חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  מגדר ומיניות באמנות עכשווית ביפאן, אחרי 1945
  Gender and Sexuality in Contemporary Japanese Art, After 1945                                        
0821-5789-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1400-1800002קיקואיןסמינר ד"ר זהר אילת
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

הסמינר יעסוק בשאלות של מגדר ומיניות ויצוגיהם באמנות עכשווית ביפן. ניגע בשאלות של גוף ופסיכואנליזה, ביחס למיניות והבנייה מגדרית בחברה היפאנית העכשווית (מ1945), וייצוגיהם החזותיים – בציור, בצילום, פיסול ומיצב, מיצגים ופעולות במרחב הציבורי. בין הסוגיות בהן נדון ניגע הן הרלוונטיות של מושגי המיניות בפסיכואנליזה מערבית לדיון ביפאן; תאוריות (אלטרנאטיביות) של פסיכולוגיה ומיניות ביפאן; ייצוגים של מיניות הומוסקסואלית, טרנס- ופוסט-מגדרית; דימויים של נשיות וגבריות במנגה ובאנימה; פטישיזציה של נשים צעירות; ייצוגים של נשים וגברים בצילום של גברים ונשים; נאראטיבים מגדריים בקולנוע, ובוידאו ארט; נשים במלחמה ותחת כיבוש - נשות נוחות ונערות פן-פן.

Course description

In the seminar, we shall consider questions of gender and sexuality and their representation in contemporary Japanese art. We shall inquire into questions of body and psychoanalysis, approaches to sexuality and gender construction in contemporary Japanese society (since 1945), and their visual representations – in painting, photography, sculpture and installation, performances and actions in the public sphere.  Among other issues we shall discuss the relevance of Western psychoanalytical sexual terminology to the discussion in Japan; (Alternative) psychological and sexual theories in Japan; Representations of homoerotic, trans- and post-genders; images of femininity and masculinity in manga and anime; the fetishization of young women; representations of men in women's photography, and vice versa; gendered narratives in Japanese cinema, and video art; women in wartime and under occupation – comfort women and pan-pan girls.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-5789-01 מגדר ומיניות באמנות עכשווית ביפאן, אחרי 1945
Gender and Sexuality in Contemporary Japanese Art, After 1945
שנה"ל תשע"ח | סמ'  ב' | ד"ר זהר אילת

666סילבוס מפורט/דף מידע

מגדר ומיניות באמנות עכשווית ביפאן, אחרי 1945

ד"ר אילת זהר

Gender and Sexuality in Contemporary Japanese Art, after 1945

Ayelet Zohar, PhD

 

סמינר מ"א   MA Seminar

תלמידי ב"א מוזמנים לקחת חלק – באישור יועץ חוגי

מספר קורס   0821578901  Course Number

שעות קבלה של המרצה ומיקום: לפי תיאום טלפוני מראש

טלפון: 054-9208349

דוא"ל:  azohar@post.tau.ac.il

 

דרישות הקורס:

נוכחות בשיעורים, קריאת ספרות מחקר, הצגת רפרט בכיתה, כתיבת עבודה מסכמת (רפרט או סמינריון).

מרכיבי הציון הסופי:

קריאת ארבעה מאמרי חובה (דיווח) – 10%, הצגת רפרט – 20%, רפרט/ עבודה סמינריונית כתובה – 70% (ציון העבודה נפרד).

תקציר:

הסמינר יעסוק בשאלות של מגדר ומיניות ויצוגיהם באמנות עכשווית ביפן. ניגע בשאלות של גוף ופסיכואנליזה, ביחס למיניות והבנייה מגדרית בחברה היפאנית העכשווית (מ1945), וייצוגיהם החזותיים – בציור, בצילום, פיסול ומיצב, מיצגים ופעולות במרחב הציבורי. בין הסוגיות בהן נדון ניגע הן הרלוונטיות של מושגי המיניות בפסיכואנליזה מערבית לדיון ביפאן; תאוריות (אלטרנאטיביות) של פסיכולוגיה ומיניות ביפאן; ייצוגים של מיניות הומוסקסואלית, טרנס- ופוסט-מגדרית; דימויים של נשיות וגבריות במנגה ובאנימה; פטישיזציה של נשים צעירות; ייצוגים של נשים וגברים בצילום של גברים ונשים; נאראטיבים מגדריים בקולנוע, ובוידאו ארט; נשים במלחמה ותחת כיבוש - נשות נוחות ונערות פן-פן.

Abstract

In the seminar, we shall consider questions of gender and sexuality and their representation in contemporary Japanese art. We shall inquire into questions of body and psychoanalysis, approaches to sexuality and gender construction in contemporary Japanese society (since 1945), and their visual representations – in painting, photography, sculpture and installation, performances and actions in the public sphere.  Among other issues we shall discuss the relevance of Western psychoanalytical sexual terminology to the discussion in Japan; (Alternative) psychological and sexual theories in Japan; Representations of homoerotic, trans- and post-genders; images of femininity and masculinity in manga and anime; the fetishization of young women; representations of men in women's photography, and vice versa; gendered narratives in Japanese cinema, and video art; women in wartime and under occupation – comfort women and pan-pan girls.

נושאי השיעורים (נתון לשינויים):

נושאי השיעורים הספציפיים ורשימת הקריאה הנלווית לכל שיעור יוכתבו בהתאם למהלך הדיון בכיתה, וההתקדמות מנושא לנושא. יעשה מאמץ לכסות את כל הנושאים המובאים אולם ייתחן כי לא נסיק להגיע לכל הנושאים. רשימת הספרות המורחבת תיתן לכל אחד את האפשרות להעשיר ולהעמיק ידע בנושאים שלא נדונו בכיתה.

 

שעור מס. 1 – האם הפסיכולוגיה של המיניות רלוונטית ביפאן?

קריאת חובה

Shingu Kazushige. "Freud, Lacan and Japan" in: Perversion and Modern Japan: Experiments in Psychoanalysis, edited by Keith Vincent and Nina Cornyetz. London: Routledge, 2010: 258–271.

Kojin Karatani, A Reconsideration of Japanese Psychoanalysis, Translation by Matthew Klinestiver, unpublished manuscript.

קריאת רשות

Bestor, Theodore C. "Gendered Domains: A Commentary on Research in Japanese Studies." Journal of Japanese Studies 11, no. 1 (1985): 283-87.

טקסטים כלליים

Joan Wallach Scott, Gender and the Politics of History, Columbia University Press, 1999.

 

שעור מס. 2 – אדיפוס ואג'סה: מחשבה אלטרנטיבית על מבנה המשפחה, אהבה, זהות מינית, ומגדר

קריאת חובה

Heisaku Kosawa, “Two Kinds of Guilt Feelings: the Ajase Complex," Japanese Journal of Psychoanalysis 11 (1931).

Keigo Okonogi, "The Ajase Complex of the Japanese", Japan Echo (Vol 5 & Vol 6, 1978).

 קריאת רשות

Keigo Okonogi (ed.) "Psychoanalysis After Freud," L'Esprit D'Aujourd'hui 148 (Tokyo: Shibundo, 1979):166-173.

 

שעור מס. 3 – מיניות,תאטרון, ופרפורמטיביות של מגדר

קריאת חובה

Timon Screech, Sex and the Floating World: Erotic Images in Japan, 1700-1820 (London: Reaktion Boos, 1999).

Morinaga Maki, "The Gender of Onnagata As the Imitating Imitated: Its Historicity, Performativity, and Involvement in the Circulation of Femininity", positions: asia critique (vol. 10, issue 2, 2002): 245-284.

 

שעור מס. 4 – מגדר ומיצג (פרפורמס)

שיגקו קובוטה, יוקו אונו, אצוקו טאנאקה, יאיואי קוסאמה

קריאת חובה

Kee, Joan. “What is Feminist about Contemporary Asian Women’s Art?” In Contemporary Art in East Asia: A Critical Reader, eds. Melissa Chiu and Benjamin Genocchio. Cambridge: MIT Press, 2011. 347-370.

 קריאת רשות – יש לבחור טקסט אחד מהרשימה הנלווית

Yoko Ono

Yoshimoto Midori, The Message is the Medium: The Communication Art of Yoko Ono in: Into Performance: Japanese Women Artists in New York (New Brunswick, NJ: Rutgers University Press, 2005):79-114.

Sayumi Takahashi Harb, Yoko Ono and the Poetics of the Vanishing Gift, Ch. 11 in: Postgender: Gender, Sexuality and Performativity in Japanese Culture (Ayelet Zohar, ed.) (Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Press, 2009): 204-228.

Bryan-Wilson, Julia. “Remembering Yoko Ono’s ‘Cut Piece’.” Oxford Art Journal 26.1 (2003):101-123.

Rhee, Jieun. “Performing the Other: Yoko Ono’s Cut Piece,” Art History 28.1 (2005): 96-118.

Atsuko Tanaka

Namiko Kunimoto, "Tanaka Atsuko's Electric Dress and the Circuits of Subjectivity"The Art Bulletin, XCV, no 3 (September 2013): 465-483.

 

שעור מס. 5 - טרנס-ג'נדר/ פוסט-ג'נדר

קריאת חובה

Jennifer Robertson, "Staging Androgyny" in: Takarazuka: Sexual Politics and Popular Culture in Modern Japan(Berkeley: University of California Press, 1998): 47-88.

באטלר, ג'ודית (2007) "מפנימיות למבעי ביצוע מגדריים" (מתוך צרות של מגדר). בתוך: דרכים לחשיבה פמיניסטית: מבוא ללימודי מגדר. ינאי ניצה ואחרות (עורכות). רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. עמ' 337-354.

קריאת רשות

Screening: Shinjuku Boys, Anthropological film (youtube link)

https://www.youtube.com/watch?v=KzGDvtWByrU&list=PLv3d43ijokqVTku4Pq0Z3KeciVvJk9Xtz&index=1


שעור מס. 6 – זנות ופשע

קריאת חובה

Abe Sada

Christine L. Marran, "How to be a Woman and not be Killed in the Attempt?" in: Poison Women: Figuring Female Transgression in Modern Japanese Literature (University of Minnesota Press, 2007): 103-135.

William Johnston, Geisha, Harlot, Strangler, Star: A Woman, Sex, and Morality in Modern Japan (Columbia University Press, 2004):122-132.

הקרנה: נאגיסה אושימה, אמפריית החושים (1976)

קריאת רשות

Anne Allison, Nightwork: Sexuality, Pleasure and Corporate Masculinity in a Tokyo Hostess Club (University of California Press, Berkeley, 1994).

Akiko Takeyama, "Commodified Romance in Tokyo Host Clubs" in M. McLelland and R. Dasgupta, eds, Genders, Transgenders and Sexualities in Japan.

 

שעור שעור מס. 7 – צילום, פרפורמטיביות, מגדר

טומוקו סאוודה, נובויושי אראקי, הירוקו אוקדה, מיאקו אישיאוצ'י

קריאת חובה

Chino Kaori, "A Man Pretending to be a Woman: On Morimura Yasumasa's Actress," Taro Amano, Morimura Yasumasa: Sickness onto Beauty, exh. cat. Yokohama Museum of Art, 1996):157-162;

Norman Bryson, "Morimura: 3 Readings", Taro Amano, Morimura Yasumasa: Sickness onto Beauty, exh. cat. Yokohama Museum of Art, 1996):163-7.

Hiroko Hagiwara, "Representation, Distribution, and Formation of Sexuality in the Photography of Araki Nobuyoshi", positions: east asia cultures critique, (Volume 18, Number 1, Spring 2010):231-252.

קריאת רשות

אילת זהר, "שבעת המינים של יפאן", בתוך: מופע המינים: מיניות, מגדר ופרפורמטיביות באמנות יפאנית עכשווית, קטלוג תערוכה (חיפה: מוזיאון טיקוטין, 2005).

Vera Mackie, “Understanding through the body: The masquerades of Mishima Yukio and Morimura Yasumasa" in Genders, Transgenders and Sexualities in Japan, Mark McLelland and Romit Dasgupta (London: Routledge, 2005): 126-144.

Hoaglund, Linda. “Behind Things Left Behind: Ishiuchi Miyako.” Impressions: Journal of the Japanese Art Society of America 34 (2013): 85-96.

 

 

 

 

שעור מס. 8 – הומוארוטיות

טאקאנו ריודאי, הדפסים מתקופת אדו, פוטושי מיאגי, האסגאווה אי, טייג'י פורוהאשי (דאמב טייפ)

קריאת חובה

Mark Mclelland, "The development of Homo Subculture", in: Queer Japan from the Pacific War to Internet Age (Rowman&Littlefield, 2005):127-158

Joshua Mostow, "The Gender of Wakashu and the Grammar of Desire" In Gender and Power in the Japanese Visual Field, ed. Norman Bryson, Maribeth Graybill, and Joshua Mostow. (Honolulu: Hawai’i University Press, 2003):49-70.

קריאת רשות

Sugiura Ikuko, "Lesbian discourses in mainstream magazines of post-war Japan: Is Onabe distinct from Rezubian?,"Journal of Lesbian Studies (Vol.10(3-4), 2007):127-144.

Arita Keiko, "Lesbian mothers in Japan: An insider's report"in: Diana Khor & Kamano Saori (eds.). Lesbians in East Asia: Diversity, Identities, and Resistance:105-111.

Gregory M. Pflugfelder, Cartographies of desire: male-male sexuality in Japanese discourse, 1600-1950 (Berkeley: University of California Press, 1999).

Summerhawk, Mayhill, and McDonald, eds, Queer Japan: Personal Stories of Japanese Lesbians, Gays, Transsexuals and Bisexuals (New Victoria, 1998) – excerpts.

Gary Leupp, Male Colors: The Construction of Homosexuality in Tokugawa Japan (Berkley, CA: University of California Press, 1997):1-10, 58-144.

Ikeda Asato, A Third Gender: Beautiful Youth in Japanese Edo-period Prints (1600-1868).

Texts on Takano Ryudai and Miyagi Futoshi

 

 

 

 

 

שעור מס. 9 – נשים באזורי מלחמה: נשות נוחות, נערות פן-פן, חברות, ובנות זוג

מאו אישיקאווה, ימאשירו צ'יקאקו, יושיקו שימאדה, בובו דה לה מדליין

קריאת חובה

Yuki Tanaka, Japan's Comfort Women: Sexual Slavery and Prostitution during World War II and the US Occupation, pp.1-83, 110-166.

Ayala Klemperer-Markman, "Art, Politics and Prostitution in Occupied/ Contemporary Japan: The Voice of a Sex Worker", in: Ayelet Zohar (ed.) PostGender: Gender, Sexuality and Performativity in Japanese Culture, (Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Press, 2009): 229-50.

קריאת רשות

Michiko Takeuchi, "Pan-Pan Girls" Performing and Resisting Neocolonialism(s) in the Pacific Theater: US Military Prostitution in Occupied Japan, 1945–1952" Over There: Living with the U.S. Military Empire from World War Two to the Present, Maria Höohn and Seungsook Moon (eds.):78-108.

Chris Ames, "Crossfire Couples: Marginality and Agency among Okinawan Women in Relationships with U. S. Military Men" in Over There: Living with the U.S. Military Empire from World War Two to the Present, Maria Höhn and Seungsook Moon (eds.):176-202.

Yoshiaki Yoshimi, Comfort Women (New York, Columbia University Press, 2002).

 

שעור מס. 10 – על נשיות, חמודיות, ו"ילדות רעות"

קריאת חובה

Sharon Kinsella, "Cuties in Japanʼ in Women Media and Consumption in Japan, Shov & Moeran (eds.), University of Hawaii Press, Honolulu, 1995.

Laura Miller, "Bad Girl Photography" in Bad Girls of Japan, Laura Miller and Jan Bardsley (eds.) (Hampshire, UK: Palgrave Macmillan, 2005):127-142.

קריאת רשות

Sharon Kinsella, "Ganguro, Yamamba and the Transracial Style" ch. 7 in:  Schoolgirls, Money and Rebellion in Japan (New York: Routledge, 2014):130-150.

Sharon Kinsella, "Black Faces, Witches, and Racism against Girls" in: Bad Girls of Japan, Laura Miller and Jan Bardsley (eds.) (Hampshire, UK: Palgrave Macmillan, 2005):143-157.

Susan Napier, ʻVampires, Psychic Girls, Flying Women and Sailor Scouts: Four Faces of the Young Female in Japanese Popular Cultureʼ in: The Worlds of Popular Culture, D.P. Martinez (ed.), Cambridge University Press, Cambridge, 2008.

Yuko Hasegawa, "Post-identity Kawaii: Commerce, Gender and Contemporary Japanese Art", in: Consuming Bodies: Sex and Contemporary Japanese Art, Fran Lloyd (ed.), Reaktion Books, London, 2002.

 

שעור מס. 11 – ייצוגי מגדר ומיניות במנגה ואנימה

קריאת חובה

Maia Tsurumi, “Gender Roles and Girlsʼ Comics in Japan: The Girls and Guys of Yûkan Club” in Craig, Timothy J. (ed.). Japan Pop! Inside the World of Japanese Popular Culture (New York: M.E. Sharpe, 2000):171-185.

Tamaki Saitō, "The asymmetry of masculine/Feminine Otaku: Moe, Yaoi and Phallic Girls," in: Postgender: Gender, Sexuality and Performativity in Japanese Culture (Ayelet Zohar, ed.) (Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Press, 2009): 155-170.

קריאת רשות

Sharon Kinsella, Adult Manga: Culture and Power in Contemporary Japan, (University of Hawaii Press, Honolulu, 2000).

Sharalyn Orbaugh, “Busty Battlin’ Babes: the Evolution of the Shôjo in 1990s Visual Culture.” In Gender and Power in the Japanese Visual Field, ed. Norman Bryson, Maribeth Graybill, and Joshua Mostow. (Honolulu: Hawai’i University Press, 2003):200-228.

Jennifer Prough, Straight from the Heart: Gender, Intimacy and the Cultural Production of Shojo Manga (Hawaii, 2011).

Film Clips from- Kamikaze Girls (2004).

 

 

 

 

שעורים 12 ו13 – רפרטים של סטודנטים בקורס

חומרים נוספים והצעות לעבודות מחקר

Chong, Doryun, et al. From Postwar to Postmodern, Art in Japan 1945-1989: Primary Documents. New York: Museum of Modern Art; Durham: Duke University Press, 2012.

Favell, Adrian. Before and After Superflat: A Short History of Japanese Contemporary Art 1990-2011. Hong Kong: Blue Kingfisher, 2012

Classic times

Ivan Morris, "The Women of Heian and Their relations with men" The World of the Shining Prince: Court Life in Ancient Japan:199-250

Gregory M. Pflugfelder, "Strange Fates. Sex, Gender, and Sexuality in Torikaebaya Monogatari" Monumenta Nipponica, Vol. 47, No. 3 (Autumn, 1992), pp. 347-368.

Murasaki Shikibu, "Yugao" from The Tale of Genji

Masako Watanabe, "Narrative Framing in the Tale of Genji Scroll: Interior Space in the Compartmentalized Emaki", Artibus Asiae (Vol. 58, No. 1/2, 1998):115-145.

Sei ShonagonThe Pillow Book, Ivan Morris (trans. & ed) (Harmondsworth, Middlesex, UK: Penguin Books, c 1967, 1970)

Kelly Foreman, "Bad Girls Confined: Okuni, Geisha and the Negotiation of Female Performance Space" in Bad Girls of Japan.

Cecilia Segawa Seigle, Yoshiwara, (Hawaii, 1993)

Santo Kyoden, "Forty-eight techniques for Success with Courtesans"

Seigle, “Moto-Yoshiwara“. Robertson, “Sexy Rice” Seigle, “Rise of the Geisha“ and “Decline of the Yoshiwara”. VIDEO: Sisters of the Gion Selections from Pflugfelder, Cartographies of Desire. Selections from Pflugfelder, Cartographies of Desire.

מורסקי שיקיבו, מעשה גנג'י (ירושלים: הוצאת שוקן, 1971).

Modern Art

Omuka Toshiharu, "The Emergence of a Mass Audience for Modern Art in Japan" in Eye of the Beholder: Reception, Audience and Practice of Modern Asian Art, Clark, Peleggi & Sabapathy (eds.), Wild Peony, Sydney, 2006.

Bryson, Norman. “Westernizing Bodies: Women, Art, and Power in Meiji Yoga.” In Gender and Power in the Japanese Visual Field. Honolulu: University of Hawaii Press, 2003. 89-118.

Gail Lee Bernstein, ed., Recreating Japanese Women, 1600-1945, (University of California Press, 1991).

Sharon Sievers, Flowers in Salt: The Beginnings of Feminist Consciousness in Modern Japan, Stanford University Press, 1987. ISBN: 0804713820.

Jordon Sand, House and Home in Modern Japan: Architecture, Domestic Space, and Bourgeois Culture

Gregory Pflugfelder, "S" is for Sister: Schoolgirl Intimacy and "Same-Sex Love" in Early Twentieth-Century Japan" Gendering Modern Japanese History, Barbara Molony and‎ Kathleen Uno (Eds.) (Harvard University Asia Center, 2008):133-190.

Ho Swee Lin, "Private Love in Public Space: Love Hotels and the Transformation of Intimacy in Contemporary Japan," Asian Studies

Silverberg, K.  “The Modern Girl as Militant” 239-266 in Bernstein l. Robertson 1-46 (Gordon 137-160) VIDEO: Osaka Elegy or Sisters of the Gion

The Urban 20s and 30s: Eroticism and the Eroticized Nation m. Silverberg, “Café Waitress Serving Modern Japan” Review (vol. 32 issue 1, 2008): 31-56.

Toby Slade, "Junichiro Tanizaki's 'Naomi' and the Power of Foreign Clothing in Modern Japanese Fiction" in Fashion in Fiction: Text and Clothing in Literature, Film and Television, McNeil, Karaminas & Cole (eds.), Berg, Oxford, 2009.

Hirano Kenʼichirō, "The Westernization of Clothes and the State in Meiji Japan" in: The State and Cultural Transformation: Perspectives from East Asia, Hirano Kenʼichirō (ed.), United Nations University Press, Tokyo, 1993.

Toby Slade, Japanese Fashion: A Cultural History, Berg, Oxford, 2009. Introduction

Ronald Richie, The Image Factory, Fads & Fashions in Japan, Reaktion Books, London, 2003. Chapter 3, Fashionʼs Tongues.

Ayelet Zohar

אילת זהר, "שבעת המינים של יפאן", בתוך: מופע המינים: מיניות, מגדר ופרפורמטיביות באמנות יפאנית עכשווית, קטלוג תערוכה (חיפה: מוזיאון טיקוטין, 2005):

אילת זהר, מורימורה יאסומאסה ושאלת החיקוי הטרנס-תרבותי, עבודת תיזה לקראת תואר מוסמך, אוניברסיטת תל אביב, 2000

Ayelet Zohar, "Anti-Oedipus, Ajase Complex and PostGender: The Multiplicity and Temporality of Genders,"Introduction, in: Ayelet Zohar, ed. Postgender: Gender, Sexuality and Performativity in Japanese Culture.(Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Press, 2009): xxvii-lvi.

Ayelet Zohar, "Pelluses/Phani: The Multiplication, Displacement and Appropriation of the Phallus", in: Nina Cornyetz and J. Keith Vincent (eds.) Perversion and Modern Japan: Psychoanalysis, Literature, Culture. (London and New York: Routledge, 2010): 102-123.

Zohar, ed. Postgender: Gender, Sexuality and Performativity in Japanese Culture. (Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Press, 2009): 72-84.

Zohar, Ayelet. "Yayoi Kusama: The Jewel, the Mirror and the String of Beads." N Paradoxa 33 (2014): 515.

 

נושאים נוספים (מומלצים עבודות רפרט/סמינרים):

 אוקדה הירוקו - הריון גברי?

שונגה - תאורי מין בתרבות החזותית של יפאן

הדפסי יוקוהאמה – הצגת האחר: נשים יפאניות וגברים זרים/ גברים יפאניות ונשים זרות

מיווה ינאגי: חתונות, עקרות בית, נשות משרד, נערות מעלית

גבריות חדשה: איקומן

מלונות אהבה: גוף, מיניות, וחלל אדריכלי

אפנה: בגדים, אימוץ בידוג מערבי, עיצוב הגוף

 

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת