חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  המצאת ה"יפאניות": ציור, צילום, והדפס 1868-1940
  Inventing "Japaneseness": Painting Photography and Print 1868-1940                                   
0821-5050-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1600-2000200מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר זהר אילת
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

הסמינר יעסוק בהתפתחותה של אמנות מודרנית ביפאן, במתח שבין השפעות תרבות אירופה בכל היבטי החיים, כולל אמנות אירופאית קלאסית (ציור שמן); התפיסה המאחדת בין ציור שמן וצילום כמדיומים המייצגים את המציאות; הרצון לבלום השפעה זו ולהשתמש בשיטות ייצוג מקומיות שהיו מוכרות, ידועות ונפוצות במשך מאות שנים (הדפס); והתפתחות סגנון הניהונגא כסינתזה בין ציור מקומי מאסכולת קאנו וציור מערבי, ותנועת מינגיי – החזרה למלאכות מסורתיות. נתמקד במיוחד בתקופת טאישו (1912-1925) תקופה שבה ישנה עלייה מטאורית של נרטיבים מודרניים מחד, ומגמות לאומניות קיצוניות וקולוניאליזם באסיה מאידך, ובתקופת המלחמה, והאמנות הלאומנית-מיליטריסטית.

 

 

במהלך הסמינר נעסוק במתח שבין תרבות ואמנות יפאנית מקומית, לבין הרצון ללמוד ולהשתמש בצורות אמנות מערביות – ננסה לעקוב אחר מקומו של ציור השמן ביפאן והשפעתו על האמנויות האחרות (הדפס, צילום, ניהונגא); נעקוב אחר השינויים הגדולים באמנות ההדפס, המדיום המקומי הנפוץ ביותר במחצית המאה ה19, עד להיעלמותו הכמעט מוחלטת בעשור הראשון של המאה ה20; נעקוב אחר התהליך של המצאת הניהונגא והטמעת ההשפעה ממקורות שונים במדיום החדש; נדון בהשפעתו של רוברט מוריס על ינאגי סואצו, חזת העניין במלאכות מקומיות, והקשר ללאומנות וקולוניאליזם. נקרא ונדון בכתבים תאורטיים ופילוסופיים אשר ליוו את התהליכי הפוליטיים והאמנותיים של אותה תקופה – כולל: פוקוזאווה יוקיצ'י; ארנסט פנלוסה; אוקאקורה קאקוזו; קוקי שוזו, ינאגי סואצו, ואחרים.

 

 

Course description

In this seminar, we shall consider the development of Modern Art in Japan: the tension between European influences on all aspects of life, including Classic European Art (oil painting), and the concept that unified photography and oil painting as mediums representing Reality. We will look into the desire to block this influence, and make use of local systems of representation that were common, known and ubiquitous for centuries (print). We will discuss the development of Nihonga Style as a synthesis between local painting of the Kano School, and the influences of European painting traditions. We will explore the rise of the Mingei movement – and the return to local traditional crafts. We shall concentrate on the Meiji (1868-1911) and Taisho (1911-1925) periods, an era when there is a meteoric rise of Modern narratives on one hand, and extreme nationalism and colonialism in Asia, on the other.  Finally, we will also look into War Art and the images of the time of aggression and militarisation in Japan.

 

During this seminar, we will consider the tension between local culture and artistic traditions, and the desire to learn and apply varying forms of Western art. We will follow the impact and importance of oil painting in Japan, and its influence of other artistic styles (print, photography, Nihonga). We will discuss the tremendous changes in the themes and subjects of Japanese print art, the local medium most common in the mid-19th c., and its disappearance from the media by the first decade of the 20th c.. We will follow the different stages during the process of inventing the Nihonga style, and the assimilation of varying styles into this new medium. We will discuss Robert Morris influence on Yanagi Soetsu, the return to local crafts, and the possible links to nationalism and Colonialism in the era. We shall read the theoretical and philosophical writings that accompanied this process – including texts by Fukuzawa Yukichi; Ernest Fenellosa; Okakura Kakuzo; Kuki Shuzo; Yanagi Soetsu among others.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-5050-01 המצאת ה"יפאניות": ציור, צילום, והדפס 1868-1940
Inventing "Japaneseness": Painting Photography and Print 1868-1940
שנה"ל תשע"ז | סמ'  ב' | ד"ר זהר אילת

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

 

המצאת ה"יפאניות": ציור, צילום, והדפס 1868-1940

ד"ר אילת זהר

 

Inventing "Japaneseness": Painting Photography and Print 1868-1940

Ayelet Zohar, PhD

 

  סמינר מ"א   MA Seminar

מספר קורס   0821-5050-01  Course Number

שעות קבלה של המרצה ומיקום: לפי תיאום טלפוני מראש

טלפון: 054-9208349

דוא"ל:  azohar@post.tau.ac.il

 

תקציר

הסמינר יעסוק בהתפתחותה של אמנות מודרנית ביפאן, במתח שבין השפעות תרבות אירופה בכל היבטי החיים, כולל אמנות אירופאית קלאסית (ציור שמן); התפיסה המאחדת בין ציור שמן וצילום כמדיומים המייצגים את המציאות; הרצון לבלום השפעה זו ולהשתמש בשיטות ייצוג מקומיות שהיו מוכרות, ידועות ונפוצות במשך מאות שנים (הדפס); והתפתחות סגנון הניהונגא כסינתזה בין ציור מקומי מאסכולת קאנו וציור מערבי, ותנועת מינגיי – החזרה למלאכות מסורתיות. נתמקד במיוחד בתקופת טאישו (1912-1925) תקופה שבה ישנה עלייה מטאורית של נרטיבים מודרניים מחד, ומגמות לאומניות קיצוניות וקולוניאליזם באסיה מאידך, ובתקופת המלחמה, והאמנות הלאומנית-מיליטריסטית.

במהלך הסמינר נעסוק במתח שבין תרבות ואמנות יפאנית מקומית, לבין הרצון ללמוד ולהשתמש בצורות אמנות מערביות – ננסה לעקוב אחר מקומו של ציור השמן ביפאן והשפעתו על האמנויות האחרות (הדפס, צילום, ניהונגא); נעקוב אחר השינויים הגדולים באמנות ההדפס, המדיום המקומי הנפוץ ביותר במחצית המאה ה19, עד להיעלמותו הכמעט מוחלטת בעשור הראשון של המאה ה20; נעקוב אחר התהליך של המצאת הניהונגא והטמעת ההשפעה ממקורות שונים במדיום החדש; נדון בהשפעתו של רוברט מוריס על ינאגי סואצו, חזת העניין במלאכות מקומיות, והקשר ללאומנות וקולוניאליזם. נקרא ונדון בכתבים תאורטיים ופילוסופיים אשר ליוו את התהליכי הפוליטיים והאמנותיים של אותה תקופה – כולל: פוקוזאווה יוקיצ'י; ארנסט פנלוסה; אוקאקורה קאקוזו; קוקי שוזו, ינאגי סואצו, ואחרים.

Abstract

In this seminar, we shall consider the development of Modern Art in Japan: the tension between European influences on all aspects of life, including Classic European Art (oil painting), and the concept that unified photography and oil painting as mediums representing Reality. We will look into the desire to block this influence, and make use of local systems of representation that were common, known and ubiquitous for centuries (print). We will discuss the development of Nihonga Style as a synthesis between local painting of the Kano School, and the influences of European painting traditions. We will explore the rise of the Mingei movement – and the return to local traditional crafts. We shall concentrate on the Meiji (1868-1911) and Taisho (1911-1925) periods, an era when there is a meteoric rise of Modern narratives on one hand, and extreme nationalism and colonialism in Asia, on the other.  Finally, we will also look into War Art and the images of the time of aggression and militarisation in Japan.

During this seminar, we will consider the tension between local culture and artistic traditions, and the desire to learn and apply varying forms of Western art. We will follow the impact and importance of oil painting in Japan, and its influence of other artistic styles (print, photography, Nihonga). We will discuss the tremendous changes in the themes and subjects of Japanese print art, the local medium most common in the mid-19th c., and its disappearance from the media by the first decade of the 20th c.. We will follow the different stages during the process of inventing the Nihonga style, and the assimilation of varying styles into this new medium. We will discuss Robert Morris influence on Yanagi Soetsu, the return to local crafts, and the possible links to nationalism and Colonialism in the era. We shall read the theoretical and philosophical writings that accompanied this process – including texts by Fukuzawa Yukichi; Ernest Fenellosa; Okakura Kakuzo; Kuki Shuzo; Yanagi Soetsu among others.

 

דרישות הקורס:

נוכחות בשיעורים, קריאת ספרות מחקר, הצגת רפרט בקורס, הגשת רפרט (3000 מילה) או סימנריון מסכם (10000 מילה).

מרכיבי הציון הסופי:

הצגת רפרט (20%), קריאת ספרות מחקר והצגת מאמר בכיתה (20%) נוכחות והשתתפות בכיתה (10%)

רפרט/ סמינר מסכם (50%).

נושאי השיעורים (נתון לשינויים):

נושאי השיעורים הספציפיים ורשימת הקריאה הנלווית לכל שיעור יוכתבו בהתאם למהלך הדיון בכיתה.

פרוט השעורים

שעור 1 - מבוא: סגנונות הציור של יפאן עד המאה ה19, הסטוריה של יפאן במאה ה19 ועד מלחה"ע

קריאת חובה

בן-עמי שילוני (1995). 'ראשיתה של יפאן', יפאן המודרנית: תרבות והיסטוריה, תל אביב: שוקן, 11-225.

 

שעור 2 – אמנות בתקופת מייג'י: ביקורו של הקומודור פרי; עליית הלאומנות, אנטי בודהיזם

קריאת חובה

Cortazzi, S.H. "Yokohama-E: Japanese prints of foreigners in the late 19th century', Arts of Asia (Vol 35(5), 2005):63-75.

קריאת רשות

Ketelaar, James Edward. Of heretics and martyrs in Meiji Japan: Buddhism and its persecution (Princeton, NJ: Princeton University Press, 1990):43-86.

Hight, Eleanor. "The Many Lives of Beato’s ‘‘Beauties’’’, in: Colonialist Photography: Imag(in)ing Race and Place, Eleanor M. Hight and Gary D. Sampson (ed.) (London: Routledge, 2002):126–58.

Dower, John W. “Black Ships & Samurai,” Visualizing Cultures (Massachusetts Institute of Technology, 2008) http://visualizingcultures.mit.edu

 

שעור 3 - עליית מושג ה"אמנות" ביג'וצו; יצוגי המודרניות; יוקוהאמה-א

קריאת חובה

Sato Doshin, "The Formation of the Academic Discipline of Art History and its Development," Modern Japanese art and the Meiji state: the politics of beauty (Los Angeles : The Getty Research Institute, 2011):153-183.

Sato Doshin, "Shajitsu, Shashin and Shasei," Modern Japanese art and the Meiji state: the politics of beauty (Los Angeles : The Getty Research Institute, 2011): 231-254.

קריאת רשות

Conant, Ellen P. (2006). 'Reconfiguring Painting Traditions', Challenging past and present : the metamorphosis of nineteenth-century Japanese art, Honolulu : University of Hawaii Press.

Takashina S., Rimer J. T. and Bolas G. D. Paris in Japan: The Japanese Encounter with European Painting exh. cat. (Tokyo, Japan Foundation; St Louis, MO, George Washington University,1987-8).

 

שעור 4 – ציור מערבי ("יוגא"):  ביה"ס ללימודי ברברים, פונטאנסי והדור הראשון; טקאהאשי יואיצ'י, התפתחות היוגא;  ימאמוטו הוסואי וקורודה סייקי – השפעת האסכולות של פריז

קריאת חובה

Winther-Tamaki, Bert, Yōga: The Western Painting, National Painting, and Global Painting of Japan, (University of California, Center of Japanese Studies, 2012). http://escholarship.org/uc/item/3mn8m1bs

קריאת רשות

Yukio Lippit, Oily Paintings: Takahashi Yuichi's Oil Paintings (Unpublished talk at Edo Arts Workshop, Hebrew University Jerusalem, 2013).

Rimer, J. Thomas (2006). 'Mori Ogai's phantom partner : the development of a public for western-style painting in Meiji Japan', Challenging past and present : the metamorphosis of nineteenth-century Japanese art, edited by Ellen P. Conant, 65-80. Honolulu: University of Hawaii Press.

Penelope Mason (1993). 'Western Style Painting' & 'Yoga Painting', History of Japanese Art, New York: Harry N. Abrams Inc. 357-363, 368-371.

 

שעור 5 - פוקוזאווה יוקיצ'י, "לצאת מאסיה"; סנסו-גא

קריאת חובה

Sakamoto Rumi (1996). 'Japan, Hybridity and the Creation of Colonialist Discourse', Theory, Culture & Society 13:113-128.

 

Dower, John. Throwing Off Asia I-II-III: Woodblock Prints of the Sino-Japanese War (1894-5), (MIT, Visualizing Cultures, 2008): http://ocw.mit.edu/ans7870/21f/21f.027/throwing_off_asia_01/index.html

 

קריאת רשות

Pekka Korhonen (2014). 'Leaving Asia? The Meaning of Datsu-A and Japan’s Modern History', The Asia -Pacific Journal 12(9):3. http://apjjf.org/2014/11/50/Pekka-Korhonen/4083/article.html

 

שעור 6 – ארנסט פנלוסה ואוקאקורה קאקוזו

קריאת חובה

Karatani Kojin, “Japan as Art Museum: Okakura Tenshin and Fenollosa,” in: A History of Modern Japanese Aesthetics, Michael F. Marra (trans. and ed.), (Honolulu: University of Hawaii Press, 2001): 43-52.

קריאת רשות

Clark, John, "Okakura Tenshin and Aesthetic Nationalism", in: J. Thomas Rimer (ed.) Since Meiji: Perspectives on the Japanese Visual Arts, 1868-2000 (Honolulu: University of Hawai'I Press, 2012):212-256.

אוקאקורה קאקוזו (1906, 1996). ספר התה, תרגום: יורם קניוק, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, ספריית עופר איילים.

Lippit Yukio and Murai Noriko (2012). "Okakura Kakuzō: A Reintroduction", Review of Japanese Culture and Society (Vol. 24(1):1-14.

 

שעור 7 - ניהונגא: נסיונות ראשונים – קאנו גאהו וראשית הניהונגא

קריאת חובה

Ellen P. Conant (1996). Nihonga: Transcending the Past: Japanese-Style Painting, 1868-1968: Weatherhill

קריאת רשות

 

Penelope Mason (1993). 'Tokyo Nihonga' & 'Kyoto Nihonga', History of Japanese Art, New York: Harry N. Abrams Inc. 371-5.

ב. ניהונגא 2: הדור הראשון והשני של ציור ניהונגא

קריאת חובה

Szostack, John D. (2013). “Art Is Something Born”: The Rise and Fall of the Kokuga Society (1918–28) and the Emergence of the Kokuten Style', positions: east asia cultures critique 21(2):268-308.

 

שעור 8: מודרניזם וחדשנות: קוקי שוזו, "המבנה של האיקי"; דמות האישה בטאישו; מוגא

קריאת חובה

Pincus, Leslie. "introduction", Authenticating Culture in Imperial Japan: Kuki Shūzō and the Rise of National Aesthetics (Berkeley CA: University of California Press, 1996):1-244.

Roden Donald, "Taisho Culture and the Problem of Gender Ambivalence", in: Culture and Identity: Japanese Intellectuals during the Interwar Years, J. Thomas Rimer (ed.) (Princeton, NJ: Princeton University Press):

קריאת רשות

Kuki Shūzō. Reflections on Japanese Taste: The Structure of Iki. John Clark (trans.) Sakūko Matsui and John Clark (eds.) (Sydney: Power Publications, 2007).

Satֿo, Barbara "The Modern Girl as a Represntation of Consumer Culture", in: The new Japanese woman: Modernity, media, and women in interwar Japan. (Durham, NC: Duke University Press, 2003):45-77.

Pincus, Leslie. "Exotic Seductions and the Return to Japan", Authenticating Culture in Imperial Japan: Kuki Shūzō and the Rise of National Aesthetics (Berkeley CA: University of California Press, 1996):25-53.

 

שעור 9: מינגיי: לאומנות, אומנויות וקולוניאליזם

קריאת חובה

Kikuchi Yuko, "Orientalism: the foundation of Mingei theory", part 1 in: Japanese Modernisation and Mingei Theory: Cultural Nationalism and Oriental Orientalism (London: Routledge, 2004):1-42.

קריאת רשות

Brandt, Kim. “The Discovery of Mingei,” in Kingdom of Beauty: Mingei and the Politics of Folk Art in Imperial Japan.(Durham, NC: Duke University Press, 2007).38-83.

Brandt, Kim. “Renovating Greater East Asia,” in Kingdom of Beauty: Mingei and the Politics of Folk Art in Imperial Japan.(Durham, NC: Duke University Press, 2007).173-222.

Nishihara Daisuke, "Said, Orientalism, and Japan", Alif: Journal of Comparative Poetics special issue: Edward Said and Critical Decolonization (Vol. 25, 2005): 241-253.

Kikuchi Yuko, "Hybridity and the Oriental Orientalism of Mingei Theory", Journal of Design HistorySpecial issue: Craft, Culture and Identity (Vol. 10, No. 4, 1997): 343-354.

 Karatani, Kojin, "Uses of Aesthetics: After Orientalism," Boundary 2: An International Journal of Literature and Culture (Vol.25(2), Summer 1998):145-60.

 

שעור 10- אמנות ומלחמה: פוג'יטה צוגוהארו ואמני מלחמה אחרים

קריאת חובה

McDonald, Aya Louisa, "Fujita, Tsugharu: An Artist of the Holy War Revisited," In: Art and War in Japan and Its Empire, 1931-1960  Asato Ikeda, Aya Louisa MacDonald and Ming Tiampo (eds.) (Leiden: Brill, 2013):169-189.

קריאת רשות

Bohm-Duchen, Monica, "Japan's Holy War, 1931-45" ch. 11 in: Art and the Second World War(Princeton, NJ: Princeton University Press, 2013): 227-243.

Gennifer Weisenfeld, "Touring Japan-as-Museum: NIPPON and Other Japanese Imperialist Travelogues," In: Art and War in Japan and Its Empire, 1931-1960  Asato Ikeda, Aya Louisa MacDonald and Ming Tiampo (eds.) (Leiden: Brill, 2013):241-271.

 

שעור 11- רפרטים I

שעור 12- רפרטים II

שעור 13- רפרטים III

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת