חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  פרצופיות: בין הפנים והדיוקן
  Faciality: Between Visage and Portrait                                                               
0821-5059-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1600-2000117מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר זהבי אהד
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

הפרצוף הוא פוליטיקה, אומרים דלז וגואטרי, כלומר אתר מובהק של יחסי כוח. כדי לעמוד על טיבה של טענה זו ועל השלכותיה נבחן את הפנים ממגוון זוויות: נבדוק מה מספר לנו קלסתר הפנים ומה מסגירה הארשת; נראה איך פרצופים מייצרים זהויות, שמזמינות מיון, מעקב ובקרה; נבדוק איך מתגלם בפנים המתח בין שחור ללבן ואיך מתנהלת עליהן המיניות; נברר מהו כוחו של המבט, מה מחוללת הצעקה ולמה בעצם אנשים מחייכים; ובד בבד נעקוב אחר עוויתות בלתי רצוניות, מצמוצים מפתיעים ותווי פנים סוררים ונבדוק אם הם מאפשרים הימלטות מהסדר השליט. נבחן גם את חלקה של אמנות הדיוקן בפוליטיקה של הפרצוף, ונתמקד בזיקות המיוחדות של הצילום לדקדוק של הפנים – משיתוף הפעולה ההיסטורי שלו עם האנתרופולוגיה והקרימינולוגיה, דרך צילומי הפורטרט האמנותיים, שמדגישים את בעיית הייצוג ומחדדים את סוגיית האלימות הטבועה במפגש עם הפנים, ועד לפעולות צילום יומיומיות דוגמת הצילום התיירותי, האלבום המשפחתי והסלפי, שמבנות, כל אחת בדרכה, את היחס אל האחר ואל העצמי.

 

Course description

The face is a politics, claim Deleuze and Guattari, a sheer site of power relations. In order to test the viability and implications of this assertion we will examine the face from a multitude of aspects: we will investigate what the facial features tell us and what a person's countenance reveals; we will see how faces forge identities that invite classification, surveillance and control; we will examine the ways in which the tension between black and white is manifested in the face and sexuality is played out on it; we will consider the power of the gaze and the effect of the scream and wonder what puts a smile on people's faces; all the while attending to every rebellious facial feature and to every spasm, tic or blink that might defy facialization. We will explore art's role in the politics of the face, focusing on the specific contribution of photography to facial grammar – from scientific photography's historical kinship with anthropology and criminology, through artistic portraiture highlighting the problems of representation and the violence embedded in the encounter with the face, to mundane photographic practices such as the touristic shot, the family album and the selfie, which structure in different ways one's relationship to the other and to the self.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-5059-01 פרצופיות: בין הפנים והדיוקן
Faciality: Between Visage and Portrait
שנה"ל תשע"ז | סמ'  ב' | ד"ר זהבי אהד

666סילבוס מפורט/דף מידע

פרצופיות: בין הפנים והדיוקן

Faciality: Between Visage and Portrait

ד"ר אהד זהבי

סמינר לתואר שני, 4 ש"ס, תשע"ז

החוג לתולדות האמנות, הפקולטה לאמנויות, אוניברסיטת תל-אביב

 

שעות הקבלה והמיקום: בתיאום מראש בדוא"ל

דוא"ל: ohadzehavi@hotmail.com

 

תיאור הקורס:

 

הפרצוף הוא פוליטיקה, אומרים דלז וגואטרי, כלומר אתר מובהק של יחסי כוח. כדי לעמוד על טיבה של טענה זו ועל השלכותיה נבחן את הפנים ממגוון זוויות: נבדוק מה מספר לנו קלסתר הפנים ומה מסגירה הארשת; נראה איך פרצופים מייצרים זהויות, שמזמינות מיון, מעקב ובקרה; נבדוק איך מתגלם בפנים המתח בין שחור ללבן ואיך מתנהלת עליהן המיניות; נברר מהו כוחו של המבט, מה מחוללת הצעקה ולמה בעצם אנשים מחייכים; ובד בבד נעקוב אחר עוויתות בלתי רצוניות, מצמוצים מפתיעים ותווי פנים סוררים ונבדוק אם הם מאפשרים הימלטות מהסדר השליט. נבחן גם את חלקה של אמנות הדיוקן בפוליטיקה של הפרצוף, ונתמקד בזיקות המיוחדות של הצילום לדקדוק של הפנים – משיתוף הפעולה ההיסטורי שלו עם האנתרופולוגיה והקרימינולוגיה, דרך צילומי הפורטרט האמנותיים, שמדגישים את בעיית הייצוג ומחדדים את סוגיית האלימות הטבועה במפגש עם הפנים, ועד לפעולות צילום יומיומיות דוגמת הצילום התיירותי, האלבום המשפחתי והסלפי, שמבנות, כל אחת בדרכה, את היחס אל האחר ואל העצמי.

The face is a politics, claim Deleuze and Guattari, a sheer site of power relations. In order to test the viability and implications of this assertion we will examine the face from a multitude of aspects: we will investigate what the facial features tell us and what a person's countenance reveals; we will see how faces forge identities that invite classification, surveillance and control; we will examine the ways in which the tension between black and white is manifested in the face and sexuality is played out on it; we will consider the power of the gaze and the effect of the scream and wonder what puts a smile on people's faces; all the while attending to every rebellious facial feature and to every spasm, tic or blink that might defy facialization. We will explore art's role in the politics of the face, focusing on the specific contribution of photography to facial grammar – from scientific photography's historical kinship with anthropology and criminology, through artistic portraiture highlighting the problems of representation and the violence embedded in the encounter with the face, to mundane photographic practices such as the touristic shot, the family album and the selfie, which structure in different ways one's relationship to the other and to the self.

 

דרישות הקורס: נוכחות בשיעורים, קריאת הטקסטים, הגשת שלוש תגובות קצרות בכתב על חומרי הקריאה, הצגת רפרט בכיתה וכתיבת עבודת גמר (רפרט או סמינר).

הציון בקורס: ייקבע על פי עבודת הגמר.

 

סילבוס הקורס (נתון לשינויים):

 

מפגש 1: פנים א' - פוליטיקה

Gilles Deleuze & Félix Guattari, "Year Zero: Faciality", in A Thousand Plateaus, Minneapolis: University of Minnesota Press, 1987, pp. 167-168, 170-171, 175-178, 180-182, 186-188.

Giorgio Agamben, "The Face", in Means without End: Notes on Politics, Minneapolis: University of Minnesota Press, 2000, pp. 91-100.

מפגש 2: דיוקן א' – קלסתרון וארכיון

Allan Sekula, "The Body and the Archive", October 39, 1986, pp. 18-22, 26-35, 40-52.

Christopher Pinney, Photography and Anthropology, London: Reaktion Books, 2011, pp. 17-29, 86-94, 132-140.

ורד מימון, "פרצוף הוא פוליטיקה: על תצלומי הפורטרטים של דוד עדיקא", מתוך יגאל נזרי (עורך), חזות מזרחית: הווה הנע בסבך עברו הערבי, תל אביב: בבל, 2004, עמ' 202-195.

מפגש 3: פנים ב' – הבעה

Charles Darwin, The Expression of the Emotions in Man and Animals, Chicago & London: The University of Chicago Press, 1965, pp. 13-19, 24-25, 27-29, 157-162, 200-205.

Paul Ekman, "Facial Expression", Ch. 4 in Aron Siegman & Stanley Feldstein (Eds.), Nonverbal Behavior and Communication, Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Association, 1977, pp. 97-116.

סוזן באק-מורס, "אסתטיקה ואנאסתטיקה [הרדמה]: עיון מחודש במסת 'השיעתוק' של ואלטר בנימין", תרגום: דפנה רז, סטודיו 39, 1992, עמ' 12-6.

בלה באלאש, "פניהם של בני-אדם", תרגום: אהרן אמיר, מתוך: הלגה קלר (עורכת), עולם בדים: אנתולוגיה לאמנות הקולנוע, תל אביב: עם עובד, 1997, עמ' 38-35.

מפגש 4: דיוקן ב' – צעקות וחיוכים

Gilles Deleuze, Francis Bacon: The Logic of Sensation, London: Continuum, 2003, pp. 20-28, 44-52, 60-61.

Christina Kotchemidova, "Why We Say 'Cheese': Producing the Smile in Snapshot Photography", Critical Studies in Media Communication 22:1, 2005, pp. 2-25.

Rudolph Arnheim, "The Rationale of Deformation", Art Journal 43:4, 1983, pp. 319-324.

מפגש 5: פנים ג' – המבט של האחר

ז'אן-פול סרטר, המבט, תרגום: אבנר להב, תל אביב: רסלינג, 2007, עמ' 45-31.

ז'אק לאקאן, "שלב המראה כמעצב הפונקציה של האני", מתוך כתבים, כרך א', תרגום: נועם ברוך, תל אביב: רסלינג, 2015, עמ' 94-87.

כריס מרקר, "המזח" (תרגום: מור קדישזון), ואלי פרידלנדר, "המבט מאין?", מתוך ורד לב-כנען ומיכל גרובר-פרידלנדר (עורכות), הקול והמבט: בין פילוסופיה וספרות, קולנוע ואופרה, מיתוס ומשפט, תל אביב: רסלינג, 2002, עמ' 194-175.

חוליו קורטאסר, "כתב-יד שנמצא בכיס", מתוך מתומן, תרגום: יורם מלצר, תל אביב: בבל, 1995, עמ' 72-57.

מפגש 6: דיוקן ג' – הפנייה אל האחר

W.J.T. Mitchell, What Do Pictures Want? The Lives and Loves of Images, Chicago and London: University of Chicago Press, 2005, pp. 36-48.

Michael Fried, Why Photography Matters as Art as Never Before, New Haven and London: Yale University Press, 2008, pp. 146-152, 190-206.

Paul Frosh, "The Gestural Image: The Selfie, Photography Theory, and Kinesthetic Sociability", International Journal of Communication 9, 2015, pp. 1607-1628.

מפגש 7: פנים ד' – פנים אל פנים

עמנואל לוינס, "הפנים", מתוך אתיקה והאינסופי: שיחות עם פיליפ נמו, תרגום: אפרים מאיר, ירושלים: מאגנס, תשנ"ו, עמ' 71-67.

חגי כנען, "פנים 2: איך נראים פנים", מתוך פָּנִימְדִיבּוּר: לראות אחרת בעקבות עמנואל לוינס, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2008, עמ' 72-58.

Joseph M. McGonagle, "Candid Camera? Photographing the Other in Luc Delahaye's L'Autre", Modern & Contemporary France 13:2, 2005, pp. 161-175.

מפגש 8: דיוקן ד' – הזדהות והידמות

סוזן זונטג, להתבונן בסבלם של אחרים, תרגום: מתי בן יעקב, בן-שמן: מודן, 2005, עמ' 64-53.

טיירי דה-דוב, "אמנות לנוכח רוע רדיקלי", תרגום: דפנה רז, מתוך ימים אפלים, תל אביב: הגלריה האוניברסיטאית לאמנות ע"ש גניה שרייבר ויד מישל קיקואין, אוניברסיטת תל-אביב, עמ' 36-16.

E.H. Gombrich, "The Mask and the Face: The Perception of Physiognomic Likeness in Life and in Art", in E.H. Gombrich, Julian Hochberg and Max Black, Art, Perception, and Reality, Baltimore and London: The John Hopkins University Press, 1972, pp. 33-46.

מפגש 9: פרצופיות א' – נשיות ומיניות

נעמי וולף, מיתוס היופי: על השימוש בייצוגים של יופי נגד נשים, תרגום: דרור פימנטל וחנה נוה, רמת גן: הקיבוץ המאוחד, 2004, עמ' 26-18, 144-124.

ג'ון ברג'ר, פרק שלישי מתוך 'דרכי ראייה', תרגום: דפנה לוי, מוזה 5, 2001, עמ' 48-40.

Julie Cole, "Claude Cahun, Marcel Moore, and the Collaborative Construction of a Lesbian Subjectivity", in Norma Broude and Mary D. Garrard (Eds.), Reclaiming Female Agency: Feminist Art History after Postmodernism, Berkley and Los Angeles: University of California press, 2005, pp. 343-359.

מפגש 10: פרצופיות ב' – גיאופוליטיקה

בילי מלמן, "רעלות שקופות: קולוניאליזם וג'נדר – לקראת דיון היסטורי מחודש", זמנים: רבעון להיסטוריה 62, 1998, עמ' 103-84.

Rae Lynn Schwartz-DuPre, "Portraying the Political: National Geographic's 1985 Afghan Girl and a US Alibi for Aid", Critical Studies in Media Communication 27.4, 2010, pp. 336-356.

גיא רז, "דיוקן תימני: אוריינטליזם יהודי בצילום המקומי, 1948-1881", מתוך דיוקן תימני (תל-אביב: מוזיאון ארץ-ישראל, 2012), עמ' 58-33.

רפי שובלי, "לכל תימני יש שם", אתר העוקץ, 3.8.12.

מפגשים 13-11: הצגת רפרטים

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת