חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ט

  דימוי, תנועה, זמן: על היחס בין הצילומי והקולנועי באמנות המודרנית והעכשווית
  Image, Movement, Time: the Photographic and Cinematic in Modern and Contemporary                     
0821-3739-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  א'1600-2000200מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר מימון ורד
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

סמינר זה בוחן את היחסים בין הצילום והקולנוע באמנות המודרנית והעכשווית. בחלקו הראשון הוא דן באוואנגרד ההיסטורי בעיקר קונסטרוקטיביזם רוסי ודאדא ובמושגים כמו מונטאז', אליגוריה, תת-מודע אופטי שבאמצעותם ניסחו אמנים את ייחודה של יצירת האמנות האוואנגרדית כמבוססת על שיעתוק מיכני. בחלקו השני הוא בוחן, דרך ספרי הקולנוע של ז'יל דלז,  סוגיות של זמן, נארטיב וזיכרון ביחס ליצירות אקספרימנטליות אשר נעות בין דוממות לתנועה, למשל המזח של כריס מארקר, ושואה של קלוד לנצמן. בחלקו האחרון הוא בוחן את הקשרים בין הפופ ארט (הסרטים של אנדי וורהול), מינימליזם ואמנות מושגית לדימוי הנע ואת האופן שבו אמנים עכשווים, כחלק מהמצב של פוסט-מדיום, משתמשים בקונבנציות וז'אנרים קולנועיים על מנת להגדיר מחדש את היחסים שבין צופה וחלל.

 

Course description

This seminar investigates the relations between cinema and modern and contemporary art. The first part of the course explores the way in which avant-garde artists, by creating terms such as montage, allegory and optical unconscious, conceptualized cinema as marking a new modernist form of knowledge and experience.  The second part of the seminar examines Gilles Deleuze’s cinema books and the differences between the still and moving image in relation to problems of memory and representation, for example in Chris Marker’s La Jetée and Claude Lanzmann’s Shoah. The third part of the seminar focuses on the relations between Pop Art (Andy Warhol’s films), Minimalism and Conceptual Art to the moving image, and the way contemporary artists, as part of the “post-medium” condition, use cinematic conventions and genres in order to redefine the relations between the art work and its viewer.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-3739-01 דימוי, תנועה, זמן: על היחס בין הצילומי והקולנועי באמנות המודרנית והעכשווית
Image, Movement, Time: the Photographic and Cinematic in Modern and Contemporary
שנה"ל תשע"ט | סמ'  א' | ד"ר מימון ורד

666סילבוס מפורט/דף מידע

דימוי, תנועה, זמן: על היחס בין הצילומי והקולנועי באמנות המודרנית והעכשווית

Image, Movement, Time: The Photographic and Cinematic in Modern and Contemporary Art

סמינר לתואר ראשון, 4 ש"ס, תשע"ט, סימסטר א', יום ה', 16-20  0821373901

דר" ורד מימון

דואר אלקטרוני: maimonv@post.tau.ac.il

שעות קבלה: לפי תיאום מראש בדואר אלקטרוני

 

דימוי, תנועה, זמן: על היחס בין הצילומי והקולנועי באמנות המודרנית והעכשווית

 

תיאור הסמינר

סמינר זה בוחן את היחסים בין הצילום והקולנוע באמנות המודרנית והעכשווית. בחלקו הראשון הוא דן באוואנגרד ההיסטורי בעיקר קונסטרוקטיביזם רוסי ודאדא ובמושגים כמו מונטאז', אליגוריה, תת-מודע אופטי שבאמצעותם ניסחו אמנים את ייחודה של יצירת האמנות האוואנגרדית כמבוססת על שיעתוק מיכני. בחלקו השני הוא בוחן, דרך ספרי הקולנוע של ז'יל דלז,  סוגיות של זמן, נארטיב וזיכרון ביחס ליצירות אקספרימנטליות אשר נעות בין דוממות לתנועה, למשל המזח של כריס מארקר, ושואה של קלוד לנצמן. בחלקו האחרון הוא בוחן את הקשרים בין הפופ ארט (הסרטים של אנדי וורהול), מינימליזם ואמנות מושגית לדימוי הנע ואת האופן שבו אמנים עכשווים, כחלק מהמצב של פוסט-מדיום, משתמשים בקונבנציות וז'אנרים קולנועיים על מנת להגדיר מחדש את היחסים שבין צופה וחלל.

 

This seminar investigates the relations between cinema and modern and contemporary art. The first part of the course explores the way in which avant-garde artists, by creating terms such as montage, allegory and optical unconscious, conceptualized cinema as marking a new modernist form of knowledge and experience.  The second part of the seminar examines Gilles Deleuze’s cinema books and the differences between the still and moving image in relation to problems of memory and representation, for example in Chris Marker’s La Jetée and Claude Lanzmann’s Shoah. The third part of the seminar focuses on the relations between Pop Art (Andy Warhol’s films), Minimalism and Conceptual Art to the moving image, and the way contemporary artists, as part of the “post-medium” condition, use cinematic conventions and genres in order to redefine the relations between the art work and its viewer.

 

חובות

השתתפות חובה

קריאה שוטפת והגשת 3 דוחות קריאה              30%

רפרט בכתה                                                    20%

עבודה מסכמת                                                  50%               

 

 הסמינר נתון לשינויים*

לוח פגישות

שיעור 1

הקדמה

 

שיעור 2

קולנוע של אטרקציות: אדוארד מייבריג', ז'אן אטיין-מאריי, תומאס אדיסון, האחים לומייר, ג'ורג מלייס

Anson Rabinbach, “Time and Motion: Etienne-Jules Marey and the Mechanics of the Body” in The Human Motor: Energy, fatigue and The Origins of Modernity (Berkeley: University of California Press, 1992), pp. 84-119.

Tom Gunning, “The Cinema of Attractions: Early Film, Its Spectator and the Avant-Garde,” in Early Cinema: Space, Frame, Narrative, pp. 56-70  

קריאה מומלצת:

Mary Ann Doane, The Emergence of Cinematic Time (Cambridge, mass.,: Harvard University Press, 2002), chapter 2, pp. 33-68.

 

שיעור 3

מונטאז' ואליגוריה: סרגי אייזנשטיין, דזיגה ורטוב, ראול האוסמן, ג'ון הרטפילד

Sergei Eisenstein, “The Cinematic Principle and the Ideogram, “ “A Dialectic Approach   to Film Form,” Film Form

Dziga Vertov, “We: Variant of Manifesto,”  “The Council of Three,” in Kino-Eye: The Writings of Dziga Vertov, (Berkeley: California University Press, 1984), pp. 5-9, 14-21.

Brigid Doherty, “Berlin Dada,” in DADA (Washington: National Gallery of Art, 2005), pp. 87-112.

 

קריאה מומלצת

ולטר בנימין, "יצירת האמנות בעידן השיעתוק הטכני", מבחר כתבים, כרך ב': הירהורים, עמ' 155-176

             

             

שיעור 4

המאויים הסוריאליסטי: לואי בונואל, רנה קלייר, מאן ריי, הנס בלמר, ברסאי

אנדרה ברטון, המניפסט הראשון של הסוריאליזם, המניפסטים של הסוריאליזם (קיבוץ מאוחד, 1988), עמ' 19-35

רוזלינד קראוס, "התנאים הצילומיים של הסוריאליזם", בתוך קטלוג העין העירומה, ע"מ 16-30

Dudley Andrew, “L’age d’or and the Eroticism of the Spirit,” in Masterpieces of Modernist Cinema, ed. Ted Perry (Bloomington: Indiana University Press, 2006), pp. 111-137

 

שיעור 5

זיכרון ודימוי-זמן: ספרי הקולנוע של ז'יל דלז

ז'יל דלז,"דימוי התנועה ושלושת סוגיו," "מעבר לדימוי התנועה," המדרשה 15  (סתיו 2012), עמ' 33-91

אדם אבולעפיה, "הקדמה לביוגרפיה הפילוסופית של הקולנוע על פי ז'יל דלז," המדרשה 15 , עמ'  13-31

 

קריאה מומלצת

Vered Maimon, “Beyond Representation: Abbas Kiarostami’s and Pedro Costa’s Minor Cinema,” Third Text 26:3 (May 2012), pp. 331-344

 

שיעור 6

דימוי-זמן וצילום: המקרה של כריס מארקר

Peter Wollen, “Fire and Ice,” in Photographies 4 (March 1984), pp. 118-120.

Ronald Barthes, “The Third Meaning,” in The Responsibility of Forms, trans. Richard Howard (University of California Press: Berkeley and Los Angeles, 1991), pp. 41-62.

Vered Maimon, “Towards a New Image of Politics: Chris Marker Staring Back,” Oxford Art Journal, 33:1 (March 2010), pp. 81-101

 

שיעור 7

פופ-ארט: האמנות וקולנוע של אנדי וורהול

Brigitte Weingart, “’That Screen Magnetism’: Warhol’s Glamour,” October 132 (Spring 2010), pp. 43-70

Angel Callie, Andy Warhol Screen Tests: The Films of Andy Warhol, pp. 12-19

 

שיעור 8

קולנוע אקספרימנטלי, מינימליזם ואמנות מושגית: הוליס פרמטון

Christopher Phillips, “Word Pictures: Frampton and Photography,” October 102 (Spring 1985), pp. 62-76

 

שיעור 9

צילום כקולנוע: סינדי שרמן, ג'ף וול, גריגורי קרודסון, פיליפ לורקה דיקורצ'יה

Laura Mulvey, “A Phantasmagoria of the Female Body,” in Cindy Sherman (Paris 2006), pp. 284-303

Jeff Wall, “Frames of Reference,” in Artforum (September, 2003), pp. 188-192 

           

שיעור 10

קולנוע כאינסטליישן ארט: דאגלס גורדון, סטן דאגלס, פייר וויג, טסיטה דין

ליז קוץ, "הקרנת וידיאו – החלל שבין המסכים," המדרשה  15, עמ' 193-217

Nicholas Cullinan, ed. Tacita Dean: Film (London: Tate Publishing, 2011), pp. 8-29        

 

 

שיעור 11-13

הצגות סטודנטים

 

 

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת