חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  חומר, שריד ומקום בתרבות ימי הביניים
  Matter, Relic and Place in Medieval Culture                                                          
0821-5801-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1000-1200200מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר ברטל כהן רננה
סמ'  ב'1200-1400002קיקואיןסמינר
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

בבסיס האמונה הנוצרית עומדת ההכרה כי ברגע השיא של טקס המיסה הופך הלחם הקדוש לבשרו של ישו והיין לדמו. האמונה בטנסבוסטנציה (transsubstantiatio), שינוי המהות,  היא רק דוגמא אחת ליחס המורכב של התרבות הנוצרית אל החומר ומהותו. קורס זה יעסוק בהבטים שונים של חומר וחומריות בימי הביניים. נבחן חומרים שונים, סמליותם, ערכם והאופן בו שימשו להעביר רעיונות תאולוגיים או אחרים. נבחין בין משמעותם של חומרים טבעיים, עץ אבן ומים לעומת החומר המעובד, כמו הטקסטיל וחומרים שמקורם בגוף הקדושים כמו דמעות, עצם, ודם. נעסוק בחומר המשתנה, בחומר המעורר ניסים,  במשמעות הנגיעה הדבוציונאלית בחומר כמו גם בהתבוננות בחומרים מסוימים. נבחן שינויים שעוברים חומרים ובשינוי המתרחש במפגש בין חומר לסביבתו. תשומת לב מיוחדת תינתן לדרכים בהן התקדשו חומרים מסוימים והאופן בו העברתו של חומר, כמו אדמה, מים או שמן, עשויה להעביר את קדושתו של מקום.

Course description

At the core of the Christian faith is the realization that at the peak moment of the Mass, the Holy Bread becomes the flesh of Jesus and the wine, his blood. The belief in transsubstantiatio, the change of essence, is one example of the complex relationship of Christian culture to matter. This course will deal with various aspects of matter and materiality in the Middle Ages. We will examine different materials, their symbolism, their value and the way they were used to convey theological or other ideas. We will distinguish between the meaning of natural materials, stone wood and water compared to processed materials, such as textiles and materials derived from the body of saints such as tears, bone, and blood. We will deal with the changing material, the material that stimulates miracles, the meaning of the intrinsic touch with matter as well as the observation of certain materials. We will examine changes in materials and changes in the encounter between matter and its environment. Particular attention will be devoted to examining how certain materials were sanctified and how the transfer of matter, such as soil, water, or oil, could transfer the sanctity of a holy place.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-5801-01 חומר, שריד ומקום בתרבות ימי הביניים
Matter, Relic and Place in Medieval Culture
שנה"ל תשע"ח | סמ'  ב' | ד"ר ברטל כהן רננה

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

חומר, שריד ומקום בתרבות ימי הביניים

Matter, Relic and Place in Medieval Culture

 

מסגרת הקורס: סמינר תואר שני, תשע"ח

המרצה: ד"ר רננה ברטל

renanabartal@tauex.tau.ac.il

 

שעת קבלה: לפי תיאום מראש

דרישות הקורס:

נוכחות בשיעורים, השתתפות בדיונים במהלך השיעור, קריאת ספרות מחקר , כתיבת סמינר/רפרט.

מרכיבי הציון הסופי:

הצגת רפרט בכיתה 10%, סמינר/רפרט כתוב 90%.

 

תאור הקורס:  

בבסיס האמונה הנוצרית עומדת ההכרה כי ברגע השיא של טקס המיסה הופך הלחם הקדוש לבשרו של ישו והיין לדמו. האמונה בטנסבוסטנציה (transsubstantiatio), שינוי המהות,  היא רק דוגמא אחת ליחס המורכב של התרבות הנוצרית אל החומר ומהותו. קורס זה יעסוק בהבטים שונים של חומר וחומריות בימי הביניים. נבחן חומרים שונים, סמליותם, ערכם והאופן בו שימשו להעביר רעיונות תאולוגיים או אחרים. נבחין בין משמעותם של חומרים טבעיים, עץ אבן ומים לעומת החומר המעובד, כמו הטקסטיל וחומרים שמקורם בגוף הקדושים כמו דמעות, עצם, ודם. נעסוק בחומר המשתנה, בחומר המעורר ניסים,  במשמעות הנגיעה הדבוציונאלית בחומר כמו גם בהתבוננות בחומרים מסוימים. נבחן שינויים שעוברים חומרים ובשינוי המתרחש במפגש בין חומר לסביבתו. תשומת לב מיוחדת תינתן לדרכים בהן התקדשו חומרים מסוימים והאופן בו העברתו של חומר, כמו אדמה, מים או שמן, עשויה להעביר את קדושתו של מקום.

 

At the core of the Christian faith is the realization that at the peak moment of the Mass, the Holy Bread becomes the flesh of Jesus and the wine, his blood. The belief in transsubstantiatio, the change of essence, is one example of the complex relationship of Christian culture to matter. This course will deal with various aspects of matter and materiality in the Middle Ages. We will examine different materials, their symbolism, their value and the way they were used to convey theological or other ideas. We will distinguish between the meaning of natural materials, stone wood and water compared to processed materials, such as textiles and materials derived from the body of saints such as tears, bone, and blood. We will deal with the changing material, the material that stimulates miracles, the meaning of the intrinsic touch with matter as well as the observation of certain materials. We will examine changes in materials and changes in the encounter between matter and its environment. Particular attention will be devoted to examining how certain materials were sanctified and how the transfer of matter, such as soil, water, or oil, could transfer the sanctity of a holy place.

 

 

נושאי הקורס:

 

      ) חומר, חומריות וחומרים קדושים:1-2  

Caroline W. Bynum, Christian Materiality: An Essay in Religion in Late Medieval Europe (Cambridge, MA, 2011) (pages to be determined)

K. Robertson, “Medieval Materialism: A Manifesto,” Exemplaria, 22/2 (2012), 99-118

   Sara Ritchey, Holy Matter: Changing Perceptions of the Material World in Late Medieval Christianity (Ithaca: Cornell University Press, 2014) (pages to be determined)

 

   Jane Bennet, Vibrant Matter: A Political Ecology of Things (Durham: Duke University Press, 2010) (pages to be determined)

 

) חומר כמדיה:3-4

H.L. Kessler, Seeing Medieval Art, Rethinking the Middle Ages (Peterborough, ON, 2004)

Aden Kumler and Christopher R. Lakey , Introduction to “Res et significatio: The Material Sense of Things in the Middle Ages,” eds Aden Kumler and Christopher R. Lakey, Gesta, Special Issue 51, no.1 (2012): 1–13.

   Henry Maguire, “Ivories as Pilgrimage Art: A New Frame for the ‘Frame Group,’” Dumbarton Oaks Papers 63 (2009): 117–146.

  

Sarah M. Guérin, “Meaningful Spectacles: Gothic Ivories Staging the Divine,” The Art Bulletin 5 (March 2013): 53–77.

 

 

5) שרידים קדושים כחומר:

Julia A. Smith, “Relics: An Evolving Tradition in Latin Christianity,” in Saints and Sacred Matter: The Cult of Relics in Byzantium and Beyond, eds Cynthia Hahn and Holger A. Klein, Dumbarton Oaks Symposia and Colloquia (Washington, DC: Harvard University Press for the Trustees of Dumbarton Oaks, 2015), 41–60

Julia M. H. Smith, “Portable Christianity: Relics in the Medieval West (c.700–1200),” Proceedings of the British Academy 181 (2012): 143–167.

 

B. Buettner, “From Bones to Stones-Reflections on Jeweled Reliquaries, “in Reliquiare im Mittlalter, ed. R. Reudenbach and G. Toussaint (Berlin, 2005).

Cynthia Hahn, Strange Beauty: Issues in the Making and Meaning of Reliquaries, 400–circa 1204 (University Park: Penn State University Press, 2012). (pages to be determined)

 

 

6-8) חומר קדוש, מקום קדוש:

Jonathan Z. Smith, To Take Place: Toward Theory in Ritual (Chicago: University of Chicago ress, 1992).

Georgia Frank, “Loca Sancta Souvenirs and the Art of Memory,” in Pèlerinages et lieux saints dans l’antiquité et le moyen âge : mélanges offerts à Pierre Maraval, eds Béatrice Caseau, Jean-Claude Cheynet, and Vincent Déroche (Paris: Travaux et Mémoires. Association des amis du Centre d’histoire et civilisation de Byzance, 2006), 193–201.

 

Bruno Reudenbach, “Holy Places and Their Relics,” in Visual Constructs of Jerusalem, eds Bianca Kühnel, Galit Noga Banai, and Hanna Vorholt (Turnhout: Brepols, 2014), 197–206.

Luch Donkin, “Earth from elsewhere: burial in terra sancta beyond the Holy Land,” in: Natural Materials of the Holy Land and the Visual Translation of Place, 500-1500, eds. Kuehnel, B., Bartal, R. & Bodner, N. (Ashgate Publishing Ltd, 2017).

Neta Bodner, ‘Earth from Jerusalem in the Pisan Camposanto’, in: Between Jerusalem and Europe: Essays in Honour of Bianca Kühnel, eds. Renana Bartal and Hanna Vorholt (Leiden: Brill, 2015), pp. 74-93.

 

Luch Donkin, ‘Stones of St Michael: Venerating fragments of holy ground in medieval France and Italy’, in Matter of Faith: An Interdisciplinary Study of Relics and Relic Veneration in the Medieval Period. Robinson, J., de Beer, L. & Harnden, A. (eds.), (London: British Museum Press), 23-31 

 

 

 

9) החומר הנוזלי:

Willy Jansen and Grietje Dresen, “Fluid Matters: Gendering Holy Blood and Holy Milk,” in Things: Religion and the Question of Materiality, eds Dick Houtman and Birgit Meyer (New York: Fordham University Press, 2012), 215–231,

 

Caroline Walker Bynum, Wonderful Blood: Theology and Practice in Later Medieval Northern Germany and Beyond (Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2007). (pages to be determined)

 

Beate Fricke, “A Liquid History: Blood and Animation in Late Medieval Art, in Wet/Dry, eds Francesco Pellizi and Christopher Wood, Res: Journal of Anthropology and Aesthetics, 63/64 (2013).

Elina Gertsman, “Going They Went and Wept: Tears in Medieval Discourse”, in Crying in the Middle Ages: Tears of History (Routeldge, 2012).

 

10) לגעת בחומר:

Georgia Frank, “The Pilgrim’s Gaze in the Age before Icons,” in Visuality before and beyond the Renaissance: Seeing as Others Saw, ed. Robert Nelson (Cambridge: Cambridge University Press, 2000), 98–115.

 

Roland Betancourt, “Why Sight is not Touch: Reconsidering the Tactility of Vision in Byzantium,” Dumbarton Oaks Papers 70 (December 2016): 1-23.

 

 

 

 

 

 

11) טקסטיל:

 

Annemarie Weyl Carr, “Threads of Authority: The Virgin Mary’s Veil in the Middle Ages,” in Robes and Honor The Medieval World of Investiture, ed. Stewart Gordon (Palgrave Macmillan US, 2001), pp. 59-93.

Nicholas P. Constas. "Weaving the Body of God: Proclus of Constantinople, the Theotokos, and the Loom of the Flesh," Journal of Early Christian Studies 3, no. 2 (1995): 169-194.

Kathryn M. Rudy and Barbara Baert  (eds.) Weaving, Veiling, and Dressing: Cultural Approaches to Textiles and their Religious Functions in the Middle Ages, (Turnhout: Brepols, 2007).

 

 

12-13) רפרטים

 

 

ביבליוגרפיה:

 

Alexander Nagel, Medieval Modern: Art out of Time (London: Thames & Hudson, 2012), 119.

Marjetta Wis, “Gottesacker und Campo Santo: Spuren mittelalterlicher Glaubensvorstellungen im deutschen und italienischen Wortschatz,” Neuphilologische Mitteilungen 58 (1957): 71–108.

Res et signification: The Material Sense of Things in the Middle Ages, special issue of Gesta, eds. Aden Kumler and Christopher R. Lakey, Vol. 51/1 (2012)

 

J.J. Cohen, “Stories in Stone,” Post Medieval: A journal of Medieval Cultural Studies, 1/1-2 (2010), 56-63

F.B. Flood, Objects of Translation: Material Culture and Medieval “Hindu-Muslim” Encounter (Princeton, 2009)

 

Renana Bartal, Bianca Kühnel and Neta Bodner, Natural Materials of the Holy Land and the Visual Translation of Place, 500–1500 (London and New York: Routledge/Ashgate, 2017)

 

 Neta Bodner, “Earth from Jerusalem in the Pisan Camposanto,” in Between Jerusalem and Europe: Essays in Honour of Bianca Kühnel, eds Renana Bartal and Hanna Vorholt (Leiden: Brill, 2015), 74–93.

 

Holger A. Klein, “Eastern Objects and Western Desires: Relics and Reliquaries between Byzantium and the West,” Dumbarton Oaks Papers 58 (2004): 283–314;

 

Georgia Frank, “Loca Sancta Souvenirs and the Art of Memory,” in Pèlerinages et lieux saints dans l’antiquité et le moyen âge : mélanges offerts à Pierre Maraval, eds Béatrice Caseau, Jean-Claude Cheynet, and Vincent Déroche (Paris: Travaux et Mémoires. Association des amis du Centre d’histoire et civilisation de Byzance, 2006), 193–201.

 

Willy Jansen and Grietje Dresen, “Fluid Matters: Gendering Holy Blood and Holy Milk,” in Things: Religion and the Question of Materiality, eds Dick Houtman and Birgit Meyer (New York: Fordham University Press, 2012), 215–231

 

Caroline Walker Bynum, Wonderful Blood: Theology and Practice in Later Medieval Northern Germany and Beyond (Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2007).

 

Henry Maguire, “Ivories as Pilgrimage Art: A New Frame for the ‘Frame Group,’” Dumbarton Oaks Papers 63 (2009): 117–146.

Bruno Reudenbach, “Holy Places and Their Relics,” in Visual Constructs of Jerusalem, eds Bianca Kühnel, Galit Noga Banai, and Hanna Vorholt (Turnhout: Brepols, 2014), 197–206.

 

Julia A. Smith, “Relics: An Evolving Tradition in Latin Christianity,” in Saints and Sacred Matter: The Cult of Relics in Byzantium and Beyond, eds Cynthia Hahn and Holger A. Klein, Dumbarton Oaks Symposia and Colloquia (Washington, DC: Harvard University Press for the Trustees of Dumbarton Oaks, 2015), 41–60.

 

Sarah Hamilton and Andrew Spicer, “Defining the Holy: The Delineation of Sacred Space,” in Defining the Holy: Sacred Space in Medieval and Early Modern Europe (Burlington: Ashgate, 2005), 1–23

Megan Cassidy-Welch, “Space and Place in Medieval Contexts,” Parergon 27, no.2 (2010): 1–12.

Markus, “How on Earth Could Places Become Holy? Origins of the Christian Idea of Holy Places,” Journal of Early Christian Studies 2/3 (1994): 257–71, esp. 258.

Georgia Frank, “The Pilgrim’s Gaze in the Age before Icons,” in Visuality before and beyond the Renaissance: Seeing as Others Saw, ed. Robert Nelson (Cambridge: Cambridge University Press, 2000), 98–115.

 

Robert L. Wilken, The Land Called Holy: Palestine in Christian History and Thought (New Haven: Yale University Press, 1992), 90.

 

P. W .L. Walker, Holy City, Holy Places? Christian Attitudes to Jerusalem and the Holy Land in the Fourth Century, Oxford Early Christian Studies (Oxford: Clarendon Press, 1990).

 

Annette Hoffman and Gerhard Wolf, “Preface,” in Jerusalem as Narrative Space: Erzählraum Jerusalem, eds Hoffman and Wolf (Leiden: Brill, 2012), ix–xx.

 

Jonathan Z. Smith, To Take Place: Toward Theory in Ritual (Chicago: University of Chicago Press, 1992)

 

Robert G. Ousterhout, “Architecture as Relic and the Construction of Sanctity: The Stones of the Holy Sepulchre,” The Journal of the Society of Architectural Historians 62 (2003): 4–23.

Julia M. H. Smith, “Portable Christianity: Relics in the Medieval West (c.700–1200),” Proceedings of the British Academy 181 (2012): 143–167.

 

Robert G. Ousterhout, “The Church of Santo Stefano: A “‘Jerusalem’ in Bologna,” Gesta 20 (1981): 311–321.

Anne Taves, “Special Things as Building Blocks of Religion,” in The Cambridge Companion to Religious Studies, ed. Robert Orsi (Cambridge, Cambridge University Press, 2005), 58–83

 

Robert Orsi, Between Heaven and Earth: The Religious Worlds People Make and the Scholars Who Study Them (Princeton: Princeton University Press, 2005), 73–74.

 

Dick Houtman and Birgit Meyer, eds, Things: Religion and the Question of Materiality (New York: Fordham University Press, 2012).

Hans Belting, An Anthropology of Images: Picture, Medium, Body (Princeton: Princeton University Press, 2011);

 

“Notes from the Field: Materiality,” Art Bulletin 95, no.1 (2013): 10–37.

Thomas Raff, Die Sprache der Materialien (Münster: Waxmann Verlag, 2008);

Christy Anderson, Anne Dunlop, and Pamela H. Smith, eds, The Matter of Art: Cultural Logics, 1250–1750 (Manchester: Manchester University Press, 2015);

B. Buettner, “From Bones to Stones: Reflections on Jeweled Reliquaries,” in Reliquiare im Mittelalter, eds, Bruno Reudenbach and G. Toussaint (Berlin: Akademie Verlag, 2005);

 J. J. Cohen, “Stories in Stone,” Post Medieval: A Journal of Medieval Cultural Studies, 1, nos.1/2 (2010): 56–63;

Beate Fricke, “A Liquid History: Blood and Animation in Late Medieval Art, in Wet/Dry, eds Francesco Pellizi and Christopher Wood, Res: Journal of Anthropology and Aesthetics, 63/64 (2013).

Herbert Kessler, Seeing Medieval Art: Rethinking the Middle Ages (Peterborough: University of Toronto Press, 2004), 19–44.

Caroline Walker Bynum, Christian Materiality: An Essay in Religion in Late Medieval Europe (Cambridge, MA: Zone Books, 2011), 28–29.

 

Jane Bennet, Vibrant Matter: A Political Ecology of Things (Durham: Duke University Press, 2010).

Sara Ritchey, Holy Matter: Changing Perceptions of the Material World in Late Medieval Christianity (Ithaca: Cornell University Press, 2014).

 

Cynthia Hahn, Strange Beauty: Issues in the Making and Meaning of Reliquaries, 400–circa 1204 (University Park: Penn State University Press, 2012).

 

Lucy O’Connor, “The Late Antique Wooden Reliquaries from the Chapel of the Sancta Sanctorum,” Bollettino dei Monumenti Musei e Gallerie Pontificie XXX1 (2013): 201–230.

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת