חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  גנו של הגמד: מסע אינטר-דיסיפלינרי סביב ציור הדיוקן של מורגנט
  The Dwarf?s Garden: an Interdisciplinary Voyage with Nano Mo                                         
0821-5696-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  א'1400-1800200מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר הנדלר יוסף
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

דיוקנו הכפול בעירום של מורגנטה, גמד החצר של קוזימו הראשון דוכס פירנצה, הינו אחד מן הפורטרטים האניגמטיים ביותר באוסף המדיצ'י. היצירה שצוירה על שני צדי הקנבס על ידי אניולו ברונזינו (1503-1572), מתועדת כבר באינוונטר של 1553. היצירה הושחתה ובראשית המאה שעברה הועברה לאחסון. לקראת תערוכת ברונזינו שנערכה ב-2010 הסתיים שחזור התמונה שארך 25 שנה והיא הועברה לתצוגה באולם מרכזי במוזיאון האופיצי. הגמד מורגנטה עצמו היה אחד מאנשי החצר המפורסמים ביותר סביב הדוכס ורעייתו אלאונורה מטולדו. מלבד הדיוקן של ברונזינו מוכרים עוד דימויים לא מעטים שלו, הן מצוירים (ע"י ג'יורג'יו ואזארי) והן מפוסלים (ע"י ואלריו צ'יולי כמו גם ג'יאמבולוניה).

 הסמינר שם לו למטרה לבחון את היצירה משורה של היבטים אלו והיבטים נוספים, תוך פניה לדיסציפלינות קרובות או רחוקות שעשויות לסייע בהליך המורכב. לכן נקיים מפגשים גם בגנים הבוטנים, באוספי הטבע של האוניברסיטה ויחד עם משוררים/מתרגמים כדי להבין מעט יותר לעומק את מורכבותה של הרשת אותה טווה ברוזינו סביב הגמד מורגנטה.   

במהלך הסמסטר ננסה לבנות ארגז כלים רחב יותר מן המקובל עד היום להתמודדות עם היצירה של ברונזינו, אחד מן האמנים המורכבים של התקופה באמנות הפיורנטינית שנהוג לכנות עדיין בתור "מנייריזם" – מונח שגם אודותיו נקיים דיון היסטוריוגרפי. 

בה בעת המחקר סביב היצירה המורכבת רחוק מלהסתיים. מלבד שאלות אודות מצבה החומרי של התמונה היא מעוררת שורה של סוגיות אודות מקומו של האחר וקבלת שונות פיזית בחצרות האצולה, הבחירה בפורמט דו צדדי כקריצה למדיום הפיסולי על רקע הוויכוח בין האמנויות, זיהוי הצמחים הרבים בקרבם עומד הגמד, וגם זיהוי הציפורים והחרקים סביבו ומשמעותם. אל כל אלו מצטרפות סוגיות פילולוגיות עקב היותו של ברונזינו משורר חשוב שהתפרסם כבר בתקופתו.

Course description

Agnolo di Cosimo Mariano di Tori, commonly known as Bronzino (1503-1572), was probably the greatest portrait artist active in duke Cosimo de’ Medici court in 16th century Florence. Yet, the double portrait of Cosimo’s court dwarf known as Nano Morgante Bronzino painted stands as a unique work among the many portraits he executed for the court. Painted on both sides of the canvas, the painting received critical attention especially as related to the Paragone debate between painting and sculpture. 

 

However, this double portrait does include a remarkable series of plants and birds carefully depicted by Bronzino. In fact, the vegetation, which is the most diversified element of the composition, escaped identification and interpretation by scholars. Bronzino’s exceptional effort to depict the Flora in detail (displaying six different plants around Morgante) invites a reexamination of the “botanical” aspect the work holds. Such a reading might reveal further aspects of the painter’s “naturalistic” side and indicate his possible interest in works such as Mattioli’s Discorsi, the first modern manual of Botany in Italy.

 

The seminar will thus propose a multi-disciplinary approach to the artist and his work, involving botany, zoology, poetry and historiography – that might bring a fresh look upon the artist work in general.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-5696-01 גנו של הגמד: מסע אינטר-דיסיפלינרי סביב ציור הדיוקן של מורגנט
The Dwarf?s Garden: an Interdisciplinary Voyage with Nano Mo
שנה"ל תשע"ו | סמ'  א' | ד"ר הנדלר יוסף

666סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאמנויות  ע"ש יולנדה ודוד כץ

החוג לתולדות האמנות

שם הסמינר: גנו של הגמד: מסע אינטר-דיסיפלינרי סביב ציור הדיוקן של מורגנטה, גמד החצר של המדיצ'י (אניולו ברונזינו, סביב 1550)

 

The dwarf’s garden: an interdisciplinary voyage with Nano Morgante, the Medici’s court dwarf painted by Agnolo Bronzino (c. 1550)

שנת הלימודים תשע (סמסטר א', סמינר תואר שני, 4 ש"ס)

שם מרצה: דר' ספי הנדלר

טלפון: (יימסר בהמשך) דוא"ל: sefy@post.tau.ac.il

שעות קבלה: (יימסרו בהמשך) לפי תיאום מראש

 

תיאור הסמינריון

דיוקנו הכפול בעירום של מורגנטה, גמד החצר של קוזימו הראשון דוכס פירנצה, הינו אחד מן הפורטרטים האניגמטיים ביותר באוסף המדיצ'י. היצירה שצוירה על שני צדי הקנבס על ידי אניולו ברונזינו (1503-1572), מתועדת כבר באינוונטר של 1553. היצירה הושחתה ובראשית המאה שעברה הועברה לאחסון. לקראת תערוכת ברונזינו שנערכה ב-2010 הסתיים שחזור התמונה שארך 25 שנה והיא הועברה לתצוגה באולם מרכזי במוזיאון האופיצי. הגמד מורגנטה עצמו היה אחד מאנשי החצר המפורסמים ביותר סביב הדוכס ורעייתו אלאונורה מטולדו. מלבד הדיוקן של ברונזינו מוכרים עוד דימויים לא מעטים שלו, הן מצוירים (ע"י ג'יורג'יו ואזארי) והן מפוסלים (ע"י ואלריו צ'יולי כמו גם ג'יאמבולוניה).

בה בעת המחקר סביב היצירה המורכבת רחוק מלהסתיים. מלבד שאלות אודות מצבה החומרי של התמונה היא מעוררת שורה של סוגיות אודות מקומו של האחר וקבלת שונות פיזית בחצרות האצולה, הבחירה בפורמט דו צדדי כקריצה למדיום הפיסולי על רקע הוויכוח בין האמנויות, זיהוי הצמחים הרבים בקרבם עומד הגמד, וגם זיהוי הציפורים והחרקים סביבו ומשמעותם. אל כל אלו מצטרפות סוגיות פילולוגיות עקב היותו של ברונזינו משורר חשוב שהתפרסם כבר בתקופתו.

הסמינר שם לו למטרה לבחון את היצירה משורה של היבטים אלו והיבטים נוספים, תוך פניה לדיסציפלינות קרובות או רחוקות שעשויות לסייע בהליך המורכב. לכן נקיים מפגשים גם בגנים הבוטנים, באוספי הטבע של האוניברסיטה ויחד עם משוררים/מתרגמים כדי להבין מעט יותר לעומק את מורכבותה של הרשת אותה טווה ברוזינו סביב הגמד מורגנטה. 

במהלך הסמסטר ננסה לבנות ארגז כלים רחב יותר מן המקובל עד היום להתמודדות עם היצירה של ברונזינו, אחד מן האמנים המורכבים של התקופה באמנות הפיורנטינית שנהוג לכנות עדיין בתור "מנייריזם" – מונח שגם אודותיו נקיים דיון היסטוריוגרפי.

אניולו ברונזינו, דיוקן הגמד מורגנטה (לפנים ומאחור), לפני 1553, שני צידי קנבס, פירנצה, אופיצי

Brief course description

Agnolo di Cosimo Mariano di Tori, commonly known as Bronzino (1503-1572), was probably the greatest portrait artist active in duke Cosimo de’ Medici court in 16th century Florence. Yet, the double portrait of Cosimo’s court dwarf known as Nano Morgante Bronzino painted stands as a unique work among the many portraits he executed for the court. Painted on both sides of the canvas, the painting received critical attention especially as related to the Paragone debate between painting and sculpture.

However, this double portrait does include a remarkable series of plants and birds carefully depicted by Bronzino. In fact, the vegetation, which is the most diversified element of the composition, escaped identification and interpretation by scholars. Bronzino’s exceptional effort to depict the Flora in detail (displaying six different plants around Morgante) invites a reexamination of the “botanical” aspect the work holds. Such a reading might reveal further aspects of the painter’s “naturalistic” side and indicate his possible interest in works such as Mattioli’s Discorsi, the first modern manual of Botany in Italy.

The seminar will thus propose a multi-disciplinary approach to the artist and his work, involving botany, zoology, poetry and historiography – that might bring a fresh look upon the artist work in general.

 

דרישות הקורס

נוכחות (מהווה תנאי להגשת עבודה ולקבלת ציון), קריאת חובה ממפגש למפגש, הרצאת רפרט, עבודה סמינריונית כתובה.

 

מרכיבי הציון הסופי

10% בקיאות בקריאת החובה, 20%  רפרט, 70% עבודה סופית

נושאי הקורס

מבוא: על חצרו של קוזימו הראשון

ברוזינו, פונטורמו וה"מניירה המודרנה"

הגמד מורגנטה, והיחס לאחר ולשונות פיזית בחצרות האצולה

ברונזינו והויכוח אודות עליונות האמנויות (פאראגונה)

ברונזינו כמשורר בורלסקי (מפגש עם דורי מנור, משורר ומתרגם)

פירנצה והולדת הבוטניקה המודרנית – וברונזינו כצייר נטורליסטי (מפגש בגן הבוטני, יחד עם ד"ר יובל ספיר מנהל הגן)

על ציפורים ופרפרים: זיהוי עולם החי ביצירתו של ברונזינו (מפגש באוספי הטבע)

סיכום: הגמד מורגנטה, יצירה אינטראקטיבית?

 

 

 

 

רשימת קריאה

קריאת הליבה סביבם תתמקד העבודה בסמינר

 

Brock M., Bronzino, Flammarion, 2002

 

Cox-Rearick, J., Bronzino's Chapel of Eleonora in the Palazzo Vecchio, Los Angeles, 1993

 

Falciani C. and Natali A., Bronzino: Painter and Poet at the Court of the Medici, Florence, 2010

 

Franklin D., Painting in Renaissance Florence 1500-1550, New Haven, 2001

 

Ghadessi Fleming T., “Lords and monsters  : visible emblems of rule”, I Tatti, 16 (2013), pp. 491-523

 

Ghadessi Fleming T.,  “Inventoried monsters  : dwarves and hirsutes at court”, Journal of the history of collections, 23 (2011,2) pp. 267-281

 

Hendler, S., La guerre des arts  : le Paragone peinture-sculpture en Italie XVe - XVIIe siècle,

Rome,  2013

 

Holderbaum, J., “A bronze by Giovanni Bologna and a painting by Bronzino, The Burlington magazine, 98 (1956), pp. 439-445.

 

Mendelsohn, L., Paragoni  : Benedetto Varchi’s "Due Lezzioni" and Cinquecento art theory,

Ann Arbor, 1982

 

Parker D., “Towards a Reading of Bronzino's Burlesque Poetry”, Renaissance Quarterly,

Vol. 50, No. 4 (Winter, 1997), pp. 1011-1044

 

Parker D., Bronzino: Renaissance Painter as Poet, Cambridge, 2000

 

Pilliod, E., Pontormo, Bronzino, Allori: A Genealogy of Florentine Art, Yale, 2001

 

Strehlke, C. B. Pontormo, Bronzino, and the Medici: The Transformation of the Renaissance Portrait in Florence, University park, Pennsylvania, 2004

 

Tongirogi Tomasi L., G. A. Hirschauer (eds.), The flowering of Florence : botanical art for the Medici (exh. cat. National Gallery of Art, Washington, 2002), Washington, 2002

              

 

הערה: הרשימה זמנית בלבד. רשימה מלאה תימסר עם ראשית הסמינר. היא כוללת ברובה ספרים המצויים בספרייה המרכזית. הפריטים שאינם בספרייה יועמדו לרשות התלמידים באופן מקוון.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת