חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  סקפטיציזם ואמנות
  Art and Skepticism                                                                                   
0821-5020-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1400-1800200מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר לוריא חיון עדי מיכל
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

אמנות תכופות מתארת מצבים הדומים במהותם לאלו המדומיינים על ידי הפילוסוף הסקפטי, בהם בלתי ניתן להשיג ראיות שתקבענה כי יש בכוחם של ייצוגים להיות נאמנים לדברים לכשעצמם (לעולם, לטבע, למטאפיסיקיה ועוד). האמנות הסקפטית מאתגרת את המערכות השגורות בדבר קיומן של ראיות היכולות לשמש כמבדילות בין העולם הממשי, המציאות, ועולם נגדי המופיע באופנים שונים כבעל זהות מוחלטת לעולם הממשי. יש הטוענים כי אנו כלואים "בעידן תמונת-העולם," Zeit des Weltbildes" כפי שהציגו זאת וויטגנשטיין והיידיגר. בהינתן כי אנו שבויים בתרבות המעצבת את מושגי היסוד הקובעים את תצורות יחסינו עם העולם, כאשר העולם עצמו אינו ניתן בשלמותו לשיח או לתנאי שיח קבועים, אזי, אי הוודאות המתכוננת ביחסים אלו פותחת צוהר לניסיונות לנסח את טבעו המוגבל ואולי אף הסופי של ידע אובייקטיבי ביחס לעולם. קורס זה יתמקד בצוהר זה הניתן לאמנות באורח מועדף על האפיסטימולוגיה, כאשר זו הראשונה נכשלת בניסיונותיה לנסח את כינונו של ידע אובייקטיבי ויחסו לעולם. במהלך הקורס נתמקד ביחסים שבין סקפטיציזם וסופיות ונשים דגש על יחסי התלות שבין סקפטיציזם ואמנות.

 

Course description

Art if often concerned with situations similar to those imagined by the skeptic philosopher, where one cannot attain strong evidence to prove the relations between representation and the world. When considered in artistic production art challenges the fabrication of knowledge while setting new relations with the world and reality. Some maintain that we are bounded in “world-pictures” (Zeit des Weltbildes) as argued by Wittgenstein and Heidegger. This course will ask how we may think of modern and contemporary art through skepticism, doubt and uncertainty. The question at hand will explore how art may offer a systematic process akin to methodological skepticism to thus afford us an insight into the questions of the existence of external reality and the finite nature of objective knowledge. Allying with the skeptic, we will concentrate on the exploration of the limits of perception, problems of judgment,

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-5020-01 סקפטיציזם ואמנות
Art and Skepticism
שנה"ל תשע"ז | סמ'  ב' | ד"ר לוריא חיון עדי מיכל

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

אמנות וסקפטיציזם (סמינר מ"א)

 

Art and Skepticism

 

דר' עדי לוריא חיון

 

אימייל: adilouria@post.tau.ac.il

 

שעות קבלה על פי תיאום מראש

 

אמנות תכופות מתארת מצבים הדומים במהותם לאלו המדומיינים על ידי הפילוסוף הסקפטי, בהם בלתי ניתן להשיג ראיות שתקבענה כי יש בכוחם של ייצוגים להיות נאמנים לדברים לכשעצמם (לעולם, לטבע, למטאפיסיקיה ועוד). האמנות הסקפטית מאתגרת את המערכות השגורות בדבר קיומן של ראיות היכולות לשמש כמבדילות בין העולם הממשי, המציאות, ועולם נגדי המופיע באופנים שונים כבעל זהות מוחלטת לעולם הממשי. יש הטוענים כי אנו כלואים "בעידן תמונת-העולם," Zeit des Weltbildes" כפי שהציגו זאת וויטגנשטיין והיידיגר. בהינתן כי אנו שבויים בתרבות המעצבת את מושגי היסוד הקובעים את תצורות יחסינו עם העולם, כאשר העולם עצמו אינו ניתן בשלמותו לשיח או לתנאי שיח קבועים, אזי, אי הוודאות המתכוננת ביחסים אלו פותחת צוהר לניסיונות לנסח את טבעו המוגבל ואולי אף הסופי של ידע אובייקטיבי ביחס לעולם. קורס זה יתמקד בצוהר זה הניתן לאמנות באורח מועדף על האפיסטימולוגיה, כאשר זו הראשונה נכשלת בניסיונותיה לנסח את כינונו של ידע אובייקטיבי ויחסו לעולם. במהלך הקורס נתמקד ביחסים שבין סקפטיציזם וסופיות ונשים דגש על יחסי התלות שבין סקפטיציזם ואמנות.

 

Art if often concerned with situations similar to those imagined by the skeptic philosopher, where one cannot attain strong evidence to prove the relations between representation and the world. When considered in artistic production art challenges the fabrication of knowledge while setting new relations with the world and reality. Some maintain that we are bounded in “world-pictures” (Zeit des Weltbildes) as argued by Wittgenstein and Heidegger. This course will ask how we may think of modern and contemporary art through skepticism, doubt and uncertainty. The question at hand will explore how art may offer a systematic process akin to methodological skepticism to thus afford us an insight into the questions of the existence of external reality and the finite nature of objective knowledge. Allying with the skeptic, we will concentrate on the exploration of the limits of perception, problems of judgment,

 

 

דרישות הקורס: קריאה על פי הסילבוס והשתתפות פעילה בשיעורים.

מרכיבי הציון הסופי: השתתפות פעילה בשיעורים (10%), פרזנטציות (30%), פרוספקטוס (10%), חיבור מסכם (50%).

 

סדר השיעורים וקריאות שבועיות:

 

1.     הקדמה: על ספקטיציזם, ספק, וחוסר ודאות

2.     סקפטיציזם בעת העתיקה

3.     רציונליזם וסקפטיציזם

4.     בעיות של פרצפציה 1

5.     בעיות של פרצפציה 2

6.     כוח השיפוט

7.     תמונות עולם

8.     טכנולוגיה ואמפריציזם 1

9.     טכנולוגיה ואמפריציזם 2

10.  אובייקיטיביות

11-13. פרזנטציות

 

 

 

Bibliography

 

Araujo Marcelo de, Scepticism, Freedom and Autonomy: A Study of the Moral Foundations of Descartes' Theory of Knowledge (Berlin: De Gruyter, 2002)

 

Aristotle, “De Anima,” in Complete Works of Aristotle, edited by Jonathan Barnes (Princeton, NJ: Princeton University Press, 1984)

 

Carrier David, Museum Skepticism: A History of the Display of Art in Public Galleries (Duke University Press Books, 2006)

 

Descartes René, Discourse on Method and Meditations on First Philosophy (Indianapolis, IN: Hackett Publishing Company, 1999)

 

Devitt Michael, Realism and Truth (Princeton NJ: Princeton University Press, 1996)

 

Epstein Richard A., Skepticism and Freedom: A Modern Case for Classical Liberalism (Chicago: University of Chicago Press, 2004)

 

Gibson Roger, The Cambridge Companion to Quine (New York: Cambridge University Press, 2004)

 

Harman Gilbert, A Companion to W. V. O. Quine (Chichester UK: Wiley-Blackwell, 2014)

 

Hume David, An Enquiry Concerning Human Understanding: with Hume's Abstract of A Treatise of Human Nature and A Letter from a Gentleman to His Friend in Edinburgh (Indianapolis, IN: Hackett Publishing Company, 1993)

 

Landesman Charles and Roblin Meeks eds., Philosophical Skepticism (Malden, MA and Oxford, UK: Wiley-Blackwell, 2002)

 

Nagel Thomas, Mind & Cosmos: Why the Materialist Neo-Darwinian Conception of Nature is Almost Certainly False (New York: Oxford University Press, 2012)

 

Nietzche Friedrich, “Beyond Good and Evil,” in The Complete Works of Friedrich Nietzsche, Vol. 8 (Stanford University Press, 2014)

 

Putnam Hilary, "'Two dogmas' revisited," in Gilbert Ryle, Contemporary Aspects of Philosophy (Stocksfield: Oriel Press, 1976), 202–213

 

Plato, “Apology,” in Plato: Five Dialogues: Euthyphro, Apology, Crito, Meno, Phaedo (Indianapolis, IN: Hackett Publishing Company, 2002)

 

Quine W.V., “Two Dogmas of Empiricism,” The Philosophical Review 60 (1951): 20-43; Reprinted in W.V.O. Quine, From a Logical Point of View (Harvard University Press, 1953; second, revised, edition 1961)

 

Rorty Richard, “Solidarity or Objectivity?” In Relativism: Interpretation and Confrontation (Notre Dame: University of Notre Dame Press, 1989); see also Objectivity, Relativism, and Truth: Philosophical Papers (Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1990)

 

Sextus Empiricus, The Skeptic Way: Sextus Empiricus's Outlines of Pyrrhonism (New York: Oxford University Press, 1996)

 

Wittgenstein Ludwig, Tractatus Logic-Philosophicus (London and New York: Routledge, 2001)

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת