| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
מבוא לאמנות גלובלית מודרנית: תרבות חזותית, קולוניאליזם וגלובליזציה במאות 19-21
Introduction to Global Art in Modern Age :Visual Culture, Colonialism&Globalizat |
0821-1722-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||
|
הקורס יבחן במבט ביקורתי את תהליכי גלובליזציה, מעברים בין תרבותיים, ושימוש באמנות ממקורות תרבותיים מגוונים – במהלך המאה ה19, עידן הקולוניאליזם, והגעת אנשי המערב לאסיה. נדון באינטרסים פוליטיים ומסחריים, החלפת ידע ממקורות שונים, תוך שימת דגש מיוחד על המפגש הבין-תרבותי. נבחן כיצד המפגש עם המערב יצר מערכת יחסים היררכית ונצלנית, השפעה של תרבות המערב על מסורות מקומיות, ושיבוש ערכים מקומיים. נעסוק בשאלות הייצוג – התערוכות העולמיות הגדולות של המאה ה19; מוזיאונים לאמנות ומוזיאונים אזוריים ואתנוגרפיים; פוסטקולוניאליזם וגלובאליזציה; תערוכות הביאנלות הגדולות של המאה ה20; מקומם והשפעתם של אמנים ממוצא אסייתי ואפריקאי ופועלם במטרופולינים הגדולים של ארופה וארה"ב; ואלו שאלות על אותנטיות, השפעה, עכשוויות, והיברידיות עולות תוך כך.
The course will critically examine processes of globalization, cross-cultural exchanges, the application of multiple cultural sources -- from early modern art, the colonial epoch, and the arrival of Western men to Asia. We will discuss political interests and commerce, knowledge and research exchange, with a special attention given to trans-cultural encounters. We shall discuss how the encounter with the West created a hierarchical and exploitive relationship, the influence of Western culture on local traditions, and the discontinuity of local practices. We shall consider questions of cultural representations – the large 19th century industrial expositions; art museums vs. regional and ethnographic museums; post-colonialism and globalization in the arts; the international great biennales exhibitions through the 20th c.; the place and influence of Asian and African artists, and their activities in the large metropolitan cities of Europe and the USA; what are the questions concerning authenticity, influence, contemporaneity, and hybridity, that emerge from these practices.
מבוא לאמנות גלובלית בעת המודרנית:
תרבות חזותית, קולוניאליזם וגלובליזציה במאות 19-21
Introduction to Global Art in the Modern Age :
Visual Culture, Colonialism and Globalization, 19th - 21st C.
מספר קורס 0821172201 course number
ד"ר אילת זהר
קורס מבוא, סמסטר ב' תשע"ט
יום ד' 14:00-16:00
שעות קבלה של המרצה ומיקום: לפי תיאום טלפוני מראש
טלפון: 0549208349
דוא"ל: azohar@post.tau.ac.il
דרישות הקורס:
נוכחות בשיעורים, קריאת ספרות מחקר, בחינת מסכמת.
מרכיבי הציון הסופי:
בחינה מסכמת (100%)
נושאי השיעורים (נתון לשינויים):
נושאי השיעורים הספציפיים ורשימת הקריאה הנלווית לכל שיעור יוכתבו בהתאם למהלך הדיון בכיתה.
תקציר הקורס
הקורס יבחן במבט ביקורתי את תהליכי גלובליזציה, מעברים בין תרבותיים, ושימוש באמנות ממקורות תרבותיים מגוונים – במהלך המאה ה19, עידן הקולוניאליזם, והגעת אנשי המערב לאסיה. נדון באינטרסים פוליטיים ומסחריים, החלפת ידע ממקורות שונים, תוך שימת דגש מיוחד על המפגש הבין-תרבותי. נבחן כיצד המפגש עם המערב יצר מערכת יחסים היררכית ונצלנית, השפעה של תרבות המערב על מסורות מקומיות, ושיבוש ערכים מקומיים. נעסוק בשאלות הייצוג – התערוכות העולמיות הגדולות של המאה ה19; מוזיאונים לאמנות ומוזיאונים אזוריים ואתנוגרפיים; פוסטקולוניאליזם וגלובאליזציה; תערוכות הביאנלות הגדולות של המאה ה20; מקומם והשפעתם של אמנים ממוצא אסייתי ואפריקאי ופועלם במטרופולינים הגדולים של ארופה וארה"ב; ואלו שאלות על אותנטיות, השפעה, עכשוויות, והיברידיות עולות תוך כך.
Course Abstract
The course will critically examine processes of globalization, cross-cultural exchanges, the application of multiple cultural sources -- from early modern art, the colonial epoch, and the arrival of Western men to Asia. We will discuss political interests and commerce, knowledge and research exchange, with a special attention given to trans-cultural encounters. We shall discuss how the encounter with the West created a hierarchical and exploitive relationship, the influence of Western culture on local traditions, and the discontinuity of local practices. We shall consider questions of cultural representations – the large 19th century industrial expositions; art museums vs. regional and ethnographic museums; post-colonialism and globalization in the arts; the international great biennales exhibitions through the 20th c.; the place and influence of Asian and African artists, and their activities in the large metropolitan cities of Europe and the USA; what are the questions concerning authenticity, influence, contemporaneity, and hybridity, that emerge from these practices.
פרוט השעורים
מבוא לאמנות גלובלית: מאות 19-21
1.קריאה תאורטית -- קולוניאליזם מהו? הודו והאימפריה הבריטית
הודו, שהפכה להיות "היהלום שבכתר" המושבה הגדולה ביותר של האימפריה הבריטית, נכבשה אט אט מתוך מהלכים של השתלטות כלכלית ודיכוי של השלטון המקומי. נבחן את המקרה של הצייר ראוי רג'ה וארמה (Ravi Raja Varma) וציור השמן בהודו. למרות שהשפעתה של בריטניה על הודו היא מכרעת, ניגע גם בסוגיה של השפעת הודו על בריטניה דרך מקרה הבוחן של הפביליון המלכותי בברייטון.
2.קומודור פרי ביפן
קומודור פרי ופתיחת יפאן - תאורים יפאניים לעומת תאורים אמריקאיים; המפגש הטראומתי בין ספינות התותחים של הקומודור מת'יו פרי ושלטון הסמוראים ביפאן הביאו לידי תאורים הדדיים של עוצמת המפגש. בשעור נסקור דימויים יפאנים של אמריקאיים ודמויים אמריקאיים של יפאנים, כולל תמונות בסגנון נגסאקי ובסגנון יוקוהאמה. נתבונן בתערוכות העולמיות הגדולות של המאה ה19, וייצוגי האחר במרחב הארופאי; מלחמות האופיום וחברת הודו המזרחית.
קריאה מומלצת
http://ocw.mit.edu/ans7870/21f/21f.027/black_ships_and_samurai/index.html
3.צילום, ציור שמן בתרבות אסיה
תהליך הקליטה של שפת הפרספקטיבה וההצללה היה לתהליך טעון בעל עליות וירידות. בסופו, ציור השמן נקלט ביפאן תחת המושג "אבורה א", תוך שהוע משנה את פניה של האמנות המסורתית, מעולם של ציור דיו המושפע מסין, לסגנון הציור של ניהונ-גא אשר הטמיע אל תוכו את עקרונות הייסוד של ציור השמן הארופאי. תהליך זה של דחיה וקבלה כרוך גם בכניסת של שפת הצילום והשימוש שנעשה במדיום זה ביפאן.
קריאת חובה 1
Karatani, Kojin (1998). “Uses of Aesthetics: After Orientalism,” Boundaries 2(25) 2, Edward W. Said (Summer 1998), 145-160.
4.מלחמות האופיום וארמון הקיץ הישן
חלקו המערבי של ארמון הקיץ הישן נבנה על ידי מלומדים איטאלקיים, שתכננו את הגן והמבנים שבו בסגנון איטלקי מרהיב בנוי שיש, פיאצות, מבוך ומזרקות. אולם אותו ארמון הוחרב בידי כוחות צבא בריטניה במלחמת האופיום השניה.
קריאה מומלצת
Guo Daiheng.ch. 5 “The Inferno of 1860”, and ch. 13 “Xiyang Building Complex (Complex of European Buildings), in: China’s Lost Imperial Garden 30-33, 192-207.
5.ניהונגה ביפן וציור דיו בסין במאה ה20: השפעת הציור הארופאי על מסורות באסיה
המסורות המקומיות של יפו וסין התמודדו מחדש עם תפיסת הייצוג ודרכי העבודה, לאחר המפגש עם מסורת ציור השמן, תפיסת ההתבוננות, והריאליזם האירופאי.
6.אוריינטאליזם
נעסוק במושג ה"אוריינטאליזם" בהקשרו הצרפתי, הצפון אפריקאי, הערבי - והשלכותיו על מזרח אסיה. נעסוק ביור היפאנית של קלוד מונה, ואוע הקונטרוברסיאלי בMFA בקיץ 2015 – ונעסוק בגלגוליו של קימונו. בין החוקרים אשר נעסוק בהם בשעור זה נמנים נמנים אדוארד סעיד, לינדה נוכלין.
קריאת חובה 2 ו3
אדוארד סעיד (2000, מ1978). 'הקדמה', אוריינטליזם,
Nochlin, Linda (1989). ‘The Imaginary Orient’, The Politics of Vision (New York: Harper and Row), 33-60.
7.ייצוגי האחר בצילום של המאה ה19: פליקס ביאטו, סמואל בורן, ג'ון תומסון, ראימונד פון שטילפריד
האם הצילום, אשר נתפס כמדיום אובייקטיבי ומכני, מתעד את תרבויות אסיה באופן אובייקטיבי ובלתי משוחד? סוגיה זו תיבחן על ידי התבוננות בעבודותיהם של צלמים ארופאים בהודו, בסין וביפאן.
קריאה מומלצת
Ryan, James R. “’Photographing the natives,” ch. 5 in: Picturing Empire: Photography and the Visualizations of the British Empire (Chicago: The University of Chicago Press, 1997): 140-182.
8.התערוכות העולמיות הגדולות
בשיעור זה נעסוק בשאלה של ייצוג האחר – תערוכות פריק שואוס בתחילת המאה ה19; שרה ברטמן וייצוג ההוטנטוטים בתרבות המערב; התערוכות הגדולות של מחצית וסוף המאה ה19; התערוכה האנתרופולוגית בפריז 1905.
9.המוזיאון האנתרופולוגי והמוזיאון לאמנות: פרימיטיביזם ומודרניות - מי מוצג איפה?
מה בין המוזיאון לאמנות, המוזיאון ההיסטורי, והמוזיאון האנתרופולוגי? מהו הקוד על פיו מחליטים היכן יוצג אובייקט מסויים? האם קוד זה מוצדק? מהו פרימיטיביזם ומהי מודרניות בהקשר של תצוגה? האם האובייקט הדתי הוא גם אובייקט אסטטי?
קריאת חובה 4
James Clifford, “Quai Branly in Process,” October Vol. 120 (Spring, 2007): 3-23
10. פוסט-קולוניאליזם
עם תום מלחה"ע ה2, ועצמאותן של הקולוניות השונות, התנאים הפוליטיים והחברתיים השתנו מקצה אל קצה: אנשי הקולוניות לשעבר היגרו אל המרכזים המטרופולינים של הערים הגדולות והשפיעו בנוכחותם על מהלך העניינים, פוליטית ותרבותית. בשיעור זה נסקור מספר רעיונות מבית היוצר של הומי בהאבהא, גיאטרי ספיבק, צ'ין ט. מינ-הא, ועוד.
קריאת חובה 5
בהאבהא, הומי ק. (2002, מ1998). "החומר הלבן: היבט פוליטי של לובן", תיאוריה וביקורת, 20 288-283.
11.היברידיות תרבותית באמנות עכשווית
אמנות מאסיה ודימויים מערביים, אמנות מאריקה ושימוש בחומרים מיוצאים מן הקולוניות ומוצרים תעשייתים בעיצוב מקומי;. צילום ושימוש במרחב התרבותי של אסיה ואפריקה; דימויים שנוצאות במערב בהשפעת אמנות מרבויות מינוריות.
קריאה מומלצת
O’Neill, Paul (2012). Ch. 3 in: The culture of curating and the curating of culture(s): Cambridge, MA: The MIT Press.
12.גלובליזציה: הביאנלות לאמנות של העשורים האחרונים
נבחן את אופן ייצוגן של עבודות אמנות עכשווית במגרת הרב לאומי של הבינאלות ונבחן כיצד ישנו ייצוג של רב וטרנס תרבוציות בארועים אלו. נקרא במאמריהם של קאראטני קוג'ין ואריף דירליק, נבחן מודלים של אקטיביזם וגישות ביקוריות כאמצעי להתערבות במבנה ובעמדות פוליטיות מקומיות וביחס לתהליכים; נבחן את אופני ההתייחסות לאמנות המגיעה מתרבויות אסיה, עמדות האוצר והאופן בו מנוסח מפגש זה לטובת הצופה, המוגדר, באופן אקסקלוסיבי כמעט, כצופה מערבי;
מהן ההשפעות של תהליכי קפיטליזציה גלובליים על מצב שוק האמנות, והתגובות לגלובליזציה שכזו. כפי שעולה מבקורתם של פול או'ניל, טרי סמית' ועוד.
קריאת חובה 6
Ignacio Adriasola, “Japan’s Venice: The Japanese Pavilion at the Venice Biennale and the "Pseudo-Objectivity" of the International,” Archives of Asian Art, Volume 67(2) (October 2017):209-236.
13.שעור סיכום