with the birth of Islam and end with in the 19th century or early twentieth century, and with the rise of the nation-states. While until the 1970s the discourse within the discipline of Islamic art history revolved around the question "what was Islamic about Islamic art?" in the last decades researchers explore the limits of Islamic art history: what were the implications of categorizing and classifying Islamic objects? what is the geographical space? what is the historical period? and is it possible to still discuss secular models of Islamic art history?
This course will explore did "Islamic art" end during the 19th century or the beginning of the twentieth century? Did Islamic cultural influenced pre-modern objects of art and architecture from the Islamic land and did it cease to influence art and architecture of the Islamic lands following the rise of the nations-states? and finally, what are the consequences of the fact that art and architecture produced by Muslims within Muslim's states cannot be categorized as Islamic art and architecture within the discipline of art history?
(נושאי הקורס (נתון לשינויים |
Avinoam Shalem, "What do we mean when we say, 'Islamic art'? A plea for a critical
rewriting of the history of the arts of Islam," Journal of Art Historiography 6 (June
2012). Published at https://arthistoriography.files.wordpress.com/2012/05/shalem.pdf
Nasser Rabbat, "What is Islamic architecture anyway?" Journal of Art Historiography 6 (June
2012). Published at https://arthistoriography.files.wordpress.com/2012/05/rabbat1.pdf
Finbarr Barry Flood, "From the Prophet to Postmodernism? New World Orders and the End
of Islamic Art." In Making Art History: A Changing Discipline and its Institutions,
edited by Elizabeth Mansfield (London and New York: Routledge, 2007), 31-53.
Ali Widjan, Modern Islamic Art: Development and Continuity (Florida: University Press of
Florida, 1997), 1-4, 137-150.
Nada Shabout, Modern Arab art: formation of Arab aesthetics (Gainesville: University Press
of Florida, 2007), Introduction and Chapter 1.
Nada Shabout, Modern Arab art: formation of Arab aesthetics (Gainesville: University Press
of Florida, 2007), Chapter 2.
Ali Widjan, "Continuity through Calligraphy." In Modern Islamic Art: Development and
Nada Shabout, "The Arabic Letter in Art," in Modern Arab art: formation of Arab aesthetics
(Gainesville: University Press of Florida, 2007), 61-144.
Nathaniel Greenberg, "Political Modernism, Jabrā, and the Baghdad Modern Art Group,"
CLCWeb: Comparative Literature and Culture 12, no. 2 (2010). Published at
Sam Bardaouil, Surrealism in Egypt: Modernism and the Art and Liberty Group (I.B. Tauris,
2016), 226-235.
Ahmad Hamid, Hassan Fathy and Continuity in Islamic Arts and Architecture: The Birth of
a New Modern (Cairo: The American University in Cairo Press, 2010), 45-139.
ביבליוגרפיה נוספת
Asher, Catherine B. "Islamic Art History: Yesterday, Today, and the Future." Verge: Studies in Global
Asias, vol. 1, no. 1 (Spring 2015): 21-25.
Behrens-Abouseif Doris and Stephan Vernoit. Islamic Art in the 19th Century: Tradition, Innovation,
and Eclecticism. Leiden and Boston: Brill, 2006.
Blair, Sheila, and Jonathan M. Bloom. "The Mirage of Islamic Art: Reflections on an Unwieldy Field,"
The Art Bulletin 85, no. 1 (2003):
Al-Faruqi, Ismail Raji. "The Arts of Islamic Civilization." In The Arts of Islamic Civilization, 1-30.
London and Washington: The International Institute of Islamic Thought, 2013.
Hillenbrand, Robert. "Studying Islamic Architecture: Challenges and Perspectives." Architectural
History 46 (2003):
Karnouk, Liliane. Modern Egyptian Art, 1910–2003. Cairo: American University in Cairo Press,
2005, especially 24-31.
Mansfield, Elizabeth, ed. Making Art History: A Changing Discipline and Its Institutions. London and
New York: Routledge, 2007.
Shaw, Wendy. "The Islam in Islamic art history: secularism and public discourse." Journal
of Art Historiography 6 (2012).
Published at https://arthistoriography.files.wordpress.com/2012/05/shaw1.pdf.
Troelenberg, Eva. "Regarding the exhibition: the Munich exhibition Masterpieces of Muhammadan
Art (1910) and its scholarly position."