| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
גותיקה: דימוי, צלם, סימולקרום (מאות 13-12)
Gothic Sculpture: Image, Idol, Simulacrum |
0821-5345-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||
|
הפיסול הגותי המונומנטלי של המאות ה-12 וה-13 היה המדיום האמנותי התקשורתי הזמין והמשמעותי ביותר בימי-הביניים בשיאם. למרות שפיסול זה נתפס בראש ובראשונה כנושא ציווים תיאולוגיים בעלי משמעת קבועה, הרי שתכונותיו המימטיות, הרגשיות, והמרחביות יצרו סביבת צפייה דינמית בה הפיסול הגותי נחווה באופנים שונים, במסגרות טקסיות, ועורר קשת נרחבת של משמעויות, תגובות, והתנהגויות. סמינר זה יעקוב אחר תיאוריית הפיסול הגותי – דימוי, צלם, סימולקרום – במרחב דובר הצרפתית והגרמנית, ויתחקה אחר פוטנציאל התגובה הדתית והלא דתית לפיסול; הגבולות בין צופה ואובייקט; גוף וחלל; מיקום וקהל; הממשי והמדומיין.
Monumental Gothic sculpture of the twelfth-to the fourteenth-century was the most available and meaningful communicative medium during the later Middle Ages. Although it was perceived first and foremost as conveying a complex of theological precepts with fixed meaning, its mimetic, emotive, and spatial qualities created a dynamic environment and spectatorship in which the sculptures were experienced on various cognitive levels, under various ceremonial circumstances, and evoked a wide range of meanings and responses. This seminar will follow the theory of Gothic sculpture – image, idol, simulacrum – in the French- and German-speaking lands, and trace the potential for religious and non-religious response to the sculpture; the boundaries between object and subject; body and space; location and audience; the real and the imaginary.
הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כ"ץ
החוג לתולדות האמנות
גותיקה: דימוי, צלם, סימולקרום (מאות 13-12)
סמסטר א'
מסגרת הקורס: סמינר MA
שם המרצה: אסף פינקוס
טלפון: 077-2005128
דואר אלקטרוני: pinkusas@post.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תיאום מראש
תאור הקורס
הפיסול הגותי המונומנטלי של המאות ה-12 וה-13 היה המדיום האמנותי התקשורתי הזמין והמשמעותי ביותר בימי-הביניים בשיאם. למרות שפיסול זה נתפס בראש ובראשונה כנושא ציווים תיאולוגיים בעלי משמעת קבועה, הרי שתכונותיו המימטיות, הרגשיות, והמרחביות יצרו סביבת צפייה דינמית בה הפיסול הגותי נחווה באופנים שונים, במסגרות טקסיות, ועורר קשת נרחבת של משמעויות, תגובות, והתנהגויות. סמינר זה יעקוב אחר תיאוריית הפיסול הגותי – דימוי, צלם, סימולקרום – במרחב דובר הצרפתית והגרמנית, ויתחקה אחר פוטנציאל התגובה הדתית והלא דתית לפיסול; הגבולות בין צופה ואובייקט; גוף וחלל; מיקום וקהל; הממשי והמדומיין.
Gothic Sculpture: Image, Idol, Simulacrum
Monumental Gothic sculpture of the twelfth-to the fourteenth-century was the most available and meaningful communicative medium during the later Middle Ages. Although it was perceived first and foremost as conveying a complex of theological precepts with fixed meaning, its mimetic, emotive, and spatial qualities created a dynamic environment and spectatorship in which the sculptures were experienced on various cognitive levels, under various ceremonial circumstances, and evoked a wide range of meanings and responses. This seminar will follow the theory of Gothic sculpture – image, idol, simulacrum – in the French- and German-speaking lands, and trace the potential for religious and non-religious response to the sculpture; the boundaries between object and subject; body and space; location and audience; the real and the imaginary.
דרישות הקורס:
נוכחות בשיעורים, השתתפות פעילה בדיונים, קריאת ספרות המחקר (מאמרים שיידרשו במהלך הקורס), בחינה. מי שייעדר יותר משלושה מפגשים לא יעמוד בדרישות הקורס ולא יוכל להגיש עבודה (ציון 240).
מטלות הקורס: רפרט בן 15 דקות ועבודה כתובה.
מטלות קריאה: מאמרים ופרקים מספרים שיידרשו במהלך הקורס, כמפורט ברשימה למטה.
ציון סופי: עבודה סמינריונית או רפרט (לפי בחירת הסטודנט/ית).
קריאת חובה כהכנה לקורס: כנען-קדר, נורית: האמנות הגותית : מקתדרלה לעיר (תל-אביב, 1995).
נושאי המפגשים:
K. Brush, The Shaping of Art History. Wilhelm Vöge, Adolph Goldschmidt and the Study of Medieval Art (Cambridge, 1996).
W. Sauerländer, “Gothic Art Reconsidered: New Aspects and Open Questions,” The Cloisters. Studies in Honor of the Fiftieth Anniversary (New York NY 1992), 26-40.
M. Büchsel, “Gothic Sculpture from 1150 to 1250,” in Companion to Medieval Art, ed. Conrad Rudolph (Cornwall, 2006), 421-42.
E. Mâle, The Gothic Image. Religious Art in France of the Thirteenth Century (Paris, 1913; New York, 1972), 1-26; 131-75.
A. Katzenellenbogen, The Sculptural Programs of Chartres Cathedral (Baltimore, 1959).
E. Panofsky, Gothic Art and Scholasticism (New York, 1957), 1-24; 60-88.
3-4. הצלם והסימולקרום
Th. E.A. Dale, “Romanesque Sculpted Portraits: Convention, Vision, and Real Presence.” Gesta 46, no. 2 (2007): 101–19.
M. Camille, The Gothic Idol. Ideology and Image- Making in Medieval Art (Cambridge, 1989).
A. Pinkus, Sculpting Simulacra in Medieval Germany, 1250-1380 (Ashgate, 2014), 1–27.
5-6. מדיום: חומר, גודל, אינטראקציה
A. Pinkus, “Transformative Objects: Matter, Color, and Res of Late Medieval Wood Carving in the Middle Rhine,” Viator (forthcoming).
J. Jung, “Dynamic Bodies and the Beholder’s Share: The Wise and Foolish Virgins of Magdeburg Cathedral,” in Bild und Körper im Mittelalter, ed. Kristin Marek et al (Munich, 2006), 135-60.
7-8. כיצד חוקרים? כיצד כותבים?
P. Gerson, “Suger as Iconographer,” in Abbot Suger and Saint-Denis, ed. Paula Gerson (New York, 1986), 183-95.
----- Abbot Suger and Saint-Denis: A Symposium (New York, 1986).
C. Rudolph, Artistic change at St-Denis: Abbot Suger’s Program and the Early Twelfth-Century Controversy Over Art (Princeton, 1990).
P A. Katzenellenbogen, The Sculptural Programs of Chartres Cathedral (Baltimore, 1959).
L. Spitzer, “The Cult of the Virgin and Gothic Sculpture, Evaluating Opposition in the Chartres West Facade Sculptural Freize,” Gesta 33, no. 2 (1994): 132-50.
תנועה וליטורגיה:
cols. 544-545.
M. Fassler, “Liturgy and Sacred History in the Twelfth-Century Tympana at Chartres,” Art Bulletin, 75 (1993): 499-520.
P. Crossley, “Ductus and Memoria in Chartres Cathedral,” in Rhetoric Beyond Words: Delight and Persuasion in the Arts of the Middle Ages, ed. Mary Carruthers (Cambridge, 2010), 214-248.
R. E. Reynolds, “Liturgy and Monuments,” in Artistic Integration in Gothic Building, eds. Virginia Raguin et al. (Toronto, 1995), 57-68.
D. Gillerman, The Clôture of Notre-Dame and its Role in the Fourteenth- Century Choir Program, (Garland 1977).
F. Joubert, Le jubé de Bourges (Paris, 1994).
J.E. Jung, “The Unifying Role of the Choir Screen in Gothic Churches,” The Art Bulletin 82, no. 4 (2000): 622-57.
----- The Gothic Screen: Space, Sculpture, and Community in the Cathedrals of France and Germany, ca. 1200-1400 (Cambridge, 2013), 107-46.
12-13: פרזנטציות
General Textbooks
Binski, Paul. Medieval Death. Ritual and Representation (New York, 1996).
Boerner, Bruno. Bildwirkungen (Berlin, 2008).
Camille, Michael. Gothic Art: Glorious Visions (New York, 1996).
------ The Gothic Idol. Ideology and Image-Making in Medieval Art (Cambridge, 1991).
Erlande-Brandenburg, Alain. Gothic Art, trans. Mark Paris (New York, 1989).
Frankl, Paul. Gothic Art (Harmondsworth, 1972).
Hourihane, Colum. Gothic Art & Thought in the Later Medieval Period (Pennsylvania, 2011).
Jung, Jacqueline. The Gothic Screen: Space, Sculpture, and Community in the Cathedrals of France and Germany, ca. 1200-1400(Cambridge, 2013).
Katzenellenbogen, Adolf. The Sculptural Programs of Chartres Cathedral (New York, 1964).
Kemp, Wolfgang. The Narratives of Gothic Stained Glass, trans. Caroline Dobson Saltzwedel (Cambridge, 1997).
Mâle, Emile. The Gothic Image. Religious Art in France of the Thirteenth Century (New York, 1972; Paris, 1913).
Martindale, Andrew. Gothic Art (London, 1967).
Nussbaum, Norbert. German Gothic Church Architecture (Yale, 2000).
Panofsky, Erwin. Gothic Art and Scholasticism (New York, 1976).
Raguin, Virginia et al. Artistic Integration in Gothic Building (Toronto, 1995).
Sauerländer, Willibald. Gothic Sculpture in France, 1140-1270 (London, 1972).
Simson, Otto von. The Gothic Cathedral (New York, 1962).
Tripps Johannes. Das handelnde Bildwerk in der Gotik. Forschungen zu den Bedeutungsschichten und der Funktion des Kirchengebäudes und seiner Ausstattung in der Hoch- und Spätgotik (Berlin, 2000).
Williamson, Paul. Gothic Sculpture 1140-1300 (Yale, 1995).
Welch Williams, Jane. Bread, Wine, & Money. The Windows of the Trade at
Chartres Cathedral (Chicago, 1993).
.