חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ט

  מסעות מאויירים: מחדר הנזיר לספרייה הדיגיטלית
  Illuminated Voyages: From the Scriptorium to the Digital Library  
0821-5370-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  א'1000-1400200 מכסיקוסמינר ד"ר ברטל כהן רננה
דרישות קדם   רשימת התפוצה  
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

מפעלי הדיגיטליזציה של הספריות הגדולות בעולם הפכו רבים מכתבי היד המאוירים  של ימי הביניים, אוצרות תרבות שהיו בעבר נחלתם של חוקרים מעטים בלבד,  נגישים לקהל הרחב והובילו למהפכה של ממש בתחום מחקר זה. כתבי יד אלה הם יותר מאשר עוד דוגמאות לציור ימי ביניימי - הם מאפשרים הצצה לתרבות החברתית והאנטלקטואלית של התקופה. קורס זה יתמקד בהפקתם, תפקידם וקהלם של כתבי יד מאוירים בימי הביניים המאוחרים. כיצד תוכנן הדף ומי החליט מה לצייר? מה מעמדו של המאייר והאם ניתן לבחון את תפקידו במונחים של יצירתיות והמצאה? כיצד השתמשו המאיירים בדף העשוי עור ובאלו אמצעים הזמינו איוריהם את הצופים להתבוננות, דפדוף או נגיעה?  במהלך הקורס נבחן את תפקידיו השונים של האיור, זה המסייע לזיכרון, לתפילה, לעלייה לרגל וירטואלית, או לחזיון מיסטי; את סוגי האיור השונים -  הנרטיבי לעומת האיקוני, איור השוליים והאיניציאל, ונעסוק בקשר המשתנה בין הדימוי למילה, שולי הדף ומרכזו, הקדוש והסאטירי. כמו כן נבחן מי השתמש בספרים אלה וכיצד, והאם אפשר לדון בכתבי יד מאוירים במונחים של מגדר.

Course description

The digitalization of large collections of medieval illuminated manuscripts has provided access to cultural treasures that has hitherto been reserved only for specialists. These codices present more than mere examples of medieval painting - they allow a glimpse at the social and intellectual culture of their time. This course will explore the production and reception of late medieval manuscripts. Who planned the page and decided its content? How did illuminators use the folio and how did their illuminations invite readers to gaze, touch, kiss or turn the page? During the course we will examine the role of the illumination as an aid for memory, devotion, mental pilgrimage or mystical vision; as well as different types of miniatures: the initials, mariginalia, the narrative and the iconic. We shall explore the complex relationship between words and images, the centre of the page and its margins,the sacred and profane as well as focus on manuscripts made especially for women.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-5370-01 מסעות מאויירים: מחדר הנזיר לספרייה הדיגיטלית
Illuminated Voyages: From the Scriptorium to the Digital Library
שנה"ל תשע"ט | סמ'  א' | ד"ר ברטל כהן רננה

סילבוס מפורט/דף מידע

מסעות מאוירים: מחדר הנזיר לספרייה הדיגיטלית

Illuminated Voyages: from the Scriptorium to the Digital Library

מסגרת הקורס: סמינר תואר שני, תשע"ט

0821.5370.01

המרצה: ד"ר רננה ברטל

renanabartal@tauex.tau.ac.il

 

שעת קבלה: לפי תיאום מראש

דרישות הקורס:

נוכחות בשיעורים, השתתפות בדיונים במהלך השיעור, קריאת ספרות מחקר , כתיבת סמינר/רפרט.

מרכיבי הציון הסופי:

הצגת רפרט בכיתה 10%, סמינר/רפרט כתוב 90%.

 

תאור הקורס:

מפעלי הדיגיטליזציה של הספריות הגדולות בעולם הפכו רבים מכתבי היד המאוירים  של ימי הביניים, אוצרות תרבות שהיו בעבר נחלתם של חוקרים מעטים בלבד,  נגישים לקהל הרחב והובילו למהפכה של ממש בתחום מחקר זה. כתבי יד אלה הם יותר מאשר עוד דוגמאות לציור ימי ביניימי - הם מאפשרים הצצה לתרבות החברתית והאנטלקטואלית של התקופה. קורס זה יתמקד בהפקתם, תפקידם וקהלם של כתבי יד מאוירים בימי הביניים המאוחרים. כיצד תוכנן הדף ומי החליט מה לצייר? מה מעמדו של המאייר והאם ניתן לבחון את תפקידו במונחים של יצירתיות והמצאה? כיצד השתמשו המאיירים בדף העשוי עור ובאלו אמצעים הזמינו איוריהם את הצופים להתבוננות, דפדוף או נגיעה?  במהלך הקורס נבחן את תפקידיו השונים של האיור, זה המסייע לזיכרון, לתפילה, לעלייה לרגל וירטואלית, או לחזיון מיסטי; את סוגי האיור השונים -  הנרטיבי לעומת האיקוני, איור השוליים והאיניציאל, ונעסוק בקשר המשתנה בין הדימוי למילה, שולי הדף ומרכזו, הקדוש והסאטירי. כמו כן נבחן מי השתמש בספרים אלה וכיצד, והאם אפשר לדון בכתבי יד מאוירים במונחים של מגדר.

 

The digitalization of large collections of medieval illuminated manuscripts has provided access to cultural treasures that has hitherto been reserved only for specialists. These codices present more than mere examples of medieval painting - they allow a glimpse at the social and intellectual culture of their time. This course will explore the production and reception of late medieval manuscripts. Who planned the page and decided its content? How did illuminators use the folio and how did their illuminations invite readers to gaze, touch, kiss or turn the page? During the course we will examine the role of the illumination as an aid for memory, devotion, mental pilgrimage or mystical vision; as well as different types of miniatures: the initials, mariginalia, the narrative and the iconic. We shall explore the complex relationship between words and images, the centre of the page and its margins, the sacred and profane as well as focus on manuscripts made especially for women.

 

  1. מבוא – מן הסקריפטוריום לספרייה הדיגיטלית

 

  1. הבטים טכניים ומקומו של המאייר

 

  • Panayotova, S. and Webber T., ‘Making an Illuminated Manuscript’, in The Cambridge Illuminations: Ten Centuries of Book Production in the Medieval West, eds. Paul Binski and Stella Panayotova (London/Turnout: Harvey Miller, 2005), pp. 23-38
  • Alexander, J.J.G. Chapter 1: ‘The Medieval Illuminator: Sources of Information’ and

Chapter 2: ‘Technical Aspects of the Illumination of a Manuscript’ in Alexander, Medieval Illuminators and their Methods of Work (New Haven: Yale UP, 1992), pp. 4-51   

 

  1. התבוננות וקריאה: תפקידיו השונים של האיור

 

  • Duggan, L. G., ‘Was art really the "book of the illiterate?”’ Word and Image (1989): 227-251
  • Alexander, J.J.G., ‘Iconography and Ideology: Uncovering Social Meanings in Western Medieval Christian Art’, Studies in Iconography 15 (1993): 1-44
  • Hamburger, J., ‘Openings’, in Imagination, Books and Community in Medieval Europe, ed. Gregory Kratzmann (Macmillan Art Publishers (October 1, 2010), pp. 51-133

 

 

 

  1. אמנות בקצה: האיור בשולי הדף

 

  • Camille, M., Image on the Edge: The Margins of Medieval Art (Cambridge, MA: Harvard University Press, 1992)
  • Hamburger, J., ‘Review of Image on the Edge: The Margins of Medieval Art (Cambridge, MA: Harvard University Press, 1992)’, The Art Bulletin, 75 (1993): 319-327

 

  • התבוננו מקרוב באיורי השוליים של שני כתבי יד מאוסף מוזיאון פול גטי (Paul Getty) בקישור הבא:

http://www.getty.edu/art/exhibitions/margins_manuscripts/interactive/index.html

 

 

 

  1. תפילה ועבודה: ספרים לנזירים

 

  • תרגיל קריאה במהלך שבוע שלם של ספר תהילים מחולק לפי השעות הקאנוניות. הסבר ינתן לקראת השיעור

 

  • de Hamel, C., “Books for Monks” in A History of Illuminated Manuscripts. 2nd edition. (London: Phaidon Press, 1997), pp. 76-105
  • Openshaw, K., ‘Weapons in the Daily BattleImage of the Conquest of Evil in the Early Medieval Psalter’, Art Bulletin 75 (1993): 17-38

 

 

 

  1. מחוץ למנזר: ספר השעות והאוריינות ה"חילונית"

 

  • Wieck, Roger S., Picturing Piety: the Book of Hours (London: Paul Holberton Pub. for Les Enluminures, Paris and Chicago, 2007)
  • Smith, K.,“The Neville of Hornby Hours and the Design of Literate Devotion,” Art

Bulletin 81 (1999), pp. 93-92

 

 

 

 

  1. הצופה/קוראת: נשים וכתבי יד

 

  • Stanton, A., R., ‘From Eve to Bathsheba and Beyond: Motherhood in the Queen Mary

Psalter’, in Women and the Book: Assessing the Visual Evidence, ed. J. H. M.

Taylor and L. Smith (London: British Library, 1997), pp. 172-189

  • Bynum, C., ‘Patterns of Female Piety in the Later Middle Ages’, in Jeffrey F. Hamburger and Susan Marti, eds, Crown and Veil: Female Monasticism from the Fifth to the Fifteenth Centuries, trans. by Dietlinde Hamburger (New York: Columbia University Press, 2008), pp. 172–90

 

 

 

  1. עלייה לרגל וירטואלית

 

  • Connolly, Daniel K. ‘Imagined Pilgrimage in the Itinerary Maps of Matthew Paris’, Art Bulletin 81, 4 (1999): 598-622
  • Rudy, Kathryn M., Virtual Pilgrimages in the Convent. Imagining Jerusalem in the Late Middle Ages, Disciplina Monastica. Studies on Medieval Monastic Life 8 (Turnhout: Brepols, 2011), pp.19-38
  • Rudy, Kathryn M., ‘A Guide to Mental Pilgrimage: Paris, Bibliothèque de l'Arsenal Ms. 212’, Zeitschrift für Kunstgeschichte (2000):  494-515

 

 

 

  1.  האיור והחזיון המיסטי

 

  • Hamburger, Jeffrey F., ‘Mysticism and Visuality’, in Cambridge Companion to Christian Mysticism, eds. Amy Hollywood and Patricia Z. Beckman (Cambridge: Cambridge University Press, 2012), pp. 277-293
  • Newman, Barbara, ‘The Visionary Texts and Visual Worlds of Religious Woman’, in: Crown and Veil: Female Monasticism from the Fifth to the Fifteenth Centuries, eds. Jeffery Hamburger and Susan Marti (New York: Columbia University Press, 2008), pp. 151-171

 

 

  1.  דיאגרמות, ארגון ידע ואמנות הזיכרון

 

  • Carruthers, M. J., ‘The Poet as Master Builder: Composition and Locational Memory in the Middle Ages’, New Literary History, vol. 24/4 (1993): 881-904
  • Carruthers, M. J. ‘Ars oblivionalis, ars inveniendi: The Cherub Figure and the Arts of Memory’, Gesta, 48/2 (2009): 1-19

 

 

  1. סיור לספרייה הלאומית בירושלים

 

12-13) רפרטים

 

קריאת הכנה לקורס:

בדף זה תכלו למצוא רשימת קישורים לאוספים דיגיטליים מרכזיים מספריות שונות בעולם:

http://medieval.arts.ubc.ca/resources/online-resources/medieval-art-architecture-and-music/illuminated-manuscripts.html

 

 

Binski, P. and Panayotova, S. eds, The Cambridge Illuminations: Ten Centuries of Book Production in the Medieval West (London/Turnout: Harvey Miller, 2005)

Calkins, Robert G. Illuminated Books of the Middle Ages (Ithaca, NY: Cornell University Press, 1983)

Clemens, Raymond and Timothy Graham, Introduction to Manuscript Studies (Ithaca, NY: Cornell University Press, 2007)

de Hamel, C., A History of Illuminated Manuscripts (London: Phaidon Press, 1997)

de Hamel, C., The Book: A History of the Bible (London and New York: Phaidon Press, 2001)

 

Pächt, Otto. Book Illumination in the Middle Ages: An Introduction. (London: Harvey Miller, 1986)

Taylor, Jane H., and Lesley Smith. Women and the Book: Assessing the Visual Evidence. (London: The British Library, 1997)

 

 

ביבליוגרפיה:

Alexander, J.J.G., “Iconography and Ideology: Uncovering Social Meanings in Western Medieval Christian Art,” Studies in Iconography 15 (1993): 1-44

Alexander, J.J.G, ‘Facsimiles, Copies, and Variations: The Relationship to the Model and Renaissance European Illuminated Manuscripts’, in Retaining the Original: Multiple Originals, Copies and Reproductions, ed. by Kathleen Preciado (Washington, DC: National Gallery of Art, 1989), pp. 61–71

 

Bell, David N., What Nuns Read: Books and Libraries in Medieval English Nunneries (Kalamazoo, MI: Cistercian Publications, 1995)

 

Bell, Susan Groag, ‘Medieval Women Book Owners: Arbiters of Lay Piety and Ambassadors of Culture‘, in Judith M. Bennett and others, eds, Sisters and Workers in the Middle Ages, (Chicago: University of Chicago Press, 1989), pp. 35–61

 

Bennett, Adelaide, ‘A Book Designed for a Noblewoman’, in Linda L. Brownrigg, ed., Medieval Book Production: Assessing the Evidence; Proceedings of the Second Conference of the Seminar in the History of the Book to 1500, Oxford, July 1988 (Los Altos Hills, CA: Anderson-Lovelace, 1990), pp. 1163–81

 

Boynton S. and Reilly D. J., The Practice of the Bible in the Middle Ages: Production, Reception, and Performance in Western Christianity (New York: Columbia University Press, 2011)

Brown, M. P. ed., In the beginning:‎  Bibles Before the Year 1000 (Washington, D.C.: Freer Gallery of Art & Arthur M. Sackler Gallery, 2006)

Buettner, Brigitte, ‘Profane Illuminations, Secular Illusions: Manuscripts in Late Medieval Courtly Society’, The Art Bulletin Vol. 74/1 (1992): 75-90

 

Bynum, C., ‘Patterns of Female Piety in the Later Middle Ages’, in Jeffrey F. Hamburger and Susan Marti, eds, Crown and Veil: Female Monasticism from the Fifth to the Fifteenth Centuries, trans. by Dietlinde Hamburger (New York: Columbia University Press, 2008), pp. 172–90

 

Camille, M., ‘Seeing and Reading: Some Visual Implications of Medieval Literacy and Illiteracy’, Art History, 8 (1985), 26–49

 

———, Image on the Edge: The Margins of Medieval Art (Cambridge, MA: Harvard University Press, 1992)

Chartier, R.,“Texts, Printing, Reading”, in The New Cultural History, edited by Lynn Hunt, Los Angeles and London: University of California Press, 1989, pp. 145-175

Carruthers, M. J., The Book of Memory: a Study of Memory in Medieval Culture (Cambridge: Cambridge University Press, 1990)

Chazelle, Celia M., ‘Pictures, Books and the Illiterate: Pope Gregory’s I’s Letters to Serenus of Marseilles’, Word & Image, 6 (1990), 138–53

 

Cohen, Adam S., The Uta Codex: Art, Philosophy, and Reform in Eleventh-Century Germany (University. Park: Pennsylvania. State University. Press, 2000) 

 

Donovan, Claire, The de Brailes Hours: Shaping the Book of Hours in Thirteenth-Century Oxford (London: British Library, 1991)

 

Duggan, L. G., “Was art really the "book of the illiterate?” Word and Image (1989), pp. 227-251

 

Flora, Holly, The Devout Belief of the Imagination: The Paris ‘Meditationes vitae Christi’ and Female Franciscan Spirituality in Trecento Italy (Turnhout: Brepols, 2010)

Griffiths, Fiona J., The Garden of Delights: Reform and Renaissance for Women in the Twelfth Century (Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2007) 

 

Hamburger, Jeffrey F. The Rothschild Canticles: Art and Mysticism in Flanders and the Rhineland circa 1300 (New Haven, CT: Yale University Press, 1990)

———, Nuns as Artists: The Visual Culture of a Medieval Convent (Berkeley: University of California Press, 1997)

———, The Visual and the Visionary: Art and Female Spirituality in Late Medieval Germany, New York: Zone Books and Cambridge, Mass.: MIT Press, 1998.

Huot, Sylvia, The Romance of the Rose and its Medieval Readers: Interpretation, Reception, Manuscript Transmission (Cambridge: Cambridge University Press, 1993)

 

———, ‘Visualization and Memory: The Illustration of Troubadour Lyric in a Thirteenth-Century Manuscript’, Gesta, 31 (1992), 3–14

 

Hutchison, Ann M., ‘Devotional Reading in the Monastery and in the Late Medieval Household’, in Michael G. Sargent, ed., De cella in seculum: Religious and Secular Life and Devotion in Late Medieval England; An Interdisciplinary Conference in Celebration of the Eighth Centenary of the Consecration of St. Hugh of Avalon, Bishop of Lincoln, 20–22 July 1986 (Cambridge: Brewer, 1989), pp. 215–27

Kühnel, B., Carolingian Diagrams, Images of the Invisible”, in Seeing the Invisible in Late Antiquity and the Early Middle Ages, eds. Giselle de Nie, Karl F. Morrison and Marco Mostert (Turnhout: Brepols, 2000), pp. 359-389

Kumler, Aden, Translating Truth: Ambitious Images and Religious Knowledge in Late Medieval France and England (New Haven, CT: Yale University Press, 2011)

 

Lewis, S., Reading Images: Narrative Discourse and Reception in the Thirteenth-Century Illuminated Apocalypse (Cambridge: Cambridge University Press, 1995)

 

Lowden, John, The Making of the Bibles Moralisées. I. The Manuscripts, The Making of the Bibles Moralisées. II. The Book of Ruth  (Pennsylvania: University Park, 2000)

Marrow, J. H., Pictorial Invention in Netherlandish Manuscript Illumination of the Late Middle Ages: The Play of Illusion and Meaning (Paris, Leuven, Dudley, MA: Peeters, 2005)

McKendrick, Scot, ‘Reviving the Past: Illustrated Manuscripts of Secular Vernacular Texts, 1467-1500’, in Illuminating the Renaissance: The Triumph of Flemish Manuscript Painting in Europe  (Los Angeles: J. Paul Getty Museum), pp. 59-78

Morgan, N.J., Early Gothic Manuscripts 1250-1285: A Survey of Manuscripts Illuminated in the British Isles, 4.2 (London: Harvey Miller, 1988)

 

Nichols, Stephen G., and Siegfried Wenzel, The Whole Book: Cultural Perspectives on the Medieval Miscellany (Ann Arbor: University of Michigan Press, 1996)

 

Pulliam, H.,‘Exaltation and Humiliation: The Decorated Initials of the Corbie Psalter (Amiens MS 18)’, Gesta 49 (2011): 97-105

 

Ringbom, Sixten, ‘Devotional Images and Imaginative Devotions: Notes on the Place of Art in Late Medieval Private Piety”, Gazette des Beaux-Arts, 73 (1969): 159-70

 

Rouse, Richard H., and Mary A. Rouse, Manuscripts and Their Makers: Commercial Book Producers in Medieval Paris, 1200–1500 (London: Harvey Miller, 2000)

 

Rudloff Stanton, Anne, The Queen Mary Psalter: A Study of Affect and Audience (Philadelphia: American Philosophical Society, 2001)

Rudy, Kathryn M., ‘Kissing Images, Unfurling Rolls, Measuring Wounds, Sewing Badges and Carrying Talismans: Considering Some Harley Manuscripts through the Physical Rituals they Reveal’, Electronic British Library Journal (2011), 1–56 <http://www.bl.uk/eblj/2011articles/article5.html>  

 

Sandler, L., Gothic Manuscripts, 1285–1385, 5.2 (London: Harvey Miller, 1986)

 

Smith, K.,“The Neville of Hornby Hours and the Design of Literate Devotion,” Art Bulletin 81 (1999), pp. 93-92

———,  Art, Identity, and Devotion in Fourteenth-Century England: Three Women and their Books of Hours (London: British Library and University of Toronto Press, 2003)

 

Stanton, A. R., “From Eve to Bathsheba and Beyond: Motherhood in the Queen Mary Psalter,” in Women and the Book: Assessing the Visual Evidence, ed. J. H. M. Taylor and L. Smith,London: British Library, 1997, pp. 172-189.

Weitzmann, K., Illustrations in Roll and Codex: a Study of the Origin and Method of Text Illustration (Princeton university press, 1947)

Woods, Marjorie Curry, ‘Shared Books: Primers, Psalters, and the Adult Acquisition of Literacy among Devout Laywomen and Women in Orders in Late Medieval England’, in Juliette Dor, Lesley Johnson, and Jocelyn Wogan-Browne, eds, New Trends in Feminine Spirituality: The Holy Women of Liège and their Impact (Turnhout: Brepols, 1999), pp. 177–89

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת