חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  באתי ראיתי לקחתי: חדרי הפלאות - סקרנות ואספנות במאה ה-16 וה-
  Veni Vidi Tuli: Cabinets of Wonder - Curiosity and Collectio                                         
0821-5593-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1600-2000200מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר צולקמן תמר
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

במאות ה-16 – 18 השתנה העולם הידוע: גילויים מסעירים, מהפיכות מדעיות, ומלחמות הדת ערערו את התפיסה המונוליטית של האדם (האירופאי) את עצמו ואת מקומו. לאירופה היה מעתה את המזרח התיכון משמאל ואת העולם החדש מימין - עבר בעולם קלאסי של מיתוסים מכוננים ועתיד שנפתח באופק חדש ובלתי ידוע. העולמות האפשריים של ימה"ב, שהיו במאות 13-14 רק תרגיל תיאולוגי מחשבתי הפכו עתה לממשות, והצורך לאגור ידע חדש היה לחלק מהגדרה חדשה של הכרה עצמית.

Course description

From the 16th to the 18th century, the image of the World had changed drastically: exciting discoveries, scientific revolutions, and religious wars had undermined the (European) concept of self-identity and place. Europe had, now, the Middle East on its left and the New World on its right – a past in the Classic World filled with formative myths and a future in an unknown horizon. The Medieval ‘possible Worlds’ that were in the 13th and 14th century only a theological and intellectual exercise became tangible, and the need in assembling this new knowledge became part of a new definition of the self.

 

In this new reality, it seems that imagination and reality both filtered into strange collection-rooms called “Cabinets of Curiosity” (or “Cabinets of Wonder”). Nobility, Royalty and Bourgeoisie frantically collected all they could lay their hands on: the rarer and stranger the object was, it was considered more valuable.  The variety was almost endless. From Natural objects (Naturalia) such as dried animals and taxidermies, shells, insects, the horns of unicorns or dried human heads with mystical properties, to manmade objects (Artificialia) such as optic tools, antiques, automata, artifacts, maps as well as books and artworks.  

 

All of this led eventually to the development of taxonomy and to the foundations of the modern-day museums of nature, art, archeology and anthropology as known today. This seminar, in cooperation with the Natural History Collections of the University of Tel Aviv, will seek to explore the cabinets of wonder, reconstruct and analyze them as a microcosm of the image and knowledge of science, fantasy and imagination as had emerged in the early modern era and as the foundations of our own modern day epistemic concept of man and the world of today.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-5593-01 באתי ראיתי לקחתי: חדרי הפלאות - סקרנות ואספנות במאה ה-16 וה-
Veni Vidi Tuli: Cabinets of Wonder - Curiosity and Collectio
שנה"ל תשע"ו | סמ'  ב' | ד"ר צולקמן תמר

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

באתי ראיתי לקחתי: חדרי הפלאות - סקרנות ואספנות במאה ה-16 וה-17 באירופה

Veni Vidi Tuli: Cabinets of Wonder - Curiosity and Collections in 16th and 17th Century Europe  

 

סמסטר ב' תשע"ו

סמינר מ.א

4 ש"ס

 

שם המרצה: דר' תמר צ'ולקמן (Dr. Tamar Cholcman)

דואר אלקטרוני:   cholcman@post.tau.ac.il

שעות קבלה:  

 

בניין:  מקסיקו            

חדר: 205      

לפי תאום מראש 

 

במאות ה-16 – 18 השתנה העולם הידוע: גילויים מסעירים, מהפיכות מדעיות, ומלחמות הדת ערערו את התפיסה המונוליטית של האדם (האירופאי) את עצמו ואת מקומו. לאירופה היה מעתה את המזרח התיכון משמאל ואת העולם החדש מימין - עבר בעולם קלאסי של מיתוסים מכוננים ועתיד שנפתח באופק חדש ובלתי ידוע. העולמות האפשריים של ימה"ב, שהיו במאות 13-14 רק תרגיל תיאולוגי מחשבתי הפכו עתה לממשות, והצורך לאגור ידע חדש היה לחלק מהגדרה חדשה של הכרה עצמית.

במציאות החדשה הזו נדמה שדמיון ומציאות התנקזו לתוך חדרי אוספים מוזרים שכונו "חדרי פלאות". אנשי אצולה, מלוכה ובורגנות שכאילו נתקפו בשגעון אספנות אגרו לתוכם כל שיכלו לשים ידם עליו: ככל שהפריט היה חריג ונדיר יותר, כך היה ערכו גבוה יותר. מגוון הפריטים שניתן היה למצוא בחדרים אלה היה כמעט אינסופי. היו בהם אובייקטים ממקור טבעי (Naturalia) שכללו חיות מיובשות, פוחלצים, צדפות וחרקים כולל חיות "נדירות" כמו קרניים של חדי-קרן או ראשי אדם מיובשים בעלי תכונות מיסטיות, וגם אובייקטים מעשה ידי אדם (Artificialia) שכללו כלי אופטיקה, עתיקות, אוטומטונים, חפצי אמנות, וגם מפות וספרים.

מתוך הערבוביה הזו צמח לבסוף מדע הטקסונומיה ומתוכו המוזיאונים לטבע, לאמנות, לארכאולוגיה ולאנתרופולוגיה המוכרים לנו היום. סמינר זה, בשיתוף עם אוספי הטבע של אוניברסיטת תל אביב, יבקש לחקור את חדרי הפלאות, לשחזר ולנתח אותם כמיקרוקוסמוס של תמונת הידע והמדע, הדמיון והפנטזיה המתהווים בעת החדשה המוקדמת ומהווים את היסודות לתפיסה שלנו את האדם והעולם היום.

From the 16th to the 18th century, the image of the World had changed drastically: exciting discoveries, scientific revolutions, and religious wars had undermined the (European) concept of self-identity and place. Europe had, now, the Middle East on its left and the New World on its right – a past in the Classic World filled with formative myths and a future in an unknown horizon. The Medieval ‘possible Worlds’ that were in the 13th and 14th century only a theological and intellectual exercise became tangible, and the need in assembling this new knowledge became part of a new definition of the self.

In this new reality, it seems that imagination and reality both filtered into strange collection-rooms called “Cabinets of Curiosity” (or “Cabinets of Wonder”). Nobility, Royalty and Bourgeoisie frantically collected all they could lay their hands on: the rarer and stranger the object was, it was considered more valuable.  The variety was almost endless. From Natural objects (Naturalia) such as dried animals and taxidermies, shells, insects, the horns of unicorns or dried human heads with mystical properties, to manmade objects (Artificialia) such as optic tools, antiques, automata, artifacts, maps as well as books and artworks. 

All of this led eventually to the development of taxonomy and to the foundations of the modern-day museums of nature, art, archeology and anthropology as known today. This seminar, in cooperation with the Natural History Collections of the University of Tel Aviv, will seek to explore the cabinets of wonder, reconstruct and analyze them as a microcosm of the image and knowledge of science, fantasy and imagination as had emerged in the early modern era and as the foundations of our own modern day epistemic concept of man and the world of today.

 

מרכיבי הציון: עבודה סמינריונית או רפרט (בהתאם לבחירת הסטודנט/ית).

מטלות הקורס: רפרט ועבודה כתובה

מטלות קריאה: בנוסף לרשימת הקריאה, במהלך הסמסטר יצוינו מאמרים שהם בגדר חובה ממפגש למפגש.

רשימת נושאים: רשימת נושאים לעבודות תינתן בתחילת הסמסטר. יחד עם זאת, סטודנטים מוזמנים להציע נושאים משלהם עפ"י תחומי עניין, ובתיאום עם המרצה.

 

בבליוגרפיה (ראשונית):

Alpers, Svetlana, The Art of Describing, University of Chicago Press, 1983.

Asma, Stephen T. Stuffed Animals & Pickled Heads : The Culture and Evolution of Natural History Museums. Oxford: Oxford University Press, 2001.

Asua, Miguel De, French, R. K., and French, Roger. A New World of Animals: Early Modern Europeans on the Creatures of Iberian America. Aldershot, Hants, England ; Burlington, VT: Ashgate, 2005.

Becker, Jochen, “Beholding the Beholder: the Reception of "Dutch" Painting”, Argumentation 7, 1993, pp. 67-87.

Benedict, Barbara M. Curiosity: A Cultural History of Early Modern Inquiry. Chicago: U of

Bondeson, Jan. A Cabinet of Medical Curiosities. New York: Norton, 1999.

Brammall, Km. "Monstrous Metamorphosis - Nature, Morality, and the Rhetoric of Monstrosity in Tudor England." Sixteenth Century Journal 27, no. 1 (1996): 3-21.

Bredekamp, Horst. The Lure of Antiquity and the Cult of the Machine : The Kunstkammer and the Evolution of Nature, Art, and Technology. Princeton: M. Wiener Publishers, 1995.

DaCosta Kaufmann, Thomas. "Remarks on the Collections of Rudolf II: The Kunstkammer as a Form of Representatio." Art Journal 38, no. 1 (1978): 22-28.

Daston, Lorraine, and Park, Katharine. Wonders and the Order of Nature, 1150-1750. New York, NY: Zone, 1998.

Daston, Lorraine. "Curiosity in Early Modern Science." Word & Image: A Journal of Verbal/Visual Enquiry 11, no. 4 (1995): 391-404.

MacDonald, Deanna, “Collecting a New World: The Ethnographic Collections of Margaret of Austria,” The Sixteenth Century Journal, Vol. 33, No. 3 (Autumn, 2002), pp. 649-663

Findlen, Paula. Possessing Nature: Museums, Collecting, and Scientific Culture in Early Modern Italy. Studies on the History of Society and Culture ; 020. Berkeley: University of California Press, 1994.

Freedberg, David, The Eye of the Lynx Galileo, His Friends, and the Beginnings of Modern Natural History. ACLS Humanities E-Book (Series) ; HEB06178. Chicago: University of Chicago Press, 2002.

Grell, Ole Peter, “In Search of True Knowledge: Ole Worm (1588-1654) and the New Philosophy,” in: Pamela H. Smith and Benjamin Schmidt, eds., Making Knowledge in Early Modern Europe: Practices, Objects, and Texts, 1400 – 1800, Chicago: University of Chicago Press, 2008: 214-232

Guerrini, Anita, The Courtiers' Anatomists, Animals and Humans in Louis XIV's Paris, Chicago: University of Chicago Press, 2015

Hendrix, Lee. "Of Hirsutes and Insects: Joris Hoefnagel and the Art of the Wondrous." Word & Image 11, no. 4 (1995): 373-90.

Hoffmann, Kathryn A., “Of Monkey Girls and a Hog-Faced Gentlewoman: Marvel in Fairy Tales, Fairgrounds, and Cabinets of Curiosities,” Marvels and Tales 19.1 (2005): 67-85

Huet, Marie-Hélène. Monstrous Imagination. Cambridge: Harvard UP, 1993.

IJpma, Frank F.A., Radziun, Anna, and Van Gulik, Thomas M. "‘The Anatomy Lesson of Dr. Frederik Ruysch’ of 1683, a Milestone in Knowledge about Obstetrics." European Journal of Obstetrics and Gynecology 170, no. 1 (2013): 50-55.

Impey, Oliver, and A. MacGregor, eds. The Origins of Museums: The Cabinet of Curiosities in Sixteenth- and Seventeenth-Century Europe. Oxford: Clarendon P, 1985.

Daston, Lorraine, Park, Katharine, American Wonders and the Order of Nature, 1150-1750. ACLS Humanities E-Book (Series) ; HEB05324. New York : Cambridge, Mass.: Zone Books ; Distributed by the MIT Press, 1998.

Findlen, Paula, Early Modern Things: Objects and their Histories, 1500-1800, Routledge, 2013

Margócsy, Dániel, Commercial Visions: Science, Trade, and Visual Culture in the Dutch Golden Age, Chicago: University of Chicago Press, 2014

Ogilvie, Brian W. The Science of Describing: Natural History in Renaissance Europe. Chicago: University of Chicago Press, 2006.

Parshall, Peter. "Introduction Art and Curiosity in Northern Europe." Word & Image 11, no. 4 (1995): 327-31.

Pomian, Krzystof. Collectors and Curiosities: Paris and Venice, 1500–1800. Cambridge:

R. J. W. Evans and Alexan, Curiosity and wonder from the Renaissance to the Enlightenment, Ashgate, 2006.

Shackelford, Jole. "Documenting the Factual and the Artifactual: Ole Worm and Public Knowledge." Endeavour 23, no. 2 (1999): 65-71.

Smith, Pamela H., and Paula Findlen, eds. Merchants and Marvels: Commerce, Science, in Early Modern Europe, Routledge, 2001

Spenle, Virginie, "Savagery" and "civilization: Dutch Brazil in the Kunst and Wunderkammer, JHNA, 2011.

Swan, Claudia, “Making Sense of Medical Collections in Early Modern Holland: The Use of Wonder,” in: Pamela H. Smith and Benjamin Schmidt, eds., Making Knowledge in Early Modern Europe: Practices, Objects, and Texts, 1400 – 1800, Chicago: University of Chicago Press, 2008: 199-213

Van De Roemer, Gijsbert M. "From Vanitas to Veneration: The Embellishments in the Anatomical Cabinet of Frederik Ruysch." Journal of the History of Collections 22, no. 2 (2010): 169-86.

Vanhaelen, Angela, “Boredom's Threshold: Dutch Realism”, Volume 35 (2012):  1004–1023.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת