חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  "שיקוף האמת": היסטוריה אלטרנטיבית של הצילום ביפן 1848-1940
  Reflecting Truth: Photography in Japan, 1848-1945                                                    
0821-5051-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1600-2000200מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר זהר אילת
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

סמינר זה יעסוק בהיסטוריה אלטרנטיבית של הצילום, כפי שמדיום זה בא לידי הבנייה ביפאן – החל מן הגניאולוגיה של המושג שאשין ("שיקוף האמת" - המושג היפאני לצילום), דרך דיון בצילום אסטרונומי וצילומי שמש לדורותיהם, כהיבטים של אינדקסליות ופרפורמאטיביות; “אנטי-צילום", ו"צילום אטום" – אקספרימנטים בצילום במאה ה19; צילום פיקטוריאלי וצילום מודרניסטי בסוף המאה ה19 – תחילת המאה ה20 – תאוריות חזותיות ביחס למסורת המונוכרום וציור דיו; נוכחותם של צלמים אירופאים ביפאן במאה ה19, והשפעת עבודתם על דימויה של יפאן בעולם; ייצוגי הקיסר בצילום יפאני; נתייחס לטכניקות של צביעת צילום – החל מן ההתייחסות ל"צילום-ציור שמן", ועד לצביעת תצלומים מסחריים לשיווק באירופה; נבחן את מקומם של צילומי המלחמות – החל ממלחמת האופיום השנייה (1862), ומלחמת בושין (1867), ועד למלחמת אסיה והאוקיינוס השקט; נדון בשאלת המודרניזם ביפאן – התשוקה וההתנגדות למודרניזציה, ושיקופם בצילום; ולבסוף נדון בצילום ככלי בטוי ליחסים אימפריאליים בין יפאן והכיבוש של מדינות אסיה האחרות, עד לתום מלחמת אסיה והאוקיינוס השקט, עם התמוטטותה וכניעתה של יפאן באוגוסט 1945.

Course description

In this seminar, we shall consider an alternative history of photography, as this medium was constructed in Japan – starting from the geneaology of the term shashin (写真) (meaning: reflecting truth – the Japanese term for photography), through the discussion of Astronomical Photography, and solar photography for generations, as aspects of indexicality and performativity; Anti Photography and Opaque Photography – 19th c. experimentation in photography; Pictorialism and Modernist Photography at the turn of the 20th c. – with local visual theories in relation to monochrom and ink traditions; The presence of European photographers in 19th c. Japan and the influence of their work on Japan’s image in the West; Representation of the Emperor and the Royal Family in Japanese Photography; We shall consider painting + photography tecniques – from “Photography Oil Painting” (shashin abura e 写真油絵), t the commercial coloration of photographs directed at European markets; we shall examine the place of War Photography – starting from The Second Opium War (1862) , and the Boshin War (1867), through The Asia-Pacific War (1931-1945). We shall discuss the question of Modernism in Japan – the desire and the opposition to modernization, and their reflction in photography; and finally, we will look into photography as an expression of imperial relations through the occupation of other Asian countires, to the end of the Asia-Pacific War with Japan’s surrender and collapse in Aug. 1945.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-5051-01 "שיקוף האמת": היסטוריה אלטרנטיבית של הצילום ביפן 1848-1940
Reflecting Truth: Photography in Japan, 1848-1945
שנה"ל תשע"ח | סמ'  ב' | ד"ר זהר אילת

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

 

"שיקוף האמת": צילום ביפאן, 1848-1945

Reflecting Truth: Photography in Japan, 1848-1945

 course number 0821505101 מספר קורס

סמסטר ב' , תשע"ח

ד"ר אילת זהר

סמינר מ"א, סמסטר ב' תשע"ח

יום ג'  16:00-20:00

 

שעות קבלה של המרצה ומיקום: לפי תיאום טלפוני מראש

טלפון: 054-9208349

דוא"ל:  azohar@post.tau.ac.il

 

סמינר זה יעסוק בהיסטוריה אלטרנטיבית של הצילום, כפי שמדיום זה בא לידי הבנייה ביפאן – החל מן הגניאולוגיה של המושג שאשין ("שיקוף האמת" - המושג היפאני לצילום), דרך דיון בצילום אסטרונומי וצילומי שמש לדורותיהם, כהיבטים של אינדקסליות ופרפורמאטיביות; “אנטי-צילום", ו"צילום אטום" – אקספרימנטים בצילום במאה ה19; צילום פיקטוריאלי וצילום מודרניסטי בסוף המאה ה19 – תחילת המאה ה20 – תאוריות חזותיות ביחס למסורת המונוכרום וציור דיו; נוכחותם של צלמים אירופאים ביפאן במאה ה19, והשפעת עבודתם על דימויה של יפאן בעולם; ייצוגי הקיסר בצילום יפאני; נתייחס לטכניקות של צביעת צילום – החל מן ההתייחסות ל"צילום-ציור שמן", ועד לצביעת תצלומים מסחריים לשיווק באירופה; נבחן את מקומם של צילומי המלחמות – החל ממלחמת האופיום השנייה (1862), ומלחמת בושין (1867), ועד למלחמת אסיה והאוקיינוס השקט; נדון בשאלת המודרניזם ביפאן – התשוקה וההתנגדות למודרניזציה, ושיקופם בצילום; ולבסוף נדון בצילום ככלי בטוי ליחסים אימפריאליים בין יפאן והכיבוש של מדינות אסיה האחרות, עד לתום מלחמת אסיה והאוקיינוס השקט, עם התמוטטותה וכניעתה של יפאן באוגוסט 1945.

In this seminar, we shall consider an alternative history of photography, as this medium was constructed in Japan – starting from the geneaology of the term shashin (写真) (meaning: reflecting truth – the Japanese term for photography), through the discussion of Astronomical Photography, and solar photography for generations, as aspects of indexicality and performativity; Anti Photography and Opaque Photography – 19th c. experimentation in photography; Pictorialism and Modernist Photography at the turn of the 20th c. – with local visual theories in relation to monochrom and ink traditions; The presence of European photographers in 19th c. Japan and the influence of their work on Japan’s image in the West; Representation of the Emperor and the Royal Family in Japanese Photography; We shall consider painting + photography tecniques – from “Photography Oil Painting” (shashin abura e 写真油絵), t the commercial coloration of photographs directed at European markets; we shall examine the place of War Photography – starting from The Second Opium War (1862) , and the Boshin War (1867), through The Asia-Pacific War (1931-1945). We shall discuss the question of Modernism in Japan – the desire and the opposition to modernization, and their reflction in photography; and finally, we will look into photography as an expression of imperial relations through the occupation of other Asian countires, to the end of the Asia-Pacific War with Japan’s surrender and collapse in Aug. 1945.

 

דרישות הקורס:

נוכחות בשיעורים, קריאת ספרות מחקר והגשת דוחות קריאה, הצגת רפרט בקורס, הגשת סמנריון/ רפרט מסכם.

 

מרכיבי הציון הסופי:

השתתפות בכיתה (10%), הגשת ארבעה דוחות קריאה (20%), הצגת רפרט (20%), סמינר מסכם (50%).

 

נושאי השיעורים (נתון לשינויים):

נושאי השיעורים הספציפיים ורשימת הקריאה הנלווית לכל שיעור יוכתבו בהתאם למהלך הדיון בכיתה.

 

שעור מס. 1 – היסטוריה קצרה של האמנות ביפאן

בשעור זה תינתן סקירה מפורטת של התקופות השונות הארועים המרכזיים בהתפתחות האמנות והתרבות החזותית של יפאן.

שעור מס. 2 – גניאולוגיה של "שאשין", וראשית הצילום ביפאן

קריאת חובה

א.גנאולוגיה של הצילום ביפאן: על משמעות המושג שאשין 写真

Fukuoka, Maki (2010). 'Toward a Synthesized History of Photography: A Conceptual Genealogy of Shashin,' positions: Asia Critic, Winter 2010 18(3): 571-597.

קריאת רשות

Winkel, Margarita (1991). "Photography and the Woodblock Tradition," Souvenirs from Japan: Japanese Photography at the turn of the Century, London: Bamboo Publishing, 27-40.

 

שעור מס. 3 – "אנטי צילום" ו"צילום אטום": צילומי שמש וצילום אסטרונומי ביפאן

ג. נסיונות צילומיים ראשוניים: אסאקי רייג'י, שיאינה סוקהמאסה, אואנו היקומה ושימואוקה רנג'ו

Bennett, Terry (2006). "Esaki Reiji," Photography in Japan: 1853-1012, London: Tuttle Publishing, 165 and 168.

 

Himeno, Junichi (2004). “Encounters With Foreign Photographers: The Introduction and Spread of Photography in Kyũshũ,” in: Reflecting Truth: Japanese Photography in the 19th Century, Nicole Coolidge Rousmaniere and Mikiko Hirayama (eds.), Leiden: Hotei Publishing/ Norwich: Sainsbury Institute, 18-29.

קריאת חובה

 

Ayelet Zohar, "Shiina Sukemasa and the Photography of Light and Darkness", unpublished text.

 

שעור מס. 4 – גיישה, סמוראי, ומתאבק סומו: צלמים אירופאים ביפאן

Lacoste, Anne (2010). "Felice Beato: Photographer of the Easter Road,"  in: Anne Lacoste, Fred Ritchin, Los Angeles, CA: J. Paul Getty Museum, 1-28.

Winkel, Margarita (1991).'Souvenir photography', Souvenirs from Japan: Japanese Photography at the turn of the Century, London: Bamboo Publishing, 27-32.

Bruce T. Erickson (1990). 'Eliphalet M. Brown Jr., An Early Expedition Photographer,' Peter E. Palmquist (ed.), The Daguerrian Annual, Eureka, CA: The Daguerreian Society, 145-56.

Bennett, Terry (2009). 'Eliphalet M. Brown (1816-1886)' Chapter 5: Passing Through, History of Photography in China, London: Bernard Quatrich  1842-60, 43-6.

Luke Gartlan (2009) "Samuel Cocking and the Rise of Japanese Photography," History of Photography, 33:2, 145-164

ב. סטודיות יפאנים ראשונים

Kinoshita Naoyuki (2003). 'The Early Years of Japanese Photography' in: Tucker, Anne Wilkes,  Dana Friis-Hansen, Kaneko Ryuichi, Takeba Joe,  A History of Japanese Photography, New Haven and London: Yale University Press, 14-33. Donna Pollack

Maki Fukuoka (2011). “Selling Portrait Photographs: Early Photographic Business in Asakusa, Japan,” History of Photography, 35:4, 355-373

'Shimooka Renjo

  •  

שעור מס. 5 – דימויי הקיסר ומשפחת המלוכה בצילום יפאני

Hirayama Mikiko (2009). 'The Emperor's New Clothes: Japanese Visuality and Imperial Portrait Photography', History of Photography 33(2):165-184.

Low, Morris (2006). 'Imagining the Emperor', Japan on display: photography and the Emperor, London: Routledge, 1-23.

 

שעור מס. 6 –  קולוניאליזם פנימי: ספוח הוקאידו ואוקינאווה

Luke Gartlan (2016). “Picturing Hokkaido: Terms and Duties; The Hokkaido Commission; Views of Hokkaido; The Ainu as Subject; Reprographic Afterlives,” in: A career of Japan: Baron Raimund von Stillfried and Early Yokohama Photography, Leiden: Brill. 

Oshita Tomokazu (2008). "Tamoto Kenzo: His Life and Achievement," in: Tamoto Kenzo: Artist Photographer, Tokyo: Photographers' Gallery Press, 229-35.

 

Okinawa photography

שעור מס. 7 – צילום וציור (שמן): ייצוג ריאליסטי בדימוי

  •  

Tomisaka Ken, Kashiwagi Tomoo, Okatsuka Akiko (2014). Tsūtenrō nikki: Yokoyama Matsusaburō to Meiji shoki no shashin, yōga, insatsu,Kyōto-shi: Shibunkaku Shuppan. ((בתרגום לאנגלית.

Sakamoto, Gen Paul (1990). Japanese art tradition and Takahashi Yuichi: His place in Japanese art of the later half of the nineteenth century, PhD Diss., University of Hawai'i at Manoa, ProQuest Dissertations Publishing. עמודים נבחרים

 

שעור מס. 8 – צילום ומודרניזם: פיקטוריאליזם ומסורת ציור הדיו: דמיון ושוני

א. פיקטוריאליזם וצילום: פוקוהארה שינזו, פוקודה  קאצוג'י, ותאוריות צילום יפאניות

Hirayama, Mikiko (2004). ’"Elegance" and "Discipline": The significance of Sino-Japanese aesthetic concepts in the critical terminology of Japanese photography, 1903-1923,’ in: Reflecting Truth: Japanese Photography in the 19th Century, Nicole Coolidge Rousmaniere and Mikiko Hirayama (eds.), Leiden: Hotei Publishing/ Norwich: Sainsbury Institute, 98-108.

 

Karen M. Fraser (2014). “Fukuhara Shinzō and the ‘Japanese’ Pictorial Aesthetic,” Review of Japanese Culture and Society, Volume 26, December 2014, 209-227.

 

Kaneko Ryuichi (2003). "The Origins and Development of Japanese Art Photography" in: Tucker, Anne Wilkes,  Dana Friis-Hansen, Kaneko Ryuichi, Takeba Joe (2003). A History of Japanese Photography, New Haven and London: Yale University Press, 100-139.

טאניזאקי ג'ונאיצ'ירו (2012). בשבח הצללים (תרגום: דורון ב. כהן), תל אביב: אסיה, 22-42.

 

שעור מס. 9 – צילום ומודרניזם: אבנגארד, סוריאליזם וצילום

Gennifer S. Weisenfeld, “Touring "Japan-As-Museum": NIPPON and Other Japanese Imperialist Travelogues,” positions: east asia cultures critique, Volume 8, Number 3, Winter 2000, 747-793.

Takeba Joe (2004). 'The Age of Modernism: From Visualization to Socialization', in: Tucker, Anne Wilkes, Dana Friis-Hansen, Kaneko Ryuichi, Takeba Joe (2003). A History of Japanese Photography, New Haven and London: Yale University Press, 142-83.

Kaneko Ryuichi (2001). 'Japanese Photography in the Early Twentieth Century' Modern Photography in Japan 1915-1940, San Francisco, CA: The Friends of Photography (unnumbered).

 

שעור מס. 10 – צילום ביבשת: לאומנות, כיבוש, קולוניאליזם


Matthew Fraleigh (2010) "Japan's First War Reporter: Kishida Ginkō and the

Taiwan Expedition," Japanese Studies, 30:1, 43-66.

David R. Odo (2009) Expeditionary Photographs of the Ogasawara Islands, 1875–76, History of Photography, 33:2, 185-208.

Low, Morris (2006). “Collecting Manchuria,” Japan on display: photography and the Emperor, London: Routledge, 60-77.

Toda Masako (2012). “The Road from 'Feminine Beauty' to the Continent,” in:  Vision of the Modernist: The Universe of Photography of Horino Masao, exh. cat. Tokyo Metropolitan Museum of Photography, 22-31.

Weisenfeld, Gennifer (2014). “Gas Mask Parade: Japan's Anxious Modernism,” Modernism/ modernity 21(1):179-199.

Asia website.

שעור מס. 11 – מלחמת אסיה והאקיינוס השקט  1937-1945

Julia A. Thomas (1998). "Photography, National Identity, and the 'Cataract of Times’: Wartime Images and the Case of Japan,” The American Historical Review 103 (5): 1475-1501.

 

שעורים 12-13 - רפרטים של סטודנטים

שעורים 11-13 יוקדשו לרפרטים של סטודנטים אשר יציגו את עבודתם בפני חברי הדמינר.20  דקות הצגה + 20 דקות דיון.  רשימת הנושאים תחולק בראשית הקורס.

 

 

חומרים נוספים

א.היסטוריה של הצילום ביפאן

Sebastian Dobson & Luke Gartlan (2009). “Nineteenth-Century Photography

in Japan: A Bibliography, 2000–2008,” History of Photography, 33:2, 224-232

Iizawa Kohtaro (1995). "The Shock of the Real: Early Photography in Japan,” in: Robert Stearns (curator), Photography and Beyond in Japan: Space Time and memory, Hara Museum of Contemporary Art, New York: Harry N. Abrahams, 37-49.

Worswick, Clark (1980). 'Photography in Nineteenth-Century Japan', in: Japan: Photographs 1854-1905, London: Hamish Hamilton, 129-41.

Edel, Chantal (1991). 'Introduction', Once Upon a Time (mukashi mukashi), Paris: Les editions Arthaud, 10-30.

Fukuoka Maki (2012). 'Shashin in the Capital: The Last Stage of Metamorphosis', ch. 5 The Premise of Fidelity: Science, Visuality and Representing the Real in Nineteenth Century Japan, Stanford, CA: Stanford University Press, 155-193.

 

Tokyo Metropolitan Museum of Photography and Hakodate Museum of Art, Hokkaido, (eds.), The Advent of Photography in Japan/Shashin torai no koro, Tokyo: Tokyo Metropolitan Foundation for History and Culture; Tokyo Metropolitan Museum of Photography; Hokkaido: Hakodate Museum of Art, 163-183.

Yokoe, Fuminori, Part 1 'Between the arrival of the Camera Obscura and the Dagurrotype in Japan';

Yokoe, Fuminori, Part 2 'The Arrival of Photography';

Motoyasu Hiroshi, Part 3 'Ono Benkichi and Photography in the Kaga Domain';

Saito Takio, Part 3-1,'Shimooka Renjo (1823-1914);

Kinoshita Naoyuki, Part 3-2, 'Shima Kakoku (1827-1870); 

Yokoe, Fuminori, Part 3-3, 'Yokoyama Matsusaburo (1838-1884); 

 

  1. מאמרים בנושאים שונים

Chalfen, Richard (2008). 'Shinrei Shashin: Photographs of Ghosts in Japanese Snapshots', Photography and Culture  1(1): 51-71.

Luke Gartlan (2006) "Types or Costumes? Refraining Early Yokohama Photography," Visual Resources 22:3, 239-263ץ

Marable, D. (2004). “Through the Looking Glass”, The World & I, 19(5), 80-87.

Tanizaki Jun'ichiro (2005, c1922). 'In Pursuit of Things Chinese' and 'Oscillation and Secretive Repetition', in: Thomas LaMarre (2005). Shadows on the screen: Tanizaki Jun'ichiro's Cinema & "Oriental" aesthetics, Ann Arbor, MI: Centre of Japanese Studies, The University of Michigan, ch. 17 and ch. 19, 261-3 and 266-75.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"שיקוף האמת": צילום ביפאן, 1848-1945

Reflecting Truth: Photography in Japan, 1848-1945

 course number 0821505101 מספר קורס

סמסטר ב' , תשע"ח

ד"ר אילת זהר

סמינר מ"א, סמסטר ב' תשע"ח

יום ג'  16:00-20:00

 

שעות קבלה של המרצה ומיקום: לפי תיאום טלפוני מראש

טלפון: 054-9208349

דוא"ל:  azohar@post.tau.ac.il

 

סמינר זה יעסוק בהיסטוריה אלטרנטיבית של הצילום, כפי שמדיום זה בא לידי הבנייה ביפאן – החל מן הגניאולוגיה של המושג שאשין ("שיקוף האמת" - המושג היפאני לצילום), דרך דיון בצילום אסטרונומי וצילומי שמש לדורותיהם, כהיבטים של אינדקסליות ופרפורמאטיביות; “אנטי-צילום", ו"צילום אטום" – אקספרימנטים בצילום במאה ה19; צילום פיקטוריאלי וצילום מודרניסטי בסוף המאה ה19 – תחילת המאה ה20 – תאוריות חזותיות ביחס למסורת המונוכרום וציור דיו; נוכחותם של צלמים אירופאים ביפאן במאה ה19, והשפעת עבודתם על דימויה של יפאן בעולם; ייצוגי הקיסר בצילום יפאני; נתייחס לטכניקות של צביעת צילום – החל מן ההתייחסות ל"צילום-ציור שמן", ועד לצביעת תצלומים מסחריים לשיווק באירופה; נבחן את מקומם של צילומי המלחמות – החל ממלחמת האופיום השנייה (1862), ומלחמת בושין (1867), ועד למלחמת אסיה והאוקיינוס השקט; נדון בשאלת המודרניזם ביפאן – התשוקה וההתנגדות למודרניזציה, ושיקופם בצילום; ולבסוף נדון בצילום ככלי בטוי ליחסים אימפריאליים בין יפאן והכיבוש של מדינות אסיה האחרות, עד לתום מלחמת אסיה והאוקיינוס השקט, עם התמוטטותה וכניעתה של יפאן באוגוסט 1945.

In this seminar, we shall consider an alternative history of photography, as this medium was constructed in Japan – starting from the geneaology of the term shashin (写真) (meaning: reflecting truth – the Japanese term for photography), through the discussion of Astronomical Photography, and solar photography for generations, as aspects of indexicality and performativity; Anti Photography and Opaque Photography – 19th c. experimentation in photography; Pictorialism and Modernist Photography at the turn of the 20th c. – with local visual theories in relation to monochrom and ink traditions; The presence of European photographers in 19th c. Japan and the influence of their work on Japan’s image in the West; Representation of the Emperor and the Royal Family in Japanese Photography; We shall consider painting + photography tecniques – from “Photography Oil Painting” (shashin abura e 写真油絵), t the commercial coloration of photographs directed at European markets; we shall examine the place of War Photography – starting from The Second Opium War (1862) , and the Boshin War (1867), through The Asia-Pacific War (1931-1945). We shall discuss the question of Modernism in Japan – the desire and the opposition to modernization, and their reflction in photography; and finally, we will look into photography as an expression of imperial relations through the occupation of other Asian countires, to the end of the Asia-Pacific War with Japan’s surrender and collapse in Aug. 1945.

 

דרישות הקורס:

נוכחות בשיעורים, קריאת ספרות מחקר והגשת דוחות קריאה, הצגת רפרט בקורס, הגשת סמנריון/ רפרט מסכם.

 

מרכיבי הציון הסופי:

השתתפות בכיתה (10%), הגשת ארבעה דוחות קריאה (20%), הצגת רפרט (20%), סמינר מסכם (50%).

 

נושאי השיעורים (נתון לשינויים):

נושאי השיעורים הספציפיים ורשימת הקריאה הנלווית לכל שיעור יוכתבו בהתאם למהלך הדיון בכיתה.

 

שעור מס. 1 – היסטוריה קצרה של האמנות ביפאן

בשעור זה תינתן סקירה מפורטת של התקופות השונות הארועים המרכזיים בהתפתחות האמנות והתרבות החזותית של יפאן.

שעור מס. 2 – גניאולוגיה של "שאשין", וראשית הצילום ביפאן

קריאת חובה

א.גנאולוגיה של הצילום ביפאן: על משמעות המושג שאשין 写真

Fukuoka, Maki (2010). 'Toward a Synthesized History of Photography: A Conceptual Genealogy of Shashin,' positions: Asia Critic, Winter 2010 18(3): 571-597.

קריאת רשות

Winkel, Margarita (1991). "Photography and the Woodblock Tradition," Souvenirs from Japan: Japanese Photography at the turn of the Century, London: Bamboo Publishing, 27-40.

 

שעור מס. 3 – "אנטי צילום" ו"צילום אטום": צילומי שמש וצילום אסטרונומי ביפאן

ג. נסיונות צילומיים ראשוניים: אסאקי רייג'י, שיאינה סוקהמאסה, אואנו היקומה ושימואוקה רנג'ו

Bennett, Terry (2006). "Esaki Reiji," Photography in Japan: 1853-1012, London: Tuttle Publishing, 165 and 168.

 

Himeno, Junichi (2004). “Encounters With Foreign Photographers: The Introduction and Spread of Photography in Kyũshũ,” in: Reflecting Truth: Japanese Photography in the 19th Century, Nicole Coolidge Rousmaniere and Mikiko Hirayama (eds.), Leiden: Hotei Publishing/ Norwich: Sainsbury Institute, 18-29.

קריאת חובה

 

Ayelet Zohar, "Shiina Sukemasa and the Photography of Light and Darkness", unpublished text.

 

שעור מס. 4 – גיישה, סמוראי, ומתאבק סומו: צלמים אירופאים ביפאן

Lacoste, Anne (2010). "Felice Beato: Photographer of the Easter Road,"  in: Anne Lacoste, Fred Ritchin, Los Angeles, CA: J. Paul Getty Museum, 1-28.

Winkel, Margarita (1991).'Souvenir photography', Souvenirs from Japan: Japanese Photography at the turn of the Century, London: Bamboo Publishing, 27-32.

Bruce T. Erickson (1990). 'Eliphalet M. Brown Jr., An Early Expedition Photographer,' Peter E. Palmquist (ed.), The Daguerrian Annual, Eureka, CA: The Daguerreian Society, 145-56.

Bennett, Terry (2009). 'Eliphalet M. Brown (1816-1886)' Chapter 5: Passing Through, History of Photography in China, London: Bernard Quatrich  1842-60, 43-6.

Luke Gartlan (2009) "Samuel Cocking and the Rise of Japanese Photography," History of Photography, 33:2, 145-164

ב. סטודיות יפאנים ראשונים

Kinoshita Naoyuki (2003). 'The Early Years of Japanese Photography' in: Tucker, Anne Wilkes,  Dana Friis-Hansen, Kaneko Ryuichi, Takeba Joe,  A History of Japanese Photography, New Haven and London: Yale University Press, 14-33. Donna Pollack

Maki Fukuoka (2011). “Selling Portrait Photographs: Early Photographic Business in Asakusa, Japan,” History of Photography, 35:4, 355-373

'Shimooka Renjo

  •  

שעור מס. 5 – דימויי הקיסר ומשפחת המלוכה בצילום יפאני

Hirayama Mikiko (2009). 'The Emperor's New Clothes: Japanese Visuality and Imperial Portrait Photography', History of Photography 33(2):165-184.

Low, Morris (2006). 'Imagining the Emperor', Japan on display: photography and the Emperor, London: Routledge, 1-23.

 

שעור מס. 6 –  קולוניאליזם פנימי: ספוח הוקאידו ואוקינאווה

Luke Gartlan (2016). “Picturing Hokkaido: Terms and Duties; The Hokkaido Commission; Views of Hokkaido; The Ainu as Subject; Reprographic Afterlives,” in: A career of Japan: Baron Raimund von Stillfried and Early Yokohama Photography, Leiden: Brill. 

Oshita Tomokazu (2008). "Tamoto Kenzo: His Life and Achievement," in: Tamoto Kenzo: Artist Photographer, Tokyo: Photographers' Gallery Press, 229-35.

 

Okinawa photography

שעור מס. 7 – צילום וציור (שמן): ייצוג ריאליסטי בדימוי

  •  

Tomisaka Ken, Kashiwagi Tomoo, Okatsuka Akiko (2014). Tsūtenrō nikki: Yokoyama Matsusaburō to Meiji shoki no shashin, yōga, insatsu,Kyōto-shi: Shibunkaku Shuppan. ((בתרגום לאנגלית.

Sakamoto, Gen Paul (1990). Japanese art tradition and Takahashi Yuichi: His place in Japanese art of the later half of the nineteenth century, PhD Diss., University of Hawai'i at Manoa, ProQuest Dissertations Publishing. עמודים נבחרים

 

שעור מס. 8 – צילום ומודרניזם: פיקטוריאליזם ומסורת ציור הדיו: דמיון ושוני

א. פיקטוריאליזם וצילום: פוקוהארה שינזו, פוקודה  קאצוג'י, ותאוריות צילום יפאניות

Hirayama, Mikiko (2004). ’"Elegance" and "Discipline": The significance of Sino-Japanese aesthetic concepts in the critical terminology of Japanese photography, 1903-1923,’ in: Reflecting Truth: Japanese Photography in the 19th Century, Nicole Coolidge Rousmaniere and Mikiko Hirayama (eds.), Leiden: Hotei Publishing/ Norwich: Sainsbury Institute, 98-108.

 

Karen M. Fraser (2014). “Fukuhara Shinzō and the ‘Japanese’ Pictorial Aesthetic,” Review of Japanese Culture and Society, Volume 26, December 2014, 209-227.

 

Kaneko Ryuichi (2003). "The Origins and Development of Japanese Art Photography" in: Tucker, Anne Wilkes,  Dana Friis-Hansen, Kaneko Ryuichi, Takeba Joe (2003). A History of Japanese Photography, New Haven and London: Yale University Press, 100-139.

טאניזאקי ג'ונאיצ'ירו (2012). בשבח הצללים (תרגום: דורון ב. כהן), תל אביב: אסיה, 22-42.

 

שעור מס. 9 – צילום ומודרניזם: אבנגארד, סוריאליזם וצילום

Gennifer S. Weisenfeld, “Touring "Japan-As-Museum": NIPPON and Other Japanese Imperialist Travelogues,” positions: east asia cultures critique, Volume 8, Number 3, Winter 2000, 747-793.

Takeba Joe (2004). 'The Age of Modernism: From Visualization to Socialization', in: Tucker, Anne Wilkes, Dana Friis-Hansen, Kaneko Ryuichi, Takeba Joe (2003). A History of Japanese Photography, New Haven and London: Yale University Press, 142-83.

Kaneko Ryuichi (2001). 'Japanese Photography in the Early Twentieth Century' Modern Photography in Japan 1915-1940, San Francisco, CA: The Friends of Photography (unnumbered).

 

שעור מס. 10 – צילום ביבשת: לאומנות, כיבוש, קולוניאליזם


Matthew Fraleigh (2010) "Japan's First War Reporter: Kishida Ginkō and the

Taiwan Expedition," Japanese Studies, 30:1, 43-66.

David R. Odo (2009) Expeditionary Photographs of the Ogasawara Islands, 1875–76, History of Photography, 33:2, 185-208.

Low, Morris (2006). “Collecting Manchuria,” Japan on display: photography and the Emperor, London: Routledge, 60-77.

Toda Masako (2012). “The Road from 'Feminine Beauty' to the Continent,” in:  Vision of the Modernist: The Universe of Photography of Horino Masao, exh. cat. Tokyo Metropolitan Museum of Photography, 22-31.

Weisenfeld, Gennifer (2014). “Gas Mask Parade: Japan's Anxious Modernism,” Modernism/ modernity 21(1):179-199.

Asia website.

שעור מס. 11 – מלחמת אסיה והאקיינוס השקט  1937-1945

Julia A. Thomas (1998). "Photography, National Identity, and the 'Cataract of Times’: Wartime Images and the Case of Japan,” The American Historical Review 103 (5): 1475-1501.

 

שעורים 12-13 - רפרטים של סטודנטים

שעורים 11-13 יוקדשו לרפרטים של סטודנטים אשר יציגו את עבודתם בפני חברי הדמינר.20  דקות הצגה + 20 דקות דיון.  רשימת הנושאים תחולק בראשית הקורס.

 

 

חומרים נוספים

א.היסטוריה של הצילום ביפאן

Sebastian Dobson & Luke Gartlan (2009). “Nineteenth-Century Photography

in Japan: A Bibliography, 2000–2008,” History of Photography, 33:2, 224-232

Iizawa Kohtaro (1995). "The Shock of the Real: Early Photography in Japan,” in: Robert Stearns (curator), Photography and Beyond in Japan: Space Time and memory, Hara Museum of Contemporary Art, New York: Harry N. Abrahams, 37-49.

Worswick, Clark (1980). 'Photography in Nineteenth-Century Japan', in: Japan: Photographs 1854-1905, London: Hamish Hamilton, 129-41.

Edel, Chantal (1991). 'Introduction', Once Upon a Time (mukashi mukashi), Paris: Les editions Arthaud, 10-30.

Fukuoka Maki (2012). 'Shashin in the Capital: The Last Stage of Metamorphosis', ch. 5 The Premise of Fidelity: Science, Visuality and Representing the Real in Nineteenth Century Japan, Stanford, CA: Stanford University Press, 155-193.

 

Tokyo Metropolitan Museum of Photography and Hakodate Museum of Art, Hokkaido, (eds.), The Advent of Photography in Japan/Shashin torai no koro, Tokyo: Tokyo Metropolitan Foundation for History and Culture; Tokyo Metropolitan Museum of Photography; Hokkaido: Hakodate Museum of Art, 163-183.

Yokoe, Fuminori, Part 1 'Between the arrival of the Camera Obscura and the Dagurrotype in Japan';

Yokoe, Fuminori, Part 2 'The Arrival of Photography';

Motoyasu Hiroshi, Part 3 'Ono Benkichi and Photography in the Kaga Domain';

Saito Takio, Part 3-1,'Shimooka Renjo (1823-1914);

Kinoshita Naoyuki, Part 3-2, 'Shima Kakoku (1827-1870); 

Yokoe, Fuminori, Part 3-3, 'Yokoyama Matsusaburo (1838-1884); 

 

  1. מאמרים בנושאים שונים

Chalfen, Richard (2008). 'Shinrei Shashin: Photographs of Ghosts in Japanese Snapshots', Photography and Culture  1(1): 51-71.

Luke Gartlan (2006) "Types or Costumes? Refraining Early Yokohama Photography," Visual Resources 22:3, 239-263ץ

Marable, D. (2004). “Through the Looking Glass”, The World & I, 19(5), 80-87.

Tanizaki Jun'ichiro (2005, c1922). 'In Pursuit of Things Chinese' and 'Oscillation and Secretive Repetition', in: Thomas LaMarre (2005). Shadows on the screen: Tanizaki Jun'ichiro's Cinema & "Oriental" aesthetics, Ann Arbor, MI: Centre of Japanese Studies, The University of Michigan, ch. 17 and ch. 19, 261-3 and 266-75.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת