| |||||||||||||||||||||||||
דיוקן, זהות, אופי
Portrait, Identity, Character |
0821-3140-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||
|
סוקרטס ואפלטון היו מראשוני ההוגים הקלאסיים שהגדירו את הנפש האנושית כישות נפרדת ובכך יצרו שניות בין מושגי חוץ ופנים בדיון באדם. האמנות הקלאסית, שעיקר עיסוקה בדמות האנושית, היתה גם היא מעורבת בדיון נרחב זה שהתנהל במסגרת תרבות יוון ורומא. בסמינר נבחן את הדיוקן הקלאסי במגוון ביטוייו (כגון בגוף שלם, בפרוטומה, רכוב, ביצוג נרטיבי, על מטבעות, במסיכות) ונעמוד על הקשרים שנעשו במסגרתו בין מושגים של יצוג ונראות לבין מושגים שנתפסו כפנימיים או מהותיים כגון זהות, שייכות ואופי.
Socrates and Plato were the first Classical thinkers who defined the human soul as a separate entity and thus created a dualism between inside and outside in the definition of the human. Classical art, whose main theme is the human, was involved in this discussion that permeated classical culture. This seminar will examine classical portraiture and explore the connections it made between concepts of representation and visibility and concepts of interiority such as character and identity. The mask was also an important part of visual representation of the face in Classical antiquity. It was part of the discussion of identity via its importance in the theater where it represented aspects of identity as well as alterity. In this seminar we will also ask questions about the interaction between these two forms (mask and portrait) and about their importance in Classical culture.