חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ט

  מלאכים, דרקונים ומפלצות: יצורים פנטסטיים באמנות האסלאם
  Angels, Dragons and Monsters: Fantastic Creatures in Islamic Art  
0821-5594-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  א'1400-1800206גמכסיקוסמינר ד"ר קפיטיקין לב אריה
דרישות קדם   רשימת התפוצה  
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

יצורים פנטסטיים –  בעלי משמעות חיובית כמו המלאך גבריאל או הסמיורג הפרסי או שלילית כמו ג׳ינים והדרקון – מעטרים חפצים ומבנים מוסלמים ומופיעים באיורים העוסקים בקוסמולוגיה, במופלא, ב״סיפורי הנביאים״ ובעלילות גיבורים ב״שאהנאמה״ הפרסי. בעוד שחלק מהיצורים הללו ממשיכים מסורות קודמות או מקבילות לאסלאם, אחרים הינם ״המצאה״ מוסלמית יש-מאין. כיצד מוצגות ישויות אלו ומה הן מסמלות? מה הם הסיפורים הקשורים בהם ואילו תפקידים הם ממלאים בתמונת העולם האיסלאמית? הסמינר יבחן יצורים פנטסטיים נבחרים בתוך קונטקסטים חזותיים, ספרותיים, ותרבותיים תוך שימוש בגישות תיאורטיות לפנטסטי ולמופלא באמנות האסלאם ומעבר לה.  

 

 

 

 

Course description

Fantastic creatures – whether of positive meaning like the archangel Gabriel or the Persian Simorgh or of negative-one as the dragon or the jinns – adorn Islamic objects and buildings, and feature widely in illustrations dealing with cosmology and the fabulous or the “Prophets’ Tales” and the Persian “Shahnama” epic heroes. While some of these creatures continue traditions anterior or parallel to Islam, yet others constitute an original Islamic creation ex-nihilo. How such beings are represented and what do they symbolize? What are the tales and the stories associated with them? What role/s do they fulfill in the medieval Islamic worldview? The seminar shall examine selected fantastic creatures within visual, literary and cultural contexts by implementing theoretical approaches to the fantastic and the fabulous in Islamic art and beyond it.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-5594-01 מלאכים, דרקונים ומפלצות: יצורים פנטסטיים באמנות האסלאם
Angels, Dragons and Monsters: Fantastic Creatures in Islamic Art
שנה"ל תשע"ט | סמ'  א' | ד"ר קפיטיקין לב אריה

סילבוס מפורט/דף מידע

   

מלאכים, דרקונים ומפלצות: יצורים פנטסטיים באמנות האסלאם

Angels, Dragons and Monsters: Fantastic Creatures in Islamic Art

0821.5594

סמסטר א', תשע"ט 2018-2019

סוג המסגרת: סמינר מ.א. 4 ש"ס

 

שם המרצה : ד"ר אריה לב קפיטייקין                                                             דוא"לlevkapit@gmail.com

 

שעות קבלה / מיקום: בתיאום מראש עם המרצה בדוא"ל.

 

תיאור הקורס:  

יצורים פנטסטיים –  בעלי משמעות חיובית כמו המלאך גבריאל או הסמיורג הפרסי או שלילית כמו ג׳ינים והדרקון – מעטרים חפצים ומבנים מוסלמים ומופיעים באיורים העוסקים בקוסמולוגיה, במופלא, ב״סיפורי הנביאים״ ובעלילות גיבורים ב״שאהנאמה״ הפרסי. בעוד שחלק מהיצורים הללו ממשיכים מסורות קודמות או מקבילות לאסלאם, אחרים הינם ״המצאה״ מוסלמית יש-מאין. כיצד מוצגות ישויות אלו ומה הן מסמלות? מה הם הסיפורים הקשורים בהם ואילו תפקידים הם ממלאים בתמונת העולם האיסלאמית? הסמינר יבחן יצורים פנטסטיים נבחרים בתוך קונטקסטים חזותיים, ספרותיים, ותרבותיים תוך שימוש בגישות תיאורטיות לפנטסטי ולמופלא באמנות האסלאם ומעבר לה.  

 

Fantastic creatures – whether of positive meaning like the archangel Gabriel or the Persian Simorgh or of negative-one as the dragon or the jinns – adorn Islamic objects and buildings, and feature widely in illustrations dealing with cosmology and the fabulous or the “Prophets’ Tales” and the Persian “Shahnama” epic heroes. While some of these creatures continue traditions anterior or parallel to Islam, yet others constitute an original Islamic creation ex-nihilo. How such beings are represented and what do they symbolize? What are the tales and the stories associated with them? What role/s do they fulfill in the medieval Islamic worldview? The seminar shall examine selected fantastic creatures within visual, literary and cultural contexts by implementing theoretical approaches to the fantastic and the fabulous in Islamic art and beyond it.

 

דרישות הקורס:

נוכחות חובה עפ"י תקנון הפקולטה. קריאת-חובה של מאמרים או טקסטים אחרים באנגלית משיעור לשיעור.             השתתפות פעילה בדיון בשיעור בהתבסס על קריאת החובה.

 

מטלה סופית:

עבודת סמינר כתובה (כ 20 עמודים). בנוסף, כל המשתתפים בסמינר התלמידים חייבים בהצגה של רפרט על נושא העבודה בכיתה. הצגת רפרט בכיתה הינה חובה ולא יתאפשר להגיש עבודה ללא רפרט בע"פ בכיתה! רשימת נושאים לעבודות תינתן אחרי תחילת הסמסטר, אך הסטודנטים מוזמנים להציע נושאים משלהם, באישורו של המרצה.

 

מרכיבי הציון הסופי :רפרט בכיתה ( 10%) + עבודת סמינר סופית (90%).

 

ספר עיקרי

Berlekamp, Persis, Wonder, Image, and Cosmos in Medieval Islam, New Haven and London, 2011 (abbreviated: Berlekamp, Wonder, Image, and Cosmos). 

 

 

נושאי–הלימוד   (נתון לשינויים)

 

2-1. המופלא והפנטסטי באסלאם: פרספקטיבה משווה

Berlekamp, Wonder, Image, and Cosmos, p. 8-26.

 

Bynum, Caroline W., "Wonder", The American Historical Review, 102 (1997), p. 1-26.

 

Todorov, Tzvetan, The Fantastic: A Structural Approach to a Literary Genre, trans. R. Howard Cleveland, OH, 1973, p. 24-57: “2. Definition of the ffantastic”; “3. The uncanny and the marvelous”.

 

4-3. סדר היקום: מלאכים, שדים ומלאכים שנפלו.....

 

Burge, Stephen, Angels in Islam: Jalal al-Din al-Suyuti's al-Haba’k fi akhbar al-mala’ik, London & New-York, 2012, p. 3-15; 52-70.

 

Carboni, Stefano, “The ‘Book of Surprises’ (Kitāb al-bulhān) of the Bodleian Library”, La Trobe Journal, 91 (2013), p. 22-34. http://www.slv.vic.gov.au/sites/default/files/La-Trobe-Journal-91-Stefano-Carboni.pdf

 

רשות

 

Nasr, Seyyed Hossein, An Introduction to Islamic Cosmological Doctrine, Albany 1993 [1978],   p. 132-150.

 

Carboni, Stefano, The Wonders of Creation and the Singularities of Painting: A Study of the Ilkhanid London Qazvīnī, Edinburgh, 2015, p. 48-67.

 

 

5 . הדרקון באסלאם: טוב, רע או ניטרלי?

Berlekamp, Wonder, Image, and Cosmos, p. 77-85.

 

Kuehn, Sara, The Dragon in Medieval East Christian and Islamic Art, Leiden, 2011, p. 3-13, 51-71.

 

6. הציפור הקוסמית : רוח׳ וסמיורג

Berlekamp, Wonder, Image, and Cosmos, p. 59-68.

 

Bivar, A.D.H., “The Rukhkh, giant eagle of the southern seas”, in Exegisti monumenta: Festschrift in Honour of Nicholas Sims-Williams, eds. Werner Sundermann, Almut Hintze and Francois De Blois, Wiesbaden, 2009, p. 1-12.

 

 

7. מסעות אלכסנדר באוויר, ביבשה ובים

Hillenbrand, Robert, “The Iskandar Cycle in the Great Mongol Sahnama”, in The Problematics of Power: Eastern and Western Representations of Alexander the Great, eds. Margaret Bridges and J.-Ch. Bürgel, Bern, 1996, p. 203-229.

 

Abdullaeva, Firuza, “Kingly flight: Nimrud, Kay Kavus, Alexander, or why the angel has the fish”, Persica, 23 (2009-10), p. 1-29.

 

רשות

 

Stoneman, Richard, Erickson, Kyle and Netton, Ian eds., The Alexander Romance in Persia and the East, Groningen, 2012.

 

9-8. המופלא הגאוגרפי: החד-קרן ואייל המושק

Contadini, Anna, “A bestiary tale: Text and image of the unicorn in the Kitāb naʿt al-ḥayawān (British Library, or. 2784), Muqarnas, 20 (2003), pp. 17-33. http://www.jstor.org/stable/pdf/1523325.pdf

 

King, Anya H. Scent from the Garden of Paradise: Musk and the Medieval Islamic World, Leiden, 2017, p. 11-23.

 

 

רשות

 

Foster, Stephen William, “The Exotic as a symbolic system”, Dialectical Anthropology, 7 (1982), p. 21-30.

 

 

10. ענקים ונביאים: הענק גוג באיורים ומסורות  

Gutmann, Joseph, “More about the Giant Og in Islamic art”, Bulletin of the Asia Institute, 3 (1989), p. 107-114.

 

 

13-11. רפרטים של המשתתפים

 

 

ביבליוגרפיה נושאית

 

א. המופלא באמנות האסלאם

Baer, Eva, Sphinxes and Harpies in Medieval Islamic Art, Jerusalem, 1965.

 

Bernus-Taylor, Marthe, L'étrange et le merveilleux en terres d'Islam: Paris, Musée du Louvre, 23 avril-23 juillet 2001, Paris, 2001.

 

Carboni, Stefano, The Wonders of Creation and the Singularities of Painting: A Study of the Ilkhanid London Qazvīnī, Edinburgh, 2015.

 

Ettinghausen, Richard, Studies in Muslim Iconography I. The Unicorn, Washington, DC, 1950.

 

Kuehn, Sara, The Dragon in Medieval East Christian and Islamic Art, Leiden, 2011.

 

Milstein, Rachel and Moor, Bilha, “Wonders of a changing world: Late illustrated ʿAjāʾib manuscripts (part 1)”, Jerusalem Studies in Arabic and Islam, 32 (2006), p. 1-67.

 

ב. המופלא בספרות האסלאם

Arié, Rachel, “Le merveilleux dans la littérature hispano-musulmane au Bas Moyen Age”,  in Rachel Arié, Etudes sur la civilisation de l'France musulmane, Leiden 1990, no. XV, p. 239-257.

 

Arkoun, Mohammad et al., L'Etrange et le merveilleux dans l'islam médiéval: Actes du colloque tenu au Collège de France à Paris, en mars 1974, Paris, 1978.

 

Bivar, A. D. H., “The Rukhkh, giant eagle of the southern seas”, in Exegisti monumenta: Festschrift in Honour of Nicholas Sims-Williams, eds. Werner Sundermann, Almut Hintze and Francois De Blois, Wiesbaden, 2009, p. 1-12.

 

 

Bosworth, C. E. and Afshar, I., “ʿAjāʾeb al-makhlūqāt (The marvels of created things)”, in Encyclopaedia Iranica, I/7, p. 696-699.

 

von Hees, Syrinx, Enzyklopädie als Spiegel des Weltbildes. Qazwini’s Wunder der Schöpfung, eine Naturkunde des 13. Jahrhunderts, Wiesbaden, 2002.

 

--- “The astonishing: A critique and re-reading of ʿAjāʾib literature”, Middle Eastern Literatures: Incorporating Edebiyat, 8 (2005), p. 101-120.

 

Hermes, Nizar F., The [European] Other in Medieval Arabic Literature and Culture: Ninth-Twelfth Century AD, New York, 2012.

 

--- “The Orient’s medieval ‘Orient(alism)’ ”, in Orientalism Revisited: Art, Land and Voyage, ed. Ian Richard Netton, Abingdon, Oxon and New-York, 2013, p. 207-222.

 

Marzolph, Ulrich and van Leeuwen, Richard, The Arabian Nights Encyclopedia, 2 vols., Santa Barbara, CA, 2004. http://catdir.loc.gov/catdir/toc/ecip0416/2004006536.html

 

Miquel, André, La géographie humaine du monde musulman jusqu'au milieu du 11e siècle,                 4 vols., Paris, 1967-88.

 

Montgomery, James E., “Al-Sindibād and Polyphemus. Reflections on the genesis of an archetype”, in Myths, Historical Archetypes, and Symbolic Figures in Arabic Literature: Towards A New Hermeneutic Approach, ed. Angelika Neuwirth et al., Beirut, 1999, p. 437-466.

 

Mottahedeh, Roy P., “ ʿAjā’ib in the Thousand and One Nights”, in The Thousand and One Nights in Arabic Literature and Society, eds. Richard Hovannisian and Georges Sabagh, Cambridge, MA 1997, p. 29-39.

 

Rabbat, Nasser, “ʿAjīb and gharīb: Artistic perception in medieval Arabic sources”, The Medieval History Journal, 9 (2006), p. 99-113.

 

Toorawa, Shawkat M., “Wâq al-wâq: Fabulous, fabular, Indian Ocean (?) island(s)…”, Emergences, 10.2 (2000), p. 387-402.

http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/713665811#.V27ON_l97IU

 

Tornesello, Natalia, “From reality to legend: Historical sources of Hellenistic and Islamic teratology”, Studia Iranica, 31 (2002), p. 163-192.

http://poj.peeters-leuven.be/content.php?url=issue.php&journal_code=SI&issue=2&vol=31

 

Zadeh, Travis, “The wiles of creation: philosophy, fiction, and the ʿAjāʾib tradition”, Middle Eastern Literatures, 13 (2010), p. 21-48. http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14752620903566095

 

 

 

 

ג. המופלא מקורות ראשוניים

Buzurg Ibn Shahriyār of Ramhormuz, The Book of the Wonders of India: Mainland, Sea, and Islands, ed. & Eng. Trans. G. S. P. Freeman-Grenville, London, 1980 (10th century)

 

Rapoport, Yossef and Savage-Smith, Emilie, An Eleventh-Century Egyptian Guide to the Universe: the Book of Curiosities, Leiden and Boston, 2014. (11th century)

 

al-Gharnāṭī, Abū Ḥāmid, Tuḥfat al-albāb wa-nukhbat al-aʿjāb, ed. Ismāʿīl al-ʿArabī, Beirut and Morocco, 1993. French trans.: Ducatez, Guy, “Tuḥfa al-albāb d'Abū Ḥāmid al-Andalusī al-Garnatī. Traduction annotée”, Revue des études islamiques, 53 (1985), p. 141-241. (12th century)

 

Ṭūsī, Muḥammad b. Maḥmūd b. Aḥmad,ʿAjāʾib al-makhlūqāt (ʿAǰāʾeb-nāma), ed. Manūchihr Sotūda, Teheran, 1966. (Persian, 12th century)

 

al-Qazwīnī, Zakariyā b. Muḥammad, Kitāb ʿajāʾib al-makhlūqāt wa-al-ḥayawānāt wa-gharāʾib al-mawjūdāt = Kosmographie. 1. Die Wunder der Schöpfung, ed. Ferdinand Wüstenfeld, Göttingen, 1849. German trans.: Ethé, Carl Hermann, Kosmographie.1. Die Wunder der Schöpfung, Leipzig, 1868. (13th century)

 

Husain Haddawy, The Arabian Nights: Eng. trans. Based on the Text of the Fourteenth-Century Syrian Manuscript ed. by Muhsin Mahdi, London, 1992.

 

ד.  אלכסנדר = ד'ו אל-קרנין

van Donzel, Emeri J., Schmidt, Andrea B. and Ott, Claudia, Gog and Magog in Early Eastern Christian and Islamic Sources: Sallām's Quest for Alexander's Wall, Leiden and Boston, 2010. 

 

Doufikar-Aerts, Faustina, Alexander Magnus Arabicus: A Survey of the Alexander Tradition through Seven Centuries: From Pseudo-Callisthenes to Ṣūrī, Paris, 2010

 

--- “A letter in bits and pieces: The Epistola Alexandri ad Aristotelem Arabica. A first edition with translation based on four 16th-18th century manuscripts”, in Writings and Writing from another World and another Era in Honour of J.J. Witkam, eds. R. Kerr and T. Milo, Cambridge, 2010,         p. 91-115. 

 

Hillenbrand, Robert, “The Iskandar Cycle in the Great Mongol Sahnâma”, in The Problematics of Power: Eastern and Western Representations of Alexander the Great, eds. Margaret Bridges and J.-Christoph Bürgel, Bern, 1996, p. 203-229.

 

Ross, David J. A., Alexander Historiatus, a Guide to Medieval Illustrated Alexander Literature, 2nd rev. ed. Frankfurt-am-Main, 1988.

 

Schmidt, Victor M., A Legend and Its Image: The Aerial Flight of Alexander the Great in Medieval Art, Groningen, 1995.

 

Stoneman, Richard, The Greek Alexander Romance (Penguin Classics), London, 1991.

 

--- Alexander the Great: A Life in Legend, New Haven, CN, 2008.

 

Stoneman, Richard, Erickson, Kyle and Netton, Ian eds., The Alexander Romance in Persia and the East, Groningen, 2012.

 

Zadeh, Travis E., Mapping Frontiers across Medieval Islam: Geography, Translation, and the 'Abbāsid Empire, London and New-York, 2011.

 

Zuwiyya, David Z. ed., A Companion to Alexander Literature in the Middle Ages, Leiden, 2011.

 

ה. המופלא  בימי הביניים המערביים

Bynum, Caroline W., “Wonder”, The American Historical Review, 102 (1997), p. 1-26.

 

Campbell, Mary B., The Witness and the Other World: Exotic European Travel Writing,               400-1600, Ithaca, NY, 1988, p. 47-86. 

 

Cohen, Jeffrey Jerome, Monster Theory: Reading Culture, Minneapolis, MN, 1996.

 

Daston, Lorraine and Park, Katharine, Wonders and the Order of Nature 1150-1750, New-York, 1998.

 

Ford, A. J., Marvel and Artefact: The 'Wonders of the East' in its Manuscript Contexts, Leiden and Boston, 2016.

 

Friedman, John B., The Monstrous Races in Medieval Art and Thought, Cambridge, MA, 1981.

 

Le Goff, Jacques, “The Medieval West and the Indian ocean: An oneiric horizon”, in Time, Work & Culture in the Middle Ages, Jacques Le Goff, trans. Arthur Goldhammer, Chicago, IL, 1980,       p. 189-200.

 

Mittman, Asa S. and Dendle, Peter, The Ashgate Research Companion to Monsters and the Monstrous, Farnham, Surrey, 2012. 

 

Todorov, Tzvetan, The Fantastic: A Structural Approach to a Literary Genre, trans. R. Howard Cleveland, OH, 1973.

 

Wittkower, Rudolf, “Marvels of the east, a study in the history of monsters”, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 5 (1942), p. 159-197.

 

 

 

 

 

 

רקע על אמנות האסלאם:

 

Dynasties & History of Islam: https://www.davidmus.dk/en/collections/islamic/dynasties/sultanates

 

Terms of Islam & Islamic Art: http://www.islamic-art.org/Glossary/glossary.asp

 

Flood, Finbarr B. and Necipoğlu, Gülru, A Companion to Islamic Art and Architecture, 2 vols., Oxford, 2017. אונליין דרך אתר-הספרייה https://onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1002/9781119069218

 

Jonathan M. Bloom and Sheila S. Blair, The Grove Encyclopedia of Islamic Art and Architecture, Oxford, 2009. אונליין דרך אתר-הספרייה:                                                                                                      http://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780195309911.001.0001/acref-9780195309911

 

 

כתבי-יד אונליין:

 

Qazwīnī Munich, Wasit, Iraq, 1280, Munich, Bayerische Staatsbibliothek, Arab. 464

http://daten.digitale-sammlungen.de/~db/0004/bsb00045957/images/index.html?seite=00001&l=en

 

Qazwīnī London, Mosul, ca. 1300, London, British Library, Ms. Oriental 14140

http://www.qdl.qa/en/archive/81055/vdc_100023586788.0x000001

 

Qazwīnī, Palestine, ca. 1750, Munich, Bayerische Staatsbibliothek, Arab. 463

http://daten.digitale-sammlungen.de/~db/0003/bsb00036421/images/index.html?seite=00001&l=en

 

Ṭūsī, Baghdad, 1388, Paris, Bib. Nat. Supplément persan 332:

http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8422994d/f15.image.r=supplement%20persan%20332

 

Book of Surprises-Kitāb al-bulhān, Iran, late 14th-15th centuries: Oxford, MS. Bodl. Or. 133:

http://bodley30.bodley.ox.ac.uk:8180/luna/servlet/view/all/what/MS.%20Bodl.%20Or.%20133/illustrations?sort=Shelfmark,Folio_Page,Roll_#,Frame_#

 

Turkish version of Kitāb al-bulhān: The Book of Felicity (Maṭāliʿ al-saʿādat by al-Suʿūdī)

Ottoman, ca. 1582, Paris, Bib. Nat. supplément turc 242:

http://www.moleiro.com/en/miscellanea/the-book-of-felicity.html

http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8427189w/f33.image.r=suppl%C3%A9ment%20turc%20242

 

Greek Alexander Romance, Byzantium, Trebizond, 14th century, Venice, Hellenic Institute Cod. Gr. 5: http://194.177.217.107/scripts_and_miniatures/

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת