חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  אמנות ותיאוריה
  Art and Theory                                                                                       
0821-2187-02
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  א'0800-1200200מכסיקו - אומנויותפרוסמינר ד"ר ברטל כהן רננה
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

האם יצירות אמנות מהוות מקור השראה להבניית מהלכים היסטוריים, תרבותיים, ופיתוחה של חשיבה ביקורתית או שמא יצירות אמנות אינן אלא תוצר וביטוי לרקעים אלה? קורס זה ידרוש אחר היסודות האינטלקטואליים ומתודות המחקר של הדיסיפלינה של תולדות האמנות. אנו נלמד ונחקור את מושגי הניתוח החזותי, נתמקד בבעיות של סגנון, איקונוגרפיה, אוספים ומוזיאולוגיה, וניישם גישות תיאורטיות שמקורן בפסיכואנליזה, סמיוטיקה, לימודי מגדר, סוציולוגיה, פילוסופיה, ועוד בפרקטיקה של ביקורת אמנות.

Course description

This course is an investigation of the intellectual foundations of the discipline of Art History and a presentation to its working methods. Crossing histories and geographies we will learn the praxis of visual analysis, the problems of style, iconography, collections and museology, and the application of theoretical approaches rooted in psychoanalysis, semiotics, gender studies, sociology, philosophy, queer studies and deconstruction in the practice of art critique.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-2187-02 אמנות ותיאוריה
Art and Theory
שנה"ל תשע"ח | סמ'  א' | ד"ר ברטל כהן רננה

666סילבוס מפורט/דף מידע

אמנות ותיאוריה

Art in Theory

פרוסמינריון, 4 ש"ס

ד"ר רננה ברטל

דואר אלקטרוני: renana.bartal@mail.huji.ac.il

שעות קבלה: לפי תאום מראש

 

האם יצירות אמנות מהוות מקור השראה להבניית מהלכים היסטוריים, תרבותיים, ופיתוחה של חשיבה ביקורתית או שמא יצירות אמנות אינן אלא תוצר וביטוי לרקעים אלה? קורס זה ידרוש אחר היסודות האינטלקטואליים ומתודות המחקר של הדיסיפלינה של תולדות האמנות. אנו נלמד ונחקור את מושגי הניתוח החזותי, נתמקד בבעיות של סגנון, איקונוגרפיה, אוספים ומוזיאולוגיה, וניישם גישות תיאורטיות שמקורן בפסיכואנליזה, סמיוטיקה, לימודי מגדר, סוציולוגיה, פילוסופיה, ועוד בפרקטיקה של ביקורת אמנות.

 

This course is an investigation of the intellectual foundations of the discipline of Art History and a presentation to its working methods. Crossing histories and geographies we will learn the praxis of visual analysis, the problems of style, iconography, collections and museology, and the application of theoretical approaches rooted in psychoanalysis, semiotics, gender studies, sociology, philosophy, queer studies and deconstruction in the practice of art critique.

 

דרישות הקורס: קריאה על פי הסילבוס, השתתפות פעילה בשיעורים, עבודת סיכום.

 

מרכיבי הציון: רפרט 15%, עבודת סיכום 85%.

 

 

סדר השיעורים וקריאה נדרשת:

 

  1. הקדמה

 

  1.  אידאה, העתק, זיוף

 

Plato, “The Arts and Measure,” “Imitative Art: Definition and Criticism,” “Artistic Inspiration,” “The Love of Beauty,” in Albert Hofstadter and Richard Kuhns eds., Philosophies of Art and Beauty (NY: The Modern Library, 1964), 5-77.

 

Aristotle, “What is Art?” Coming-to-Be and Artistic Production: Nature and Art,” “Standard and Artistic Goodness,” “Beauty,” “The Imitative Art of Poetry,” in Albert Hofstadter and Richard Kuhns eds., Philosophies of Art and Beauty (NY: The Modern Library, 1964), 80-131.

 

לורנד רות, על טבעה של האמנות ) תל אביב: דביר הוצאה לאור, 1991), 16-45.

 

 

  1. פורמליזם: וינקלמן וולפלין

 

Hatt Michael and Charlotte Klonk eds., Art History: A Critical Introduction to its Methods (Manchester: Manchester University Press, 2006), 76-80.

 

Wölfflin, Heinrich, Principles of Art History: The Problem of the Development of Style in Later Art, translated by M. D. Hottinger (NY: Dover Publications, 1982), 18-32.

 

ולפלין היינריך, מושגי יסוד בתולדות האמנות. בעיית התפתחות הסגנון באמנות החדשה (ירושלים: מוסד ביאליק, 1962), 61-78

 

וינקלמן, יוהן יואכים, על חיקוי יצירות יווניות באמנות הציור והפיסול (ירושלים: מוסד ביאליק, 1991), 11-37.

 

 

  1. איקונוגרפיה ואיקונולוגיה: פנופסקי וורבורג

 

Hatt Michael and Charlotte Klonk eds., Art History: A Critical Introduction to its Methods (Manchester: Manchester University Press, 2006), 96-106.

 

פאנופסקי ארווין )תרגום: שטיר אביעד(, איקונגרפיה ואיקונולגיה: מבוא לחקר אמנות הרנסנס, המדרשה, גיליון 19 , ,  19-. 97.

 

 

  1. אסתטיקה ונאורות

 

Hatt Michael and Charlotte Klonk eds., Art History: A Critical Introduction to its Methods (Manchester: Manchester University Press, 2006), 21-39.

 

עמנואל קאנט, ביקורת כוח השיפוט, תרגום שמואל הוגו ברגמן ונתן רוטנשטרייך (ירושלים, מוסד ביאליק, 1969), מבחר עמודים.

 

 

  1. סגנון

 

Meyer Schapiro, “Style,” Anthropology Today (1953), excerpts.

 

Hatt Michael and Charlotte Klonk eds., Art History: A Critical Introduction to its Methods (Manchester: Manchester University Press, 2006), 40-50.

 

שפירו מאיר )עומר מרדכי( מבחר מאמרים בתולדות האמנות,  תל אביב: אוניברסיטת תל אביב, הגלריה

האוניבריסיטאית ע"ש גניה שרייבר (עמודים נבחרים(.

 

Elizabeth Sears and Thelma K. Thomas, Reading Medieval Images: The Art Historian and the Object (Michigan: University of Michigan, 2002), 126-139.

 

 

 

 

  1. שיעתוק טכני וצילום: וולטר בנימין

 

וולטר בנימין, יצירת האמנות בעידן השיעתוק הטכני, תרגם שמעון ברמן ) ספריית פועלים הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1983).

 

 

  1. רצפציה  וקהל

 

Wolfgang Kemp, “The Work of Art and its Beholder: The Methodology of the Aesthetic of Reception,” in The Subjects of Art History: Historical Objects in Contemporary Perspective, ed. Mark Cheetham, Michael Ann Holly and Keith Moxey (Cambridge: Cambridge University Press, 1998), 180-196

 

 

  1. פסיכואנליזה

 

Hatt Michael and Charlotte Klonk eds., Art History: A Critical Introduction to its Methods (Manchester: Manchester University Press, 2006), 174-193.

 

Meyer Schapiro, “Leonardo on Freud: An Art-Historical Study,” Journal of the History Ideas, 17:2 (April 1956), 147-178.

 

פרויד, זיגמונד, "זיכרון ילדות של ליאונרדו דה וינצ'י", כתבי זיגמונד פרויד, כרך שני (תל אביב: הוצאת דביר, 1968), 111-166.

 

  1.  אמנות וחברה: מרקסיזם ופמיניזם

 

Karl Marx, (1867) “The Fetishism of the Commodity,” Capital, ed. David McLellan (Oxford: Oxford University Press, 1995), 42-50.

 

Linda Nochlin, (1971) “Why Have There Been No Great Women Artists?,” Women, Art and Power (New York: Harper and Row, 1988), 145-176.

 

 

מרקס קרל, (תרגום: וויסלבסקי צבי), " האופי הפטישיסטי של הסחורה וסודו", בתוך: הקפיטל: ביקורת הכלכלה המדינית, ספר ראשון: תהליך הייצור של ההון (תל אביב: ספרית הפועלים, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2011) 11 – 41

 

פייר בורדייה,  "אבל מי יצר את 'היוצרים' ?" שאלות בסוציולוגיה,  תרגם אבנר להב  (תל אביב: רסלינג, 2005), 193-204.

 

 

 

 

 

 

  1.  שאלת האחר

 

Hatt Michael and Charlotte Klonk eds., Art History: A Critical Introduction to its Methods

(Manchester: Manchester University Press, 2006), 223-235.

 

אדוארד סעיד, אוריינטליזם, תרגמה עתליה זילבר  (תל אביב: עם עובד, 2000), 11-32.

 

 

  1.  סמיוטיקה

 

Hatt Michael and Charlotte Klonk eds., Art History: A Critical Introduction to its Methods (Manchester: Manchester University Press, 2006), 200-212.

 

מיקה באל,"רטוריקה ויזואלית: הסמיוטיקה של האונס," המדרשה 12 (2009), עמ. 109-161.

 

 

  1.  ביקורת ממסדית: מהו מוזיאון?

 

Carol Duncan, The Art Museum Ritual, in Donald Preziosi ed., The Art of Art History: A Critical Anthology (Oxford: Oxford University Press, 1998), 473-485.

 

 

 

 קריאה מומלצת

 

Anne D’Alleva, Methods and Theories of Art History (London: Laurence King, 2005).

 

Chris Murray, Key Writers on Art: From Antiquity to the Nineteenth Century (NY: Routledge, 2002).

 

Robert S. Nelson and Richard Shiff eds., Critical Terms for Art History (Chicago: University of Chicago Press, 2003).

 

Donald Preziosi ed., The Art of Art History: A Critical Anthology (Oxford and NY: Oxford University Press, 2009).

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת