חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  עושה הניסים בשיש: הדיוקנאות של ברניני, מבטים מצטלבים
  Miracle maker in marble: Bernini's portraits, written and sculpted                                   
0821-5010-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  א'1400-1800200מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר הנדלר יוסף
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

ג'יאן לורנצו ברניני (1680-1598) נחשב עוד בימי חייו לגדול האמנים שפעלו ברומא של המאה ה-17. ארכיטקט, פסל וגם צייר. הסמינר הנוכחי יתמקד בפן אחד של הקריירה של האמן הרומאי שעליו קמה (בין השאר) תהילתו: הדיוקנאות המפוסלים. את היצירות האלו מקובל לכנות "דיוקנאות מדברים" (באיטלקית parlanti Ritratti (בשל האופן בו נהג לעיתים קרובות להציג את הדמויות שפיסל. ברניני הסביר כי "הרגע היפה ביותר שאפשר לבחור (כדי לתאר את המודל) הוא מייד כשמתחילים לדבר או רגע לפני כן" – וכך אכן נהג לעיתים קרובות. אפיפיורים, קרדינלים, מלכים, נסיכים, רבות מהדמויות החשובות והמשפיעות באירופה בכלל וברומא בפרט זכו לדיוקן שיש מפוסל פרי איזמלו.

 

 

החומר התיעודי העשיר בנוגע לברניני ייאפשר למקם את היצירות בהקשר מדוייק ככל האפשר, ובעיקר להעלות את השאלה של היכולת לתאר דמות הן בכתובים והן בחומר. כל תהליך יצירת הדיוקן ייבדק מנקודת מבט כפולה (לפחות) האופו שבו ברניני תיאר בשיש את מי שפנו לשירותיו – והאופן בו תוארו אותן הדמויות על ידי ברניני והביוגרפים שלו בכתב. יחד עם חומר ארכיוני כתוב בן התקופה אודות הפורטרטים ננסה להבין באופן מושכל יותר עד כמה "עשיית הניסים" של ברניני הייתה מלאכה אמנותית וכמה מתוכה היה הליך היסטוריוגרפי מודע של האמן ופטרוניו, חרדים למקומם בהיסטוריה.

 

 

Course description

Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) is undoubtedly one of the greatest artists of the 17th century. Architect, sculptor and painter, Bernini created a huge and varied corpus of artworks. The current course will focus on one side of the roman artist carrier for which he won international fame during his lifetime: the sculpted portraits. Those works are commonly known as the Ritratti parlanti (Italian for “speaking portraits”) for the way in which Bernini often presented the figures he sculpted: a moment before (or after) speaking. The seminar will examine these portraits both in marble and in writing and will question the process of image making under several aspects.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-5010-01 עושה הניסים בשיש: הדיוקנאות של ברניני, מבטים מצטלבים
Miracle maker in marble: Bernini's portraits, written and sculpted
שנה"ל תשע"ז | סמ'  א' | ד"ר הנדלר יוסף

666סילבוס מפורט/דף מידע

עושה הניסים בשיש: הדיוקנאות של ברניני, מבטים מצטלבים

Miracle maker in marble: Bernini’s portraits, written and sculpted

 (סמסטר א' תשע"ז, סמינר תואר שני, 4 ש"ס)

שם מרצה: ד"ר ספי הנדלר

דוא"ל: sefy@post.tau.ac.il

שעות קבלה: לפי תיאום מראש

 

תיאור הקורס

ג'יאן לורנצו ברניני (1680-1598) נחשב עוד בימי חייו לגדול האמנים שפעלו ברומא של המאה ה-17. ארכיטקט, פסל וגם צייר. הסמינר הנוכחי יתמקד בפן אחד של הקריירה של האמן הרומאי שעליו קמה (בין השאר) תהילתו: הדיוקנאות המפוסלים. את היצירות האלו מקובל לכנות "דיוקנאות מדברים" (באיטלקית parlanti Ritratti (בשל האופן בו נהג לעיתים קרובות להציג את הדמויות שפיסל. ברניני הסביר כי "הרגע היפה ביותר שאפשר לבחור (כדי לתאר את המודל) הוא מייד כשמתחילים לדבר או רגע לפני כן" – וכך אכן נהג לעיתים קרובות. אפיפיורים, קרדינלים, מלכים, נסיכים, רבות מהדמויות החשובות והמשפיעות באירופה בכלל וברומא בפרט זכו לדיוקן שיש מפוסל פרי איזמלו.

אל גוף היצירות העשיר של "עושה הנפלאות בשיש" כהגדרת אחד מבני תקופתו הזה מצטרף התיעוד הכתוב אודות ברניני, גם הוא עשיר ביותר. במהלך הסמינריון ייבחן החומר התיעודי בנוגע לברניני ובראש ובראשונה שתי הביוגרפיות הראשונות שנכתבו אודותיו על ידי פיליפו בלדינוצ'י (1682) ועל ידי בנו של האמן דומניקו ברניני (1713). בשנים האחרונות השתנתה הקריאה במקורות החשובים האלו והבכורה ניתנת מסיבות שנעמוד עליהן דווקא לביוגרפיה ה"מאוחרת" שפירסם הבן.

החומר התיעודי העשיר בנוגע לברניני ייאפשר למקם את היצירות בהקשר מדוייק ככל האפשר, ובעיקר להעלות את השאלה של היכולת לתאר דמות הן בכתובים והן בחומר. כל תהליך יצירת הדיוקן ייבדק מנקודת מבט כפולה (לפחות) האופו שבו ברניני תיאר בשיש את מי שפנו לשירותיו – והאופן בו תוארו אותן הדמויות על ידי ברניני והביוגרפים שלו בכתב. יחד עם חומר ארכיוני כתוב בן התקופה אודות הפורטרטים ננסה להבין באופן מושכל יותר עד כמה "עשיית הניסים" של ברניני הייתה מלאכה אמנותית וכמה מתוכה היה הליך היסטוריוגרפי מודע של האמן ופטרוניו, חרדים למקומם בהיסטוריה.

Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) is undoubtedly one of the greatest artists of the 17th century. Architect, sculptor and painter, Bernini created a huge and varied corpus of artworks. The current course will focus on one side of the roman artist carrier for which he won international fame during his lifetime: the sculpted portraits. Those works are commonly known as the Ritratti parlanti (Italian for “speaking portraits”) for the way in which Bernini often presented the figures he sculpted: a moment before (or after) speaking. The seminar will examine these portraits both in marble and in writing and will question the process of image making under several aspects.

תנאי קבלה:

הסמינר מיועד למועמדים לתואר מוסמך שהשלימו בהצלחה לפחות שיעור ליבה אחד באמנות הרנסנס.

 

 

דרישות הקורס

עמידה במטלות קריאה מדי שבוע (בשני השלישים הראשונים של הסמסטר). חובת נוכחות. הגשת עבודה לא תתאפשר למי שלא יעמדו בחובת זו.

 

מרכיבי הציון הסופי

10% עמידה במטלות הקריאה, 20% רפרט בכיתה, 70% עבודה מסכמת

 

רשימת קריאה

ספרי הליבה סביבם תתמקד העבודה בסמינר

 

BERNINI D., The life of Gian Lorenzo Bernini : a translation and critical edition, (trans., introd., and comm. by Franco Mormando), University Park, Pennsylvania, 2011 (Rome, 1713)

 

 

BALDINUCCI F., The life of Bernini (tran. C. ENGGASS), University Park (Pennsylvania), 1966 (Florence, 1682)

 

DELLBEKE M., LEVY E., OSTROW S.F(ed.), Bernini's biographies : critical essays, University Park, Pennsylvania State University Press, 2006

 

BACCHI A., HESS C., MONTAGU J. et al. (ed.), Bernini and the Birth of Baroque Portrait Sculpture, (cat. ex., Los Angeles J. Paul Getty Museum, Ottawa, The National Gallery of Canada, 2008-2009), Los Angeles, 2008, p. 1-45

 

 ובנוסף קריאה נוספת מהרשימה (נתון לשינויים, הדגשים יינתנו במהלך הסמינר)

 

 CHANTELOU P. F. de, Diary of the Cavaliere Bernini's visit to France, (ed. and with an introd. by Anthony Blunt ; annotated by George C. Bauer ; transl. by Margery Corbett), Princeton, 1985

 

 

AVERY C., Bernini. Genius of the Baroque, London, 1997

 

 

BORSI F. Bernini, (trans. R.E. WOLD), New York, 1984

 

BARLOZZETTI U. (ed), Pietro Bernini. Un preludio al Barocco, (cat ex. Sesto Fiorentino, 1989), Sesto Fiorentino, 1989

 

CARERI J., Flights of Love, the Art of Devotion (trans. L. LAPPIN), Chicago, 1995 (Paris, 1990), p. 11-50 (chapter 1)

 

HENDLER S., «Echec à la Berninienne. Le buste de Richelieu, une nouvelle approche», inRevue de l'Art, 2005 (149, 3), p. 59-69

 

HIBBARD H., Bernini, Middlesex, 1965, p. 23-115 (chapters 1, 2)

 

LAURAIN PORTEMER M., Études Mazarines, Paris, 1981

 

POPE-HENNESSY J., An introduction to Italian Sculpture. Volume III. Italian High Renaissance and Baroque Sculpture, London, 1996 (1963), p.397-409 (+references from the catalogue of works, p. 519 onwards)

 

WITTKOWER R., Bernini. The sculptor of the Roman Baroque, London, 1997 (1955), p. 230 onwards)88-120 (+references in the catalogue of works

 

הערה: הרשימה זמנית בלבד. רשימה מלאה תימסר עם ראשית הסמינר. היא כוללת ברובה ספרים המצויים בספרייה המרכזית. הפריטים שאינם בספרייה יועמדו לרשות התלמידים באופן מקוון.


 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת