חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  הפוליטיקה העכשווית של הדימוי החזותי
  The Current Politics of the Visual Image                                                             
0821-5688-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  א'1000-1400209מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר זהבי אהד
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

בעידן שבו דימויים נוצרים בקצב מסחרר ומופצים במהירות הבזק – דימויים שמכתיבים את סדר היום המדיני והאזרחי ושמשפיעים באורח דרמטי על היחסים החברתיים – ראוי לתהות על משמעותו הפוליטית של הדימוי החזותי. בסמינר זה נבחן כמה מהזירות הפוליטיות העיקריות שבהן ממלא הדימוי החזותי תפקיד חשוב ונעמוד על טיבו של התפקיד ועל מאפייניה של כל זירה. נבחן, למשל, את הקו שנמתח מהאירוע המתוקשר של 11 בספטמבר דרך ההפקות הספקטקולריות של דאעש ועד למפגני האלימות הפוליטית של השנים האחרונות ונחשוב באמצעותו על היחס בין הגלובליזציה לטרור ועל מאבק האיתנים שהם מנהלים במרחב החזותי. נתבונן ביחסים המורכבים בין הראווה מזה לבין המעקב והבקרה מזה ונבדוק כיצד הם מעצבים, באמצעות הדימוי, את יחסי הכוח בין הפרט למדינה ובין אדם לזולתו. נחקור את תפקידו ההיסטורי של התצלום האיקוני ואת טיבה של העדות הצילומית בעידן הסלולרי. נבדוק את מהלכיו של הדימוי החזותי בפוליטיקה הייצוגית הממוסדת, אבל גם נברר אילו ערוצי מחאה לא ממוסדים ובלתי יציגים הוא מאפשר. בד בבד נעסוק בדרכי ההתבוננות של צופים שונים ובעמדות שהם נוקטים לנוכח הדימוי החזותי ונעמוד על האפשרות של המבט, המוצף בדימויים, לעורר את הגוף לפעולה פוליטית.

Course description

Images nowadays are produced in a dizzying rate and disseminated in a flash, dictating political agendas, affecting social relations and shaping contemporary modes of citizenship. What, then, is the political significance of the visual image? In this seminar we will probe into some of the main political arenas in which the visual image plays a key role in order to characterize each arena and define the image's role within it. We will link the televised dramatic events of September 11, 2001 with the masterful productions of ISIS and the more recent displays of political violence and contemplate the relationship between globalization and terror and their resounding battle in the visual field. We will examine notions such as surveillance, control and spectacle and see how they shape, via the image, the power relations between the individual and the state and between fellow citizens. We will investigate the historical role of the iconic image and trace some of its transmutations in the digital age. We will study the use of visual imagery in the established sphere of representational politics and see if it leaves any room for nonrepresentational political dissent. All the while, we will contemplate different ways of looking at images and inquire whether the gaze, overwhelmed by images, can trigger the body into political action.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-5688-01 הפוליטיקה העכשווית של הדימוי החזותי
The Current Politics of the Visual Image
שנה"ל תשע"ח | סמ'  א' | ד"ר זהבי אהד

666סילבוס מפורט/דף מידע

הפוליטיקה העכשווית של הדימוי החזותי

The Current Politics of the Visual Image

ד"ר אהד זהבי

סמינר לתואר שני, 4 ש"ס, תשע"ח

החוג לתולדות האמנות, הפקולטה לאמנויות, אוניברסיטת תל-אביב

 

שעות הקבלה והמיקום: בתיאום מראש בדוא"ל

דוא"ל: ohadzehavi@hotmail.com

 

תיאור הקורס:

בעידן שבו דימויים נוצרים בקצב מסחרר ומופצים במהירות הבזק – דימויים שמכתיבים את סדר היום המדיני והאזרחי ושמשפיעים באורח דרמטי על היחסים החברתיים – ראוי לתהות על משמעותו הפוליטית של הדימוי החזותי. בסמינר זה נבחן כמה מהזירות הפוליטיות העיקריות שבהן ממלא הדימוי החזותי תפקיד חשוב ונעמוד על טיבו של התפקיד ועל מאפייניה של כל זירה. נבחן, למשל, את הקו שנמתח מהאירוע המתוקשר של 11 בספטמבר דרך ההפקות הספקטקולריות של דאעש ועד למפגני האלימות הפוליטית של השנים האחרונות ונחשוב באמצעותו על היחס בין הגלובליזציה לטרור ועל מאבק האיתנים שהם מנהלים במרחב החזותי. נתבונן ביחסים המורכבים בין הראווה מזה לבין המעקב והבקרה מזה ונבדוק כיצד הם מעצבים, באמצעות הדימוי, את יחסי הכוח בין הפרט למדינה ובין אדם לזולתו. נחקור את תפקידו ההיסטורי של התצלום האיקוני ואת טיבה של העדות הצילומית בעידן הסלולרי. נבדוק את מהלכיו של הדימוי החזותי בפוליטיקה הייצוגית הממוסדת, אבל גם נברר אילו ערוצי מחאה לא ממוסדים ובלתי יציגים הוא מאפשר. בד בבד נעסוק בדרכי ההתבוננות של צופים שונים ובעמדות שהם נוקטים לנוכח הדימוי החזותי ונעמוד על האפשרות של המבט, המוצף בדימויים, לעורר את הגוף לפעולה פוליטית.

Images nowadays are produced in a dizzying rate and disseminated in a flash, dictating political agendas, affecting social relations and shaping contemporary modes of citizenship. What, then, is the political significance of the visual image? In this seminar we will probe into some of the main political arenas in which the visual image plays a key role in order to characterize each arena and define the image's role within it. We will link the televised dramatic events of September 11, 2001 with the masterful productions of ISIS and the more recent displays of political violence and contemplate the relationship between globalization and terror and their resounding battle in the visual field. We will examine notions such as surveillance, control and spectacle and see how they shape, via the image, the power relations between the individual and the state and between fellow citizens. We will investigate the historical role of the iconic image and trace some of its transmutations in the digital age. We will study the use of visual imagery in the established sphere of representational politics and see if it leaves any room for nonrepresentational political dissent. All the while, we will contemplate different ways of looking at images and inquire whether the gaze, overwhelmed by images, can trigger the body into political action.

 

דרישות הקורס: נוכחות בשיעורים, קריאת הטקסטים, הגשת שלוש תגובות קצרות בכתב על חומרי הקריאה, הצגת רפרט בכיתה וכתיבת עבודת גמר (רפרט או סמינר).

הציון בקורס: ייקבע על פי עבודת הגמר.

 

סילבוס הקורס (נתון לשינויים):

מפגש 1: דימוי וסימולקרה

ז'אן בודריאר, "קדימות הסימולקרות", מתוך סימולקרות וסימולציה, תרגום: אריאלה אזולאי, תל-אביב: הקיבוץ המאוחד, 2007, עמ' 46-7.

Gilles Deleuze, "Plato and the Simulacrum", The Logic of Sense (Appendix), New York: Columbia University Press, 1990, pp. 253-266.

מפגש 2: גלובליזציה וטרור

גי דבור, חברת הראווה, תרגום: דפנה רז, תל-אביב: בבל, 2001, פרקים 2-1.

Retort, "Afflicted Powers: The State, the Spectacle and September 11", New Left Review 27, 2004, pp. 5-21.

ז'אן בודריאר, "רוח הטרור", מתוך רוח הטרור, תרגום: אמוץ גלעדי, תל-אביב: רסלינג, 2007, עמ' 28-7.

Liam Kennedy, "Seeing and Believing: On Photography and the War on Terror", Public Culture 24:2, 2012, pp. 261-281.

מפגש 3: מה רוצה הדימוי?

W.J.T. Mitchell, "What Do Pictures Want?", in What Do Pictures Want? The Lives and Loves of Images, Chicago and London: University of Chicago Press, 2005, pp. 28-56.

חגי כנען, "הפנייה של הדימוי: מעבר למבט החזיתי", תיאוריה וביקורת 37, 2010, עמ' 72-58.

סלבוי ז'יז'ק, ברוכים הבאים למדבר של הממשי: חמש מסות על ה-11 בספטמבר ואירועים סמוכים, מהדורה מחודשת, תרגום: רינה מרקס, תל-אביב: רסלינג, 2008, עמ' 69-67.

לואי אלתוסר, על האידיאולוגיה, תרגום: אריאלה אזולאי, תל-אביב: רסלינג, 2003, עמ' 59-35.

מפגש 4: הדימוי האלקטורלי

רולאן בארת, "הרטוריקה של הדימוי", תרגום: אורית פרידלנד, מתוך תמר ליבס ומירי טלמון (עורכות), תקשורת כתרבות: מקראה, כרך א', תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 2003, עמ' 271-259.

רולאן בארת, "פוטוגניות אלקטורלית", מתוך מיתולוגיות, תרגום: עידו בסוק, תל-אביב: בבל, 1998, עמ' 200-198.

Susan Buck-Morss, "Obama and the Image", Culture, Theory and Critique 50:2-3, 2009, pp. 145-164.

Dan Schill, "The Visual Image and the Political Image: A Review of Visual Communication Research in the Field of Political Communication", The Review of Communication 12:2, 2012, pp. 118-142.

מפגש 5: מעקב ובקרה

Michel Foucault, "The Eye of Power", in Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings 1972-1979, New York: Pantheon Books, 1980, pp. 146-165.

ז'יל דלז, "פוסט-סקריפטום על חברות הבקרה", תרגום: אריאלה אזולאי, תיאוריה וביקורת 22, 2003, עמ' 170-163.

Aaron Doyle, "Revisiting the Synopticon: Reconsidering Mathiesen's 'The Viewer Society' in the Age of Web 2.0", Theoretical Criminology 15(3), 2011, pp. 283-299.

Grégoire Chamayou, "Surveillance and Annihilation", in A Theory of the Drone, New York: The New Press, 2015, pp. 37-45.

מפגש 6: הפוליטיקה של הדימוי הצילומי

אריאלה אזולאי, האמנה האזרחית של הצילום, תל-אביב: רסלינג, 2006, עמ' 96-95, 116-109, 135-124.

Robert Hariman and John Louis Lucaites, "The Iconic Image of the Cold War Nuclear Optic", in Geoffrey Batchen et al (eds.), Picturing Atrocity: Photography in Crisis, London: Reaktion Books, 2012, pp. 134-145.

Vera Mackie, "The 'Afghan Girls': Media Representations and Frames of War", Continuum 26:1, 2012,            pp. 115-131.

מפגש 7: העדות הצילומית בעידן הסלולרי

Kari Andén-Papadopoulos, "Citizen Camera-Witnessing: Embodied Political Dissent in the Age of 'Mediated Mass Self-Communication'", New Media & Society 16:5, 2014, pp. 753-769.

Sam Gregory, "Cameras Everywhere: Ubiquitous Video Documentation of Human Rights, New Forms of Video Advocacy, and Considerations of Safety, Security, Dignity and Consent", Journal of Human Rights Practice 2:2, 2010, pp. 191-207.

Paul Frosh, "The Gestural Image: The Selfie, Photography Theory, and Kinesthetic Sociability", International Journal of Communication 9, 2015, pp. 1607-1628.

מפגש 8: דרכי התבוננות

סוזן זונטג, להתבונן בסבלם של אחרים, תרגום: מתי בן יעקב, בן-שמן: מודן, 2005, עמ' 37-21, 64-53.

רז יוסף, "האחריות של המבט: אתיקה וקולנוע תיעודי בעקבות כתיבתו של ביל ניקולס", מכאן, כתב-עת לחקר הספרות והתרבות היהודית והישראלית י"ג, 2013, עמ' 180-164.

Meir Wigoder, "The Digitized Death of Colonel Gaddafi and the End of Photography", in Alexandra Moschovi, Carol McKay & Arabella Plouviez (eds.), The Versatile Image: Photography, Digital Technologies and the Internet, Leuven: Leuven University Press, 2013, pp. 53-73.

Tom Junod, "The Falling Man", in Geoffrey Batchen et al (eds.), Picturing Atrocity: Photography in Crisis, London: Reaktion Books, 2012, pp. 167-175.

מפגש 9: עִצבּוּב והלא-מודע האופטי

ולטר בנימין, "יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני", מתוך מבחר כתבים, כרך ב: הרהורים, תרגום: דוד זינגר, תל-אביב: הקיבוץ המאוחד, 1996, עמ' 176-156.

סוזן באק-מורס, "אסתטיקה ואנאסתטיקה [הרדמה]: עיון מחודש במסת 'השיעתוק' של ואלטר בנימין", תרגום: דפנה רז, סטודיו 39 (1992), עמ' 12-6.

Miriam Bratu Hansen, "Benjamin and Cinema: Not a One-Way Street", Critical Inquiry 25, 1999, pp. 306-343.

Susan Leigh Foster, "Movement's Contagion: The Kinesthetic Impact of Performance", in Tracy C. Davis (ed.), The Cambridge Companion to Performance Studies, New York: Cambridge University Press, 2008, pp. 46-59.

מפגש 10: הדימוי החזותי – מערכים, עמדות ופעולות

Gilles Deleuze & Félix Guattari, "Introduction: Rhizome", in A Thousand Plateaus, Minneapolis: University of Minnesota Press, 1987, pp. 3-25.

Jacques Rancière, "The Emancipated Spectator", in The Emancipated Spectator, London: Verso, 2009, pp. 1-23.

Paul Frosh & Amit Pinchevski, "Media Witnessing and the Ripeness of Time", Cultural Studies 28:4, 2014, pp. 594-610.

מפגשים 13-11: הצגת רפרטים

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת