חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  מלחמות דימויים במזרח התיכון
  Waging Image Wars in the Middle East                                                                 
0821-5060-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1000-1400206גמכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר אמיר מעין
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

הפלישה לעירק ב-2003 סימנה את תחילתה של מלחמה שנמשכה באופן רשמי כמעט עשור. בשלהי 2010 התעורר גל מחאות במזרח התיכון והפך מוכר בעולם המערבי תחת הכינוי ‘האביב הערבי’ והוביל לשינויי שלטון נרחבים. ארועים אלו אף הציתו שורה של מאבקים קטלניים ומלחמות אזרחים וחוללו תמורות הרות גורל שעתידות לעצב סדר אזורי חדש. סמינר זה יעסוק באופנים בהם אסטרטגיות וטקטיקות חזותיות המתווכות באמצעות צילום (וידאו וסטילס) מהוות כוח מרכזי בעיצוב מחאות ומאבקים אלימים. נבדוק כיצד משמש הצילום כאמצעי שליטה ואף כמכשיר עינויים בידי בעלי כוח ובד בבד נתבונן כיצד ניסיונות ההתנגדות למשטרים דכאניים קידמו לא רק קריאות מילוליות לשינוי חברתי, אלא גם ייצרו שלל ייצוגים שמבקשים לתווך בדרכים שונות וממניעים מגוונים את השאיפות להשגת צדק חברתי. נבחן את האופנים בהם ביקשו המעורבים במחאות ברחבי האזור לייצר לכידות חברתית מקומית ואזורית באמצעות יצירת דימויים ונתחקה אחר השפות החזותיות שאומצו על ידי המחאות השונות. בנוסף, נעמוד על טיב המרכזיות שצברה 'אנונימיות' כאמצעי ייצוג מעודף. במוקד הסמינר יעמדו גם יצירות אמנות מתחום הצילום, הוידאו ארט והקולנוע הדוקומנטרי, שהופיעו כתגובה לארועים אלו. באמצעות צפייה בתוצרים החזותיים שנוצרו בהקשרים הפוליטיים, לצד התבוננות בעבודות אמנות, יציג הסמינר נקודת מבט מורכבת יותר על המגמות והשינויים הגאו-פוליטיים באזור.

Course description

The 2003 invasion of Iraq marked the beginning of a war that officially lasted nearly a decade. At the end of 2010, a wave of protests irrupted in the Middle East labeled “The Arab Spring” by the Western world. These events had flared up a series of deadly conflicts and civil wars, leading to extensive regime changes and resulting in great transformations that are prospect to formulate a new regional order. This seminar will tackle the ways in which visual strategies and tactics, introduced through Photography (still and video), constitute a major force in shaping violent protests and struggles. We will explore the manners in which photography is put to use by those in power, as a means of control and even as an instrument of torture. At the same time, we will observe how attempts to resist oppressive regimes fabricate calls for change that are not only verbal and textual but are also depictions that endeavor to mediate, for a variety of motives and in diverse ways, the aspirations for achieving social justice. We will inspect the methods in which those associated with the protests throughout the area, seek to create local and regional social cohesion, using imagery, and to trace the various visual languages that the protests adopted. In addition, we will figure out the prominence that 'anonymity,' as a means of representation, had acquired. The seminar will also focus on artworks in the fields of Photography, Video Art, and Documentary Film that responded to these events. Through regarding visual images created in the context of the political circumstances, and observing  artworks, the seminar will help develop a complex viewpoint on the region’s geopolitical trends and changes.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-5060-01 מלחמות דימויים במזרח התיכון
Waging Image Wars in the Middle East
שנה"ל תשע"ח | סמ'  ב' | ד"ר אמיר מעין

666סילבוס מפורט/דף מידע



מלחמות דימויים במזרח התיכון

Waging Image Wars in the Middle East

ד"ר מעין אמיר

סמינר לתואר שני, 4 ש"ס, תשע"ח

החוג לתולדות האמנות, הפקולטה לאמנויות, אוניברסיטת תל-אביב

 

שעות הקבלה והמיקום: בתיאום מראש בדוא"ל

מייל: maayan.amir@gmail.com

 

תיאור הקורס:

הפלישה לעירק ב-2003 סימנה את תחילתה של מלחמה שנמשכה באופן רשמי כמעט עשור. בשלהי 2010 התעורר גל מחאות במזרח התיכון והפך מוכר בעולם המערבי תחת הכינוי ‘האביב הערבי’ והוביל לשינויי שלטון נרחבים. ארועים אלו אף הציתו שורה של מאבקים קטלניים ומלחמות אזרחים וחוללו תמורות הרות גורל שעתידות לעצב סדר אזורי חדש. סמינר זה יעסוק באופנים בהם אסטרטגיות וטקטיקות חזותיות המתווכות באמצעות צילום (וידאו וסטילס) מהוות כוח מרכזי בעיצוב מחאות ומאבקים אלימים. נבדוק כיצד משמש הצילום כאמצעי שליטה ואף כמכשיר עינויים בידי בעלי כוח ובד בבד נתבונן כיצד ניסיונות ההתנגדות למשטרים דכאניים קידמו לא רק קריאות מילוליות לשינוי חברתי, אלא גם ייצרו שלל ייצוגים שמבקשים לתווך בדרכים שונות וממניעים מגוונים את השאיפות להשגת צדק חברתי. נבחן את האופנים בהם ביקשו המעורבים במחאות ברחבי האזור לייצר לכידות חברתית מקומית ואזורית באמצעות יצירת דימויים ונתחקה אחר השפות החזותיות שאומצו על ידי המחאות השונות. בנוסף, נעמוד על טיב המרכזיות שצברה 'אנונימיות' כאמצעי ייצוג מעודף. במוקד הסמינר יעמדו גם יצירות אמנות מתחום הצילום, הוידאו ארט והקולנוע הדוקומנטרי, שהופיעו כתגובה לארועים אלו. באמצעות צפייה בתוצרים החזותיים שנוצרו בהקשרים הפוליטיים, לצד התבוננות בעבודות אמנות, יציג הסמינר נקודת מבט מורכבת יותר על המגמות והשינויים הגאו-פוליטיים באזור.

The 2003 invasion of Iraq marked the beginning of a war that officially lasted nearly a decade. At the end of 2010, a wave of protests irrupted in the Middle East labeled “The Arab Spring” by the Western world. These events had flared up a series of deadly conflicts and civil wars, leading to extensive regime changes and resulting in great transformations that are prospect to formulate a new regional order. This seminar will tackle the ways in which visual strategies and tactics, introduced through Photography (still and video), constitute a major force in shaping violent protests and struggles. We will explore the manners in which photography is put to use by those in power, as a means of control and even as an instrument of torture. At the same time, we will observe how attempts to resist oppressive regimes fabricate calls for change that are not only verbal and textual but are also depictions that endeavor to mediate, for a variety of motives and in diverse ways, the aspirations for achieving social justice. We will inspect the methods in which those associated with the protests throughout the area, seek to create local and regional social cohesion, using imagery, and to trace the various visual languages that the protests adopted. In addition, we will figure out the prominence that 'anonymity,' as a means of representation, had acquired. The seminar will also focus on artworks in the fields of Photography, Video Art, and Documentary Film that responded to these events. Through regarding visual images created in the context of the political circumstances, and observing  artworks, the seminar will help develop a complex viewpoint on the region’s geopolitical trends and changes.

 

דרישות הקורס: נוכחות בשיעורים, קריאת הטקסטים, הגשת דוח קריאה מורחב בעל פה או בכתב על המאמרים הנידונים, הצגת רפרט בכיתה וכתיבת עבודת גמר (רפרט או סמינר).

הציון בקורס: 10% השתתפות בדיון, 20% הגשת דוחות קריאה, 30% רפרט 40% הגשת עבודת גמר..

 

סילבוס הקורס (נתון לשינויים):

1.  נראות ציבורית ומזרח תיכון - הקדמה לסמינר

Latour, Bruno. "What is Iconoclash? Or is there a world behind the image wars?." (2002).

Latour, Bruno. "From realpolitik to dingpolitik." Making things public: Atmospheres of democracy (2005): 14-41.

 קריאה מומלצת:

Bayat, Asef. Life as politics: How ordinary people change the Middle East. Stanford University Press, 2013.

(כדאי בעיקר לקרוא עמודים 1-27 ו-241-258)

 

2. מלחמת דימויים מקרה מבחן: המאבי מרמרה

Amir, Maayan., 2014, “Extraterritorial Images”, ed. Forensic Architecture, in Forensis, Berlin-New York: Sternberg Press: 720-740.

Amir, Maayan, and Sela, Ruti., 2017, “Representing Extraterritorial Images”, Utrecht Law Review, Vol. 13, Issue 2: 7-12.

3. צילום כעינוי- אתיקה של צילום בעקבות הפלישה לעירק

Butler, Judith. "Torture and the Ethics of photography: Thinking with Sontag." in: Frames of war: When is life grievable (2009): 63-100.

Sontag, S., 2004. Regarding the torture of others. New York Times Magazine23(5), p.04.

קריאה מומלצת:

McLuhan, Marshall. Understanding media: The extensions of man . MIT press, 1994.

(כדאי בעיקר לקרוא עמודים 3-47)

*הרצאת אורח

4. צילום כעינוי- מחשבות על החוק הבינלאומי ומקרה המבחן של אבו גרייב

Baudrillard, Jean. "War porn." Journal of Visual Culture 5, no. 1 (2006): 86-88.

Mirzoeff, Nicholas. "Invisible empire: Visual culture, embodied spectacle, and Abu Ghraib." Radical History Review 95 (2006): 21.

קריאה מומלצת:

Mirzoeff, Nicholas. "The right to look." Critical Inquiry 37, no. 3 (2011): 473-496.

Wilcox, Lauren B. Bodies of Violence: Theorizing Embodied Subjects in International Relations. Oxford Studies in Gender and I, 2015.

(יש לקרוא את ההקדמה ושני הפרקים הראשונים, עמודים  1-49)

5. מחשבות על צילום והמזרח התיכון כזירת הרג שמבוצע ממרחקים/ הצגת רעיונות לעבודות סמינר

Gregory, Derek. "From a view to a kill: Drones and late modern war." Theory, Culture & Society 28, no. 7-8 (2011): 188-215.

Gregory, Derek. "The Territory of the Screen." MediaTropes 6, no. 2 (2017): 126-147.

6. מחשבות על צילום מהעורף (מצלמה מושתלת)

Bilal, Wafaa. 3rdi. Viewed 05-08-15. http://wafaabilal. com/thirdi, 2010.

Farocki, Harun. "Phantom Images." Public 29 (2004):13-22.

קריאה מומלצת:

Steyerl, Hito, and Laura Poitras. "Techniques of the Observer Hito Steyerl and ALaura Poitras in Convesation." ARTFORUM INTERNATIONAL 53, no. 9 (2015): 306-317.

Bilal, Wafaa, and Kari Lydersen. "Shoot an Iraqi." Art, Life, and Resistance under the Gun (2008).
 

7.  פוליטיקות דימויים במזרח התיכון- ארכיונים בהתהוות

Lina Khatib, “The visual rush of the Arab Spring”, in Image Politics in the Middle East: The Role of the Visual in Political Struggle (London: IB Tauris, 2013): 117-168.

Ghani, Miriam, “’What we left unfinished’, the artist and the archive”, in: Downey, Anthony, ed. Dissonant Archives: Contemporary Visual Culture and Competing Narratives in the Middle East. Vol. 1. British Academic Press, 2015: 43-63.

קריאה מומלצת:

Snowdon, Peter. "The revolution will be uploaded: Vernacular video and the Arab Spring." Culture Unbound: Journal of Current Cultural Research 6, no. 2 (2014): 401-429.

8. מי מרוויח מדימוי המחאות?

Badiou, Alain. The rebirth of history: Times of riots and uprisings. Verso Books, 2012: 1-16, 44-54.

Rizk, Philip. "2011 is not 1968: An Open Letter to an Onlooker." Downey A.(éd), Uncommon Grounds. New Media and Critical Practices in North Africa and the Middle East, IB Tauris, New York (2014).

קריאה מומלצת:

Hanafi, Sari. "The Arab revolutions; the emergence of a new political subjectivity." Contemporary Arab Affairs 5, no. 2 (2012): 198-213.

Hahn, Daniela, and Rabih Mroué. "“Thinking with audience”–Dissecting what is to be remembered and forgotten: Interview with Rabih Mroué." Maska 30, no. 172-173 (2015): 126-137.

9. מקרה מבחן - טוניס

Anthony Downey, "For the Common Good? Artistic Practices and Civil Society in Tunisia," in Uncommon Grounds: New Media and Critical Practices in North Africa and the Middle East, ed. Anthony Downey (London: IB Tauris, 2014): 53-69.

Hawkins, S. "Teargas, flags and Harlem shake: Images of and for revolution in Tunisia and the dialectics of the local in the global." Global Protest: The Arab Spring and Beyond. Edinburgh: EUP (2014): 31-52.

קריאה מומלצת:

Arendt, Hannah. “The Revolutionary Tradition and Its Lost Treasure”, in: On revolution. Penguin, 1990.

(כדאי בעיקר לקרוא עמודים 215-292)

Shilton, Siobhán. "Art and the ‘Arab Spring’: Aesthetics of revolution in contemporary Tunisia." French Cultural Studies 24, no. 1 (2013): 129-145.

10. מקרה מבחן: מצריים ומחשבות על סירקולציה של הדימוי

Sakr, Laila Shereen. "A digital humanities approach: Text, the Internet, and the Egyptian uprising." Middle East Critique 22, no. 3 (2013): 247-263.

“The Egyptian Revolution ”, Castells, Manuel. "Opening: Networking minds, creating meaning, contesting power." Networks of Outrage and Hope (2012): 53-78

קריאה מומלצת:

“Introduction”, Castells, Manuel. "Opening: Networking minds, creating meaning, contesting power." Networks of Outrage and Hope (2012): 1-19.

11. סוריה: קולנוע בלתי מושלם

Chad Elias and Zaher Omareen, “Syria’s Imperfect Cinema,” Syria Speaks: Art and Culture from the Frontline, ed. Malu Halasa, Zaher Omareen and Nawara Mahfoud (London: Saqi Books, 2014): 257-268.

Espinosa, Julio García. "For an imperfect cinema." Jump Cut 20 (1979): 24-26.

קריאה מומלצת:

Steyerl, Hito. "In defense of the poor image." e-flux journal 10, no. 11 (2009).

12. Gulf Labor: תרבות גבוהה/שכר רעב

Mohaiemen, Naeem & Haacke, Hans, 2016, On Gulf Labor and Western Museums in the Middle East, Walker: Sightlines, availble at: https://walkerart.org/magazine/gulf-labor-hans-haacke-naeem-mohaiemen 

A Gulf Labor Report, For Security Reasons, Gulf Labor, 2015, accssed July 20, 2017, availble at: https://gulflabor.org/wp-content/uploads/2015/07/GulfLaborReport_July2015_images.pdf

Said, Edward. "Orientalism. 1978." New York: Vintage 199 (1979): 31-73.

13. הצגת רפרטים וסיכום

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת