| |||||||||||||||||||||||||
לחם ושעשועים: יצרים ואשליות באמנות העולם הרומי
Panem et Circenses: Lust and illusions in the art of the Roman world |
0821-3787-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||
|
אמנות הציור והפסיפס הרומי שופעת בדימויים אשלייתיים, יצריים וחושניים. יצריות מאפיינת גם את דיוקני הקיסרים ונשותיהם, ואילו חפצים ביתיים תוארו לעיתים כדימויים מיניים מפורשים.
אווירת ה"לחם ושעשועים" (Panem et Circenses) נוצרה בתקופת הקיסר אוגוסטוס, והיא הלכה והתגברה לאורך תקופת הקיסרות. אווירה זו התאפיינה בנטיה לנהנתנות ואף למופקרות, ראוותנות, גרגרנות, חומרנות ודקדנס, דבר שהביא את המשורר יובנאליס בתחילת המאה השניה להכריז כי "ההפקרות הינה כעת בשיאה".
לאווירה זו השפעה ניכרת באמנות הרומית, בכל המדיומים והטכניקות, כאשר לעיתים הדימויים הם מעודנים ומרוככים, ולעיתים עזים ואף בוטים. השאלה העקרונית העולה לנוכח הדימויים היא – האם זהו אכן דקדנס, או למעשה ביטוי לערכים ותפיסות עולם השונים לגמרי מתפיסות עולם עכשוויות? שאלה זו עמדה במרכז ספרה של Catherine Johns - Sex or Symbol, והיא תעמוד במוקד הדיון בקורס זה.
הקורס יעסוק בביטויים נבחרים של הלוך הרוח המתבטא במושג "לחם ושעשועים" ובמשמעות ההדוניזם בעולם הרומי, וביטוייהם באמנות הפלסטית בטכניקות שונות –ציורי קיר, פסיפס ופיסול, תוך עיון בטקסטים היסטוריים ופואטיים עתיקים אודות הקיסרים והחברה הרומית, אורחות החיים וטבע היקום, ודיון בספרות המחקר.
Roman painting and mosaic art are full of illusory and sensual images. Passion is also characteristic of the portraits of the emperors and their wives, with domestic objects too sometimes appearing as explicit sexual images. The approach of "Panem et Circenses" was constituted by Emperor Augustus, and was characterised by hedonism, materialism, promiscuity and decadence, that has led the poet Juvenal to declare: "promiscuity is now at its peak". It was an approach that influenced Roman art in every medium. The question arises as to whether these images indeed reflect decadence, or whether, rather, they are an expression of a worldview that is unfamiliar to the modern viewer. This question stood at the core of Catherines Johns' book "Sex or Symbol", and it will be the focus of the discussion in this course. The course will engage with the reflections of "Panem et Circenses" in different artistic media, such as wall painting, mosaic and sculpture, while referencing historical and poetical texts that relate to the emperors and to Roman society and ways of life.
הפקולטה לאמנויות
החוג לתולדות האמנות
לחם ושעשועים: יצרים ואשליות באמנות העולם הרומי
Panem et Circenses: Lust and illusions in the art of the Roman world
ד"ר נאוה סביליה שדה, 03-6408482, sadehnav@post.tau.ac.il
סמסטר ב' תשע"ט
היקף – 4 ש"ס
שעת קבלה: יום שני, שעה 14.00, בניין מכסיקו, חדר מרצים.
דרישות הקורס וחובות התלמידים: נוכחות חובה בכל השיעורים; השתתפות פעילה – הכנת מטלות מדי שיעור; הגשת רפרט; הגשת עבודה סמינריונית.
מרכיבי הציון הסופי: 30% הגשת רפרט, 70% הערכת עבודה סמינריונית.
"לחם ושעשועים": יצרים ואשליות באמנות העולם הרומי
תיאור הקורס:
אמנות הציור והפסיפס הרומי שופעת בדימויים אשלייתיים, יצריים וחושניים. יצריות מאפיינת גם את דיוקני הקיסרים ונשותיהם, ואילו חפצים ביתיים תוארו לעיתים כדימויים מיניים מפורשים.
אווירת ה"לחם ושעשועים" (Panem et Circenses) נוצרה בתקופת הקיסר אוגוסטוס, והיא הלכה והתגברה לאורך תקופת הקיסרות. אווירה זו התאפיינה בנטיה לנהנתנות ואף למופקרות, ראוותנות, גרגרנות, חומרנות ודקדנס, דבר שהביא את המשורר יובנאליס בתחילת המאה השניה להכריז כי "ההפקרות הינה כעת בשיאה".
לאווירה זו השפעה ניכרת באמנות הרומית, בכל המדיומים והטכניקות, כאשר לעיתים הדימויים הם מעודנים ומרוככים, ולעיתים עזים ואף בוטים. השאלה העקרונית העולה לנוכח הדימויים היא – האם זהו אכן דקדנס, או למעשה ביטוי לערכים ותפיסות עולם השונים לגמרי מתפיסות עולם עכשוויות? שאלה זו עמדה במרכז ספרה של Catherine Johns - Sex or Symbol, והיא תעמוד במוקד הדיון בקורס זה.
הקורס יעסוק בביטויים נבחרים של הלוך הרוח המתבטא במושג "לחם ושעשועים" ובמשמעות ההדוניזם בעולם הרומי, וביטוייהם באמנות הפלסטית בטכניקות שונות –ציורי קיר, פסיפס ופיסול, תוך עיון בטקסטים היסטוריים ופואטיים עתיקים אודות הקיסרים והחברה הרומית, אורחות החיים וטבע היקום, ודיון בספרות המחקר.
Roman painting and mosaic art are full of illusory and sensual images. Passion is also characteristic of the portraits of the emperors and their wives, with domestic objects too sometimes appearing as explicit sexual images. The approach of "Panem et Circenses" was constituted by Emperor Augustus, and was characterised by hedonism, materialism, promiscuity and decadence, that has led the poet Juvenal to declare: "promiscuity is now at its peak". It was an approach that influenced Roman art in every medium. The question arises as to whether these images indeed reflect decadence, or whether, rather, they are an expression of a worldview that is unfamiliar to the modern viewer. This question stood at the core of Catherines Johns' book "Sex or Symbol", and it will be the focus of the discussion in this course. The course will engage with the reflections of "Panem et Circenses" in different artistic media, such as wall painting, mosaic and sculpture, while referencing historical and poetical texts that relate to the emperors and to Roman society and ways of life.
נושאי הקורס
תיתכן מסירה של ביבליוגרפיה נוספת במהלך הקורס.
קריאת החובה מסומנת בהדגש.
Stephen Bann, The True Vine- On Visual Representation and the Western Tradition
(Cambridge: Cambridge University Press, 1989).
Norman Bryson, xenia, in: Looking at the Overlooked: Four Essays on Still Life Painting (London: Reaktion Books, 1990).
Annamaria Ciarallo, Gardens of Pompeii (Los Angeles, Calif.: J. Paul Getty Museum, 2001).
Elisabeth B. MacDougall and Wilhelmina F. Jashemski, Ancient Roman gardens (Washington, D.C.: Dumbarton Oaks, Trustees for Harvard University, 1981).
Wilhelmus Johannes Theodorus Peters, The Landscape in Romano-Campanian Mural Painting (Te Assen: Van Gorcum, 1963).
Stefan Weinstock, ‘Pax and the Ara Pacis’, The Journal of Roman Studies 50, 1960: 44–58.
רבקה גרשט, "שאיפת ההידמות – אישה לאישה ואלה לאלה: הצצה אל הפיסול הרומי שנתגלה בארץ ישראל", מותר 4, 1996: 21-26.
מתי פישר, "הפנים: המודל הנעלם של הדיוקן והמסיכה בעת העתיקה", מותר 10, 2002: 9-22.
D'Ambra, E., "The Calculus of Venus – Nude Portraits of Roman Matrons", in Sexuality in Ancient Art, ed Nataly Boymel Kampen (Cambridg: University Press, 1996): 219-230.
Diana Kleiner, Roman Sculpture (New Haven: Yale University Press, 1992): 59-72, 237-247, 317-329.
Nava Sevilla-Sadeh, “Panem et Circenses: The Metamorphosis of Greek Classical Concepts in 2nd-century CE Roman Sculpted Mythological Couples”, Consciousness, Literature and the Arts 17 (2), 2016 (open access). http://www.dmd27.org/sadeh2016.html
Norman Bryson, Looking at the Overlooked: Four Essays on Still Life Painting (London: Reaktion Books, 1990).
Rebbeca Molholt, “Roman Labyrinth Mosaics and the Experience of Motion,” Art Bulletin XCIII 3 (2011), pp. 287-303.
Camille Paglia, Sexual Personae: Art and Decadence from Nefertiti to Emily Dickinson (CT: Yale University Press, New Haven) .
William Arrowsmith, “Luxury and Death in The Satyricon”, Arion: A Journal of Humanities and the Classics, vol 5, no 3, 1966.
Charles Bernheimer, Decadent Subjects: The Idea of Decadence in Art, Literature, Philosophy and Culture of the Fin de Siecle in Europe, T. Jefferson Kline and Naomi Schor, eds. (Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2002) .
Richard Gilman, Decadence: The Strange Life of an Epithet (New York:Farrar Straus and Giroux, 1979).
משמעויות יצוגי האלה בציורי קיר ופסיפסים; עולמה הגשמי של ונוס –
ציורי קיר מחדרים פרטיים בפומפי (The secret Rooms from the Naples Museum)
מין ואלימות – תיאורי חטיפות נשים בציור ובפסיפס ומשמעותם
יפעת פלג, "העיר של ונוס – בתי הזונות של פומפיי", זמנים, 90, 2005: 50-63.
Antonio D'Ambrosio, Women and Beauty in Pompeii (Los Angeles, Calif.: J. Paul Getty Museum, 1999).
Michele Blanchard-Lemee et al., Mosaics of Roman Africa – Floor Mosaics from Tunisia (New York : G. Braziller, 1996).
Catherine Johns, Sex or Symbol: Erotic Images of Greece and Rome (Austin: University of Texas Press, 1982): 97-114, 115-142.
Micahel Grant, Eros in Pompeii: the Secret Rooms of the National Museum of Naples (New York: Bonanza Books, 1982, 1975).
T. McGinn, Pompeian brothels, Pompeii's ancient history, Mirrors and mysteries, Art and nature at Oplontis & The Herculaneum Basilica (Portsmouth, R.I.: [s.n.], 2002).
Antonio Varone, Eroticism in Pompeii (Rome: "L’Erma" di Bretschneider, 2000).
Andrew Stewart, Rape? In Reeder, E., d., (Ed.), Pandora: Women in Classical Greece, Baltimore, Md: Trustees of the Walters Art Gallery in association with Princeton University Press, Princeton, N. J., 1995, pp. 74-90.
Ada Cohen, Portrayals of Abduction in Greek Art: Rape or Metaphor? In Kampen N.B. (Ed.), Sexuality in Ancient Art (Cambridge: University Press, 1996), pp. 117-135.
Peter H. Von Blanckenhagen and Christine Alexander, The Augustan Villa at Boscotrecase, Mainz AM Rhein 1990.
בכחנליה – התבזות?
דימויים פאליים ומשמעותם
נאוה סביליה-שדה, "שכרותו של הרקלס בפסיפס מציפורי – התבזות
או התקדשות?", קתדרה 127 (2008): עמ' 5-32.
Michele Blanchard-Lemee et al., Mosaics of Roman Africa – Floor Mosaics from Tunisia (New York : G. Braziller, 1996).
Catherine Johns, Sex or Symbol: Erotic Images of Greece and Rome (Austin: University of Texas Press, 1982): 37-60, 61-76, 77-96.
Nava Sevilla-Sadeh, “Herakles’ Intoxication in Mosaics from Israel: A Neoplatonic View”, Actas do X Coloquio Internacional da Associacao Internacional para o Estudo do Mosaico Antigo (AIEMA), Museo Monografico de Conimbriga (Portugal), 29 de Outubro a 3 de Novembro de 2005 (2010), pp. 231-241.
Katherine M. D. Dunbabin, “Wine and Water at the Roman Convivium”, Journal of Roman Studies, 6, 1993, 116-141.
Michele Blanchard-Lemee et al., Mosaics of Roman Africa – Floor Mosaics from Tunisia (New York : G. Braziller, 1996).
Matti Fischer, “Between Hunter and Hunted: Narcissus and his Image in Classical Visual Representations”, in: Assaph, Studies in Art History:The Beauty of Japheth in the Tents of Shem, Studies in Honor of Mordechai Omer, eds. Hana Taragan and Nissim Gal, Vols. 13-14 (Tel Aviv: Tel Aviv University, 2010), pp. 141-158.
Jas Elsner, “Caught in the Ocular: Visualizing Narcissus in the Roman World”’, in Echoes of Narcissus, ed. L. Spaas (New York: Berghahn Books, 2000), p. 92.
Verity Platt, “Viewing, Desiring, Believing: Confronting the Divine in a Pompeian House”, Art History 25 (2002): pp. 87-112.
Sevilla-Sadeh, N. (2005-2006), “A Hero in a Girl’s Dress: The Meaning of Achilles’ Image and Marginal Decoration in a Mosaic from Shechem-Nablus”, In Mucznik, S. (Ed.), kalathos, Assaph, Vol. 10-11, 431-450.
Nava Sevilla-Sadeh, “A Promise of Wisdom: The Classical Origins of the Odysseus and the Sirens Mosaic Floor from Scythopolis (Bet-Shean)”, In Verzar, C. and Fishhof, G. (Eds.), Pictorial Languages and their Meanings, Tel-Aviv: Tel-Aviv University, the Yolanda and David Katz Faculty of the Arts, 2006, 203-220.
ביבליוגרפיה:
טיטוס פטרוניוס ארביטר , סאטיריקון (תל-אביב: גולן, תשס"ב 2002).
רבקה גרשט, "שאיפת ההידמות – אישה לאישה ואלה לאלה: הצצה אל הפיסול הרומי שנתגלה בארץ ישראל", מותר 4, 1996: 21-26.
נאוה סביליה-שדה, "שכרותו של הרקלס בפסיפס מציפורי – התבזות או התקדשות?", קתדרה 127 (2008): 5-32.
מתי פישר, "הפנים: המודל הנעלם של הדיוקן והמסיכה בעת העתיקה", מותר 10, 2002: 9-22.
יפעת פלג, "העיר של ונוס – בתי הזונות של פומפיי", זמנים, 90, 2005: 50-63.
William Arrowsmith, “Luxury and Death in The Satyricon”, Arion: A Journal of Humanities and the Classics, vol 5, no 3, 1966.
Stephen Bann, The True Vine- On Visual Representation and the Western Tradition (Cambridge: Cambridge University Press, 1989).
Charles Bernheimer, Decadent Subjects: The Idea of Decadence in Art, Literature, Philosophy and Culture of the Fin de Siecle in Europe, T. Jefferson Kline and Naomi Schor, eds. (Baltimore, Johns Hopkins University Press, 2002).
Lawrence Becker and Christine Kondoleon, The arts of Antioch: Art Historical and Scientific Approaches to Roman Mosaics and a Catalogue of the Worcester Art Museum Antioch Collection (Worcester, Mass.: Worcester Art Museum, 2005).
Ugo Bianchi, The Greek Mysteries (Leiden: E. J. Brill, 1976).
Michele Blanchard-Lemee et al., Mosaics of Roman Africa – Floor Mosaics from Tunisia (New York : G. Braziller, 1996).
Peter H. Von Blanckenhagen and Christine Alexander, The Augustan Villa at Boscotrecase, Mainz AM Rhein 1990.
Norman Bryson, Looking at the Overlooked: Four Essays on Still Life Painting (London: Reaktion Books, 1990).
Walter Burkert, Ancient Mystery Cults (Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1987).
John R. Clarke, Roman Black and White Figural Mosaics (New York: New York University Press for the College Art Association of America, 1979).
John R. Clarke, Art in the lives of ordinary Romans: visual representation and non-elite viewers in Italy, 100 B.C.-A.D. 315 (Berkeley, Calif.: University of California Press, 2003).
Ada Cohen, Portrayals of Abduction in Greek Art: Rape or Metaphor? In Kampen N.B. (Ed.), Sexuality in Ancient Art (Cambridge: University Press, 1996), pp. 117-135.
Alison E. Cooley and M. G. L. Cooley, Pompeii: a Sourcebook (London: Routledge, 2004).
D'Ambra, E., "The Calculus of Venus – Nude Portraits of Roman Matrons", in Sexuality in Ancient Art, ed Nataly Boymel Kampen, Cambridg: University Press, 1996: 219-230.
Antonio D'Ambrosio, Women and Beauty in Pompeii (Los Angeles, Calif.: J. Paul Getty Museum, 1999).
Ernesto de De Carolis, Gods and Heroes in Pompeii (Los Angeles, Calif.: J. Paul Getty Museum, 2001).
Katherine M. D., “Domestic Dionysus? Telete in Mosaics from Zeugma and the Late Roman Near East,” Journal of Roman Archeology 21 (2008):193-224.
Katherine M. D. Dunbabin, “Triclinium and Stibadium”, Dining in a Classical Context, William J. Slater (ed.) (Ann Arbor: University of Michigan Press, 1991), 121-147.
Katherine M. D. Dunbabin, “Wine and Water at the Roman Convivium”, Journal of Roman Studies, 6, 1993, 116-141.
Katherine M. D. Dunbabin, Mosaics of the Greek and Roman World (Cambridge: University Press, 1999).
Katherine M. D. Dunbabin, The Roman Banquet (Cambridge: University Press, 2003).
Katherine M. D. Dunbabin, The Mosaics of Roman North Africa – Studies in Iconography and Patronage (Oxford: Clarendon Press, 1978).
Jas Elsner, Roman Eyes: Visuality & Subjectivity in Art & Text (Princeton, N.J.: Princeton University Press, 2007(.
Jas Elsner, Caught in the Ocular:Visualizing Narcissus in the Roman World’, in Echoes of Narcissus, L. Spaas (ed.) (New York: Berghahn Books, 2000.
Jas Elsner, "Naturalism and the Erotics of the Gaze", in Sexuality in Ancient Art, N. boymel Kampen (ed.) (Cambridge: University Press, 1996).
David Frederiel, "Beyond the Atrium to Ariadne: Erotic Paintings and visual pleasure in the Roman House", Classical Antiquity, vol. 14. No 2. October 1995, pp. 266-288.
Micahel Grant, Eros in Pompeii: the Secret Rooms of the National Museum of Naples (New York: Bonanza Books, 1982, 1975).
Richard Gilman, Decadence: The Strange Life of an Epithet, Farrar Straus and Giroux, New York, 1979.
Ilona Julia Jesnick, The Image of Orpheus in Roman mosaic: An Exploration of the Figure of Orpheus in Graeco-Roman Art and Culture with Special Reference to its Expression in the Medium of Mosaic in Late Antiquity (Oxford: Archaeopress, 1997).
Carl Kerenyi, Dionysos, Archetypal Image of Indestructible Life (Princeton, N.J. Princeton University Press, 1996, 1976).
Diana Kleiner, Roman Sculpture (New Haven: Yale University Press, 1992): 59-72, 237-247, 317-329.
Christine Kondoleon, Domestic and Divine – Roman Mosaics in the House of Dionysos (Ithaca: Cornell University Press, 1995).
Ray Laurence, Roman Pompeii: Space and Society (London: Routledge, 1994).
Erich Lessing, and Antonio Varone, Pompeii (Paris: Terrail, 1996).
LIMC: Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae, I, 2, Zurich and Munchen 1981.
Roger Ling, Ancient Mosaics (Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1998).
Roger Ling, Roman Painting (Cambridge, Mass.: Cambridge University Press, 1991).
Elisabeth B. MacDougall and Wilhelmina F. Jashemski, Ancient Roman gardens (Washington, D.C.: Dumbarton Oaks, Trustees for Harvard University, 1981).
Amadeo Maiuri, Roman Painting (Cambridge, Mass.: Cambridge University Press, 1991).
T. McGinn, Pompeian brothels, Pompeii's ancient history, Mirrors and mysteries, Art and nature at Oplontis & The Herculaneum Basilica (Portsmouth, R.I.: [s.n.], 2002).
Wilhelmus Johannes Theodorus Peters, The Landscape in Romano-Campanian Mural Painting (Te Assen: Van Gorcum, 1963).
Aline Rousselle, Porneia: On Desire and the Body in Antiquity (Oxford: B. Blackwell, 1988).
Karl Schefold, “Origins of Roman Landscape Painting”, Art Bulletin 1960 V. XLII. Pp. 87-96.
Nava Sevilla-Sadeh, “Herakles’ Intoxication in Mosaics from Israel: A Neoplatonic View”, Actas do X Coloquio Internacional da Associacao Internacional para o Estudo do Mosaico Antigo (AIEMA), Museo Monografico de Conimbriga (Portugal), 29 de Outubro a 3 de Novembro de 2005 (2010), pp. 231-241.
Nava Sevilla-Sadeh, “Panem et Circenses: The Metamorphosis of Greek Classical Concepts in 2nd-century CE Roman Sculpted Mythological Couples”, Consciousness, Literature and the Arts 17 (2), 2016 (open access). http://www.dmd27.org/sadeh2016.html
Andrew Stewart, Rape? In Reeder, E., d., (Ed.), Pandora: Women in Classical Greece, Baltimore, Md: Trustees of the Walters Art Gallery in association with Princeton University Press, Princeton, N. J., 1995, pp. 74-90.
Rina Talgam and Zeev Weiss, The Mosaics of the House of Dionysos at Sepphoris (Jerusalem: Institute of Archaeology, Hebrew University of Jerusalem, 2004).
Antonio Varone, Eroticism in Pompeii (Rome: "L’Erma" di Bretschneider, 2000).
Stefan Weinstock, ‘Pax and the Ara Pacis’, The Journal of Roman Studies 50, 1960: 44–58.
פילמוגרפיה: פליני, סאטיריקון, 1969
https://www.youtube.com/watch?v=AYzZWfwu6do